Genre: Biografie / Misdaad
Speelduur: 209 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci
IMDb beoordeling:
7,8 (467.834)
Gesproken taal: Engels, Italiaans, Latijn en Spaans
Releasedatum: 14 november 2019
On Demand:
Bekijk via Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Irishman
"His story changed history"
'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 467834)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- "I Heard You Paint Houses": Frank "The Irishman" Sheeran and the Inside Story of the Mafia, the Teamsters, and the Last Ride of Jimmy Hoffa (BoekMeter)
- Kijk op Netflix
Social Media
Acteurs en actrices
Frank Sheeran
Jimmy Hoffa
Russell Bufalino
Anthony 'Tony Pro' Provenzano
Bill Bufalino
Angelo Bruno
'Skinny Razor'
Older Peggy Sheeran
Irene Sheeran
Carrie Bufalino
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Superheldfilms gaan maar om twee dingen
Da's al één ding meer dan in de meeste gangsterfilms.
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Ik zal wellicht nooit Scorseses grootste fan worden maar hij herhaalt zichzelf evengoed qua stijl. En dat mag op zich ook gewoon. Je beslist ten slotte nog steeds zelf wat je bekijkt en wat niet. Nu Scorsese heeft zo'n grote naam in de filmwereld vergaard dat je bijna niet rond zijn films heen kan.
De Irishman vond ik vooral veel te lang. Het verhaal is net zoals bij die andere ( hoewel lichtelijk) overgewaardeerde film van dit jaar, nl. Joker, te lang uitgesponnen. Verder zijn ook Scorsese zijn gewoonlijke voice-overs zoals gewoonlijk van de partij. Dit creëert de standaard afstand die je voelt tot de personages. Grotendeels is Frank Sheeran (Robert De Niro) de verteller van zijn eigen verhaal. Ik vond De Niro echter vrij zwak acteren bij momenten. Zijn gezicht staat zo krampachtig in dezelfde mimiek getrokken en hoe hij mensen neerschiet vond ik nogal klunzig overkomen. Ook zijn gezicht is vaak niet om aan te zien. Ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben maar CG of schmink, het zag er echt niet goed uit.
Pesci is terug na een lang pensioen en acteert nog steeds grandioos. Zijn gezicht heeft een geweldig karakter meegekregen door de ouderdom waardoor het een wijs oud mannetje lijkt. Al Pacino lijkt op bepaalde momenten bijna te gaan kwijlen omdat hij zijne sabber niet kan binnenhouden. Misschien mist hij ergens een tand. Het verhaal is op zich vrij interessant maar het is te langgerekt en ondanks dat het misschien gespeeld wordt door grootheden van 40 jaar geleden zijn ze alle vier (Scorsese inclusief) over hun houdbaarheidsdatum. Pesci zal wellicht wel niet nog eens terugkeren uit pensioen en dat hoeft hij ook niet.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
The Irishman is precies zoals de gemiddelde maffiafilm. En ja, dit mag waargebeurd zijn, dat maakt de vergelijking van hem met superheldenfilms nog krommer.
Ik vind ook niet dat Scorsese betere films maakt dan Marvel. Hij maakt andere films voor een andere doelgroep.
Verder is je oordeel over superheldenfilms ook zo krom als een hoepel. Tig films met originele insteek of een afwijkend verhaal. Je moet het alleen willen zien.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
The Irishman is precies zoals de gemiddelde maffiafilm. En ja, dit mag waargebeurd zijn, dat maakt de vergelijking van hem met superheldenfilms nog krommer.
Ik vind ook niet dat Scorsese betere films maakt dan Marvel. Hij maakt andere films voor een andere doelgroep.
Verder is je oordeel over superheldenfilms ook zo krom als een hoepel. Tig films met originele insteek of een afwijkend verhaal. Je moet het alleen willen zien.
The Irishman vond ik ook wel een typische maffiafilm, heel typisch eigenlijk. Maar het is atypisch omdat de acteurs en de regisseur het specialer maken. Joe Pesci acteert eigenlijk niet meer en dit is toch wel een grandioos afscheid van een soort ouderwetse Scorsese formule maffiafilm maar ook afscheid van de acteurs lijkt me. Alleen daarom is het wel specialer.En Scorsese maakt niet alleen maffiafilms natuurlijk en heeft een breder ouvre. Nee, Scorsese maakt veel betere films dan Marvel. Alleen het acteerwerk is al vele malen indrukwekkender in Scorsese films dan in Marvel films. Ik denk dat het heel moeilijk is om opmerkelijke acteerprestaties van acteurs in Marvel op te noemen. Ik hoef alleen maar Joe Pesci te zeggen en ik ben er al.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Kijk deze film in etappes, maar wat een tegenvaller!! Net 70 min. gezien. Boring.. Drie Muppets, die als ze 30-50 zijn er al uit zien als 78. Verhaal boeit van geen kanten.Erg deja-vu en cliche, en kan niet in de schaduw staan van Goodfellas, Godfather of andere films in het maffia'- genre. Een monument blijft Once upon a time in America, dat is niet te overtreffen, en realiseer ik mij elke keer ...Nog 2,5 uur ...of houd ik het voor gezien??
Nog een uur gekeken en gaaaaap. Oervervelend.. Gestopt. Oninteressant. Pacino speelt waardeloos.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
The Irishman vond ik ook wel een typische maffiafilm, heel typisch eigenlijk. Maar het is atypisch omdat de acteurs en de regisseur het specialer maken. Joe Pesci acteert eigenlijk niet meer en dit is toch wel een grandioos afscheid van een soort ouderwetse Scorsese formule maffiafilm maar ook afscheid van de acteurs lijkt me. Alleen daarom is het wel specialer.En Scorsese maakt niet alleen maffiafilms natuurlijk en heeft een breder ouvre. Nee, Scorsese maakt veel betere films dan Marvel. Alleen het acteerwerk is al vele malen indrukwekkender in Scorsese films dan in Marvel films. Ik denk dat het heel moeilijk is om opmerkelijke acteerprestaties van acteurs in Marvel op te noemen. Ik hoef alleen maar Joe Pesci te zeggen en ik ben er al.
Allemaal subjectief. Downey Jr. is weergaloos in beide Avengersfilms. Oscarwaardig zelfs.
Scorsese is veelzijdig ja, maar dat doet niks af van mijn punt dat zijn films ook vaak op elkaar lijken. Maar ze zijn wel goed. Nou, idem met Marvelfilms. Al is dat allemaal subjectief.
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
The Irishman is precies zoals de gemiddelde maffiafilm. En ja, dit mag waargebeurd zijn, dat maakt de vergelijking van hem met superheldenfilms nog krommer.
Gemiddelde gangsterfilm? Wat is dat? Hoe bepaal je het gemiddelde tussen: Scarface, Godfather, King of New York, Long Good Friday, Hard-Boiled, Gomorra, Once upon a time in America, Performance? En ligt dit 3,5 uur durende verhaal over de biecht van een hitman tegen de achtergrond van de relatie tussen de overheid, de maffia en de politiek op het zogenaamde middelpunt daarvan?
Ik vond m te traag en te lang, maar het was wel weer een nieuwe insteek.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Dat geldt voor 90% van de mainstream films... Allemaal standaard formules.
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Allemaal subjectief. Downey Jr. is weergaloos in beide Avengersfilms. Oscarwaardig zelfs..
?????
Sorry hoor, maar vraag me echt af hoe je tot zo’n idiote quote komt. Nog los van dat ie geen handicap heeft (toch wel een vereiste om genomineerd te worden), vraag ik me echt af wat er zo bijzonder is aan de 6e of 7e keer dat die Iron Man speelt...
Ps Dood gaan is geen handicap. ?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Gemiddelde gangsterfilm? Wat is dat? Hoe bepaal je het gemiddelde tussen: Scarface, Godfather, King of New York, Long Good Friday, Hard-Boiled, Gomorra, Once upon a time in America, Performance? En ligt dit 3,5 uur durende verhaal over de biecht van een hitman tegen de achtergrond van de relatie tussen de overheid, de maffia en de politiek op het zogenaamde middelpunt daarvan?
Ik vond m te traag en te lang, maar het was wel weer een nieuwe insteek.
Nouja, de familiezaken, het opklimmen in het criminele milieu, hier en daar een afrekening, geregeld ook de kwetsbare kant in beeld.
Niet elke superheldenfilm gaat over een schurk die de wereld wilt vernietigen waarna een gemaskerde held op het toneel komt. Dat was een beetje mijn punt.
Ben best een liefhebber van Scorsese, maar zijn opmerkingen zijn erg snobistisch en misplaatst. Helemaal nu The Irishman leuk/goed maar verre van sprankelend of verrassend was. Dan had hij ook echt wat unieks moeten maken, maar buiten de fantastische cast is het hem niet gelukt. Dan kan hij maar beter de kritiek voor zich houden.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
?????
Sorry hoor, maar vraag me echt af hoe je tot zo’n idiote quote komt. Nog los van dat ie geen handicap heeft (toch wel een vereiste om genomineerd te worden), vraag ik me echt af wat er zo bijzonder is aan de 6e of 7e keer dat die Iron Man speelt...
Ps Dood gaan is geen handicap. ?
Lachen man. Ook erg goed voor het discussieniveau dit.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je mening is goddank geen feit. Hier laat ik het bij en hou de discussie bij de andere mensen die wel normaal kunnen doen.
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Nouja, de familiezaken, het opklimmen in het criminele milieu, hier en daar een afrekening, geregeld ook de kwetsbare kant in beeld.
Niet elke superheldenfilm gaat over een schurk die de wereld wilt vernietigen waarna een gemaskerde held op het toneel komt. Dat was een beetje mijn punt.
Ben best een liefhebber van Scorsese, maar zijn opmerkingen zijn erg snobistisch en misplaatst. Helemaal nu The Irishman leuk/goed maar verre van sprankelend of verrassend was. Dan had hij ook echt wat unieks moeten maken, maar buiten de fantastische cast is het hem niet gelukt. Dan kan hij maar beter de kritiek voor zich houden.
Heb jij zijn toelichting in de New York Times gelezen. Daar nuanceerd hij het verder dan hij al deed. Niks snobistisch aan. Die indruk hebben mensen die enkel de kop boven de artikelen lezen.
En voor zo ver ik het op een rijtje hebt gaat elke Marvel film er Over dat een of andere superschurk de stad of de planeet wil opblazen en een of andere superheld dat moet voorkomen. Na een eerste tegenslag, valt de eind battle wel de goede kant op. Om na de end credits de volgende bad guy of come back aan te kondigen.
Laars
-
- 89 berichten
- 654 stemmen
Je mening is goddank geen feit. Hier laat ik het bij en hou de discussie bij de andere mensen die wel normaal kunnen doen.
Martin Scorsese heeft hier ook een fantasie boek verfilmd omdat het nooit bewezen kon worden dat ES inderdaad JH heeft vermoord..... Dus toch een soort Marvel sprookje afgeleverd.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Heb jij zijn toelichting in de New York Times gelezen.
Ik wel. Blijkt alleen maar dat het een vorm van cinema is die hij zelf niet begrijpt. En alle commentaar die hij heeft kan je evengoed op z'n eigen films toepassen. Het is echt gezemel van een oude vent wat je gewoon naast je kan neerleggen. Niet in het minst omdat die films vooral zijn oubollige films uit de bios houden.
Verder kan je Scorsese de liefde voor het medium niet ontzeggen natuurlijk, maar dat maakt nog niet dat hij er verder nog wat zinnigs over te zeggen heeft.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
The Irishman is een ietwat onevenwichtige film.
Waar ik volledig meeleefde met Robert de Niro en ik geen problemen had met het trage tempo van de film, mis ik toch een bepaalde diepgang in de film met alles wat er om zijn personage heen gebeurd. Zo kan ik enorm genieten van het acteerwerk en is het fantastisch om alle acteergiganten hun rol overtuigend te zien spelen. Tegelijkertijd mis ik de diepgang. Dit komt voor mij goed naar voren bij de relatie tussen Sheeran en zijn dochter. Af en toe geeft Scorsese de aard van hun relatie weer en zie je de blik van zijn dochter weer van: oh jee daar gaat pa weer, maar uiteindelijk mis ik net die ene stap die me overtuigd om het een meesterwerk te maken. Zo wordt er ook de hele film opgebouwd naar een spannend slotstuk waarin je afvraagt of en hoe Hoffa het loodje gaat leggen, maar is de daadwerkelijke liquidatie zo droog in beeld gebracht dat de spanning in één keer wegvloeit. Heb je daar dan de hele film op zitten wachten?
Maar toch heeft het einde daarna ook wel weer iets tragisch. Iedereen rondom Sheeran gaat dood en uiteindelijk heeft het verkeerd omgaan met zijn familie hem een eenzame man gemaakt. Had hij toch maar het advies van Russ (Pesci) overgenomen he!
Geen klassieker, maar wel onderhoudend en enigszins meeslepend. Alleen verwacht ik bij een film van deze lengte/grootsheid een betere verdeling van tijd in plaats van een traaf opbouwende film waarbij veel zijplotjes niet goed worden uitgediept.
3,5*
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Ik wel. Blijkt alleen maar dat het een vorm van cinema is die hij zelf niet begrijpt. En alle commentaar die hij heeft kan je evengoed op z'n eigen films toepassen. Het is echt gezemel van een oude vent wat je gewoon naast je kan neerleggen. Niet in het minst omdat die films vooral zijn oubollige films uit de bios houden.
Verder kan je Scorsese de liefde voor het medium niet ontzeggen natuurlijk, maar dat maakt nog niet dat hij er verder nog wat zinnigs over te zeggen heeft.
Los van dat het een smaak ding is, blijft het punt van de verschraling van het bioscoopaanbod een zorgelijke tendens. Kijk naar de boxoffice. 6 van de top 10 films zijn Disney producten. En dan kun je stellen dat het publiek dat kennelijk wil, maar dat vind ik te kort door de bocht. Het is puur ingegeven door winstbejag en dat is killing voor cinema.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Los van dat het een smaak ding is, blijft het punt van de verschraling van het bioscoopaanbod een zorgelijke tendens. Kijk naar de boxoffice. 6 van de top 10 films zijn Disney producten. En dan kun je stellen dat het publiek dat kennelijk wil, maar dat vind ik te kort door de bocht. Het is puur ingegeven door winstbejag en dat is killing voor cinema.
Scorsese en Netflix hebben natuurlijk helemaal niets met geld...
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Als het in dit geval im geld zou gaan, hadden ze m wel wat langer in de bioscoop laten draaien. In dit geval is het een status ding en onderdeel van hun campagne om regisseurs aan zich te binden.
En verder hangt het niet zoals bij Disney gebruikelijk is met allemaal algoritmes aan elkaar.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Als het in dit geval im geld zou gaan, hadden ze m wel wat langer in de bioscoop laten draaien. In dit geval is het een status ding en onderdeel van hun campagne om regisseurs aan zich te binden.
En verder hangt het niet zoals bij Disney gebruikelijk is met allemaal algoritmes aan elkaar.
Flauwekul natuurlijk. Netflix heeft 'm gefinancierd om tig leden te behouden en te lokken. Het is de grootste streamingproductie van het jaar. En samen met Stranger Things het grootste van Netflix dit jaar.
Je weet dat je slap lult 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Daar ben ik het best wel meee eens, maar Scorsese's films zijn al 20 jaar lang geen oplossing meer voor dat probleem (Hugo uitgezonderd misschien).
Grootste verschil tussen Disney en Netflix is dat de laatste z'n regisseurs de mogelijkheid geeft auteurs te zijn, terwijl Disney ze enkel aantrekt om op de poster te zetten en ze verder monddood maakt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Daar ben ik het best wel meee eens, maar Scorsese's films zijn al 20 jaar lang geen oplossing meer voor dat probleem (Hugo uitgezonderd misschien).
The Wolf of Wall Street vond ik juist wel weer origineel en uitermate goed geschreven. Die is je niet bevallen?
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Flauwekul natuurlijk. Netflix heeft 'm gefinancierd om tig leden te behouden en te lokken. Het is de grootste streamingproductie van het jaar. En samen met Stranger Things het grootste van Netflix dit jaar.
Je weet dat je slap lult
Misschien moet je wat meer artikelen in de vakpers lezen hierover.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Wat een onzin zeg. Draaien zat goede films voor de fijnproevers de afgelopen tijd en de komende periode in de bios. 2019 is juist het beste filmjaar in tijden. Exclusief de Disney meuk zelfs ?
Alleen kijken naar de box-office top 10 doe je jezelf tekort mee Basto
Wat doe ik trouwens met een Netflix abonnement als ik al hun films in de bios zou moeten zien. Mag Netflix alleen maar low budget films maken? Er moet toch juist af en toe iets groots op verschijnen waar iedereen het over heeft?
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Wat een onzin zeg. Draaien zat goede films voor de fijnproevers de afgelopen tijd en de komende periode in de bios. 2019 is juist het beste filmjaar in tijden. Exclusief de Disney meuk zelfs ?
Ja, maar die goede film weten nauwelijks hun publiek te vinden, dus die gaan het steeds moeilijker krijgen om gemaakt te worden. Daarbij kimt in Amerika de wet op block booking te vervallen wat de situatie erger maakt. Disney kan zo de hele multiplex gijzelen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je artikeltje zegt precies wat ik al zei ja.
Wat een waanzinnig vakpers artikel was het weer zeg.
Wat gewoon dus met geld te maken heeft. Beter gratis de film op Netflix en jou weer lange tijd aan Netflix binden dan eenmalig je bioscoopkaartje voor Irishman te vangen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
The Wolf of Wall Street vond ik juist wel weer origineel en uitermate goed geschreven. Die is je niet bevallen?
Nee, maar dat is op zich niet zo belangrijk.
Gewoon geen film die noodzakelijk thuishoort in een bioscoop, laat staan helpt tegen de verschraling van het cinema aanbod. Rise & fall in het financiële wereldje geregisseerd door iemand die al 25 jaar de voeling met moderne cinema kwijt is.
Basto
-
- 11969 berichten
- 7415 stemmen
Wat doe ik trouwens met een Netflix abonnement als ik al hun films in de bios zou moeten zien. Mag Netflix alleen maar low budget films maken? Er moet toch juist af en toe iets groots op verschijnen waar iedereen het over heeft?
Ik vind het juist prima dat Netflix dit doet. Zij durven regisseurs nog carte blanche te geven. Waar het mij om gaat is dat het hierbij niet om maximale winst te maken met die film, maar aan Juist aan hun ‘brand’ werken. Kwaliteit staat daarbij boven commercie bij deze film.
Gerelateerd nieuws

James Gunn: 'Kritiek Scorsese op Marvel was puur uit eigen belang'

Vijf goed beoordeelde misdaadfilms die op Netflix te vinden zijn

De vijf best beoordeelde maffia-films op Netflix

Scorsese en De Niro gooiden andere maffiafilm overboord voor 'The Irishman'
Bekijk ook

Joker
Misdaad / Drama, 2019
1.811 reacties

Green Book
Biografie / Komedie, 2018
239 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
780 reacties

Gisaengchung
Komedie / Drama, 2019
344 reacties

Be Here Now
Documentaire / Drama, 2015
5 reacties

The Dawn Wall
Documentaire / Avontuur, 2017
20 reacties
Gerelateerde tags
philadelphia, pennsylvaniachicago, illinoisgebaseerd op boekpennsylvania, usajaren 70irish-americanhuurmoordenaargangstermannelijke vriendschapmoordfamilie relatiesgeorganiseerde misdaadmaffiasicilian mafianonlinear timelinelabor unionjaren 50jaren 60mob familyjimmy hoffa 20ste eeuwvader dochter relatiecriminal as protagonistkiller as protagonist
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








