• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.244 series
  • 34.030 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.140 gebruikers
  • 9.379.695 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lion King (2019)

Avontuur / Drama | 118 minuten
3,43 1.159 stemmen

Genre: Avontuur / Drama

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jon Favreau

Met onder meer: Donald Glover, Seth Rogen en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 6,8 (289.685)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 juli 2019

Plot The Lion King

"The King has Returned."

Simba is een jonge leeuw en zoon van leeuwenkoning Mufasa. Hij kijkt op tegen zijn vader en neemt zijn koninklijke bestemming ter harte. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet en hij smeedt samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, zodat hij zelf de macht kan grijpen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Scar (stemrol)

Zazu (stemrol)

Mufasa (stemrol)

Rafiki (stemrol)

Sarabi (stemrol)

Young Simba (stemrol)

Young Nala (stemrol)

Sarafina (stemrol)

Kamari (stemrol)

Azizi (stemrol)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van nathaniel177

nathaniel177

  • 574 berichten
  • 2733 stemmen

Skyfall2018 schreef:

Wat een reacties hier.....

Wat mij stoorde was dat geen enkel dier een geslachtsdeel had. Loop eens door eens door een dierentuin en kijk eens naar de dieren.....

Dus zover realiteit.... of moest het gender neutraal voorstellen......

Dat is meestal in animatiefilms, inderdaad minder realistisch maar wel geschikt voor de kleine kinderen


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Skyfall2018 schreef:

Wat een reacties hier.....

Wat mij stoorde was dat geen enkel dier een geslachtsdeel had. Loop eens door eens door een dierentuin en kijk eens naar de dieren.....

Dus zover realiteit.... of moest het gender neutraal voorstellen......

Je eerste bericht op Moviemeter is er eentje over ontbrekende teelballen bij leeuwen en zwijnen. Oké dan.


avatar van Ilse_S

Ilse_S

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Vraagje! Is dit een must see in 3D of juist in 2D aan te raden?


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9807 berichten
  • 1421 stemmen

Ilse_S schreef:

Vraagje! Is dit een must see in 3D of juist in 2D aan te raden?

2D is ok, 3D is nooit must see.


avatar van paul ^^

paul ^^

  • 30 berichten
  • 1883 stemmen

Deze film is nooit een must see. Kijk liever de orginele veel meer humor en pacing ook de liedjes komen veel meer tot hun recht.


avatar van Donucius

Donucius

  • 269 berichten
  • 128 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Hoe meer sites je bekijkt, hoe meer data je erbij betrekt des te nietszeggender het voor jezelf wordt. Ik kijk juist veel meer naar dar ene cijfer van een bepaalde user wiens smaak ik ken (en deel of juist niet). Dat zegt mij 100 keer meer dan al die gemiddelden.

Dat is natuurlijk ideaal als jij zo'n iemand hebt. Ik heb dat dus niet. Verder klinkt het erger dan het is. Ik pak eigenlijk maar 3 sites. MM heeft vind ik een erg kleine populatie waardoor het cijfer gemakkelijk uitschiet. Als ik referentie raadpleeg dan pak ik Metacritic cijfer, IMDB cijfer + top 1000 stemmers cijfer en soms RT cijfer. MM vooral voor de chit chat. Het is soms ook interessant om te zien hoe en waarom een cijfer 'afwijkt' tov andere sites. Roept soms wel vraagtekens op dat wel.

Voor de duidelijkheid, ik doe bovenstaande dus vooral voor films die ik thuis kijk. Ik kijk bijna nooit naar het cijfer voor films die ik nog in de bios ga kijken. Ik snap dat het wellicht niet logisch is, omdat de meeste mensen namelijk het omgekeerde doen. Die kijken naar het cijfer om te bepalen of ze een film in de bios gaan pakken. Dat doe ik dus niet. Ofwel enkel bij uitzondering en heel heel zelden.


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Al genoeg over gezegd en geschreven, maar ik ben het eens met de meest gehoorde mening op deze site.

De film is visueel adembenemend mooi en het is wat mij betreft totaal niet erg dat het meeste gewoon overgenomen is van het origineel.

Het origineel is ongeëvenaard maar het is leuk om dit verhaal eens in een wereld te zien die niet van de echte te onderscheiden is.

Verder is eigenlijk alles minder dan de tekenfilm. De stemmencast viel me nog het meest tegen, maar de meest gehoorde mening over de emoties die op de gezichten van de dieren zijn af te lezen, deel ik ook.

Daardoor komen sommige scènes net wat minder hard binnen. En aan de andere kant is het daarom ook juist minder grappig, al doen ze met Timon en Pumbaa best leuke dingen.

De muziek in de film is van grote schoonheid, het meeste is ook gewoon overgenomen van de tekenfilm. Wat ze juist extra hadden toegevoegd was meteen met afstand de slechtste song van de film.

Maargoed, dit is echt wel vermakelijke kost en zeker een bezoekje aan de bios waard.

3.5*


nathaniel177 schreef:

(quote)

Dat is meestal in animatiefilms, inderdaad minder realistisch maar wel geschikt voor de kleine kinderen

Zit wat in... maar de film is vanaf 9. Dus dan zou niemand met kleintjes naar de dierentuin gaan.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Skyfall2018 schreef:

(quote)

Zit wat in... maar de film is vanaf 9. Dus dan zou niemand met kleintjes naar de dierentuin gaan.

Alsof de tekenfilm dit wel had. Ik neem aan dat je je toen ook enorm ergerde aan het feit dat je niet tampeloeres van Rafiki zag rondslingeren toen hij Simba aan het dierenrijk toonde?


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3489 berichten
  • 6577 stemmen

Het masker van Disney is er af,,,,,

Privacy settings - ad.nl


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Kan me wel vinden in de kritieken van het artikel, maar ik zie Favreau ook niet als kwaadaardig en geldbelust. Dus ik snap dat wel opzich dat er geen kwade bedoelingen achter zitten bij veel medewerkers van de film. Toch vraag ik me wel af wat nou zijn hand in deze film is? De aanpassingen qua verlengde scenes, can you feel the love tonight in het daglicht en het optreden van Beyonce worden niet al te goed beoordeeld. In veel recensies ook als zwakte punten aangehaald. Dus eigenlijk zijn alle "originele" elementen aan deze film die de stempel van de regisseur zijn toch behoorlijk slecht uitgevallen. Alle "sterke" punten in de film zijn niet de dingen die je Favreau mag aanrekenen en eigenlijk gewoon de basis die in 1994 al gelegd zijn.

Ik denk dat hij zich snel weer met andere projecten bezig moet houden. Daarnaast denk ik dat het altijd wel lastig zal aanvoelen als iemand iets met jouw project doet zonder dat ze jou om advies vragen.


The Oceanic Six schreef:

(quote)

Alsof de tekenfilm dit wel had. Ik neem aan dat je je toen ook enorm ergerde aan het feit dat je niet tampeloeres van Rafiki zag rondslingeren toen hij Simba aan het dierenrijk toonde?

Wie lezen kan heeft een voordeel. Spreek niet van realistisch als het niet zo is...

Een teken film is anders.

Iedereen zijn ding. Toch?


Ik was een paar jaar terug helemaal lyrisch over de live-Action van The Jungle Book en riep al dat the Lion King ook wel een Live-Action zou krijgen.. en tadaaa.

Ik ben echt een mega Disney nerd en kan vele tekenfilms echt dromen, waaronder deze.

De tekenfilm versie is echt 1 van mijn favoriete uit de classics lijst, en heeft mijn hart echt gestolen. Helaas was ik bij deze Live-Action minder enthousiast uit de bioscoop gekomen dan bij the Jungle Book.

Ja, het was visueel prachtig gemaakt en de muziek blijft nog steeds adembenemend mooi, maar toch miste ik hét gevoel wat de tekenfilm mij wel geeft. Betekent niet dat ik deze film niet op DVD ga kopen, en nog vele malen ga kijken

Het nummer Spirit hadden ze wat mij betreft weg mogen laten, vond ik niks toevoegen.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31155 berichten
  • 5452 stemmen

De originele The Lion King is 25 jaar oud, dus deze versie zal sowieso een nieuw publiek aanspreken dat niet echt groot geworden is met de animatiefilm. Als je het één op één recycleert, moet je ook niet verschieten dat mensen het vergelijk maken natuurlijk. Met de moderne technieken, een budget dat meer dan 5 keer hoger ligt en een geoliede marketing afdeling zal dit ongetwijfeld wel goed verkopen.

Het resultaat is mooi om te zien, maar verder is de ziel er toch uitgehaald. De stemacteurs zijn niet zo goed als in het origineel en de combinatie met de realistische voorstelling zorgt er voor dat er weinig animo in de dieren zit. Komt er nog bij dat je het verhaal (toch voor mensen van mijn generatie en ouder) gewoon van buiten kent. Weinig interessant dus. En welke gek haalt het in z'n hoofd om 'Can you feel the love TONIGHT' overdag te laten zingen?

Het eindresultaat is een wat zielloze film die zeker liefhebbers van het origineel zal teleurstellen. De enige troef hier nog is de gedetailleerde CGI-animatie. Maar meer dan een mooie lege doos is het niet.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5326 stemmen

Een nipte 3,5*.

Vriendin nic1991 en ik in zijn de film in het Nederlands gaan bekijken omdat we allebei een aversie hebben tegenover Beyoncé ('Queen B, barf) en ook omdat we de Engelse stemmencast sowieso niet zo bijzonder vonden. We hebben allebei warme herinneringen aan de oorspronkelijke film - we waren allebei nog een kind toen die uitkwam - en met de fantastische Nederlandse vertaling van destijds (Arnold Gelderman = God) waren we benieuwd.

De film was niet zo saai als ik hoopte na dat slaapverwekkende Aladdin - sterker nog, de twee uur vlogen voorbij - maar mijn andere angst kwam toch uit: dat met de komst van het realisme de humor zou verdwijnen. Dat bleek inderdaad te kloppen, en met name de hyena's moesten het ontgelden: tekstjes als 'Weg met de koning / na na na na na na!' compleet weggelaten, en ik miste alle scenetjes waarin Zazu werd gepest (Zazu in de bek van Scar aan het begin: weg. Zazu die tegen een nijlpaardenbil aan vliegt in I Just Can't Wait to Be King: weg). En dat Be Prepared / Sta Paraat zo goed als is weggelaten omdat men bij Disney bang was voor nazi-associaties (wat zo verschrikkelijk knap was aan de oorspronkelijke film) is een doodzonde.

En oh ja, ondanks alle hoogdravende teksten van Chiwetel Ejiofor over zijn personage is Scar echt een hele saaie, kleurloze zak hooi. Dat hele sardonische en het gemene uit de vorige film: alles is opgeofferd ten faveure van het realisme. Weer een mooie Disney-schurk minder.

Gelukkig zijn Timon en Pumbaa nog wel ontzettend grappig, hardop om ze kunnen lachen. En de virtual reality animaties zijn schitterend, hoe overbodig ik deze re-make ook blijf vinden. Kippenvel bij het begin en het einde op de Pride Rock, zelfs een brok in mijn keel. Die scenes zijn voor mij mijn kindertijd en om het dan nu jaren later weer even indrukwekkend te zien terugkomen is fijn.

3,5* dus.


avatar van Kronos

Kronos

  • 1009 berichten
  • 1479 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Je eerste bericht op Moviemeter is er eentje over ontbrekende teelballen bij leeuwen en zwijnen. Oké dan.

Skyfall2018 heeft nochtans wel een punt. Als het met seksualiteit te maken heeft rust er al snel een taboe op terwijl geweld verheerlijken zelden als een probleem gezien wordt.

Een minstens even groot probleem als de gecastreerde leeuwenkoning wanneer er realisme wordt nagestreefd is hoe de natuur verkracht wordt met bedenkelijke projecties van moraal en rechtvaardigheid.


Jij hebt het heel goed verwoord. Complimenten.


avatar van hatebreeder

hatebreeder

  • 1087 berichten
  • 895 stemmen

Hier een oordeel van iemand die vroeger het origineel nooit gezien heeft maar dat origineel slecht enkele jaren geleden voor het eerst heeft gezien. Ik denk dat velen bevooroordeeld zijn omdat voor hun een stukje jeugdsentiment meespeelt in het beoordelen. Al gauw zullen velen het origineel dan beter vinden.

Mischien missen er enkele leuke grappen uit het origineel (of zijn ze net iets anders gemaakt) maar al bij al vind ik deze versie stukken aangenamer wegkijken.


avatar van The Thing

The Thing

  • 54 berichten
  • 164 stemmen

Kijkt lekker weg. Als de film helemaal 'nieuw' was geweest, was de gemiddelde score hier denk ik nog wat hoger.

Wat me vooral positief verraste was de humor. Die was echt goed, met afwisselend enthousiaste/droge humor.


avatar van SaintEye

SaintEye

  • 33 berichten
  • 27 stemmen

Prachtig voor het oog! Maar ik miste 'ziel' in dier en geheel. Het gevoel wat er in het origineel uitknalt, ontbreekt in deze nieuwe versie nagenoeg volledig.


avatar van Lucaij

Lucaij

  • 472 berichten
  • 1861 stemmen

Dit is ook mijn grootste kritiek op dit deel. Vooral in het begin moest ik erg wennen aan de pratende realistische dieren. Ik denk dat het beter was geweest als ze wat meer cartoony waren. Nu had ik een beetje het idee te kijken naar animal crackers van André van Duin. Toen ik daar enigszins aan gewend was werd de film wel prima.

Wel vind ik het deel uit 1994 wat meer kunst, waar deze meer een realistische computeranimatie is.

Beyoncé vond ik wat overdreven aanwezig met haar stem, maar gelukkig was haar rol niet al te groot. Mufasa vond ik erg goed gedaan in dit deel, mede door de stem van James Earl Jones, bekend als de stem van Darth Vader. Leuke film, maar onnodige remake aangezien de versie uit 1994 beter was en dit vrijwel een mindere kopie is.


avatar van Basto

Basto

  • 11967 berichten
  • 7415 stemmen

Ik mag dan minder enthousiast zijn over het resultaat, maar dit soort inhoudelijke making of’s vind ik altijd uitermate boeiend. Erg gaaf om te zien wat er allemaal bij komt kijken en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt.

Jon Favreau On The Lion King, The Mandalorian And Virtual Production - BBC Click - YouTube - m.youtube.com


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3505 berichten
  • 2631 stemmen

Erg mooie film, al had het in mijn beleving beter kunnen en wellicht moeten zijn.

Het nadeel is dat nostalgie parten gaat spelen, want terugdenkend aan vroeger was de film uit 1994 gevoelsmatig een geweldige ervaring. Maar dat was vroeger, als klein jochie. En dan is het al snel mooi, waarna dat gevoel zich nestelt in het brein. Het is dus niet eerlijk om te vergelijken, zeker omdat ik het origineel daarna nooit meer heb gezien.

Deze versie doet echter wel veel goed. Alles ziet er prachtig uit en kleuren spatten van het scherm. Persoonlijk vond ik echter de totaal uitdrukkingsloze dieren een minpunt. Ik snap dat een leeuw niet geschokt of verdrietig kan kijken, maar een leeuw kan ook niet praten. Doe het niet, of ga all the way.

Daarnaast is de film zowat een kopie van het origineel, maar dan in een moderner jasje. Het concept trouw blijven is 1 ding, maar met letterlijk kopiëren maak je je er redelijk makkelijk vanaf. Gelukkig was dit verder niet al te vervelend, voornamelijk doordat de uitstraling natuurlijk compleet anders is.

Viel me dus ietwat tegen, al blijft er genoeg om van te genieten.

3,5*


avatar van Dziban

Dziban

  • 49 berichten
  • 216 stemmen

Niet erg origineel en zeker minder grappig dan de getekende versie, visueel wel een lust voor het oog.


avatar van Ziegler

Ziegler

  • 539 berichten
  • 261 stemmen

Indrukwekkend gemaakt, maar als film niet heel erg sterk. Gelukkig hebben m'n kinderen wel genoten!


avatar van Bad Kitty

Bad Kitty

  • 201 berichten
  • 135 stemmen

In één woord; prachtig!!!

Genoten van deze film. Ik snap al de commentaren hier niet. Ja het verhaal is bekend. Duh. So what? Dit is wat je verwacht. Dit wil je zien.

Ik zat zo in de film dat ik met een gevecht toch in spanning haha zat terwijl ik weet hoe het afloopt.

De openingsscène serieus kippenvel!!! Prachtig gemaakt. Brok in mijn keel bij de welbekende trieste scène. En bij meerdere scenes....qua emotie deed het me wat. Uh ja weinig emotie in de gezichten heb ik hier gelezen maar ja het zijn echte leeuwen hè...stoort me totaal niet. Ik vind het júist passen bij de briljante echtheid waarmee deze film is gemaakt. De humor van het zwijn en het stokstaartje vind ik geslaagd.

Liedjes ook! Waarbij de circle of life er met kop en schouders bovenuit steekt uiteraard.

5 sterren!!!!


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

2D is ok, 3D is nooit must see.

Niet mee eens. Ik hou erg van 3D.


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Ik snap eerlijk gezegd niet waar iedereen over zeurt. Deze film doet precies wat hij moet doen en dat is verbazen. Verbazen over de buitengewone prachtige animatie (en of er nu geslachtsdelen te zien zijn of niet, ik heb er niet over nagedacht en daarnaast vind ik dat ook totaal onbelangrijk), verbazen over het nog steeds erg krachtige verhaal (ook al is het precies hetzelfde als de tekenfilm) en verbazen over de nog steeds aanstekelijke liedjes. Daarnaast zag er genoeg emoties in de koppen van de beesten, je wist precies wat er aan de hand was. Ik vind dit werkelijk een waar kunstwerk van begin tot het einde. Smaken verschillen natuurlijk,maar het afkraken is in sommige gevallen ook een soort sport geworden. Vijf sterren voor deze prachtige goed gemaakte remake. 5*


avatar van filmkul

filmkul

  • 2485 berichten
  • 2256 stemmen

Fraai gemaakte film. Het verhaal is bekend en er wordt ook geen moment van afgeweken. Daardoor is de film wel erg voorspelbaar. Op zich geen probleem, maar wel erg makkelijk. Buiten dat is het een prima film. Visueel een plaatje met een fraaie soundtrack. Klein minpunt is het missen van de emoties bij de dieren. De film raakt de kijker nauwelijks. Verder op en top entertainment voor de hele familie. 3.5/4.0.

Ps: met deze film mijn eerste 4d ervaring opgedaan. Wat een ellende zeg en afbreuk voor een film! Nooit meer.


avatar van Bad Kitty

Bad Kitty

  • 201 berichten
  • 135 stemmen

AmazingPP schreef:

(quote)

Niet mee eens. Ik hou erg van 3D.

Eens! Ik ook!!