The Lion King (2019)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met de stemmen van Donald Glover, Seth Rogen en Chiwetel Ejiofor

Simba is een jonge leeuw en zoon van leeuwenkoning Mufasa. Hij kijkt op tegen zijn vader en neemt zijn koninklijke bestemming ter harte. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet en hij smeedt samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, zodat hij zelf de macht kan grijpen.

• vanaf vrijdag 22 november te koop op dvd en blu-ray

avatar van Woland
Het ziet er fraai uit, maar realistisch uitziende dieren als hoofdpersonen werkt maar matig. Het begint al met het gesprek tussen Mufasa en Scar, of eigenlijk elke scene waar een leeuw in spreekt komt niet echt over. Daardoor blijft de hele film een beetje zielloos, ook omdat de film zich veilig op de gebaande paden houdt. Qua muziek vind ik Disney over het algemeen al vrij irritant, maar zodra Simba begint te zingen krijg ik echt spontaan jeuk. Dit klinkt nu allemaal wel vrij negatief, maar alsnog was het wel redelijk vermakelijk, hoor. De hyena's vond ik ook wel een vooruitgang, en ondanks dat het nergens echt boeit kijkt het wel makkelijk weg. Zonder echt indruk te maken.

avatar van Alathir
Favreau slaat hier de plank toch een beetje mis tegen de muur. Jungle Book vond ik toch een stuk beter. Het is voor mij lang geleden dat ik de animatiefilm heb gezien maar een aantal zaken vielen mij wel op en eerder in de negatieve zin.

Hoe impressionant en angstaanjagend Scar er in de animatiefilm eruit zag, hoe lelijk, oud en fragiel hij er in deze film uitziet. Zware tegenvaller wat mij betreft.

Hetzelfde geldt voor Pumba. Lijkt er in de verste verte niet op. Het is een wrattenzwijn maar ze konden toch wel iets dichter bij het origineel blijven.

Ook de rol van Rafiki is in deze film zwaar onderbelicht. Volgens mij wordt zijn naam niet eens vernoemd.

De soundtrack is ook minder magisch dan in de animatie. De vreugde is wat weg die bij de liedjes hoort.

Ik heb me niet verveeld en de film is een stuk beter dan de live action van Aladdin, maar deze film had niet gemaakt moeten worden.

avatar van Vinco
Schitterende en in mij ogen een waardige verfilming waarin het originele verhaal tot vrijwel in detail gevolgd wordt.

VIsueel briljant uitgevoerd,levensechte animatie schitterend!

Formidabel!Punt!

avatar van cantforgetyou
Vanavond in de bioscoop gezien. Expres wat later na de release, want dan is het wat rustiger en de 'hype' een beetje over. Wij hebben ons echt vermaakt. Wat een PRACHTIGE film. Alles zag er fantastisch uit. Ik vond de film echt spiritueel en magisch. Op dit soort momenten denk ik dan: 'waar zijn we met z'n allen toch mee bezig'. Sta toch eens wat meer stil bij de natuur, de circle of life, het leven, de dood, je energie, de sterren, het hiernamaals, of reïncarnatie, je angsten, je onzekerheden, maar ook je kracht en je moed. Allemaal mooie onderwerpen die voorbij komen. De muziek was ook erg gaaf en emotioneel. De film vloog voorbij. Geen enkel moment verveelt. Voor mij dus een dikke vette 5 *****!!!!!

Wát een goeie film! Ik heb deze film van het weekend gezien en maakt nog steeds heel veel indruk op mij. Ik kom uit de tijd dat het origineel mij ook zo van mijn stuk bracht!

Ik heb veel reacties (zure appels) gelezen, lees ook veel over het ‘bekende’ verhaal. Maar man man, de art is spectaculair! Dat we dít kunnen hedendaags! Het verhaal is steengoed en veranderd levens, zet beide films (origineel en deze) maar eens naast elkaar. We zijn een nieuw tijdperk ingegaan op gebied van animatie en juist dát moet je kunnen zien! In die voorstelling zien dat er 100’en mensen aan deze film hebben gewerkt, met ieder een gezin, kids, leven. En dan dit resultaat...

Dikke 5 sterren voor deze film!

avatar van N00dles
Vanzelfsprekend ben ik met enige scepsis en vooringenomenheid begonnen aan deze film. Niet zo gek natuurlijk als het origineel als de beste Disney-klassieker mag worden beschouwd. Die versie staat anno 2019 nog steeds als een huis en is verre van gedateerd, dus voor de jongere generatie hoef je dit niet per se in een nieuw jasje te stoppen.

Disney is natuurlijk niet vies van (slechte) sequels, reboots, remakes en andere commerciële ongein. Dat ze deze remake doen puur om de kas te spekken was dan ook geen verrassing, zekere na het succes van live-action remakes Jungle Book en Aladdin.

Technisch gezien is dit een hoogstandje. Een mijlpaal in computeranimatie. Ze hebben natuurlijk al wat kunnen oefenen met Jungle Book, maar dit is volgens mij nog een tandje beter. De omgevingen zijn sowieso fotorealistisch; jungle, rotsen, regen, onweer en vuur zijn een lust voor het oog. Ook de dieren ogen hyperrealistisch, tot aan de natuurlijkheid van hun bewegingen toe. Er is nog, afgezien van het feit dat ze praten, weinig antropomorf aan Simba, Scar, Mufasa, Timon, Pumbaa en Zazu. Dat is echter ook meteen ook het grootste minpunt: je kunt aan dierlijke gezichten weinig tot geen emotie aflezen, dus elke vorm van emotie (zij het angst, woede of verdriet) wordt teniet gedaan. Dat creëert een emotionele afstand waardoor je minder met ze meeleeft. Dramatische scènes komen minder hard binnen.

Daarnaast werkt de humor soms ook minder goed. Realistische dieren die grappig proberen te doen is geen goeie combinatie. Neem nou Timon: een realistisch stokstaartje is misschien schattig, maar niet echt grappig. Bovendien is ie een stuk expressiever in het origineel, al is het alleen al om zijn cartoony uiterlijk. Al moet ik zeggen dat Timon en Pumbaa wat geslaagde grapjes hadden die voortborduurden op het origineel.
Het script is hier en daar ietsje aangepast, met soms wat meer uitleg of verdieping, maar nergens heel afwijkend.

Het stemmenwerk vond ik minder sterk dan het origineel. Nergens ondermaats, maar sommige stemmen vond ik in het origineel meer impact hebben. Vooral Scar mocht van mij wat dieper en 'valser'.

De muziek is qua tekst grotendeels hetzelfde, al hebben ze Be Prepared flink omgegooid en versimpeld. Ook de keuze om de scene van Can You Feel The Love Tonight in daglicht te laten plaatsvinden was vreemd. Wederom geldt: niet beter dan het origineel.

Conclusie: we kunnen nog prima decennialang door met het tijdloze origineel. Niet zo slecht als ik had gedacht, maar toch. Afgezien van de visuele en technische kwaliteit, voegt deze remake op inhoudelijk niveau vrijwel niets toe. Daarom krijgt het een zeer gemiddelde 3,25*.

thunderball schreef:
Deze film afgelopen vrijdag in 3D gaan zien in Antwerpen.

Allereerst moet ik bekennen dat ik niet heel veel heb met het origineel, behalve dan dat ik hem ooit een keer heb gezien en mij die herinner als een goede, mooie tekenfilm, één van de betere uit de moderne tijd, van de Disney stal.

Toen ik steeds meer hoorde over deze nieuwe versie en de trailer had gezien, leek het mij vooral een overbodig aanvoelende film, louter om te cashen en groeide mijn aversie er gestaag tegen, nog voordat ik hem daadwerkelijk had gezien.

Heel eerlijk? Dit was gewoon een goede film! Heel erg mooi gemaakt, fantastisch in beeld gebracht en met een bestaand verhaal wat niet stuk lijkt te kunnen.

De foto realistische computeranimatie is fenomenaal, bijna niet te overtreffen, vooral wanneer je je bedenkt dat werkelijk alles wat je ziet uit de computer is getoverd. Echt een topprestatie!

Natuurlijk is de film niet perfect, het origineel verloopt een stuk vlotter, de emoties en vooral expressies van de gezichten zijn niet altijd even goed zichtbaar en de stem van Jeremy Irons voor de schurkenrol was stukken overtuigender in het origineel, maar...
toch blijft er nog altijd een hele, fijne, mooie film over, die er werkelijk prachtig uit ziet en die eigenlijk geen moment verveelde.

Ik had zelfs geen moeite met het vaak bekritiseerde "Spirit", gezongen door Beyoncé, voor mij niet heel veel verschillend met de rest van de songs, maar dat kan komen doordat ik niet heel veel met het origineel heb. Zo zijn voor mij de meeste songs in deze film niet bepaald mijn cup of tea en een paar minder had voor mij ook gemogen.

Wat de stemmen betreft, behalve die van Jones, maar dat was een herhalingsoefening en mag je eigenlijk niet meetellen, vond ik alleen die van Rogen echt geslaagd, want die speelde zoals gewoonlijk vooral ...eh... Seth Rogen en hij leek ook niet erg veel moeite te doen er echt wat opvallend verschillends (t.o.v. zijn andere rollen) van te willen maken, maar wonder boven wonder werkte dit heel goed. Zeker samen met Billy Eichner vormt hij een heerlijk, ietwat platvloers, komisch duo en is eigenlijk het beste van de hele film.

De rest van de cast vond ik vooral heel onopvallend en niet echt heel veel indruk maken. Aanwezigheid van Beyoncé lijkt meer op slimme marketingstunt, dan dat ze ook maar iets wezenlijks toevoegt.

Kortom: film kan origineel niet doen vergeten, maar is zeker de moeite van een bezoek aan bioscoop waard.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

Is het een aanrader om de 3D uitvoering te bekijken of voegt het niets toe?
In dat geval pak ik de 2D.

avatar van thunderball
Eerlijk gezegd kan ik mij dat al niet echt meer herinneren. Ik had er ook niet echt speciaal voor gekozen, probeer het meestal juist te vermijden, maar het kwam zo uit dat de voorstelling, die we gingen zien, net in 3-D was. Volgens mij was het nauwelijks een meerwaarde.

avatar van JJ_D
Wat een grote en een kleine leeuw al niet vertellen kunnen. Dat ‘thuis’ geen plek hoeft te zijn, maar veeleer een gemeenschap van soortgenoten is. Bijvoorbeeld. Of dat de natuur te divers is om zomaar te plunderen. En dat macht die op leugens en terreur berust nooit kan blijven duren. Ja, zelfs dat de grootste pleitbezorgers van een hedonistisch nihilisme niet immuun zijn voor het engagement dat vriendschap met zich meebrengt. Enzovoort.

Nou, geen grote inzichten, zeg je? Zeer zeker niet, maar de film legt wel een morele basis. Misschien voelt het opgepompte actiegehalte daarom overbodig (of misschien zelfs ongepast?) aan? In een film die vooral gaat over wat er toe doet in een leven (trouw, rechtvaardigheid, gerichtheid op de ander) voelt dat erg kunstmatig.

Maar afgezien daarvan: genoten van deze brok jeugdsentiment. Zijn er in de jaren ‘90 überhaupt kinderen opgegroeid zonder Hakuna Matata? Juist, leve Hans Zimmer, ook dat nog!

avatar van Kondoro0614
“Everything you see - exists together in a delicate balance. While others search for what they can take, a true king searches for what he can give.”

Een remake van mijn kinderfilm, die ik samen met de eerste twee ‘Toy Story’ films helemaal plat heb gedraaid op de V/H/S, ja zelfs ik kom nog uit die tijd. Een film die ik tientallen keren misschien wel heb gezien, volgens mij zijn er zelfs periodes geweest dat de film dagelijks aan het draaien was, en wat genoot ik toch. Maar vandaag kwam ik ook wel een beetje tot de conclusie waarom de film misschien zo dichtbij stond. Dit was vooral het vader en zoon verhaal, en de zoon die zijn vader verliest natuurlijk. Dit verhaal stond zo dicht bij mijn levensverhaal, dat het mij misschien zelfs als kleine mannetje nog wist te raken. Buiten dat privédrama om is de film natuurlijk erg mooi maar zo goed als dat het ‘origineel’ mij wist te raken dat deed het niet.

Het animatiewerk is echt om van te snoepen en daar krijgt Jon Favreau echt een pluspuntje voor, ik heb me uitgekeken op de Afrikaanse savanne en de prachtige beesten die erg natuurlijk zijn gecreëerd. Ook de stemmen waren leuk met onder andere Seth Rogen als mijn favoriete karakter ‘Pumba’ samen met ‘Timon’ ingesproken door Billy Eichner. Maar ook de stem van Beyoncé die uiteraard wat muziek inzingt.

En dat is denk ik wel iets mij weerhoudt de volle cijfers te geven voor deze film, constant die liedjes er tussendoor vond ik na een tijdje wel een beetje irritant worden. Ja, de ‘circle of life’, ‘Hakuna matata’ zijn nummers met jeugdsentiment en dat waren de enige twee nummers die ik daadwerkelijk met plezier beluisterde, de rest kon me gestolen worden.

Of ik nou spijt heb van mijn keuze deze niet in de bioscoop te kijken dan zeg ik daar nee op, de film heeft veel herinneringen van vroeger maar zo denderend vond ik hem ook niet voor een bioscoopbezoek. Het verhaal was wederom wel erg leuk, maar het is gewoon net zoals de animatie uit de jaren negentig: Scar die Mufasa vermoordt en daarna leider word van het gebied en Simba die vlucht en daar Timon en Pumba tegen komt. Het is allemaal leuk maar niet bijzonder, want ik ken het al. Dus ik ga dit ook niet verder bloot leggen.

Ja ik heb me meer dan vermaakt, ik heb genoten. De jeugdherinneringen kwamen echt naar boven. Maar misschien heeft dat de film voor mij wel gered, dat ik vooral doodmiddel van jeugdsentiment echt heel erg heb genoten van deze film. Leuk.