The Lion King (2019)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met de stemmen van Donald Glover, Seth Rogen en Chiwetel Ejiofor

Simba is een jonge leeuw en zoon van leeuwenkoning Mufasa. Hij kijkt op tegen zijn vader en neemt zijn koninklijke bestemming ter harte. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet en hij smeedt samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, zodat hij zelf de macht kan grijpen.

avatar van Boneka
Alathir schreef:
Favreau slaat hier de plank toch een beetje mis tegen de muur. Jungle Book vond ik toch een stuk beter. Het is voor mij lang geleden dat ik de animatiefilm heb gezien maar een aantal zaken vielen mij wel op en eerder in de negatieve zin.

Hoe impressionant en angstaanjagend Scar er in de animatiefilm eruit zag, hoe lelijk, oud en fragiel hij er in deze film uitziet. Zware tegenvaller wat mij betreft.

Hetzelfde geldt voor Pumba. Lijkt er in de verste verte niet op. Het is een wrattenzwijn maar ze konden toch wel iets dichter bij het origineel blijven.

Ook de rol van Rafiki is in deze film zwaar onderbelicht. Volgens mij wordt zijn naam niet eens vernoemd.

De soundtrack is ook minder magisch dan in de animatie. De vreugde is wat weg die bij de liedjes hoort.

Ik heb me niet verveeld en de film is een stuk beter dan de live action van Aladdin, maar deze film had niet gemaakt moeten worden.

Jungle book was inderdaad beter en Scar zag er ook wat vreemd uit, maar voor de rest vond ik het een prima Live Action en minder gehaast. De liedjes kwamen er ook in het eerste deel niet echt uit vond ik dus dat maakt weinig verschil. Ik zal Aladdin dan maar niet gaan kopen

avatar van Boneka
Heb me helemaal niet verveeld bij deze Live Action The Lion King. Ik zeg stiekem hier dat ik hem wel beter vond. Dat komt misschien ook omdat de eerste Lion King er vrij gedateerd en kleurloos uitzag. Ook op BD. De 4K versie ken ik nog niet, maar echt sprankelend beeld vond ik die Lion King niet uit 1994. Daarnaast wat slecht haastig uitgewerkt in amper 90 minuten.

In deze nieuwe Lion King is alles veel breder uitgewerkt en ziet het er natuurlijk een stuk frisser en mooier uit. We gaan van een 6 naar een 10 als we kijken naar het fantastische beeld. Een leuke easter egg zit er ook nog in, want het eerste shot is niet digitaal gemaakt, maar opgenomen in Afrika. De rest is uiteraard wel volledig digitaal gemaakt.

Ik wil de beide films eigenlijk ook niet vergelijken. Ze hebben zo alle twee hun plussen en minnen. Het voordeel van een volledige animatie zijn misschien dat je meer kunt doen met expressions en gekkigheden. Daarnaast klinken de stemmen daar logischer uit, dan wanneer je een echte "leeuw" ziet praten. Gelukkig zijn de beestengeluiden wel intact gebleven en horen we hem heerlijk brullen. Vond ook wel weer in deze versie dat er wel wat meer grappen in hadden gemogen. Vooral met die vogel.

Mooi gemaakt vond ik vooral die Mandril. Deze toveraap. Voorspeller vond ik er indrukwekkend mooi uitzien. Echt een geweldige creatie. Een stuk minder was inderdaad Scar. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom we een magere oude Leeuw moeten zien. Zag er werkelijk niet uit. Dit had een indrukwekkende vijandige leeuw moeten zijn. Deze kan met pensioen. Afijn de rest ziet er goed uit en al helemaal de prachtige savannes van Afrika. Een lust voor het oog.

Het verhaal komt vrijwel overeen met de oude versie en is natuurlijk een lekker half uurtje langer. Dat resulteert in een betere uitwerking van de karakters en ziet alles er niet zo gehaast uit. De pratende echte "leeuwen" is dan wel een dingetje, maar persoonlijk vond ik toch dat ze het knap hebben gemaakt. Je ziet ze namelijk bijna niet in close up praten, maar meer op een afstandje. Okay de Live Action van het Jungle Book vond ik net even wat beter gemaakt, toch krijgt deze Lion King van mij een dikke vier sterren!

Film 4.0
Blu Ray 5.0
Sound 4.5
Extra's 5.0

avatar van tattoobob
Fantastische remake van Lion King,gewoonweg weer prachtig gemaakt en veel beter als het origineel.
De animatie is om van te smullen vanaf het 4k scherm .
De voice overs zijn ook best aardig zowel in origineel als in nederlands.

avatar van Ebenezer Scrooge
Onnodig.

Afgelopen zomer de soundtrack reeds beluisterd en die beloofde weinig goeds. Het tempo van de muziek lijkt wel opgeschroefd, het gaat van de hak op tak en er lijkt geen enkele opbouw in te zitten zoals nog wel het geval was in bijvoorbeeld het stuk Under the Stars uit 1994. Het geheel is een rommeltje geworden. Ook het epische en euforische van de oorspronkelijke score is hier op een enkel moment na ver te zoeken. Het originele Can You Feel The Love Tonight begint nog zo grappig met dat dialoogje tussen Pumbaa en Timon, maar dat geestige beginnetje klinkt in deze versie véél te serieus. En daarna volgt dan ook nog die gekunstelde vibratostem van Beyonce, ugh. Over de toevoeging Spirit ben ik al helemaal niet te spreken, wat een musicalgedrocht, niet om aan te horen. Terwijl er op Beyonce's The Gift-album een aantal nummers staan die veel beter zijn, Otherside bijvoorbeeld, een prachtige tear-jerker. Had de tekst wat aangepast en het nummer had er zo tussen gekund. En welke onnozelaar heeft het bedacht om het meest geniale stukje uit de film weg te laten: Be Prepared. Wat een fiasco.

De film is te vaak een nauwkeurige kopie van het origineel en dat maakt het er ook allemaal niet bijzonderder op. Toch een 3 voor de dieren, die zagen er wel goed uit. Scar bijvoorbeeld; dat vage wit rond zijn mond gaf hem iets clownachtigs. De kleuren zijn weer erg grauw en grijs zoals in de remake van The Jungle Book, de CGI ziet er verder wel prima uit, scherp. Maar wat blijft er over 40-50 jaar nog van over? De tekenfilm daarentegen...

Disney, voor iedereen wat.

Wat raar om een hoop reviews te lezen bij een Disney film waar ik het volmondig mee eens ben. Zielloos, nodeloos en weinig boeiende film? Absoluut. Enige verschil is allicht dat ik net hetzelfde gevoel had bij het origineel, maar daar letten we dan maar even niet op.

Technisch is het zeker de moeite, dit lijkt dan ook veel meer op een glorieuze tech demo dan een echt filmproject. CG ziet er erg goed uit, het feit dat de afstemming met de voice-overs wat krom oogt vond ik minder storend, maar dat ben ik ook wel gewoon van Japanse animatie, waar aan zulke dingen niet al te veel aandacht aan wordt besteed.

De soundtrack is nog steeds een ware marteling, de humor is ook nog steeds irritant en het verhaaltje rond Simba wil nog steeds helemaal niet boeien. Beetje kwalijk dan ook dat deze remake, ondanks dat er echt enorm veel gerecycled wordt, toch nog een stuk langer is uitgevallen.

Vraag me af wat zo'n Favreau eigenlijk moet doen bij een film als deze. Misschien gewoon een beetje postervulling en wat interviews achteraf?

avatar van rep_robert
Onderhond schreef:
Disney, voor iedereen wat.

Zucht, je waait ook altijd met alle winden mee

Maar idd, gebeurt niet vaak dat ik eenzelfde cijfer bij een grote film zie staan. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

avatar van MindlessAssassin
Tja.

The Lion King was mijn favoriete Disney film vroeger, daarom wou ik ook koste wat het kost deze film in de bioscoop zien. Dat heb ik toen ook gedaan en heb hem nu vandaag opnieuw herbekeken via Pathé thuis.

Ten eerste is dit typisch Disney, even de cash cow weer uit de sloot halen en deze keer is dat The Lion King die even uitgemolken moest worden, aan de ene kant jammer aan de andere kant wat boeit het eigenlijk?

Het is een vermakelijke film maar de magie van de ouwe Lion King is absoluut niet aanwezig. De dieren hebben geen enkele gezicht expressie, wat in principe logisch is want het zijn dieren, maar dat is nou juist de magie van de films.

Daarbij zijn er een aantal karakters die er erg slecht uit zien, neem nou Scar. Vroeger vond ik hem altijd erg gaaf er uit zien maar in deze film, lijkt het wel een leeuw aan de heroïne.

Al met al heb ik beide keren wel genoten vandaar toch 3,5 ster (omdat het The Lion King is)

Het verhaal kennen we ondertussen wel , dat is een beetje jammer, maar wat is deze film visueel fantastisch gemaakt zeg , ontzettend mooi allemaal.
Daar waar je bij de lion king versie uit 1994 al onder de indruk was ,is deze remake nog vele malen mooier.

De animatiefilm uit 1994 was een geweldig mooie film.
Maar dit slaat alles.. zo prachtig als dit is gemaakt, de beelden spatten van het scherm, zowel de omgevingsbeelden als de dieren, van een ongekende schoonheid.
En dan het prachtige verhaal erbij, een echte topper deze film.
Hier kan jong en oud van genieten, verbluffend goed gemaakt !!!
Eigenlijk zijn er niet genoeg woorden om dit te beschrijven, kijken en genieten dat is de boodschap !!