• 8.518.126 stemmen

Geregisseerd door: Peter Farrelly

Met onder meer: Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

Releasedatum: 31 januari 2019

Plot Green Book

"Inspired by a True Friendship"

De Italiaans-Amerikaanse uitsmijter Tony Lip zit tijdelijk zonder werk als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van benny the cop

benny the cop

heel erg om gelachen en heel inteliggent

avatar van Panoramix

Panoramix

Heerlijke film! Erg knap hoe deze op voorhand uiterst onwaarschijnlijke vriendschap op een geloofwaardige manier wordt weergegeven. Ook flink onder de indruk inmiddels van Mortensen, die ik dankzij zijn avonturen met de ring lang niet als heel serieuze acteur zag, maar die - ook na Captain Fantastic - toch wel een klasbak blijkt te zijn. Zoals al veel vermeld is de muziek ook heerlijk. Wat op mij ook indruk maakte is dat je voortdurend de spanning voelt, omdat er altijd, elk moment, iets heel onaangenaams kan gebeuren. Je zou ermee moeten leven...

Die spanning kun je overigens alleen zo voelen als je begaan bent met de personages en dat is hier ontzettend het geval. Je gunt beide mannen alles. Hartverwarmende film van het fijnste soort.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1981 stemmen

Net als Panoramix hierboven voelde ik de hele film door de spanning dat er elk moment iets onaangenaams kon gebeuren, hetgeen een fraai contrast vormt met de feel-good-vibe die spreekt uit de clichématige insteek van de twee tegenpolen die na verloop van tijd eerst begrip en daarna sympathie voor elkaar gaan voemen. Maar wat maakt die voorspelbaarheid uit wanneer de twee hoofdrollen zo warmbloedig en levensecht worden gespeeld en wanneer de dialogen zo vol "natuurlijke" humor zitten? Zijn (tweede) Oscar is Ali van harte gegund, maar zelf keek ik mijn ogen uit bij Mortensens omvang, zijn Italiaanse uitstraling en vooral het gemak waarmee hij de wijsheden van zijn personage debiteert ("That Titsburgh was a major disappointment. I didn't notice any difference at all. Did you?") – Mortensen is echt een wonderbaarlijke acteur. (En dan moet je nog blij zijn dat de politieke correctheid in Amerika nog niet zó ver gaat dat mensen gaan roepen dat die rol eigenlijk door een èchte Italiaanse Amerikaan had moeten worden gespeeld.) Geweldige film.

avatar van ROX

ROX

De beste Kerstfilm sinds "It's a Wonderful Life".

avatar van De GeuS

De GeuS

Eindelijk weer eens een lange film gezien die geen moment verveeld: dikke 4*

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Erg mooi gemaakte road movie, met glansrollen voor Viggo Mortensen en Mahersala Ali die 2 kunnen elkaar in het begin niet luchten. Maar gaande de film word dat wel anders, ook de setting het roerige jaren 60 van de vorige eeuw en de muziek zijn erg goed gedaan met recht 1 van die films die je moet hebben gezien.

avatar van charmie

charmie

thegoodfella schreef:

Mijn recensie is een stuk tegendraadser dan de publieke opinie Slecht 1.5 ster geef ik hem.

Green Book | The Cult Corner - thecultcorner.com

Helemaal mee eens: vreselijke film.

avatar van teigertje

teigertje

• 1958 stemmen

Een zeer sterke en sublieme film.

Een film vol humor en veel muziek en met dramatiek.

Uitmuntend acteer spel van de hoofdrol spelers.

Naar een waargebeurd verhaal een film die veel aandacht is geschonken door de makers en spelers.

Wat goed te zien is in kwaliteit.

Een film van hoog niveau.