Rambo III (1988)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Peter MacDonald
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Marc de Jonge

John Rambo woont inmiddels in een klooster. Op een dag komen zijn voormalige kolonel Trautman en de ambassadeur van de VS hem opzoeken met een aanbod om een missie te accepteren. John weigert, en Trautman besluit om in zijn eentje naar Afghanistan te vertrekken. Zijn missie gaat echter mis; hij wordt door de Russen gevangen genomen en gemarteld in een zwaar bewaakt fort. Wanneer John is ingelicht, besluit hij om naar Afghanistan te vertrekken en om zijn kolonel te redden. Hij krijgt hierbij hulp van Afghaanse rebellen.

avatar van Basto
Indrukwekkend meesterwerk!

Ik vond dit altijd de minste Rambo. De pacing, geloofwaardigheid en interne motivatie vond ik minder dan de andere delen. Maar dankzij het tegenvallende 5e deel, heb ik deze maar weer eens in mijn speler gestopt. Wat een fijne verrassing. De film komt inderdaad wat langzamer op gang dat het briljante deel 2, maar als het na 40 minuten losgaat, worden we getrakteerd op een uur pure actie. De beste in zijn soort. Wellicht de meest indrukwekkende (no cgi) stunt sequences ooit gefilmd met talloze stunts met paarden explosies en helikopters. Allemaal in een shot. Het is natuurlijk ook een van de duurste b films ooit gemaakt.

Man, wat was dit lekker. Flinke verhoging naar de volle 5*

avatar van Ramon K
Basto schreef:
Indrukwekkend meesterwerk!

Man, wat was dit lekker. Flinke verhoging naar de volle 5*

Ik heb net deel 2 herzien en de actiescènes in die film zijn een ver-a-de-ming vergeleken met 99% van de actiescènes die de afgelopen 15 jaren gemaakt zijn. Geen hypermontage en shakycam om te verhullen dat de acteurs niet tot iets fysieks in staat zijn; geen CGI/greenscreens om kogels te laten vliegen, gebouwen te laten ontploffen, helicopters te laten crashen etc, maar gewoon echte stunts, echt vuurwerk, echte ontploffingen, echte fights....echte voertuigen.

Ik heb nu echt zin in deel III.