Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De sereniteit die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

• vanaf woensdag 24 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van HollandGermany
Mensen die beweren dat dit slechts een home-invasion film is, zou ik toch willen vragen of ze de film uberhaupt afgekeken hebben. Ik vond hem leuk! Traag, maar wel vermakelijk, zeker aan het einde.

mikey schreef:
Wanneer de stemlozen van usa hun deel opeisen begin je met een home invasion maar wordt vervolgens een gewelddadige apocalypse. Best logisch. Met als hoogtepunt Hands Across America!

Love it!

Zou je dat misschien tussen spoilertags kunnen plaatsen? T'is zegmaar het einde wat je voorzegt.

HollandGermany schreef:
nee, maar je mag de uitroepteken-knop gebruiken bij klachten over users.

mikey schreef:
nee, maar je mag de uitroepteken-knop gebruiken bij klachten over users.

avatar van Donkerwoud

Weet je wat een spoiler is?

Erg subjectief, want ik had het bericht al gelezen en het heeft nul negatief effect gehad op mijn kijkplezier.

Maar lijkt me fijner als we ofwel vriendelijke berichtjes per PB naar elkaar sturen ofwel even de moderators om raad vragen. Het gaat nu al twee pagina's over wel/geen spoilers bij deze film.

Weet je wat een spoiler is?
Ik vind het geen spoiler,maar jij wel. Laat een moderator het beoordelen. toch?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
mikey schreef:
Laat een moderator het beoordelen. toch?
Goed idee.

Wie is ‘goed’ en wie is ‘slecht’?

Net als in ‘Get Out’ weet Regisseur Peele geweldig gebruik te maken van geluidseffecten en soundtrack. En daar weet je mij wel mee te winnen;)

Het verhaal is interessant. Ik zag een parallel met de vluchtelingencrisis. Een onderdrukte menigte die meer op ons lijkt dan we soms (willen) waarnemen en dan op een gegeven moment in opstand komt.
Het verhaal deed soms wat rommelig aan waardoor de exacte intenties van de regisseur - die er volgens mij wel zijn - me niet helemaal duidelijk werden. Ook zijn er wat vervelende plotholes. Bijvoorbeeld de suggestie naar het einde toe dat de moeder dus eigenlijk uit de onderwereld zou komen. Wat gezien haar eerdere angst, onwetendheid en herinneringen gewoon niet kan.

Echter weet Us te boeien. Niet alleen door de eerder genoemde sound, maar ook door de originaliteit, het goede acteerwerk en de humor. De scene in het spiegelpaleis en de dansscene zijn sterk

Was het verhaal ietsje beter/logischer uitgewerkt - wat Peele in Get Out wèl lukte - dan was dit wederom een echte topper geweest. Maar ook nu is Us wat mij betreft een aanrader.

avatar van wwelover
Minder sterk als Get Out, maar zeker weer een origineel en spannende film. Goed gebruik van geluid en muziek, visueel sterk en natuurlijk de nodige luchtige humor. Vooral dankzij Winston Duke, die heel sterk speelde. Nou ja, eigenlijk is de hele cast sterk. Qua verhaal vond ik het soms wel wat rommelig en niet altijd even duidelijk.

avatar van Alathir
Qua amusementswaarde en humor zeker wat minder dan Get Out. Deze Us is wel wat specialer en de anthem is iets dat bij zal blijven. Meer naar het einde toe vond ik het wat langdradig aanvoelen, ook omdat ik het gevoel had dat de film al 5x had kunnen eindigen. Er wordt echter steeds iets extra aan gebreid. De twist op het einde is wel clever ook al voelde ik dat er iets niet helemaal klopte en dan begreep ik waarom het meisje plots niet meer sprak met haar ouders, ze was namelijk verwisseld met haar Geketende versie. Al bij al toch 4*

mikey schreef:
Ik vind het geen spoiler,maar jij wel. Laat een moderator het beoordelen. toch?

"Het eindigt in een apocalypse" is gewoon een spoiler, of de moderator het nou wel of niet vindt.
Maar het zal me verder een zorg zijn, je zoekt het maar lekker uit.

avatar van Zwolle84
HollandGermany
Nu knal je de (in jouw ogen) spoiler er zelf nog een keer zonder spoilerhaakjes in. Niet erg handig...

Zwolle84 schreef:
HollandGermany

Je hebt helemaal gelijk, aangepast.

HollandGermany schreef:
"Het eindigt in een apocalypse"
Onjuist gequote. ‘Eindigt’ nooit gebruikt.

Waar maak je je nog zorgen om? Het is al lang aangepast, dus je zal wel gelijk hebben.

mikey schreef:
Onjuist gequote. ‘Eindigt’ nooit gebruikt.

Nergens meer om, dat heb ik volgens mij net letterlijk gezegd.

avatar van Shadowed
Prima.

Peele lijkt iets meer talent te hebben als het komt op originaliteit dan op regie ban horror. Hij weet het allemaal namelijk niet eng of sfeervol genoeg te maken, en dan stelt een origineel verhaal niet altijd nog heel veel meer voor eigenlijk.

Acteerwerk is in orde, Duke en Nyong'o maken beide indruk. Al vind ik beide ook beter in hun Tethered versie. Dan komt het acteerwerk veel beter tot zijn recht, alles daarvoor is niks om over naar huis te schrijven. Van de kinderen is het acteerwerk ook solide, en van de witte familie ook.

Spanning is het element waar de film wat op faalt. Het is namelijk nergens heel eng, de gasten zijn nergens erg dreigend en de film kent daardoor niet genoeg sfeer dat je echt geboeid blijft kijken. Van een traag tempo heb ik weinig last gehad.

Het is dan toch vooral dat de schurken of moordenaars nergens heel eng zijn of dreigend zijn. Daardoor krijg je nergens echt kippenvel van ze en zijn het een aantal schrikmomenten en wat creepy dingen (achtbaan imitatie van The Tethered in de hal richting het einde bijvoorbeeld) die de film nog "horror" maken.

Maar aan de positieve kant, acteerwerk is top en het verhaal is knap bedacht. De Apocalypse achtige wending richting het einde is leuk en het verhaal blijft daarmee gewoon boeien. Dankzij het schrijfwerk van Peele dus nog een voldoende. Het is dan ook wel een deel geholpen door de boodschap die knap erin zit. "The true evil is yourself" en gelijkheid komen allen voorbij.

avatar van mcdaktari
Ik heb er best lang op moeten wachten voor dat ik "Us" eindelijk kon zien , maar het was het wachten dik en dubbel waard. Dit is nu een horror/thriller zoals ik ze graag zie. Jordan Peele zijn vorige "Get Out" vond ik ook al heel goed. Ik hoop dat hij op deze toer verder blijft gaan, want eindelijk eens horror die ik wel goed vind, en dat gebeurd niet heel vaak.
"Us" heeft ook een aardige cast die ook nog redelijk goed acteren. Wat ik nog een groot pluspunt van de film vond was de mooie soundtrack. Echt mijn muzieksmaak. Dat de volgende film van Jordan Peele maar snel mag komen.

avatar van tattoobob
I've got five on it....en dan in een spannende langzame versie,die was geniaal.
Verder best een origineel werkje weer van deze regisseur.
Een film die best een beetje na borrelt ..en dat is altijd wel fijn.
Erg puik acteerwerk van de hoofdrolspelers.

avatar van schenkowiets
Van deze had ik wat heel verwacht aangezien de goeie reviews & cijfers maar ik vond er geen ene moer aan.
Get out was steengoed maar deze kreeg mij niet te pakken op 1 of andere manier.
Het was een beetje een toneelstuk achtig schouwspel met verklede mensen of zoiets die creepy moesten voorstellen maar ik kon ze niet echt creepy vinden helaas.
Ja leuk nummer idd " I've got 5 on it " maar dan kan je beter gewoon de cd opzetten lijkt mij .
Ben blij dat we niet naar de bios gegaan zijn ieder geval,scheelt weer een paar dukaten

Ik vind bijna altijd een redelijk film de moeite waard om te kijken. Zelfs als het een B film is. Klaag bijna nooit. Maar in deze film zat totaal geen spanning in. Een zware gemis. Get Out had ik zo 4 steren kunnen geven maar deze vond ik echt niets.

avatar van max cady
Zeer ruime voldoende voor deze toch wel bij vlagen erg spannende/enge film. Een aantal keren schrok ik toch echt wel! Het verhaal is wat mij betreft niet overal even logisch en áls dit dan toch wat uitgelegd wordt gaat de vaart er aardig uit. De humor is ruimschoots aanwezig en was voor mij een erg groot pluspunt van de film en als dit dan ook nog goed samen gaat met de muziek Zo kwam good vibrations van the BeachBoys wel op een érg leuk moment voorbij. Fantastisch! Het einde ben ik nog niet over uit wat ik daarvan vond. 3.5 sterren of kleine 4

Zeker het eerste uur behoorlijk naargeestige en creepy mysterie/horror film.
Na die tijd blijft er een soort van slasher thriller over en ook daar is niet zo veel mis me.
"Us" wist mij de volledige 2 uur lang te blijven boeien.
Er zit bovendien aan het eind nog een addertje onder het gras met een enigzins verrassend plot, al dan wel of niet geloofwaardig....

avatar van xaid
mcdaktari schreef:
jah same here vanavond eindelijk zover na het meesterlijke ''Get out" hou deze regisseur in de gaten!

avatar van Master Blaster
Vreemde film. Echt horror wil ik het niet noemen.
Wel "vernieuwende soort genre"

Kijkt aardig weg

avatar van Chelsea94
Vind dat deze film wel erg hoge scores krijgt. De opbouw duurde redelijk lang en het verhaal was met momenten erg rommelig.
Het eind, tja, het is allemaal heel veel en ook wel ver gezocht. Niet echt mijn ding denk ik zo.

Iedereen geeft deze film zeer hoge scores, wat hun goed recht is, maar ik vond hem absoluut traag en vervelend! Thriller/Horrop was het genre, het enige wat ik er van kreeg was enorme zin om te slapen. Ben enorme fan van het genre en door een ziekte zie ik er enorm veel, maar dit was bij mij goed geprobeerd, maar volledig mislukt. Na het zien van de trailer had ik wel iets beter verwacht , twee verloren uren...….

Fonzzz002
Horror is een genre dat heel moeilijk is om te doen. Naar mijn ervaring komen de meeste snel neer op “er was eens een groepje mensen, en toen kwam er een dreiging die ze 1 voor 1 doodde. Einde”. Nieuwe dingen proberen in dit genre is één ding, maar om deze vernieuwingen te laten werken en een breed publiek bereiken is wat anders. Jordan Peele heeft met Get Out en Us laten zien één van de weinige actieve filmmakers te zijn die zowel nieuwe ideeën aan het genre brengt, als dat deze ideeën daadwerkelijk aanslaan bij een groot publiek.

Us is een ambitieuze film waarvan ik de tijd moest nemen om alles te verwerken, in plaats van direct aan de recensie te beginnen, wat zelden gebeurd. Allereerst: het verhaal is sfeervol in beeld gebracht en het heeft goede geluidsbewerking. Jordan laat zien een stap verder te willen gaan dan de standaard slasher films door de shots meer uit te denken en door meer met geluid te experimenteren. Buiten die elementen is ook het acteerwerk van zowel Get Out als Us uitzonderlijk goed! Wat mij betreft mag Lupita Nyong'o een Oscar krijgen voor haar dubbele rol in deze film, of in ieder geval een nominatie.

Het verhaal is waar Us zich het meeste onderscheid van andere horrorfilms die ik heb gezien. Bepaalde elementen waren vergelijkbaar met andere horrorfilms (iets dat onvermijdelijk is), maar in de grote lijnen werd er een verhaal verteld dat ik nog nooit had gehoord. In het begin krijg je een duidelijke introductie aan wie Adelaide is en wat voor verleden ze heeft gehad. Vanaf de opening van de film heerst er mysterie over wat er aan de hand is, en gaandeweg blijft deze mysterie zich uitbreiden. Us weet goed je beetje voor beetje meer info te geven over wat er speelt, en bij ieder nieuw stukje info ontstonden er nieuwe vragen, eindigend met een drugstrip van een finale. Het voordeel aan deze mysteries is dat ik altijd benieuwd was naar wat er nog meer ging komen. Het nadeel is dat de film regelmatig van focus schommelde en ik merkte het lastig te vinden om echt verwikkeld te raken in één probleem. Hierdoor schommelde de spanningsboog op en neer, in plaats van dat het de strakke stijgende lijn heeft waar ik op hoopte.

Het einde is waar ik het meeste moeite had om verwikkeld te blijven in het verhaal. Het was creatief, bombastisch en liet me terugkijken op de voorgaande gebeurtenissen met een andere blik, maar het had teveel absurde plotholes om het serieus te kunnen nemen. Het hele verhaal blijkt namelijk een plothole galore rit te zijn die je met flinke korrels zout moet nemen om te accepteren. Waar ik persoonlijk het meeste moeite mee had is dat de Tethered schijnbaar bewegingen van mensen imiteerde omdat ze met elkaar verbonden zijn. Als dat zo is, waarom konden ze dan gewoon voor hunzelf denken en bewegen later in het verhaal? Waarom ging dat meisje niet direct terug naar boven om uit te leggen wat er gebeurde ipv ondergronds te blijven? Hoe is het überhaupt mogelijk qua ruimtes om de echte levens tot in deze deails te kunnen nadoen? Als het klonen zijn die enkel de gebaren nadoen, hoe komt het dat de kinderen vooralsnog hetzelfde geboren zijn? Hoe vergezocht is dat? De film leek de regels steeds aan te passen voor dramatisch effect, wat soms werkte indien ik om de drama gaf, en soms voelde het te onlogisch wat eerder afstotend werkte. Daardoor vind ik Us een gemengde film.

Maar ik ben vooralsnog blij het gezien te hebben. Ik kijk liever een mixed bag die risico’s neemt door nieuwe dingen te proberen dan een leuke 'veilige' popcornfilm die het zoveelste slasher verhaal verteld. Us is een film waarbij ik me direct geroepen voelde om research te doen. Dit geeft Us meer inhoud dan de meeste horrorfilms van de laatste paar jaar, al is het een plothole galore ervaring die je met heel wat korrels zout moet nemen.

3/3,5*

avatar van Dennisj
Toch wel een tijd naar deze film uitgekeken en had hoge verwachtingen. Die zijn ook wel voor een groot gedeelte ingelost. Acteerwerk is prima en er zit ook een sfeer in waardoor je dreiging blijft voelen. Minpunt in het verhaal vind ik wanneer het ondergrondse meisje zich met het meisje bovengronds verwisseld en zij niet een poging heeft gewaagd om terug te gaan naar boven. Of dat ze ouder is geworden en ineens met een rare stem praat. Is misschien een leuke twist dat verwisselen, maar deelt in mijn ogen niet positief aan in deze film.
Maar buiten dat is het zeker wel een aanrader. Je moet het ook helemaal niet gaan vergelijken met Get Out want dat slaat nergens op. Dit is gewoon een op zichzelf staande film met een eigen verhaal. En dat doet deze film goed.

avatar van Uier
Waar ging dit in godsnaam over. Productietechnisch erg fijn, maar inhoudelijk slaat Us als een lul op een drumstel. Of ik heb de essentie compleet gemist.

avatar van huiguh
kleine tegenvaller, wel erg orgineel.

Zat me wel te ergeren aan de plottwist op het eind. Hoe kan het meisje nu verwisseld zijn in 1986, terwijl ze nu in het heden nog goed kan herinneren dat ze was weglopen op de kermis. Leuk hoor zo'n twist, maar klopt van geen kanten.