Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De sereniteit die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

• vanaf woensdag 24 juli te koop op dvd en blu-ray

get out was goed...dit viel erg tegen...vooral t laatste half uur sloeg t nergens meer op met die uitleg en infantiele verbeelding van de doppelgangers in de gang...

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond Get Out destijds wel een vrij goede film, al was de lof en de gecreëerde hype wel overdreven. Zo briljant was de film ook weer niet, maar het horrorgenre was schijnbaar zo ingedut dat Get Out als hele welkome afwisseling werd gezien, waardoor de film in mijn ogen veel hoger scoorde dan ik 'm waard vond. Maar niettemin leverde regisseur Jordan Peele toen wel een sfeervolle, boeiende en weirde film af die ik goed kon waarderen. En nu is hij terug met Us. De mensen komen er wel massaal voor naar de film. De zaal zat gisteravond nog goed vol. Net als toen is de hype rondom Us weer groot. En net als toen snap ik wederom niet goed waarom.

Want Us heeft me vooral op mijn zenuwen weten te werken met vervelende personages, een gebrek aan richting waar de film heen wilde en ook met een stel onlogische keuzes waar ik deze regisseur niet in hoopte te zien trappen. Us begint nog wel behoorlijk, met een familie waar overduidelijk dingen niet pluis aan zijn. Het is allemaal niet origineel, maar het werkt wel. De trauma's bij de spiegels zijn al snel een feit en je weet dus al wel voldoende aan achtergronden. Dan volgt de befaamde scène met de 4 figuren in het rood die op de oprit staan en niet vertrekken. Vanaf dat moment ontspoort de film en waar het juist spannend en benauwend moest worden, werd het lachwekkend en idioot. Alleen al de scène als ze allemaal binnen zijn gedrongen en die ene met een debiele stem zijn monoloog zit te vertellen. Vanaf toen kon ik de film eigenlijk niet meer serieus nemen. En waar het eerst een vrij serieuze film leek te zijn, ontspoort het hier ook richting een slasher met komische trekjes. Vreemde zet. Dit wordt al helemaal versterkt als het bevriende gezin ook plots slachtvee is en binnen een paar seconden uit wordt gemoord. Weg impact. Schijnbaar kan onze familie twee van zulke afslachtingen gemakkelijk overleven. Want ook dat stoorde me nogal. Ondanks dat alles goed is voorbereid kunnen ze niet een standaardfamilie de baas. En om het nog vervelender te maken worden er ook nog eens hele rare keuzes gemaakt. Moeder die wel even de autosleutels in haar eentje gaat halen, wetende wat er allemaal aan de hand is. En diezelfde moeder stapt ook zonder problemen uit de wagen als ze zo'n psychopaat aan hebben gereden. Ik snap dat horror niet altijd logisch is, maar dit slaat nergens op.

Gelukkig vind ik het hoofdverhaal wel weer vrij sterk, met de dubbelgangers die in de onderwereld lijden onder het leven van de mensen in de echte wereld en wraak nemen. Zeker de balletscène vond ik goed. Origineel concept en de diepere laag achter dit plot deed me wel wat. Al vraag ik me dan bijvoorbeeld wel af hoe het kan dat dit een wereldwijde aanval is geworden. Waarom is dit plots uitgevoerd? Dit heeft een uitzondering in de onderwereld-groep zo voor elkaar gekregen?

En zo kan ik nog wel even door blijven klagen over Us, maar ik brei er maar eens een einde aan. Tof concept, er zitten ook zeker wel goede stukken in, maar de film slaat gewoon te vaak over richting het belachelijke om me te kunnen boeien. Had dit óf echt serieus gehouden of was er helemaal over de top mee losgegaan. Nu hangt het er tussenin en dat is wat mij betreft nooit een goede keus. Hopelijk wordt Peele zijn volgende film weer wat beter. Ik heb er nog altijd interesse in.

avatar van Kippie.
“There’s a family in our driveway.”

Hoe vaak hebben we het nou al gezien: een witte familie die zonder blikken of blozen een horrorhuis betrekt en vervolgens een ongelukkige dood sterft. Kunnen we voortaan niet gewoon horrorfilms maken met alleen zwarte mensen? Dat moet Jordan Peeles gedachte zijn geweest bij het maken van Us.

Us volgt een familie die geconfronteerd wordt met hun kwaadaardige dubbelgangers. In plaats van het standaard horrornarratief (extreem domme keuzes leiden tot gruwelijke vroeegtijdige dood) zijn deze hoofdpersonages slim, gewiekst en snel. Dit maakt de film een frisse wind in het horrorgenre. Daarbij zijn hoofdpersonages bevriend met een (extreem stereotiep) wit stel (met fijne rol van Elisabeth Moss). Wanneer het noodlot toeslaat bij het witte stel zien we direct het verschil tussen de families: waar de zwarte familie behendig inspeelt op alle situaties en zich er telkens levend vanaf brengt, zien we het witte stel binnen de span van 30 seconden naar de eeuwige jachtvelden vertrekken. Geheel volgens horrorprincipes met spuitend bloed en jump scares.

Hoogtepunt van de film voor mij was de vrouw van het witte gezin die onder muzikale begeleiding van Good Vibrations bloedend over de vloer kruipt, bloed spugend en vluchtend van haar schaduwversie. Sowieso zit de film vol met humor, zit hij visueel mooi in elkaar en heeft hij een prachtige soundtrack.

Jammer genoeg gaat de film ook een aantal keren de mist in. Zo slaat de stem van de schaduw-Lupita Nyong'o de plank finaal mis. De hele zaal begon spontaan te lachen toen ze begon te praten. Heeft niemand dit tijdens de productie ooit opgemerkt? Serieus? Ook de plottwist (die op zichzelf goed bedacht is) komt te laat en behaalt daardoor niet zijn maximale impact.

Wat overblijft is nog steeds een visueel mooie horrorfilm met goede schrikeffecten en een prachtige soundtrack, maar een wat matige premise.

avatar van Halcyon
Ik snap de hype werkelijk niet. Wat ik me dan afvraag: is de appreciatie ingegeven door een (misplaatst) politiek correct denkbeeld? Want eerlijk: deze film recycleert alle clichés eigen aan het genre en doet het nauwelijks beter (zelfs slechter) dan de gemiddelde B-film. Ja, de regisseur en de acteurs zijn zwart/bruin. Ja, sommige hip-hopschijven in de soundtrack zijn cool. Maar kom op... dat mag toch de maatstaf niet zijn?

avatar van donnie darko

edit: O ja, Get Out was best een degelijke prent.

Tja, is natuurlijk altijd subjectief, maar ik vind deze film toch intelligenter en grappiger dan de gemiddelde B-horror. Bovendien is het acteerwerk stukken beter, en de vormgeving clean. Meer heb ik niet nodig om enorm van een film te genieten.

Ondertussen is het bovendien eveneens een hype geworden om telkens een film met gekleurde hoofdpersonages goed wordt bevonden, op de proppen te komen met het feit dat dit enkel gebeurt om (misplaatste) politieke correctheid. Je kan ook een kritische recensie schrijven bij de film zonder deze negatieve ondertoon. Ik geloof nog steeds dat de meeste gebruikers die deze film een hoge stem geven wel degelijk genoten hebben van de film.

donnie darko schreef:
Goh, dat geloof ik best, want actie lokt vaak reactie uit. En ik snap je punt, je hebt grotendeels gelijk. Het gaat mij niet eens om de film an sich, maar wel om de intenties die de regisseur worden toegedicht, als zijnde dat zijn werk een aanklacht is tegen discriminatie en racisme. Persoonlijk vind ik het altijd een zwaktebod als kunstenaars zich in hun kunst verengen tot de vooroordelen met betrekking tot hun eigen identiteit (bv. een stand-up comedian met dwerggroei die voornamelijk moppen maakt over zijn beperking, om maar wat te noemen). Bij US vind ik die opmerking niet terecht, al zou je met veel slechte wil nog kunnen denken dat wie "Fuck tha police" van NWA in de soundtrack smokkelt, toch een boodschap heeft. Waar het mij dan vooral om te doen is: waarom wordt deze film goed bevonden? Ik heb al veel genrefilms gekeken en dat horror stiefmoederlijk bejegend wordt, mag geen geheim meer zijn. Toch scoort deze film bovengemiddeld hoog, terwijl er zoveel gebreken zijn (clichés, uitleggerig einde, gebrek aan spanning van zodra het mysterie ontrafeld wordt, ... om er maar enkele te noemen.) Op dit moment kan ik alleen bedenken dat Peele vanwege zijn debuut bekend is geraakt bij het grote publiek en met de ondertoon in die film een bepaalde gemeenschap positief heeft geprikkeld. Fantastisch is dat, maar dat maakt deze film daarom niet goed.

avatar van donnie darko
Halcyon schreef:

Ok op zich heb ik geen probleem met deze kritiek, en kan ik er op zich wel inkomen. Ik vond het gewoon qua clichés en gebrek aan spanning enorm meevallen. Ik zat tot het einde gekluisterd, maar je hebt gelijk dat het zeker wel genreclichés bevat. Ik vond het gewoon heel goed gedaan, en een enorm goed ritme hebben, met enkele uitstekende scenes (waaronder in het huis van de blanke familie).

Lupita Nyong'o draagt voor mij de film ook zeer mooi, en ik denk dat het in deze zin vergelijkbaar is aan vorig jaar hereditary: een goede, zij het ietwat clichématige horror, met een schitterende hoofdrol door een A-listed actrice.

avatar van remorz
Halcyon schreef:

Dat idee heb ik ook. Niets mis mee om de verkregen lofzang op je debuut, in je tweede film te willen continueren, het misschien zelfs als handelskenmerk te ontwikkelen, maar ik zag er met Us geen betere horror mee uitgerold worden.

Wél fijn als Peele er zo aan kan bijdragen dat het horrorgenre als volwaardiger beschouwd gaat worden of, zoals je mooi uitdrukt, minder stiefmoederlijk bejegend.

avatar van Drulko Vlaschjan
Waar Get Out een als horror vermomde superslimme anti-racismefilm was, is deze opvolger pure horror (al is een goeddeels zwarte cast in deze tijden natuurlijk tegelijkertijd een statement tegen de status quo, juist in een film waar kleur er niet toe doet). Hoe dan ook vond ik het niet heel best. Erg mooi gefilmd, dat wel, en de acteerprestaties vond ik ook sterk, maar het verhaal stelde niet veel voor en werd hoe langer hoe matiger. Spijtig, want het leek een soort horror-versie van Funny Games (1997) - MovieMeter.nl te worden, maar bij die film haalde Us het bij lange na niet.

Vooral het uitleggedeelte aan het slot was nogal storend, ook omdat degene aan wie het verteld werd het grootste deel van het verhaal al kende. Hoewel ik mij op zich prima vermaakte, ging ik toch licht teleurgesteld naar huis. Ik was niet eens bang onderweg, wat bij echt enge films nog wel eens wil gebeuren.

edit: O ja, Get Out was best een degelijke prent.

Ik heb zelf ook een broertje dood aan politieke correctheid en films die veel goodwill ontvangen van Gutmenschen om hun antiracistische boodschap krijgen van mij een lage waardering als ze als film weinig te bieden hebben (bv. Sweet Country en The Hate U Give). Aan de andere kant heb ik niets tegen bv. zwarten of homo's en vind ik het geen enkel probleem als hoofdpersonages zwart, moslim, homo, transgender of vrouw zijn. ' Us' is gewoon een film met zwarte hoofdpersonen - waarom zou dat argwaan moeten opwekken? - maar antiracisme of politieke correctheid heb ik er (gelukkig) niet in kunnen ontdekken.

Ja, de film zit tjokvol clichés. Maar dat geldt volgens mij voor alle films in de huidige 'postmoderniteit'. Of ken jij een film uit pakweg de laatste 20 jaar die iets origineels bevat? Er zijn overigens wel films die iets nieuws bevatten maar dat heet dan 'experimentele' film en die zijn voor een zeer select publiek (bv. Tiere). Voor het overige herkauwen m.i. alle films alleen maar de clichés. De (postmoderne) kunst is echter om dat op een intelligente en leuke wijze te doen, veelal in de vorm van 'knipogen' (men verwijst naar oudere films als bron), en daarin slaagt 'Us'. In plaats van de zoveelste film te maken over een kind dat door de duivel is bezeten en het gezin terroriseert - dat een domme, oninteressante wijze is om clichés te herhalen - weet Peele de bekende horrorclichés veel meer te hergebruiken (in plaats van te herhalen) en in een nieuw, fris en eigen jasje te steken. Zo is de twist van de film m.i. een knipoog naar Michael Jackson's Thriller maar waar daar slechts een flauw horrorcliché werd opgediend weet Peele er iets leuks van te maken. Reeds het feit dat Peele de personages zwart maakt - als het ware een nieuw kleurtje geeft - maakt de horrorfilm nieuw en fris (maar zonder dat daar een antiracistische boodschap in moet worden gezocht; de film lijkt ook bewust te vermijden dat zwart gelijk staat aan de geketenden). En Peele geeft ook qua inhoud een fris jasje aan de oude clichés door bv. het idee van de geketende schaduwen en de politieke metafoor. Dus Peele neemt bewust de horrorclichés maar stopt ze even bewust in een nieuw, fris en intelligent jasje waardoor de film een stuk beter te pruimen is dan de gemiddelde horrorfilm.

avatar van Vidi well
Even op me in laten werken....

Dit soort horror bevalt me wel. Weinig tot geen gore, maar een fijne continue spanning en situaties die vragen oproepen. Zo veel, dat je als kijker zelf gaat nadenken over alles wat je ziet: (een paar van mijn hersenspinsels gedurende de film vanmiddag: staan de geketenden symbool voor onderdrukte slaven die zich eindelijk losbreken? Is het een strijd tussen de boven-en onderklasse? Zijn wij allen eigenlijk elkaars broeders? Moeten we onszelf (ons ego wellicht) doden om volledig vrij te zijn? Enzovoort, enzovoort...)

De film bouwt mooi op. Op de spannende opening na, gebeurt er eerst heel weinig. We zien een normaal middenklasse gezin, bestaande uit vier sympathieke mensen, waar we ons al snel mee kunnen identificeren. Met het bezoek van het nieuwe gezin wordt het allemaal erg creepy, maar nooit heel eng. Ook fijn dat er nauwelijks jumpscares in zitten, en wanneer ze er wel zijn, treffen ze doel. Ik vermaakte me prima, en zag de film afstevenen op een mooie 4*.

Maar helaas kwam daar het laatste kwartier. Als een ware Alice in Wonderland wordt het witte konijn gevolgd, de tunnels in waar we een soort gesticht vinden, en waar mensen blijkbaar gekweekt/gekloond zijn. Waar kopiën leven, terwijl ze de ziel delen van hun ware meester. Oke, dat wil ik nog best aannemen.

Waar het mis gaat is echter wanneer de ‘slechte’ vrouw (in het rood) als een ware stripboekvillain het hele verhaal gaat uitleggen aan de ‘goede’ vrouw. Kom op zeg, was dat nu nodig? Daarnaast slaat het ook nog eens nergens op, getuige de idiote ‘twist’ die volgt: de ‘goede’ vrouw had deze uitleg namelijk helemaal niet nodig, omdat de ‘slechte’ vrouw (in het rood) eigenlijk de goede vrouw was, die wraak wilde. Kortom, ze kenden elkaar dus al, en waren precies op de hoogte van elkaars bedoelingen.

Tja, wie is goed en wie is slecht? Wie verdient een plek in de bovenwereld en wie in de onderwereld? Dat zijn prikkelende vragen die opgeroepen worden door deze film. Helaas worden ze nauwelijks beantwoord.

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of iets verkeerd geïnterpreteerd. Dan hoor ik het graag. Ik vond de film namelijk heel goed starten, en de thematiek ligt me wel. Dus ik zou graag mijn mening naar boven willen bijstellen. Maar voor nu blijft hij helaas hangen op een krappe 3*.

avatar van Basto
Halcyon schreef:
Mee eens, maar dat was m'n punt ook niet. M'n punt was dat - om een of andere reden - de film gehypet wordt omdat een zwarte regisseur met zwarte acteurs het kunstje overdoet wat blanke regisseurs met blanke acteurs al zoveel malen eerder brachten. En deze film scoort aanzienlijk beter dan bv. het gelijkaardige You're Next. Twee films die in mijn ogen ondermaats zijn. En dan begin ik achterdochtig te worden... [/quote]

Maar You’re Next is niks meer dan een home invasion film. In deze is de home invasion slechts één sequence en ligt daar bovenop (of overheen) nog een tweede laag met de doppelgangers en het statement dat waar je geboren bent je toekomst bepaald.

Die maken dit toch wel een veel rijkere vertelling.

Al vond ik You’re Next op het horror vlak beter scoren en deze nogal braafjes.

avatar van de grunt
De beeldspraak van horrorfilm 'Us' verklaard aan de hand van: Invasion of the Body Snatchers

avatar van Graaf Machine
de grunt schreef:

Ha, beetje onduidelijk, De Grunt. Om de verklaring te zien moet je dus op "Us" klikken en niet op het veel duidelijker aangegeven "Invasion of the Body Snatchers".

avatar van de grunt
Graaf Machine schreef:

Ja, omslachtig allemaal.

avatar van grid8400
Apart filmpje wat jammer genoeg meer neigde naar komedie dan naar horror/thriller. Daardoor niet meer dan een gemiddelde okay film. 3,5*

Wat een *** Film zeg. Bij vlagen moest ik er gewoon om lachen. De film blijft opzich boeiend, en je wilt graag weten hoe het eindigt.. De film werkt naar een climax toe, maar ik vind het erg slecht afgewerkt en het totaal niet waard. Sorry, maar Get Out kon ik enigzins nog waarderen, maar deze film kijk ik NOOIT weer. Gelukkig had ik vrijkaartjes.

avatar van Zwolle84
xLeo schreef:
Bij vlagen moest ik er gewoon om lachen.

Bij vlagen is het dan ook een komedie.

avatar van Flat Eric
Het heeft me minder verrast dan Get Out maar is desondanks wel een interessante film geworden.

Het thema van döppelgangers is wat mij betreft het sterkste gedaan in de film Enemy (2013) . Maar Us is qua idee en uitwerking natuurlijk een andere film en totaal niet vergelijkbaar. Het springt een beetje van thriller, döppelgangers, house invasion, Bodysnatchers naar toch ook wel comedy.
Op het einde krijg je een beetje door hoe het in elkaar steekt maar het duurde wel even voor ik door had hoe het daadwerkelijk in elkaar stak. Bij voorbeeld het stemgeluid van de vrouwelijke dubbelganger hoofdpersoon vond ik werkelijk storend en irritant en deed afbreuk aan mijn filmbeleving. Ik vond het zo slecht overkomen. Pas later had ik door dat daar wel een reden voor was. Ik weet niet wie eerder was, maar de Casa de Papel pakjes hadden wat mij betreft wel een andere kleur en/of vorm kunnen hebben.

avatar van soom
Ow.. Ik ging doooood.
Wel ietsje beter dan de gemiddelde horror, zogezegd. Het nagelbijtende-oh-ik-wil-het-liefst-onder-m'n-stoel-kruipen-gevoel was dan ook heeul erg aanwezig.
Ik wist alleen niet of ik nu wel of niet het einde goed gezien had.
Maar gelukkig is imdb een van de beste vrienden die online bestaan.

Lupita is een dragende, sterke kracht die de hele film naar zich toetrekt. In haar bijzijn bungelen de anderen er maar een beetje bij, incluis de (mag ik dit wel typen of te durven typen??) witte, blanke mensen.

Het is dus net wat beter dan de gemiddelde horror.
Die zijn meestal maar halfgaar eng. Ok, ik kom daar de meeste tijd wel uit met het gevoel dat er een zweempje engheid in zit, maar het is niet zo dat ik de hele tijd over m'n schouder aan het kijken ben.
Dit krijgt Us wel voor elkaar door een uitstekende sfeerplaat aan te steken en daar de hele speeltijd lang aan te blijven draaien.

Nee, dit vergeet ik niet meer.

avatar van mikey
Wanneer de stemlozen van usa hun deel opeisen begin je met een home invasion maar wordt vervolgens een gewelddadige apocalypse. Best logisch. Met als hoogtepunt Hands Across America!

Love it!

avatar van Beun de Haas BV
Naar mijn beleving is Us een ietwat overschatte film. Waar Get Out een zeer geslaagde cocktail van stijlen is, schiet regisseur Jordan Peele in Us zijn doel voorbij. De horror, humor en sociale agenda zitten elkaar eerder in de weg dan dat ze elkaar complementeren. Iets anders doen is dus niet per definitie iets beter doen.

avatar van Donkerwoud
Jordan Peele is in stijl en toon zelf een beetje een 'boosaardige' doppelgänger van pulp- en genrecinema, maar schudt de kaarten radicaal anders waardoor er andere accenten komen te liggen. In 'Get Out' (2017) had gotische horror de boventoon van een jonge zwarte man die, op bezoek bij zijn witte schoonfamilie, ontdekt dat koloniale verlangens minder zijn verdwenen dan gegoede burgers doen vermoeden met hun progressieve voorkomen. In 'Us' (2019) schetst hij een parallel universum waar ondergronds een spiegelwereld bestaat waar dubbelgangers teren op hun ongebreidelde haat over de systemische ongelijkheid van hun eigen situatie. Ze zijn in alles als hun geprivilegieerde tegenhangers bovengronds, maar het zijn stemlozen voor wie links of rechts - of zelfs de democratie in het algemeen- geen antwoorden meer heeft. Uit desinteresse of hedonisme. Eenmaal ontsnapt willen deze spiegelwezens 'hun origineel' afslachten en niet alleen het systeem van onderdrukking hervormen, maar compleet vernietigen. Tot de grond toe en tegen elke prijs. De Trump-analogie is aanwezig - hoe de spiegelversie van Adelaide (Lupita Nyong'o) met krakerige stem 'We're Americanssss!' lispelt of de directe verwijzingen naar een muur - maar deze kwaadaardige Amerikaanse zelfkant is niet zo eenduidig te interpreteren.

Waar ik bij 'Get Out' (2017) enigszins op mijn honger bleef zitten omdat de wraak van Chris (Daniel Kaluuya) net niet zoet genoeg werd, wist het hak- en slachtwerk in 'Us' (2019) me een stuk meer te plezieren. Het wraak-thema is vilein omdat de personages zich moeten wreken op zichzelf, wat unheimische toestanden oplevert als de dubbelgangers ook nog invloed op elkaar uitoefenen. Ze zijn ook in hun handelingen gespiegeld aan elkaar, dus kunnen anticiperen op elkaars bewegingen. Maar minstens zo vermakelijk is hoe de film speelt met de verwachtingen over vrouwenpersonages. Zoals de fantastische spiegelrollen van Lupita Nyong'o als empathische/wraakzuchtige matriarch en Elisabeth Moss als gedesinteresseerde/nóg meer gedesinteresseerde matriarch. Of hoe de veelbelovende tienervrouw Zora (Shahadi Wright Joseph) en haar broertje Jason (Evan Alex) erg veel plezier halen uit hoe ze veranderen in moordmachines. En dat terwijl vader Gabe (Winston Duke) toch vooral bezig is met zichzelf of de witte man waar hij stiekem een beetje tegenop keek. De patriarchale man als grappige bijrol en niet degene vanuit wiens redderperspectief de problemen worden opgelost.

Wat ik kan waarderen aan Jordan Peele is dat hij speelt met visuele terzijdes (symbolisch maar absurdistisch) die niet alleen een vervreemdend sausje eraan geven, maar ook leuk zijn om te ontcijferen.
Neem bijvoorbeeld de scène tijdens de openingscredits waarin een laboratorium wordt getoond met gekooide witte konijnen en een paar bruine/zwarte konijnen. Het gebrek aan diversiteit wordt schrijnend duidelijk omdat de witte lepus gelden als de norm, terwijl de 'afwijkende' lepus meteen in het oog springen door hun kleurverschil. Ras of gender is niet meer of minder dan een menselijk fabricaat, waar verschil pas opvalt als groepen met bepaalde kenmerken worden voorgeselecteerd. In het diabolische spiegelpaleis in 'Us' (2019) zit elke Amerikaan 'gevangen' in een onrechtvaardig systeem van privileges en machtsverschillen, maar sommige landgenoten hebben meer in zichzelf te overwinnen dan anderen. Op de dag des oordeels komen de dubbelgangers hun recht halen - een giftige cocktail van onderdrukking, zelfhaat en desinteresse - om desnoods alle bestaande zekerheden kapot te maken.

avatar van Lennert

Dat is echt een enorm stuk spoilers...

Lennert schreef:

Dat is echt een enorm stuk spoilers...

Het staat je altijd vrij om even een berichtje naar de mods te sturen of zij vinden dat er veel wordt weggegeven, maar ik vermijd bewust belangrijke plotwendingen of hou het vaag voor de mensen die de film niet zagen. Nu is dit een film waar je zo onbevangen mogelijk naartoe moet gaan, daar heb je gelijk in.

avatar van Lennert
Donkerwoud schreef:

Ik heb hem ook al gezien (nog niet gerecenseerd), maar de hele eerste alinea lijkt me toch iedere vorm van mysterie die in de omschrijving zelf gegeven wordt weg te halen

avatar van Donkerwoud
Ik zal zo thuis even wat spoilertags plaatsen, je hebt wel gelijk. Zou het jammer vinden als ik het voor andere mensen verpest, dat is niet de bedoeling.