Bad Timing (1980)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Art Garfunkel, Theresa Russell en Harvey Keitel

Een vrouw komt in het ziekenhuis na een zelfmoordpoging. Een dokter blijft bij haar en zegt dat hij een vriend is. Hij had echter een verhouding met haar die al maanden duurt, de maanden die vooraf gingen aan haar zelfmoordpoging.

67 BERICHTEN 12 MENINGEN
Een duister portret van een gepassioneerde, doch psychisch zieke relatie, vol wederzijdse misverstanden (via flashbacks verteld), tussen een psychoanalyticus en een seksueel impulsieve en getroebleerde jonge vrouw, waarbij ik voortdurend dacht dat het uiteindelijke plot meer intrigerend, spannender en mysterieuzer zou blijken te zijn dan het uiteindelijke resultaat. Op acteergebied vond ik Theresa Russell minder goed.

avatar van Ferdydurke
Verbeelding van een klassieke, obsessionele verhouding, een machtsspel eigenlijk, tussen introverte controlfreak en impulsieve femme fatale, dat door de ‘vertelwijze’ - flitsende montage, fraaie cinematografie, veelvuldig gebruik flashbacks - een absolute meerwaarde krijgt.

Eén en ander komt mooi samen in het midden van de film, wanneer het Keitel-personage voor het eerst het appartement betreedt. Wat dan volgt, is, met de onzekerheid van het perspectief (een ‘objectieve’ flashback, de herinneringen van Linden, of het fantaserende geestesoog van de rechercheur), misschien wel de crux van Bad Timing.

De suggestie dat de rechercheur de neigingen van de psychoanalist maar al te goed kan begrijpen, is er al eerder, en op een gegeven moment zien we beiden achtereenvolgens in de weer met een ingelijste afbeelding van een labyrint. Wat maak jij daarvan, Badalamenti? Of zal het je worst wezen ?

De repeterende spiraal neerwaarts van de om elkaar heen draaiende geliefden, met steeds dezelfde woordenwisselingetjes omtrent de aard van hun relatie, is wat uitputtend, maar Keitel en Garfunkel zijn in het laatste half uur echt goed, en Russell is hier natuurlijk sowieso voortdurend de fraaie kers op de taart.

Tom Waits en Billie Holiday geven het geheel een zwart-romantisch kader, en ook de piano doet tussendoor goed werk.

You must understand, you see, it's not enough to love a woman when she's so... difficult. You must love her tremendously; more even than one's own dignity.

Mooie film, zeker voor meerdere herzieningen vatbaar.

avatar van Badalamenti
Ferdydurke schreef:

De film speelt in Wenen, stad van de beroemde geestesdokter. Dat is uiteraard geen toeval...... ben verder niet thuis in de psychoanalyse. Maar het zou best kunnen dat er een dubbele betekenis achter zit Wat is de betekenis van een labyrint in deze ?

En ja, de film is zeker het herbekijken waard ! Heb hem drie maal gezien met telkens ongeveer tien jaar tussen en hij wordt steeds beter.....

avatar van Zuster Stein

Ferdydurke, ik heb zojuist de film bekeken, en lees hier jouw vraag omtrent het labyrint. Deze was mij ook al opgevallen, had 'm erop stopgezet, en als je dan, zoals je toch pleegt te doen bij een labyrint, probeert door de opening van de buitenste ring naar binnen te gaan kom je erachter dat de kern onbereikbaar is..

avatar van Ferdydurke
Toepasselijk; laten we het daar maar op houden. Hopelijk ben je er wel weer uitgekomen.

Goeie film over een relatie tussen man en vrouw, waarbij de vrouw uiteindelijk in het ziekenhuis belandt na een zelfmoordpoging. Het eerste gedeelte is wat langdradig, maar zodra de barsten in de relatie naar boven komen, wordt het zeker boeiender. Vooral op het begin is de montage wat ingewikkeld. Van de cast valt vooral Theresa Russell het meest op.

ps. mooie poster.