Midsommar (2019)

Drama / Horror
147 minuten / 171 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ari Aster
met Florence Pugh, Jack Reynor en Will Poulter

Christian is uitgekeken op zijn relatie met Dani. Zijn vrienden stimuleren hem om het uit te maken, maar dan gooit een tragisch incident roet in het eten. Als Christian en zijn vrienden vervolgens afreizen naar een afgelegen gemeenschap in Zweden om daar de zomer door te brengen, voelen ze zich genoodzaakt om Dani mee te vragen. Eenmaal in Zweden, raakt de groep betrokken bij rituele praktijken die voor hen totaal onbegrijpelijk zijn.

avatar van notsub
Als je snel door de beelden gaat lijkt Midsommar op een gezellig hippie festival. De werkelijkheid is echter anders. In schril contrast met de blije kleuren zit er gitzwarte duisternis in een sekte-achtige omgeving opgesloten. Zo af en toe komt daar een glimp van in beeld, maar het beklemmende gevoel dat er iets niet pluis is in de mooie landschappen, is al duidelijk. Het verhaal ontvouwt zich vervolgens vrij langzaam, maar de mysterieuze ontwikkelingen blijven maar komen. Naar het einde toe wordt de film steeds intenser en laat uiteindelijk een heel goede indruk achter.

avatar van Basto

Had toch Bad Timing (1980) wel verwacht. Met stip op 1.

avatar van de grunt
Basto schreef:
Had toch Bad Timing (1980) wel verwacht. Met stip op 1.

Geen Rambo ?

de grunt schreef:

Geen Rambo ?

Van waar je obsessie met mijn waardering voor dat old school actie meesterwerk? Je post m nu al voorde 4e keer. En iedere keer als ik m na lees, denk ik: goed verhaal!

Nogal voorspelbaar en weinig geloofwaardig.

Jammer want ik had na Hereditary wel wat beters verwacht van Aster.
Het ziet er allemaal fraai uit en de setting is wel leuk maar het duurt allemaal veel te lang en je gelooft geen seconde dat dat groepje echt helemaal zo meegaat in al die tradities en geneuzel.

Aster probeert dat, zoals wel vaker gebeurt in films, te maskeren door er de nodige drugs in te gooien waardoor dan iedereen kennelijk niet meer weet wat hij doet maar evengoed is het niet erg overtuigend.

avatar van MarcellaLibra
Wat een tenenkrommend slechte en niet te volgen film. Vraag me nou echt af wat voor bizarre en onbegrijpelijke bagger ik 2,5 uur heb zitten aanschouwen. Zonde van mijn tijd. Aan de andere kant ook wel weer eens lekker om n nieuwe titel te kunnen toevoegen aan mijn slechtste films ooit.

avatar van goongumpa
Best een snertfilm eigenlijk. Zoveelste Wicker Man-kloon, maar dan met een speelduur van drie (!) uren, en een vrij platte 'dubbele bodem' over het accepteren van een relatiebreuk... Nee, dat hele 'post horror'-gebeuren (lees: drama in horrorverpakking) is niet voor mij weggelegd. Nu is het noch overtuigend als drama (want: te dunne personages), noch als horror (want: niet eng). Enkele coole gore-scènes en mooie beeldcomposities zorgen ervoor dat ik er nog net 2,5* aan kwijt kan.

avatar van de grunt
goongumpa schreef:
Best een snertfilm eigenlijk.

Basto schreef:

Waarschijnlijk omdat rambo ordinair formulewerk is en de hoofdrol wordt vertolkt door een omhooggevallen pornoacteur.

Splinters schreef:

Rambo is nu niet bepaald formule werk. Deel 2 is totaal anders dan deel 1. Maar goed, je denigrerende opmerking over een meervoudig Oscar genomineerde acteur geeft wel aan dat je er weinig kijk op hebt.

Suffie.

Basto zit niet zo te zaniken. Jij pompt hoogstpersoonlijk topic na topic vol als je een film of acteur kut of formulematig vindt. Ik zeg 1 keer wat ik vind en doe dat in 1 zin. Je zou er wat van kunnen leren.

Splinters schreef:

Je begint er toch zelf over tegen hem?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je begint er toch zelf over tegen hem?

basto is zelf ook niet bepaald op zijn mondje gevallen als het gaat om oscarwinnende films die hij zelf toevallig niet pruimt. Zie het maar als een kort koekje van eigen deeg.

Splinters schreef:

Ja, jij doet het één keer en slaat de plank volledig mis.

Afschuwelijk.

Ik was al bang dat ik dit vreselijk zou gaan vinden na het zien van de trailer, maar aangezien ik trendgevoelig ben wilde ik Midsommar toch gezien hebben. Ik vond de vorige film van deze regisseur, Hereditary, al niet erg goed. Kleine voldoende, maar zeker niet meer dan dat. Midsommar is vele malen erger. Met twee en half uur duurt dit ook nog eens extreem lang, er kwam maar geen einde aan. Toen ik voor de eerste keer keek hoelang de film bezig was dacht ik dat er anderhalf uur voorbij was. Bleek het de 38e minuut te zijn. Oef. Het eerste gedeelte vond ik nog redelijk, met alles wat er gebeurde voordat ze naar Zweden gingen. Daarna werd het een grote wazige bende. De zelfmoorden van de hoge rots vond ik nog wel lekker absurd en gestoord, maar het hele sekteverhaal kon me voor geen meter boeien. Richting het einde had je nog een grote seksceremonie die nogal bizar was, maar dat was het dan ook wel. Ik heb zelden het gevoel gehad dat ik mijn tijd zo aan het uitzitten tot het einde was als hier. Ik kan me bij een hoop films die ik slecht vond best inbeelden dat mensen er ook van hebben kunnen genieten, maar ik kan het me hier gewoon echt niet voorstellen. Echt niet.
Een derde film van deze Asten hoef ik ook niet meer te zien.

avatar van rep_robert
En toch zijn ze er A&L De onderhuidse spanning was continu aanwezig eigenlijk. Ik ging juist helemaal mee in dat dromerige, gedesoriënteerde sfeertje waarin Pugh haar personage zich bevond in de film. Het kleurgebruik van de film is ook bijzonder mooi.
Ik denk wel dat dit een hate it or love it film is. Ik kan juist weer niet snappen dat mensen dit wel oke zouden vinden. "Wel leuk, maar ook weer niet zo leuk" . De film is dusdanig uitgesproken in wat het wil vertellen dat je ervan houdt, of dat je er niks mee kan. Je gaat mee in de flow van de film, of absoluut niet.
Dit heb ik ook met de films van Winding Refn.

avatar van Ted Kerkjes
rep_robert schreef:
En toch zijn ze er

De stijl en het kleurgebruik is inderdaad bij tijd en wijle wel fraai, en scènes als de zelfmoordceremonie zijn tof. Maar verder vond ik het allemaal wat te traag en wordt de speelduur verder niet echt gerechtvaardigd, in mijn ogen.
De film had voor mij juist ook iets uitgesprokener gemogen: het hing nu een beetje in hebt midden tussen een arty comedy en een arty horror, zonder één van de twee echt overtuigend te zijn.
En als gevolg hangt mijn waardering dus ook een beetje in het midden. Wel oké, maar meer niet helaas.

Ted Kerkjes schreef:
En toch zijn ze er

Toegeven, visueel was de film wel fraai ja. Kleurrijk en stilistisch. Maar als ik er echt geen ene ruk aan vind, dan boeien dat soort dingetjes me eigenlijk nauwelijks, omdat ik me of enorm heb verveeld of geïrriteerd.

En eens, had er of een donkere horror van gemaakt of een zwartgallige komedie. En wie beweert dat er echt humor in zat. Dat hebben ze dan knap weten te verbergen

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Doet me denken aan een zeker persoon bij Joker en vele andere films waar diegene met halve sterren smijt

Ik vond hem wel wat hebben. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de film halverwege een paar uur op pauze heb gezet en hem later heb uitgekeken...…. Het sfeertje deed het hem. En het lijkt me heel leuk om met één van mijn vreselijke exen naar dat dorpje af te reizen en dat ik dan de mei-koningin mag zijn.

avatar van AmazingPP
Ik vond dit echt een verschrikkelijke film. Wat een flauwekul allemaal. De sfeer is lam, het script rammelt en het is allemaal zeer ongeloofwaardig. Zonde van mijn geld en tijd. Een ster. 1*

Voordeel als je een film maakt over een sekte, het hoeft nergens op te slaan. Ik vind dat die Ari Aster maar aparte fantasieen heeft....... Je moet van dit soort films houden, niet mijn ding al dat zweverige gedoe.

Leuke film, het kijken waard. Ik heb mij geen moment verveeld.

avatar van Phoenix Phaedra
In tegenstelling tot andere mensen vond ik het een fantastische film. Inderdaad, waarschijnlijk een "hate it or love it" film. Ik behoor tot de love it categorie. Mooie beelden en wat een sfeer... Het begint allemaal zo idyllisch, maar langzaam ontvouwt zich de verontrustende realiteit. Het laat heel goed zien hoe je kunt worden geïndoctrineerd in een psychogene commune, of eigenlijk sekte. Stijl deed me wel wat denken aan de Wickerman en ook een vleugje Jonestown. Veel horror zat er niet in, een paar bizarre beelden, verder alles bij daglicht. Psychologisch goed in elkaar gezet en doordacht. Ik miste alleen een beetje de roze olifantjes en eenhoorns maar ach.

avatar van Nielojram
In een van de scenes zie je dat er een schaar in het ledikant van de baby gelegd wordt, voor mijn gevoel was dat een los eindje?

avatar van m1chel
Vorig jaar verraste regisseur Ari Aster ons met de eigenaardige, maar vooral ook verontrustende horrorfilm Hereditary. De film kent een trage opbouw, waarbij het lang gissen is naar wat er nou eigenlijk gaande is en wijkt eigenlijk totaal af van de doorgaans standaard horrorfilm. Met zijn nieuwe film neemt Aster ons mee naar het volgende niveau, waarmee Midsommar misschien nog wel verontrustender is dan Hereditary. De toon wordt in elk geval direct aan het begin al gezet als de zus van Dani zelfmoord pleegt en daarbij haar ouders meeneemt. Natuurlijk is het op dat moment nog gissen naar de link met de titel, maar vanaf dat moment is direct een constante onderhuidse spanning aanwezig. Met Hereditary nog vers in het hoofd verwacht je min of meer dat ook deze film stapsgewijs opgebouwd naar zijn climax, waarbij je ook weet dat het plot zich maar heel langzaam laat raden. De film bouwt vanaf de heftige opening langzaam maar zeker op naar de uiteindelijke trip naar Zweden. Zo ligt in eerste instantie de focus zelfs vooral op het dramagehalte, met Dani in rouw, waarna haar vriend haar moet overhalen om mee te gaan naar het mysterieuze Midsommar festival.

Eenmaal in Zweden aangekomen, belanden ze bij een lokale gemeenschap die er nogal hippie-achtige gedachtes op nahouden. Zo worden er aardig wat geestverruimende middelen genuttigd om de ogen te openen. Toch lijkt het er op het eerste gezicht vredig en vooral liefdevol aan toe te gaan. Aster neemt in dit gedeelte van de film dan ook uitgebreid de tijd om de kijker ervan te overtuigen hoe goedwillend iedereen is. Het is hier dat hij flink gas terugneemt voor de uitdieping in het verhaal. Toch is het soms bijna op het saaie af. Maar toch, als je als goed oplet vuurt de eigenaardige regisseur ook dan al een boel onheilspellende hints op de kijker af. Dan staat het festival op het punt van aanvangen, wat begint met een nogal vreemd ritueel. Het is zo vervreemdend dat het bij menig kijker misschien zelfs op de lachspieren zal werken. Toch zijn er van die onderhuidse dingen, zoals bijvoorbeeld dat het 24 uur per dag licht is, iets wat vooral een psychologisch effect heeft door de prachtige landschappen te tonen. Wat zich vervolgens voltrekt is gewoonweg gruwelijk, waarbij je je kan afvragen wat de regisseur ons nou eigenlijk probeert te vertellen.

Wat dat betreft gloreert Midsommar vooral in het suggestieve, waarmee de film uitblinkt in de opmaat naar de uiteindelijke climax. Het zijn eigenlijk dan ook maar een paar momenten waarin de film echt rake stompen in de maag van zijn kijkers weet uit te delen, want de rest is het vooral de onderhuidse spanning voor de kijker die in volledige onwetendheid verkeert. Vooral als het groepje vrienden een voor een verdwijnt en de bewoners met de meest onwaarschijnlijke verhalen op de proppen komen over het vertrek van de verdwenen vrienden. Aster weet daar als geen ander mee om te gaan en dit zal ook lange tijd als een knoop op je maag weten te liggen. Wat vast staat is dat Midsommar wederom geen standaard horrorfilm is en je echt even zin zal moeten hebben om een dergelijke film de kans te geven. Wie het voor het einde opgeeft zou de film zomaar kunnen bestempelen als een van de slechtste films van het jaar, maar wie het grote geheel heeft gezien zal direct beamen dat juist dit absoluut niet het geval is. Wel gaat de film richting het einde misschien net iets teveel over de top en verdwijnt de subtiliteit die eerder zo aanwezig was, maar de boodschap komt als een mokerslag binnen en zal je met een onbehagelijk gevoel achterlaten.

Midsommar is opnieuw een naargeestige film van Ari Aster, die nog lang zal blijven spoken in je hoofd. Wel stelt hij zijn kijkers op de proef. Zo is de opbouw erg traag en moet je over een goede dosis geduld beschikken om het einde te halen. Maar, dat is zeker de moeite waard, want de uitkomst is even gruwelijk als dat hij interessant is. Vooral het feit dat het geheel zich totaal in het daglicht afspeelt, de film speelt in een gebied waar de zon ’s avonds niet onder gaat, voegt flink toe aan de sfeer van de film. Voor de rest is het juist het suggestieve dat het geheel kracht bijzet, want onderaan de streep kent de film eigenlijk maar vrij weinig echte horrorscènes. Echter, als deze gruwelijkheden komen, worden ze ook flink confronterend in beeld gebracht. Misschien gaat de film op het einde iets teveel los, waardoor het zijn kracht uiteindelijk misschien iets gaat verliezen, maar een ding is zeker: Midsommar zal nog dagen in je hoofd rond blijven spoken.

avatar van AniSter
Afgezien van de realiteitswaarde en de behoorlijke duur heb ik me geen minuut verveeld met dit kleurrijke meesterwerk. Gedurende de hele film was er een bepaalde spanning die alleen meer toenam naar het einde. Dat het voor een aantal personen (en een beer) slecht af zou lopen was vanaf het begin voorspelbaar maar deed geen afbreuk aan het geheel. Topper, die nog lang hangen blijft.