BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

barcam schreef:
Weet totaal niet wat de zin of doelpubliek is van deze film.
Spike Lee verstopt weinig subtiel een politieke boodschap in een op het eerste zicht onnozele komedie.
De meerderheid van de blanken in de film zijn dom en racistisch en de Afro-Amerikanen zijn super cool en diverse verwijzingen naar blaxploitation films waar de hoofdrolspeler met zijn kapsel en kledingstijl perfect in zou passen.
Op het einde van de film drukt de regisseur nog eens goed zijn propaganda door als totaal ongenuanceerd antifascistisch pamflet.
Denk dat dergelijke film totaal geen brug kunnen maken tussen volkeren en culturen en eerder racisme versterken dan verminderen.

Bah, ik weet precies wat je bedoelt...en aa hem dan ook links liggen.

avatar van schumacher
- Ik zeg ik ga toch eens naar die kul kijken en ja hoor, dikke kul. Ik vond het maar saaien boel ook, hier en daar effe 10 sec leuk maar meer ook niet.

- Zeg je white power = racisme , maar black power en de vuist uitsteken is geen racisme. 2 maten en 2 gewichten.
- Alle blanke politie agenten over dezelfde kam scheren wat men liet tonen = racisme, geen probleem , its fine. - Stel u voor ik straks zoiets post en daar een betoog hou dat alle zwarte politie agenten dezelfde zijn? Ik zou bv op facebook direct 30 dagen worden gebannen.
- Binnen geraken bij de KKK daarvoor konden ze ook gewoon een blanke flik naar doen bellen, je geraakt bijna overal binnen als je wil en zeker bij zo'n organisatie, zeg wat juiste woordjes en ze nemen je snel binnen.
- Die ene kerel had groot gelijk dat die de boel niet vertrouwde, ze hadden beter naar hem geluisterd. Dat men alle KKK als een bende domme mensen afschilderden is ook schrijnend want zoals in iedere organisatie heb je domme maar ook intelligente mensen rondlopen.

- Nog meer schandelijke leugens in de film: om te beginnen is Trump helemaal geen racist en dat gedoe in Charlotsville waar men doet alsof het alleen rechtsen hun fout waren klopt niet, degene die hen uitdaagden en rel schopten waren de linksen en zwarten, waren die niet aanwezig dan was er nooit wat gebeurt. Maar laat het toe om 2 zo'n groepen tegenover elkaar te zetten en dan heb je prijs.
- Wat nog een schandelijke leugen is dat is dat Trump de vechtpartijen die er gebeurt waren zou hebben goedgekeurd: ook dat klopt niet, ik heb hier het bewijs ook staan: Trump heeft duidelijk gezegd: theire is blame on both sides.
- America First heeft ook niks met de KKK te maken laat staan der wat fouts aan is aan America First, niks mis mee om uw eigen land op de 1ste plaats te zetten en op te komen voor uw tradities en manier van leven.
- Alleen linksen en allochtonen zullen wel zot lopen van deze film, vandaar de 4 of zelfs 5 punten.
- Op het einde toont men die 1 clown mee zijn wagen, weeral 1 zijdige crap, wrm toon je dan ook niet 9/11 of de recente aanslagen met trucks in onze landen en die veel meer doden maakten?

avatar van mikey
'eigen mensen'

avatar van tukkerstein
Aardige film, aantal grappige situaties. Kaart enerzijds serieus het Amerikaans racismeprobleem aan, het maakt het anderzijds de bekrompenheid van sommige figuren belachelijk. 0,5* aftrek voor de laatste paar minuten, een beeldmontage waarbij KKK-leden één op één worden vergeleken met Trump is goedkoop en onnodig.

Flauw en vervelend je mist alleen nog de zwarte piet discussie en Sylvana Simmons ze hadden er beter een mooi drama van kunnen maken.

Persoonlijke aanval verwijderd. Svp puur inhoudelijk over de film discussiëren en zonder offtopic te gaan.

avatar van xgogax
kos schreef:
onlogische scenes zowel in lengte als dialoog en zelfs behoorlijk wat ongeloofwaardigheden
Ik heb deze film nog niet gezien en ik wil deze film voorlopig ook niet zien . Deze film duurt gewoon veel te lang en ik ben inderdaad vooral op m'n hoede omtrent het gebrek aan logica en ongeloofwaardigheden .

schumacher schreef:

Waarom zou een regisseur een neutrale verhaal moeten vertellen over een zeer achterlijke en haast onmogelijke situatie dat een donker iemand lid wordt van de KKK, het thema alleen al is pure idiotrie (en deze idiotrie is natuurlijk goed voer, om dingen als de KKK belachelijk te maken, en dat black power daardoor meer naar voren komt lijkt me evident, gezien de echte Ron StallWorth deze lidmaatschap jaren in zijn kantoor had opgehange), en zal vast en zeker naar voren komen in de film.

Dus mijn vraag waarom zou er een neutrale film over dit waargebeurde verhaal moeten vertelt worden. Als je boos wordt om een film als dit, ben echt op recht benieuwd, wat je zo verschrikkelijk raakt?

A

stinissen schreef:

je weet dat dit gebasseerd is op waargebeurde feiten?

Dus wat voor een boodschap had Lee, moeten geven dan volgens jou, wat eer aan doet aan de geschiedenis en culturele ontwikkeling van zwarte Amerikan, in de jaren 70, met als hoofdlijn deze gebeurtenis?

avatar van TornadoEF5
Er zitten wel interessante stukken tussen, maar anderzijds ook stukken die te hoogdravend zijn. Verder is het te cliché en worden de KKK-leden wel als erg dom voorgesteld. Het einde was ook totaal onnodig, waarmee Lee de indruk geeft dat elke Trump-supporter gelijkstaat met de KKK of het eens is met Trump op vlak van migratie. Het is allemaal heus niet zo zwart-wit als de film voorschotelt. Het gebrek aan nuance zorgt er dus voor dat ik dit onmogelijk een topper kan noemen, hooguit solide. Maar op zich valt het wel mee, ik had erger verwacht aan de reacties te zien.

avatar van xgogax
xgogax schreef:
Heb deze film vandaag uiteindelijk bekeken . Mijn nieuwsgierigheid heeft het gewonnen van mijn terughoudendheid . Gelukkig maar , want deze film is oneindige veel beter dan ik afhankelijk dacht . Audiovisueel ziet de film er zeker verzorgd uit , net zo slick als mainstream Hollywood werk van Scorsese , Tarantino , PT Anderon , Affleck of Fincher . Ik heb genoten en negatieve reacties begrijp ik niet . Waarom Tarantino wel , maar Lee niet ? Dat snap ik niet . Een van de betere films van Spike Lee .

avatar van TornadoEF5
xgogax schreef:

Twijfelde nog om je te zeggen dat het met die lengte wel meeviel. Als een film echt saai of langdradig werd, had ik het je verteld, maar dat was hier niet het geval. Ging vrij vlot voorbij.

korenbloem02 schreef:

je weet dat dit gebasseerd is op waargebeurde feiten?

Natuurlijk weet ik dat maar hij had er ook een serieus drama van kunnen maken.

stinissen schreef:

Natuurlijk weet ik dat maar hij had er ook een serieus drama van kunnen maken.

Dit onderwerp vraagt toch om een parodie? Maar hoe had hij dat moeten doen? Met daar bij wat eer doet aan de geschiedenis en culturele ontwikkeling van zwarte Amerikan, in de jaren 70, met als hoofdlijn deze gebeurtenis?

korenbloem02 schreef:

Hier verschillen we van mening ik vind dat de blanken in deze film bijna allemaal als racist worden weer gegeven maar we komen er niet uit ik vond de film bagger en jij goed laten we het daar op houden.

stinissen schreef:

Heb de film (nog) niet gezien, vind alleen de discussie zo lekker typisch. Net als de opmerking bijna alle blanken, wat verwacht je? als het gaat.ovet infiltreren in de kkk (een White Supremacy organisatie) door een zwart iemand, groter contrast is er haast niet. Het komt op mij eerder over dat de kritiek (niet jou specifiek, want ik reageerde voornamelijk op de zwarte Piet opmerking) op deze film vooral komt doordat het tegen je eigen standpunten aan schuurt en je daardoor je ideeën worden geschaatst onder die van een 'domme' rascist (zoals de blanken in deze film blijkbaar worden neer gezet)

avatar van Macmanus
Toch lijk je een groot deel van de film niet te hebben begrepen hoor stinissen. Lee heeft ook kritiek op de black power bewegingen. Vond het verder nou ook geen volbloed komedie. Luchtig, maar juist daarom sterk dat sommige scenes, KKK vs Black Power + het einde zo goed werken ondanks het grotendeels niet zo zwaar is. Dat heeft natuurlijk alles te maken met Spike Lee. Een geweldenaar. Een echte auteur! Hoe kun je daar nou weer niet van genieten. Neem die scene dat Washington uitgaat met zijn nieuwe liefde. Geweldig nummer, geweldige sfeer. Man en als je dat vergelijkt met Titanic waar geen enkele soul in te vinden is. Man o man, wat is de Nederlander vaak saai. Geen foutloze film, maar Spike Lee heeft zelfs dan nog 100x betere dagen dan 99 procent van Hollywood.

Macmanus schreef:

Ik heb de film zeker wel begrepen maar ik hou gewoon niet van dat luchtige tegen komedie parodie aan.

Dit was echt een mega saaie film. Ik heb mij echt verveeld tijdens de film, dit was een zeer flauw en ongeloofwaardig verhaaltje.

avatar van paul83
Ook deze Spike Lee film weet mij niet te bekoren. Het op feiten gebaseerde verhaal wordt een beetje klungelig geïntroduceerd en een overgroot deel aan scenes mist tempo. Adam Driver was dan wel weer een groot pluspunt.

Uiteraard moet Spike het weer hebben over de huidige gang van zaken in Amerika en vergelijkt Trump met de KKK. Hoe groot de gehaktbal Trump ook is, dit was niet nodig en erg gemakkelijk. Ben die politieke statements en Calimero gedrag van hem wel een beetje beu.

avatar van Fortune
Macmanus schreef:
KKK vs Black Power

De KKK figuren worden wel uitgebeeld als stereotypes en de Black Power beweging meer als intelligente, gevoelige mensen die boos zijn. Nu heb ik ook nog nooit iets slims gehoord van de KKK, daar niet van... Ik heb niet het gevoel dat de KKK en Black Power nou evenredig worden afgebeeld. Terwijl beide kampen te maken hebben met woede dat kan uitmonden in geweld. In deze film heb ik het gevoel dat de KKK iets is om over te lachen (wat ook wel zo is natuurlijk met hun lakens) en de Black Power movement als iets serieuzer en diepgaander en rechtvaardiger. Als dit een parodie is waarom valt er helemaal niks te lachen bij de Black Power movement? Omdat Spike Lee die kritiek had op Tarantino op het gebruik van het woord nibba in Django Unchained helemaal niet onpartijdig is. De parodie werkt hier alleen maar een kant op en dat is naar de KKK. De scene die jij benoemt over Washington en zijn liefde laat die partijdigheid ook weer zien als in dat is echte liefde ofso. Ik vond die scenes behoorlijk cringy en nerdy eerlijk gezegd. De scenes van de KKK zijn die van een domme dikke taart met een manipulerende man die haar forceert tot een bomaanslag die ook nog eens mislukt.

Ik vind de film best goed al zie ik geen evenredigheid tussen beide kampen. Ik haat dit onderwerp trouwens ook heel hard. Het gesprek over huidskleur en afkomst blergggg. In het nieuws gaat het al continue over HUIDSKLEUR en zelfs als je dit wil ontsnappen in de bioscoop gaat het weer over huiskleur

avatar van MovieMind
Fortune schreef:
Divide et impera!

Fortune schreef:

De KKK en Black Panthers als iets moreel gelijkwaardigs zien is volslagen debiel. Just saying.

avatar van Macmanus
Evenreedig zeg ik nergens. Black power is natuurlijk zoals Kos al aankaart een vrijheids beweging tegen een haatbeweging kkk. Maar Spike leek mijn inziens wel degelijk een punt te maken dat als je heel erg vasthoud aan je kleur je niet heel veel verder komt als samenleving.

Uiteraard is Black Power veel sympathieker in deze film dan de KKK. Wat een vreemde mensen op deze site soms.

Tarantino verhaal volg ik amper maar Tarantino mag nog niet eens Lee zijn vetters strikken. En Lee heeft gewoon een punt over dat woord. Tarantino is een one trick pony die nooit iets urgents heeft gemaakt. Hij verschuilt zich achter pop culture en nep coolheid. Juist in de bioscoop mag het wel eens ergens over gaan ipv alleen maar escapisme. Alsof het lastig is een film als deze te ontlopen in de bioscoop.

Sympathieker lijkt me niet de juiste term, zo waren ze ook juist niet bedoeld.
Maar het is een tegenbeweging tegen met name alle racistische politieacties uit die tijd waarin de staat zwaar discrimineerde en ze het niet meer pikten.

Om dat met de haatzaaiende KKK te vergelijken is te gek voor woorden.

Das net zoiets als zeggen anti-Nazi organsaties zijn even erg als Nazis, want ze doen ook niet aardig..

avatar van Macmanus
Mwa denk dat we op dezelfde golflengte zitten. In deze film valt Fortune over dat black panthers slimmer en gevoeliger zijn dan de KKK. Dus sympathieker. Dat Spike dat gevoel meer heeft bij de black power beweging lijkt mij niet meer dat logisch. Hoop ten harte dat wit/zwart/geel/bruin iedereen dat gevoel heeft als het gaat om deze twee bewegingen.

Als je de docus over de KKK ziet van bijvoorbeeld Louis Theroux komen ze er hier qua intelligentie zelfs nog redelijk vanaf... dom volk.

kos schreef:

Eerlijk gezegd vind ik de zelfbenoemde antifascisten veel fascistischer en gevaarlijker - want veel gewelddadiger, antidemocratischer, intoleranter en militanter - dan de 'fascisten' waartegen ze zeggen te strijden. Het is een cliché maar geweld brengt slechts meer geweld voort en wat antifascisten en andere gewelddadige groepen zoals The Black Panthers niet begrijpen is dat deze escalatie van geweld niet in hun voordeel zal uitvallen: die escalatie brengt alleen maar precies hun ergste vijand aan de macht zoals The Black Panthers uiteindelijk Trump in het Witte Huis hebben gekregen waarmee we weer terug zijn bij de film van Spike Lee.

Ikzelf geloof niet in criminele c.q. haatgroepen als The Black Panthers, Nation of islam, etc die de bevolking slechts verdelen en tot rassenoorlog voeren; ik geloof heilig in mensen als Martin Luther King die het tegengestelde beoogde als The Black Panthers: geen 'black power' en een gesegregeerde samenleving waarin alles om ras en huidskleur draait en dus om rassenstrijd, maar een 'kleurenblinde' samenleving waarin huidskleur er niet toe doet en zwart en blank samen optrekken voor een rechtvaardige samenleving. En waarin op vreedzame, democratische wijze tegen racisme en voor burgerrechten voor allen wordt gestreden (in zeg maar de traditie van Gandhi) in plaats van de bewuste keuze voor geweld, intimidatie en criminaliteit (volgens sommigen was The Black Panthers meer een criminele organisatie dan een politieke beweging en het is een interessante voetnoot dat bv. The Crips zijn voortgekomen uit The Black Panthers).

Spike Lee heeft overigens waarschijnlijk gelijk in zijn afbeelden van KKK-leden als domme boeren met zeer laag IQ en de Black Panthers als intelligente mensen want die laatsten zijn immers ontstaan uit de studentenbeweging. Een studentenbeweging overigens die net als hier in Europa dweepte met massamoordenaars als Mao en Stalin, al geloofden The Black Panters nog meer in geweld dan de andere studenten (ook hier zou mijn oproep zijn: stop met het gedram op ras en identiteit en het gebruik van geweld maar keer terug naar Martin Luther King en zijn boodschap).

De filosoof schreef:

Ja, dat is dus aantoonbaar totale nonsens. Maar succes ermee verder.

avatar van Macmanus
Denk dat Kos de slimste is hier. Om hier niet teveel woorden aan vuil te maken.

Toch maakt men hier een grove fout door van alles erbij te betrekken. Donkere mensen hebben in Amerika zeker wel wat te voorduren gehad en hebben. Black power is daar een logisch gevolg van. Dat zo simplistisch weg te zetten is de naam filosoof onwaardig. MLK had Malcolm X nodig en visa versa om dingen voor elkaar te krijgen. Alleen lief had weinig in gang gezet alleen geweld ook niet. Dat donkere mensen in Amerika een identiteit zoeken is ook logisch. Black Power is daar een kenmerk van. Geweldadig zijn ze ook amper. Soms wat too much en weleens slachtofferrol. Maar probeer als Nederlander niet teveel als kenner te praten. Donkere mensen in NL hebben hele andere geschiedenis dan in de US. De bewering dat Black Power Trump het witte huis in heeft gekregen is uiterst ongeloofwaardig. Dat heeft veel meer redenen. Aversie tegen Hilary, dan maar wat anders, uiteindelijk willen veel arme zwarte hetzelfde als arme blanken. Een humaan leven. Een Bernie Sanders had nog best grote kans gehad.

Maar goed wat Jordan Peterson video’s napraten maakt je geen expert so called filosoof.