BlacKkKlansman (2018)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Spike Lee
met John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier

'BlacKkKlansman' volgt het waargebeurde verhaal van de Afro-Amerikaanse agent Ron Stallworth die succesvol de Ku Klux Klan-afdeling van Colorado weet te infiltreren. Hij krijgt hierbij hulp van zijn partner Flip Zimmerman en klimt op tot het hoofd van de divisie. Samen pogen ze te voorkomen dat de KKK de controle over de stad krijgt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ook maar voor een 2de keer meegepakt in de bios en ook dat is mij weer meer dan prima bevallen.
Spike Lee heeft duidelijk weer een zeer interessante film afgeleverd en weet de combinatie tussen komische en serieuze elementen erg goed met elkaar af te wisselen, hierdoor kom je makkelijker in het verhaal en werkt de opbouwende spanning des te beter.
Het gevoel van dreiging weet Spike Lee erg goed over te brengen in deze film, dreiging die vaak maar niet tot een climax lijkt te komen en zich niet makkelijk laat voorspellen

De beelden op het eind zijn een gewaagde beslissing geweest van Lee, maar in mijn optiek maakt dit het statement wat hij probeert te maken alleen maar sterker. Ja, een impact maken kan Lee gelukkig nog steeds.

4 sterren blijven 4 hele dikke sterren!

De verbindingen tussen de KKK en Trump zijn overduidelijk, net als de blanke dominantie/ontastbaarheid - dat werd wel een beetje door je strot geduwd. Maar wat ik vooral interessant vond, was het beeld van wat mensen (niet) doen als politiek activisme extremere vormen aanneemt. Van de politiekant wordt veel gesust, gerelativeerd - mogelijke gevaren worden bestempeld als grootspraak (zowel aan kant van KKK als Black Panthers). En zolang er dan nog via infiltranten van binnenuit kan worden gecontroleerd, gaat alles redelijk. Een paar sukkels van de KKK blazen zichzelf op, verder geen slachtoffers. Maar zodra de politie een punt zet achter die inmenging en doet alsof alles nooit gebeurd is, begint de echte terreur. Daar zit volgens mij een boodschap in die verder gaat dan linkse propaganda. Naast het feit dat Lee heel duidelijk alarm slaat, laat hij impliciet ook zien dat sociale onrust escaleert op het moment dat je problemen wegwuift en mensen geen moeite meer doen om te kijken wat er precies gebeurt bij de andere partij. Dat doet hij via een verhaal over infiltratie in het Colorado van de jaren 70, maar dat plaatje kun je zelf relevanter maken door het te zien als sociale controle/interesse die sinds die tijd langzaam is verdwenen, met alle gevolgen van dien. Dat idee zelf is misschien niet revolutionair, maar de vorm waar Lee het in giet, vind ik sterk gekozen.

avatar van KKOPPI
Hoe is dit een komedie??

Plus: Wat een uitzichtloze (en bovendien saaie) film om propaganda te pushen. De manier waarop Trump wordt neergezet als iemand die de 'ouden daagse' KKK aanhangt, is ronduit belachelijk. De gebeurtenissen in de film zelf zijn waarschijnlijk accuraat maar het idee erachter is natuurlijk foute boel; jongeren wordt steeds verder het waanbeeld ingestampt dat er een zwevend 'racismemonster' is dat tot op de dag van vandaag, overal van toepassing is. We zullen het dan maar niet hebben over verschillende wereldproblemen die vele malen ernstiger zijn dan 'racisme' zoals de millenials het kennen. In een maatschappij waarin iedereen schreeuwt om aandacht, iedereen de slachtofferrol verheerlijkt, past deze film precies, daarom heb ik hoofdschuddend zitten kijken.

avatar van Fisico
Beetje gemengde gevoelens kreeg ik bij afloop van BlacKkKlansman. Ik zal BlacKkKlansman vooral onthouden als een leuke vermakelijke film. Meer moet je er ook niet van maken, denk ik. Hoewel het onderwerp bittere ernst is en het gebaseerd is op waargebeurde feiten, moet je het toch allemaal niet te serieus nemen. We gaan er toch geen wetenschappelijk werk van maken zeker? Spike brengt daarentegen een satirische kijk op dit heetgebakerde onderwerp. En gevoelig ligt het wel degelijk als je weet dat hij in Cannes een litanie afstak tegen de Amerikaanse democratie. Niet dat hij geen punt heeft, maar zijn discours is eveneens te veel gebaseerd op emoties, net als deze film overigens. Misschien dat het op deze manier wél aanslaat in plaats van steeds die harde droge serieuze racismefilms?

Een typische Spike Lee movie, deze BlacKkKlansman, die vaak racisme in zijn films verwerkt zoals hij dat al eerder deed met 'Do the right thing' en 'Malcolm X'. Amusant is het dus wel en moest het niet waargebeurd zijn, je zou het script ongeloofwaardig gevonden hebben. De film kijkt vlot weg en Adam Driver en John David Washington zijn aardig op dreef. De KKK-leden zijn vrij karikaturaal met hun domme bekrompenheid. Vooral die ene met zijn idiote lach sprong er bovenuit. Topher Grace leek overigens verduiveld erg sterk op de echte David Duke.

Niet alles in de film is reëel en hier en daar zijn er ook wat plotgaten. Toen die wacko Felix de blanke Ron Stallworth thuis ging opzoeken, maar de zwarte versie aantrof, dan ging er geen belletje rinkelen toen diezelfde zwarte Stallworth bij het bezoek van de Wizard een politie-agent was. Hetgeen me eigenlijk het meest stoorde was de begingeneriek en vooral de eindgeneriek waardoor de film een politiek pamflet werd. Onnodig en ongepast. De gewelddadige extreem-rechtse betoging in Charlottesville en de verwijzingen naar Trump waren niet nodig. Het punt van Spike Lee was al lang gemaakt, nu kreeg het een zuur sausje op het einde. Zonde.

avatar van barcam
Weet totaal niet wat de zin of doelpubliek is van deze film.
Spike Lee verstopt weinig subtiel een politieke boodschap in een op het eerste zicht onnozele komedie.
De meerderheid van de blanken in de film zijn dom en racistisch en de Afro-Amerikanen zijn super cool en diverse verwijzingen naar blaxploitation films waar de hoofdrolspeler met zijn kapsel en kledingstijl perfect in zou passen.
Op het einde van de film drukt de regisseur nog eens goed zijn propaganda door als totaal ongenuanceerd antifascistisch pamflet.
Denk dat dergelijke film totaal geen brug kunnen maken tussen volkeren en culturen en eerder racisme versterken dan verminderen.

avatar van goongumpa
Echt een mixed bag. De film is half komedie, half pamflet. En de zeer aanwezige politiek maait de comedy soms best onderuit. Lange speeches, scenes die gaan wegen en soms slepen i.p.v. kort en grappig te zijn.
Dat einde vond ik best potsierlijk, heb me zelden zo onderschat gevoeld als kijker.

Het is vaak zo tussen Spike Lee en mij. Positieve boodschap, goed acteerwerk, leuke sfeer, mooi gefilmd enzo... Maar dan wordt hij sentimenteel of gaat hij drammen, en verliest hij me.

Dit was gewoon tenenkrommend slecht. Onvoorstelbaar dat er werkelijk niemand in de crew op is gestaan om te zeggen: "Goh, misschien dat we met een wat meer artistieke en subtiele benadering ons doel beter kunnen bereiken?"

Werkelijk alles doet pijn. Scenario, acteerwerk, camerawerk...

Deze film doet gewoon exact hetzelfde als het dagelijkse nieuws: polariseren en veel te veel aandacht voor een klein groepje schreeuwers. In mijn wereld is het totaal overbodig om een film te maken die exact hetzelfde laat zien als het dagelijkse nieuws.

avatar van MovieMind
Is het naïviteit of onwetendheid, vaak gaat het hand in hand.
Ben het niet eens met je repliek en wil wel een poging wagen om er inhoudelijk op in te gaan.

titan schreef:
Dat is waar ook, het is alweer eeuwen geleden dat een witte agent een onschuldige zwarte burger doodde (sarcasmemodus uit).
Kun jij mij vertellen wanneer de laatste onschuldige zwarte burger werd gedood door een witte agent, en of de laatste onschuldige burger die gedood werd een zwarte of witte onschuldige burger was? Want het is namelijk een feit dat er (in de USA) meer witte burgers door agenten worden gedood dan zwarte burgers, althans als we de statistieken vrijgegeven door de FBI mogen geloven.

Als je andere statistieken bekijkt zie je dat je als zwarte burger percentagegewijs inderdaad meer kans maakt om door agenten gedood te worden dan een witte burger. Maar..en ik zeg maar, omdat er meer witte burgers worden aangehouden (en gedood), het ook een feit is dat er afwisselend meer/minder maar evengoed 'onschuldige witte burgers' worden/zijn gedood dan zwarte 'onschuldige' burgers.

Het is maar hoe je het bekijkt, want alleen 'black lives matter' toch?

Die dooddoener "Ze hebben nu alle mogelijkheden die er zijn" kan ik niet meer horen, want die is gewoon niet waar.
Niet waar? Dus jij vind niet dat er de laatste decennia's meer mogelijkheden zijn ontstaan en bereikbaar zijn geworden (voor iedereen overigens, maar vooral voor etnische minderheden) door acceptatie, subsidies, studentenleningen, sportbeurzen etc.? Nu is het niet iedereen gegeven om chirurg, piloot of ingenieur te worden, maar de mogelijkheden om je te verbeteren (studie/leren) zijn er toch zeker.

In Nederland zie je diezelfde reflex. We vinden ons o zo tolerant, maar ondertussen vindt meer dan 20% van de Nederlandse bevolking het walgelijk als homo's hand in hand lopen,..
Oke, we verschuiven nu naar ons geliefde o zo tolerante Nederland. Laat ik beginnen dat ik van mening ben dat Nederland één van de tolerantste landen ter wereld is. En aangezien je vanuit hier een bepaalde richting opgaat in je verhaal, laat me je dan deze vraag stellen: Waar haal je je informatie vandaan, en ook niet onbelangrijk...hoeveel procent van die 20% "Nederlandse bevolking" zijn 'Nieuwe Nederlanders' denk je?
(je weet wel, nieuwe nederlanders met een niet westerse culturele achtergrond)
Of denk je niet dat dat enige invloed heeft?

..worden mensen met een donkere huidskleur sneller aangehouden door de politie en scherper in de gaten gehouden door bewakers in winkels..
Racisme, discriminatie en etnisch profileren is nooit goed te praten, maar jij schetst nu zowat een beeld en dezelfde retoriek als in de US dat (ook hier) de agenten en beveiligers fout zouden zijn. Naar mijn weten word elke huidskleur aangehouden in verdachte omstandigheden en/of patsergedrag, of in Nederland iemand met een niet witte huidskleur sneller word aangehouden laat ik in het midden. Heb je daar de cijfers van?

Oorzaak en gevolg: Zou het kunnen dat sommige agenten/beveiligers, maar ook anderen (mensen in het algemeen) beïnvloed worden door bijvoorbeeld beelden van een Opsporing Verzocht, waarvan 90% (en dan ben ik nog behouden) niet westers en/of een donker/getinte huidskleur met criminaliteit in verband worden gebracht?

Of is het de combinatie samen met de CBS statistieken, waaruit óók blijkt dat bepaalde groeperingen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, waardoor mensen een beetje bevooroordeeld/wantrouwend worden tegen bepaalde groeperingen? Niet zo heel raar toch, want niets is zo beinvloedbaar als de mens.

(en zoiets 'times ten' in de US)

..en krijg je minder snel een stageplek of een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek als je een exotische achternaam hebt.
Hoewel niet elke werkgever zo kortzichtig is, verwijt ik ook deze ontwikkeling aan oorzaak en gevolg.
Daarbij worden werkgevers/organisaties vaak geacht zich aan te passen aan de culturele/religieuze keuzes van bepaalde werknemers, wat soms tegenstrijdige conflicten met zich mee kan brengen.
(soms zelfs zonder ook maar enige vorm van medewerking of compromis van diezelfde werknemers)

En door de slachtofferrol (met steun van verschillende gekkies) waar sommigen gretig gebruik van maken vind ik het nog niet zo raar dat sommige werkgevers wat terughoudend worden, en geef ze eens ongelijk.

Maar het is inderdaad een vervelende ontwikkeling en goede welwillende mensen worden helaas het dupe.
Het is niet eerlijk en zou niet mogen gebeuren, maar het lijkt me de realiteit.

Je bent een wegkijker.
Wat ben jij dan?
Begin eens met het erkennen, bespreken en/of aanpakken van de oorzaak voordat je je druk maakt om het gevolg. Voor iemand die geen wegkijker beweert te zijn heb je maar beperkte zicht. (of wil je het niet zien?)

avatar van titan
MovieMind schreef:
Is het naïviteit of onwetendheid, vaak gaat het hand in hand.

Er staan een hoop aannames en vooroordelen in je bericht, maar zoals kappeuter al eerder stelde: Nu graag weer over de film.

avatar van mikey
MovieMind schreef:
In dat geval komt er een hele leuke docu je kant op: American Jail (2018)
Die gaat daar precies over.

Kan niet wachten die te zien overigens.

titan schreef:
Er staan een hoop aannames en vooroordelen in je bericht,..
Wie is hier nou de wegkijkert?

.., maar zoals kappeuter al eerder stelde: Nu graag weer over de film.
Inderdaad, laten we dat maar doen.

mikey schreef:
In dat geval komt er een hele leuke docu je kant op: American Jail (2018)
Die gaat daar precies over.

Kan niet wachten die te zien overigens.
Ben (net als jij) benieuwd wat we daarin te zien krijgen.

avatar van keukenzout
Mindblowing. Woh.

avatar van yeyo
Spike Lee is weer eens 'lekker boos' als we het journaille mogen geloven. Sterker nog, 'hoe kwader hij is, hoe beter zijn films' beweert de criticus van een niet nader genoemd Vlaams rioolblad. Wat een larie. Dit is de meest makke, dociele film die ik ooit van Lee zag. Zijn onnavolgbare, esoterische stijl heeft hij ingeruild voor een flauwe satire voor pubers, niveau Comedy Central, waar open deuren ingetrapt worden (spot de parallellen met het huidig bestuur en voel je lekker slim) en onwaarheden worden verkondigd - nee, president Hoover noemde 'Birth with a Nation' helemaal nooit een "geschiedenisles met belichting". Zijn we zeker dat Jordan Peele de film niet regisseerde?

avatar van mikey
yeyo schreef:
wordt ook verkondigd in docu 13th.

avatar van max cady
Sommige scenes mochten echt wel wat korter. Verder aardige film

avatar van rebelkush
Eindelijk kunnen zien een ik was niet teleurgesteld.
Acteerprestaties waren goed, ik kende alleen Topher Grace een die stelt eigenlijk nooit teleur.
Verhaal is natuurlijk absurd maar zo zie je dat dat waargebeurde verhalen soms gekker zijn dan fictie.
Ik vond dit een heftige film maar misschien komt dat ook wel door die nazi die vandaag 11 joden heeft doodgeschoten.

avatar van bugels
Jawel! ...Een zwarte politie agent infiltreerd bij de KKK, wie zegt er dat ze bij de politie geen gevoel voor humor hebben en dat neo-nazi's niet dom zijn

Spike Lee hanteert de voor hem welbekende motiven Karma en Kismet (K K), samen met flink wat 'poetic licence' en 'poetic justice', zoals we dat ook van hem gewend zijn maar ditmaal minimaal gedoseerd en keurig afgemeten. Of dat nou echt een meesterwerk voort heeft gebracht is helaas maar de vraag. Want hoe leuk en goed deze vertelling ook is, Lee geeft het verhaal bijna de hele film lang maar een kwart van de kracht die hij uitdrukken kan en gaat daarvoor in de plaats voor een film die iedereen kan zien en waarderen, weliswaar met sociaal commentaar en een duidelijke stempel van tijdsgeest, maar zonder maatschappelijke impact. Hij doet zelfs sterk zijn best om het vlammetje van een op handen zijnde Burger 'rassen' oorlog niet verder aan te wakkeren. Hij mikt op introspectie en laat op afgemeten manier zien dat een eerlijk conflict meer sociale waarde heeft dan een oneerlijke harmonie. Knappe film met een confronterend einde in de werkelijke wereld, dat wederom strak afgemeten dezelfde motieven en stijlelementen als de film vertoont.

Bijzonder Knappe film van Spike Lee

Ik heb een beetje ambivalente gevoelens bij deze film, die grotendeels gebaseerd is op waargebeurde feiten. Zeker, het is een meer dan interessante film, maar echt boeiend wordt ie pas omstreeks de tijd dat voormalig "Grand Wizard" David Duke zijn intrede doet.
Niettemin een belangwekkend historisch pamflet, dat met gevoel voor humor gebracht wordt. Het zal wel geen toeval zijn dat Spike Lee deze film juist ten tijde van het Trump-era gemaakt heeft.
Adam Driver excelleert als de surrogaat Ron Stallworth.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een serieus thema dat nog redelijk luchtig wordt gebracht, ook al probeert Spike Lee ons wel degelijk een boodschap te tonen. Echt heel interessant vond ik het ook weer niet worden doordat diverse scènes in mijn ogen niet zo heel veel toevoegden aan het verhaal. Richting het einde werd de film wel wat scherper en beter, maar een al te hoog cijfer zal 't niet worden. De slotminuten vond ik ook wat onnodig.
Voldoende.

Tegenvallend. En dan ben ik toch een Spike Lee liefhebber.

Deze was naar mijn idee erg matig geregisseerd. Verhaal liep enorm slecht, onlogische scenes zowel in lengte als dialoog en zelfs behoorlijk wat ongeloofwaardigheden, puur door het zwakke vertellen.

Spike moet zich gewoon bezighouden met zn ouwe eigen stijl van filmen, dat vertellen van een meer 'conventionele' vertelling gaat hem echt minder af, zo ook bvb Inside Man.

yeyo schreef:
Truman meen ik. Hoover was nooit president.

avatar van yeyo
kos schreef:
Truman meen ik. Hoover was nooit president.

Ik doelde op Herbert Hoover, niet J Edgar Hoover. Al zal die laatste ook wel fan geweest zijn van Birth of a Nation!

Maar we zaten er alletwee naast, de president aan wie het citaat wordt toegeschreven, is Woodrow Wilson.

avatar van de grunt
Airbakke je hebt een goede filmsmaak, maar een stukje duiding n.a.v. jouw 0,5 zou mij zeer interesseren!

avatar van JJ_D
Bestaat er iets als zwarte cinema? Of nog: hoe kan een film zichzelf een Afro-Amerikaanse identiteit aanmeten? Met foute seventiesmuziek, bij wijze van intermezzo gemonteerde beelden van de couleur locale (zo weggelopen uit een commercial?), een scène waarin de onderdrukte minderheid met samenzang en dans het alomtegenwoordige leed ombuigt in een overstijgende vreugde (herinnerend aan de zwarte muzikale en religieuze overlevering?) en een handvol kitscherige sets – om maar een paar elementen op te sommen. Noem het Blaxploitation, geïnfiltreerd in een klassiek Hollywooddiscours. En noem 'BlacKkKlansman' ineens ook een bekroning van Spike Lee’s sociaal bewogen oeuvre – of wat denk je?

Ik zie: een tweedeling. Wit-zwart. Een spiegel die door de film heen loopt. Een spiegel ook die door de protagonist heen loopt. Ron, black. Ron, white. Waarbij ook "white Ron" (Flip dus) zijn identiteit ten volle onder ogen komt eenmaal hij geconfronteerd wordt met de manier waarop de identiteit van anderen wordt aangevallen – even terzijde: ben ik de enige die zich haarscherp Tommy Wieringa’s ‘Dit zijn de namen’ herinnert?

Ik zie: parallellen tussen de witte en de zwarte beweging – als onderdeel van bovenstaande tweedeling. Het scanderen, de vuisten in de lucht, de kameraadschap, de retoriek van geweld waar alleen geweld tegenover kan geplaatst worden…een spiraal waarvan Spike Lee lijkt aan te geven dat ook dat niet de juiste weg is, niet het juiste midden, kortom niet de weg van Kwame Ture, alstublieft.

Ik zie: drie assen.
Het verleden: de perverse rol van witte media die haat propageren tot in het witte huis, een ooggetuige die jaren later de feiten doorgeeft aan een zwarte generatie die staat te trappelen om de witte suprematie te ontvoogden.
Het heden van de vertelde tijd: een plot die de banaliteit van het kwaad laat zien, een bestaan waarin de grootste terreur begint als een slaapkamerfantasie van een psychopaat en zijn kwetsbaar-afhankelijke wederhelft.
De toekomst, kortom het hier en nu van de toeschouwer: de taal van Trump (“make America great again”, “America first”, het vergoeilijken van raciaal geweld) als een nawee van een onderdrukking die nog steeds onverminderd voort woedt, zij het inmiddels sluimerend, quasi onzichtbaar – zijn dat sporen van ‘the invisible empire’? Sociaal archeologen, waar zijn jullie?

Ik zie: een nieuwe methodiek om het verhaalde expliciet maatschappelijk te verankeren. Beelden van een daad van terrorisme als epiloog, als antithese voor het eind-goed-al-goed-karakter van de film. Ja, de politie slaagt erin zichzelf van binnenuit te vrijwaren van haat, maar nee, daarbuiten is de storm nog niet gaan liggen. De Amerikaanse waarden van vrijheid, gelijke kansen en zelfbeschikking? Op hun kop gezet, gesymboliseerde door een gespiegelde vlag, in zwart-witte wit-zwart tinten.

Als film? 3*, misschien 3,5*? Omwille van het onderhoudende karakter doch met weinig meer dan bordkartonnen psychologie?
Als maatschappelijk geëngageerd statement evenwel 4,5*.
En omdat beide niet van elkaar te scheiden zijn, omdat we in een hier en nu leven dat films zoals deze hard nodig heeft, omdat het een mainstream-publiek is dat met deze thema's aan de slag moet en geen links-intellectuele elite die zichzelf bedient met nicheliteratuur en -films: 4*. Basta!

avatar van knusse stoel
Prachtige film in de zin dat het verhaal vloeiend in de film vertolkt wordt!
Een waar gebeurd verhaal met aan het einde van de film een paar nieuwsitems over hoe het tegenwoordig gaat en daar kwam ik mijn "vriend" tRump ook in tegen. Een President die durft te zeggen dat er ook "echt goeie mensen" aan de moordenaars kant waren! (in een van de nieuwsitems)
Ha,........ natuurlijk, hoe verdraai je de waarheid met de leugen? Hoe praat je iets recht wat ontzettend krom is?
Dus op die manier!

En de film? Vanaf het begin tot aan het einde een prima verhaal wat goed verfilmd wordt en ook de rolspelers zijn uitstekend. Verder ontbreekt de humor niet in deze prent.
Verhaal draait om een donkere en sympathieke jongeman die werkt als politieman bij de politie in Colorado Springs (Colorado).
In het begin moet hij allerlei administratieve functies uitoefenen zoals dat vaker gaat met 'groentjes' maar al snel komt hij in het undercoverwerk terecht.
En dan begint voor ons en voor hem en zijn collega's (die allemaal blank zijn) een spannende tijd door een infiltratieoperatie bij de KKK.
Prima film, een 8!

avatar van Airbakke
JJ_D schreef:
Als maatschappelijk geëngageerd statement evenwel 4,5*.

Bordkartonnen psychologie is wel het juiste woord.

"Belangrijke politieke standpunten": zwarten en joden vechten samen met de arm der wet tegen de KKK/nazi's/slechterikken, daarvoor verdient deze film wel 4,5 sterren!
Ha !
Wat zijn wij, een stelletje kleuters ? Dat plotje verdient zeker geen voldoende maar wel een klap recht in Spike Lee zijn gezicht. Waarschijnlijk heeft hij nog niet eens zoveel te maken met dit studenten project. Degene die dit in elkaar flanste lag volgens mij een potje te slapen in de geschiedenis les of heeft gewoon geen enkele gêne. Hij wil maar al te graag racisme in de spotlight zetten want dat scoort tegenwoordig.

En dat is juist het probleem, Blackkkkkklansman is nu al zo gedateerd als blauwe kostuumpakken op een trouwfeest. Hij zal waarschijnlijk wegkwijnen samen met Black Panther en al de andere ongeïnspireerde, oppervlakkige, politiek geëngageerde, quota halende box office films van deze tijd. De prent faalt zowel op stijl als op inhoud.

Wanneer gaan we eindelijk racisme vergeten en mekaar op persoonlijkheid benaderen ?
Wanneer we dit soort belerende, stereotiepe uiteenzettingen over goed en kwaad achterwege kunnen laten.
De Trump mensen die we zogezegd moeten wakker schudden, gaan niet kijken naar dit soort films, desalniettemin worden ze erdoor beïnvloed.

Wat schiet er dus over ? Een vereenvoudigd disney verhaaltje waarin minderheden samenwerken met de politie (uw vriend) om de kwaadaardige racisten met puntkappen een lesje te leren. Idioot en onnodig.

Als deze film cinematografisch iets te bieden had, dan had ik mij waarschijnlijk niet zo gestoord aan het verhaal, maar helaas...
Cinema is audiovisuele poëzie, dit daarentegen heeft het sex-appeal van een haperende netflix serie op je smartphone in de luchthaven.

de grunt Zo goed ?

avatar van de grunt
Post 149 (!) sinds 2006 maar deze mag er wel wezen ja.

avatar van filmkul
Redelijke film maar niet meer dan dat. Het verhaal is best aardig maar de uitwerking is wat minder. Lee had best wat meer humor er in mogen brengen want daar leent de film zich prima voor. Zo nu en dan is de film namelijk best grappig maar al snel volgt er een serieuze praatscene of monoloog wat de film en het tempo niet ten goede komt. Lee weet niet de juiste balans daarin te vinden. Het laatste kwart is het meest boeiend. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is verder prima. 3.0

De politieke boodschappen hoeven van mij niet zo, maar goed, Spike Lee. Buiten dat is het niet een typische Spike Lee film. Op de meeste vlakken levert hij echter ook met deze film een prima prent af. Het kijkt lekker weg en er gebeurt genoeg om te blijven boeien. De film lijkt wel een beetje zoekend naar zijn evenwicht, maar niet tot een put dat het echt hinderlijk wordt. Dikke voldoende wat mij betreft.