American Jail (2018)

Documentaire
120 minuten / 95 minuten (Picl)

geregisseerd door Roger Ross Williams

Voor de Amerikaanse regisseur Roger Ross Williams (Life, Animated) was in zijn jeugd de gevangenis nooit ver weg. “Als jonge zwarte man voelde ik altijd dat er een kans was dat ik, ongeacht of ik nou wel of niet een misdaad had gepleegd, achter de tralies zou belanden.” Vastbesloten om dit lot te ontvluchten, verliet Roger als tiener zijn geboortestad Easton (Pennsylvania) om zijn droom van een succesvolle filmcarrière na te jagen. Hij werd de eerste Afro-Amerikaanse regisseur die een Oscar won. Nu, dertig jaar later, keert Roger opnieuw terug naar zijn jeugdvrienden. Hij is geschokt en bedroefd om te horen dat bijna al zijn voormalige vrienden in de gevangenis hebben gezeten of daar nu nog zitten. Wat volgt is een filmische reis, een confrontatie met het Amerikaanse geweten en tegelijk een onthutsende kritiek op het systeem. Niet alleen op de macht en de hebzucht binnen dit systeem, maar ook op de stilte waarmee de werkelijke kosten worden genegeerd en opzettelijk verzwegen.

Vanaf 5 juli in de bioscoop (Submarine)

Blijkbaar nu al te zien op Picl
Kies voor De Balie.

avatar van Uier
Amerikaanse repressie BV.
War on Drugs, het recht- en stafsysteem, discriminatie, klasse-justitie, etc. Vind het vreemd dat de massa pas bij Trump in grote getalen zich uitspreekt tegen deze manier van handelen, terwijl het toch al decennia lang aan de hand is. Trump windt er enkel geen doekjes om en maskeert het minder. Prima dat het ook steeds meer aan het licht komt dat blinde repressie vaak schadelijk is voor de maatschappij.

De uber-politiekcorrecte tegenbeweging heb ik dan minder meer. Dat is een direct gevolg van onbewuste jarenlange acceptatie van bovenstaande. Best sneu dat ook films en docu's als American Jail nodig zijn om de bevolking wakker te schudden.