The Irishman (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci

'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).

• Vanaf 14 november in de bioscoop

avatar van Duke Nukem
Dat digitaal verjongen ziet er soms echt niet uit, dat haalt mij helemaal uit de film. Voor de rest degelijke acteerprestaties, vooral van Al Pacino en Robert De Niro. Jammer dat hij (De Niro) bijna de hele film voorovergebogen loopt, al een oude man met reuma. De film is ook niet mooi geschoten met vooral veel beige gekleurde beelden. En sommige scenes zijn erg fake, zoals wanneer De Niro de winkeleigenaar zogezegd in elkaar schopt en je gewoon kunt zien dat hij ernaast schopt. Drie en een half uur is een erg lange zit voor deze middelmatige film.
Franklin1981 schreef:
op de een of andere manier dacht ik zelfs dat sommige acteurs in de hoofdrol hun wandelstok als wapen gingen gebruiken.

Rampzalig slechte rotfilm. Een van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Het is mij dan ook een volstrekt raadsel hoe mensen dit een goede film kunnen vinden.... Het verhaal is verward, chaotisch, flinterdun, langdradig, saai en stupide. Het is een ellenlang verhaaltje dat van de hak op de tak springt en soms onderbroken wordt door infantiele "liquidaties" van ene Robert de Niro. Complete 'waste of time'. Aantal sterren: zullen we beginnen bij 0...

RobJunger1966 schreef:

Welkom op MM. Altijd leuk om er een echte liefhebber bij te krijgen. Zijn er ook films die je wel kunt volgen?

avatar van AniSter
Voor mij was dit niet meer dan een geschiedenisles. Tja, die hebben me nooit geboeid.
Maar de preken van Pacino waren goed en Peschi was leuk, ondanks dat hij serieus probeerde te zijn.

Basto schreef:

Dank voor de vriendelijke ontvangst en de aardige bejegening. Jazeker, de slotscene van Seven is zeer indrukwekkend en dan vooral voor wat betreft het symbolische landschap (de kille hoogspanningsmasten; what's in a name) , de timing en de trage, perfecte opbouw. Ik mag The Irishman dan wel bijzonder slecht vinden, Al Pacino in Scent of a woman vind ik weer meesterlijk. En wat te denken van Blue Velvet met Dennis Hopper. Ook een juweel.

avatar van Warning
Een 'maffiafilm-reuïnie', misschien schitteren deze sterren gezamelijk wel voor de laatste keer op het grote doek.

avatar van MartMovie
Heb me geen seconde verveeld vanwege het prachtige acteerwerk van Niro, Pesci en Pacino. Maar moet gelijk wel zeggen dat het verhaal zich niet leende voor 3,5 uur. Had best 1 uur korter gekund. Maar als je van het bijna fotografische filmen van Scorsese houdt zoals ik dan is het prima vol te houden zo’n zit. Die digitale verjongings techniek vond ik maar niks en had voor mij niet gehoeven. Maar in alle eerlijkheid vond ik Casino en Goodfellas verhaal technisch betere films.

"Goodfellas" op reunie. Geweldig om weer die doorleefde koppen van Pacino, de Niro en Pesci te zien. Sfeervol maffia epos. Het was wat minder grof gebekt dan
" Goodfellas" maar het macho gedrag van de egootjes blijft hetzelfde. Door de lange speelduur worden alle karakters goed uitgediept en raak je betrokken bij elke personage. Misschien een van de laatste keren om al die oude rotten samen in een film te zien, ik zou zeggen, doen!!! 4*/4.5*

Wat is deze film me tegengevallen zeg. En dan vooral verhaaltechnisch.. De acteerprestaties en montage zijn top, zoals je van Scorsese mag verwachten.

De verhaalvertelling vond ik echt helemaal niks, geen spanning, te trage opbouw, een anticlimax. Trage films vind ik niet erg, als ze maar ergens naartoe bouwen, dat gebeurt hier absoluut niet. Het werd nergens spannend, je weet al hoe het afloopt met de hoofdpersoon en de andere personages komen nooit in gevaar. Het is alsof je naar een verhaal luistert/kijkt waar de clou maar nooit komt. De personages konden me niet boeien, scheelde me niks wat er met ze zou gebeuren.

avatar van Drulko Vlaschjan
Dit kon zeker een uur korter, waarschijnlijk anderhalf en misschien zelfs twee. Er was niets wat de extreme lengte rechtvaardigde. Niet de karakterontwikkeling, niet het verhaal, niet de sfeer. Dat hele maffiagedoe hebben we al duizend keer gezien en hoewel het hier allemaal vakkundig en liefdevol werd neergezet, vond ik het geen moment spannend of interessant. Vermakelijk, dat wel, onderhoudend is eigenlijk een beter woord, maar ik leefde met niemand mee en het interesseerde me geen klap wie wie doodschoot en waarom.

Het laatste gedeelte voegde wel degelijk iets toe. Het zette alles in perspectief - het leven zelf, vooral. Je kunt wel stoer en moeilijk doen, maar uiteindelijk eindig je als een seniele bejaarde zonder aanspraak. Het mooiste beeld vond ik het moment dat die ouwe naar de Joegoslavië-oorlog keek op televisie. Ik zag meteen al die strijders daar in een bejaardenhuis zitten, denkend aan de dingen die ze anders hadden moeten doen. Ook sterk was de scène met de dochter: 'Ik deed het voor jullie, om jullie te beschermen!' Beschermen? Waartegen?'

Dikke voldoende, toch nog, omdat het er allemaal prima uitzag en het was natuurlijk vlekkeloos geacteerd. Maar ik had op meer gehoopt.

Een budget van 159 miljoen dollar voor deze film Da's nog eens een reden om je Netflix abonnement in vraag te stellen.

avatar van schumacher
Niet de beste in zijn genre die ik al heb gezien maar wat heb ik toch genoten van deze 3u20min durende weliswaar heel trage film.
Dat de film me bleef boeien kwam ook door de cast, na vele flutrollen in flutfilms zien we eindelijk nog eens een goeie De Niro en Al Pacino en Peschi enz... Die waren heel goed.

Het is wel een film waarbij heel weinig aktie in voor komt, het moet het hebben vh verhaal en hoe alles in zijn werk ging en door de acteurs en je kan wel vrienden hebben bij die maar dan moede niet teveel dom doen want ook al kennen ze u 20j ofzo, teveel dom doen is er gewoon na bepaalde tijd er nimmer zijn ook.

Ik lees hier andere personages komen niet in gevaar maar dat had ook zijn redenen he, had den ene zijn goeie vriend niet dan was die ook allang dood.

Wel aandachtig kijken e naar de film .

Beschermen tegen wat lees ik hier ook nog? Maar zijn kinderen wisten het wel zeker die ene dochter, die wist waarmee haar vader bezig was, die kwam bv op het nieuws, zien hem met een wapen. En dien ene dood en ze moest er nimmer van weten van haar vader want dat was haar maatje. Maar ze durfden er niet tegen in gaan tegen hun vader.

Ik vond het best een goede film.

avatar van richiedoom
Onderhond schreef:

Dit soort opmerkingen komen een beetje arrogant over...
Dat jij er niet van kunt genieten maakt het niet per definitie een slechte film he.

1/ de opmerking gaat over de vraag of het budget nodig was om deze film te maken
2/ het vervolg van de opmerking gaat over mijn aandeel in de sponsoring van dat budget

Het gaat niet eens over genieten, goed of slecht ...

avatar van Bassie83
Onwijs goede film. Ik heb hem in één ruk uitgekeken, ik begrijp ook werkelijk waar sommige reacties niet.
Volgens mij snappen de meeste mensen de film niet of de geschiedenis van het verhaal.

Over de film zelf kan ik echt weinig zeggen. Goed verhaal, ontzettend veel scènes zijn er op genomen, sfeervolle film met de jaren 60/70.

Toch klein minpuntje, misschien merk je hier en daar dat de
drie hoofdrolspelers nu echt wel te oud aan het worden zijn.
En ik ben het wel eens met vele hier dat de grafische technieken die er gebruikt zijn voor de verjongingskuur van onder andere DeNiro, dat het er een beetje stom uit ziet. Beetje door heenkijken dan merk je er weinig van.

Ik ging er sowieso met een blanco gevoel deze film kijken en
heb mij meer dan vermaakt. Top.

avatar van Warning
Wat zo mooi is naar mijn mening is dat er verbanden worden gelegd tussen feitelijk historische gebeurtenissen zoals de invasie van Cuba, verbanden die niet vergezocht zijn. Ik begrijp wel dat in Nederland bepaalde zaken minder spelen dan in Amerika, bijvoorbeeld de verdwijning van Jimmy Hoffa. Neemt niet weg dat het einde wat korter had gemogen (het uitkiezen van de begrafeniskist e.d.).

Onderhond schreef:

Wellicht is een groot deel opgegaan aan salarissen van de acteurs, interessant om uit te zoeken.

Warning schreef:

Het gros is naar de digitale verjongingsprocessen gegaan. Cgi dus.

Wow, well done Basto! Vinden jullie dat het gelukt is?

Het gros is naar de digitale verjongingsprocessen gegaan. Cgi dus.

Vind ik toch vreemd dat Scorsese daar dan z'n hele productie van heeft laten afhangen (ie de reguliere studios wilden z'n film niet funden, zonder Netflix was de film er niet gekomen).

Warning schreef:

Wow, well done Basto! Vinden jullie dat het gelukt is?

Ik vond het in de meeste gevallen wel geloofwaardig. Moest in het begin heel even wennen aan die bruine koppen. Maar later stoorde mij het niet meer.

avatar van BarryEgan

Het bleef gewoon ruk.

BarryEgan schreef:

Het bleef gewoon ruk.

Vond het erg meevallen. Heb zelf hele andere punten van kritiek.

avatar van Vdk_Movie
Momenteel de populairste film op IMDb.

Vdk_Movie schreef:
Momenteel de populairste film op IMDb.

Hoe kom je daarbij? Staat op plek 93

Populariteit staat niet gelijk aan rating op IMDb (is dat grafiekje naast Metascore & review, onder de watchlist knop). Gaat meer om welke filmpagina het meest bezocht wordt geloof ik.

Hoe kom je daarbij? Staat op plek 93

avatar van Ajax&Litmanen1
Scorsese blijft bij standpunt: "Superheldenfilms herhalen zich de hele tijd" | Filmtotaal filmnieuws

Wel lef hebben dat Scorsese dit durft te zeggen na zo ongeveer de minst originele film uit zijn oeuvre af te hebben geleverd.

Haha! Op zich heeft hij geen ongelijk natuurlijk, maar hij zou toch beter een keer kritisch naar z'n eigen werk kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hij heeft gewoon een punt. De reden dat ik gestopt ben met superheldfilms is omdat het alleen hetzelfde is zoals hij zegt. The Irishman is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus hoezo is Scorsese zelf aan het herhalen? Ja, het heeft qua stijl soms veel weg van zijn andere films, maar het verhaal staat volledig los van films als Goodfellas of Casino. Superheldfilms gaan maar om twee dingen, de held en de schurk en altijd eindigt het ongeveer op dezelfde manier. Erg voorspelbaar en geen cinema. Gouden business in Hollywood. Los van Spiderman 1, 2 en Dark Knight kan ik zelf niet genieten van dit soort films.