Death Wish (2018)

Alternatieve titel: Doodsdrift

Actie / Misdaad

geregisseerd door Eli Roth
met Bruce Willis, Elizabeth Shue en Vincent D'Onofrio

'Death Wish' volgt een goedaardige familieman, Paul Kersey genaamd, die als chirurg werkzaam is in Chicago. Hij krijgt slecht nieuws te verwerken als zijn vrouw en dochter slachtoffer worden van een brutale inbraak. Paul zint vervolgens op wraak en gaat op zoek naar de daders.

avatar van Iron Maiden
Heerlijk om Bruce weer eens als vanouds te zien schitteren. Dit roept herinneringen op aan toffe films als The Last Boyscout. De film zelf is niet speciaal, maar over de gehele linie verzorgd en onderhoudend genoeg. Ik hoop dat Bruce Willis hierdoor weer wat meer A-projecten aangeboden krijgt, want hij kan nog jaren mee.

realiteitspaard schreef:
Wat Taken en Law Abiding Citizen goed deden, doet Death Wish slecht. Bruce Willis kan niet acteren en daardoor leef je jezelf niet in de film in. Vooral omdat Bruce geen emoties kan tonen, maakt dit dat ik de emotionele binding mis.

Daarnaast is het verhaal niet alleen flinsterdun, het is ook nog eens saai. De gehele film voelt leeg aan en je hebt het gevoel alsof je flarden van andere films (zoals bovenstaande) ziet, waarbij alles gewoon verknalt is. Met meer opbouw en spanning had ik er een beetje doorheen kunnen kijken, maar dit is niks.

Dit is geen film die met hart en ziel is gemaakt.

Dit zou dan wel in de lijn blijven met de klassieke Death Wish reeks..
Charles Bronson was ook emotieloos..hoort misschien bij de rol?

NRA is vast blij met deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nogal beperkte remake van de klassieke Death Wish films, die ik met Charles Bronson echt cool vond. Maar de remake brengt weinig nieuws en is op diverse fronten ook zwakker. Sowieso is Bruce Willis geen goede Paul Kersey. Het klopt gewoon niet. Het is wel een van de betere prestaties van Willis van de laatste jaren, maar dat was niet moeilijk met de hoeveelheid bagger die hij tegenwoordig op zijn naam heeft. Maar ik miste hier wel menselijke emoties van angst en woede die Bronson wel in zijn Paul Kersey wist te krijgen. Zodra het hier mis gaat is Willis wel heel snel weer over al het leed heen en transformeert hij nog sneller van brave chirurg naar brute vigilante. Maar toegeven, qua geweld is dit best vermakelijk en Eli Roth maakt het zoals we van hem gewend zijn nog vrij bloederig. Goed wordt het nooit, onderhoudend genoeg is het wel. Dat er trouwens op de filmposter ''Bruce is back'' staat zegt ook wel dat ze niet zo heel veel vertrouwen in dit project hadden in mijn ogen. Dan probeer je de kijkers maar te lokken met dat soort goedkope kreten.

Hele kleine voldoende dan maar. 3*

avatar van FunkStarr
Hmm ben nu toch wel een beetje benieuwd, niet dat ik er ook maar iets van verwacht maar toch. Bruce is een groots acteur maar kan niet tippen aan de coolness van Bronson, maar als groot Bronson fan en Death Wish fan ga ik hem denk toch een kans geven, zonder enkele verwachtingen.

avatar van clockwork72
Vond dit echt een heerlijke film. Heb er echt van genoten.

avatar van schumacher
Eindelijk nog eens een goeie Bruce te zien in een zeer goeie film.
Film bouwt leuk op, geen brainloze geschiet ook.
Genoten vh begin tot het einde.

avatar van Kondoro0614
Hoewel ik zelf nooit de voorgaande films heb gezien, kan ik me niet afstemmen welke er beter is natuurlijk, ook niet welk verhaal er origineler is of überhaupt een vergelijk kan maken. Toch wist deze nieuwe ‘Death Wish’ met Willis in de hoofdrol mij te boeien, en heb ik me weer vermaakt met deze film, prima actie, leuk verhaal en ga zo maar door. Ik heb de film afgelopen zondag al gezien maar, vanwege drukte en vermoeidheid van de hitte eigenlijk nog nergens echt daadwerkelijk zin gehad om een mening voor deze film te schrijven.

Ik ben de laatste dagen weer een beetje in de Willis richting aan het gaan, eerst stond ‘Once upon a Time in Venice’ op het programma, die ik ook zeer vermakelijk vond. ‘Death Wish’ is zeker geen slechte film, en hoewel ik hem in het begin nogal traag vond overkomen, en je best even in de film zit voordat er wat spannends gaat gebeuren, vond ik hem nergens echt saai worden. En na maten de actie er wat in gerold is schiet de film aardig snel door, is de film ook best hard en gruwel en kun je aan non-stop actie niet meer ontkomen.

Eli Roth weet mij al wel vaker te boeien in zijn regisseurs carrière, en ik heb al vaak naar zijn werk ‘Cabin Fever’ gekeken, die me helaas de laatste zit niet goed meer bevallen was (te vaak gezien denk ik). Maar ook de twee films uit de ‘Hostel’ franchise. Eli Roth weet mij dus prima te vermaken met zijn horror films maar, dan was een actie film toch even wennen onder de naam van Eli, eentje die ik nog niet gezien heb bij de beste man. Toch vond ik die ook echt wel meer dan geslaagd. Bruce Willis ging er vandoor met een wat makkelijke rol, weinig echt moeilijke stukken en een best makkelijke hoofdrol, makkelijker dan rollen die ik van hem gewend ben en toch vind ik het niet erg om hem in rollen zoals in deze film te zien spelen. Camila Morrone deed het opzich ook prima als de dochter van Willis, en het is wel weer leuk om te zien dat Dean Norris weer een politierol verzorgt, net zoals zijn leuke rol in de hitserie ‘Breaking Bad’.

Het verhaal was best tof om te volgen. We beginnen met een informatieve scenes waarbij we te horen krijgen hoe Chicago in elkaar zit en hoe gevaarlijk het wel niet is dat daar best veel mensen worden neer geschoten. Hierop volgen we dokter Paul Kersey, arts/chirurg in het ziekenhuis van Chicago die dagelijks mensen met schotwonden met helpen. Hij leidt een gelukkig leven samen met zijn vrouw Lucy en dochter Jordan. We volgen de familie daarna een beetje om zo een beetje kennis te kunnen maken. Op een dag gaat de familie uit eten waarbij ze wat te enthousiast riepen dat ze ergens zouden zijn (waar precies weet ik niet meer) nog gingen dineren met elkaar en vervolgens moest een jonge de auto van de familie Kersey ophalen, die vervolgens een foto maakten van hun woon adres. Wanneer de twee dames op weg gingen naar het etentje was Paul aan het werk met veel operaties. Toen de dames terugkeerden thuis kwam Lucy er al snel achter dat het niet helemaal pluis was en dat er vermoedelijk iemand binnen zat bij ze. Lucy laat Jordan wat ophalen maar haalt haar snel terug waarna de twee vervolgens worden gegijzeld om de kluis te openen, een maal geopend denk je dat het goed gaat maar de twee verzetten zich. Lucy word dusdanig beschoten dat ze overlijd aan haar verwondingen en Jordan raakt in coma.

Na dat stuk van het verhaal begint het wat heftiger en harder te worden. Paul staat erop om wraak te nemen voor het vermoorden van zijn vrouw, en begint een isolatie leven te lijden waarbij hij hulp zoekt op het internet om een goed wapen te kunnen kopen. Hij twijfelde nog wat maar bij een operatie valt er een wapen uit de broekzak van een patiënt die hij vervolgens zelf mee neemt. Hij oefent wat en gaat de straat op om zo heldendaden te kunnen verrichten waardoor hij een soort superheld word. Hij gaat echter langzamerhand verder door met zijn onderzoek en komt stukjes dichterbij, zeker wanneer er weer een beschoten persoon tegen komt waarvan hij de tattoo herkende en zijn horloge terug vond om de pols van de beste knaap. Zo kwam hij er snel achter dat deze foto's had genomen en wie er nog meer verdachte waren. Hij gaat ze één voor één langs om ze ieder langzamerhand uit te moorden. Hij komt uiteindelijk uit bij de echte moordenaar waarna hij na een vuurgevecht in huis iedereen heeft uitgemoord en zo verder rustig kan door leven met zijn dochter.

Ja aan het verhaal en concept kon ik zeker wel wennen en Roth had deze prima uitgewerkt. Toch vond het ietwat trage begin wat minder, ook is het soms iets te makkelijk verwerkt en komt Roth er best makkelijk van af hoe de film verliep, het werd nergens natuurlijk uitschietend bijzonder en het is gewoon weer een lekker, typische wegkijk-actie film, en dat is nooit erg om te kijken.

Roth, een man in de horror wereld laat ook in ‘Death Wish’ wat zien waarvan je kan zien dat hij het niet verleerd is. Zo ging Willis voor het eerst de straat op om een heldendaad te plegen maar, omdat hij erg onervaren is met het schieten van wapens kwam zijn vel tussen de loop terecht waardoor hij een wond vormde, dit zag er lekker bloedend uit. Ook de lichamen van de beschoten personen zagen er niet zachtaardig uit, en Willis verzorgde regelmatig zijn wonden. De klap op de vuurpijl was voor mij het stukje waarbij Willis weer werd aangevallen in zijn huis door de overvallers, die de familie graag wouden uitmoorden. Één indringer werd door Willis naar beneden gewerkt waardoor de overvaller met zijn hoofd volgens mij op het kastje terecht kwam. Roth liet toen even erg leuk zien hoe de beste mijn zijn botten brak en een deuk in zijn hoofd had, details die ik soms best graag zie in dit soort films.

Toch lichtelijk wat ondergewaardeerd vond ik deze film, ik heb er in iedergeval ontzettend van genoten en ik kan altijd genieten van Willis in de films, op naar de volgende.

avatar van mcdaktari
Best wel een aardige film van Willis. Het is natuurlijk geen oscar winnaar maar vergeleken met wat er de laatste tijd uitkwam van Bruce Willis keek deze remake toch aardig weg. In dit soort rollen is hij ook wel op z'n best vind ik.

avatar van cor1946
Best goede film,(de films met Charles Bronson waren in de jaren 70 een stuk beter.) In het begin wat langdradig. Maar de acties waren oke.

avatar van Kondoro0614
mcdaktari schreef:

Eens, Willis kun je het best laten schitteren in films waar de cliché gehalte wat hoog ligt en hij lekker met een paar wapens aan het schieten is. Daar is deze film wederom geschikt voor.

avatar van james_cameron
Het origineel met Charles Bronson was al niet bepaald een meesterwerk, maar vergeleken met deze mallotige remake was die wraakfilm helemaal zo verkeerd nog niet. Met het simpele maar doeltreffende concept kun je toch niet missen, zou je zeggen. Wel als je Eli Roth heet en je Bruce Willis de hoofdrol in je film laat spelen. Willis is hier weer eens volledig op de automatische piloot en slaapwandelt werkelijk door de gebeurtenissen heen, zonder enige expressie of emotie op zijn gezicht. Het script ontspoort daarnaast verontrustend snel, met een aaneenschakeling van maffe plotwendingen en ongeloofwaardige ontwikkelingen. In de finale wordt tenslotte een anonieme schurk opgevoerd die opeens een persoonlijke vete heeft uit te vechten met het gezin van Willis. Dat kan allemaal maar.

Vermakelijke wraak actie film die echter toch niet kan tippen aan de klassieke "Death Wish" met Charles Bronson, Deze was een stuk rauwer en naar mijn beleving bruter.
Op een enkele scene na vond ik deze remake iets te soft in vergelijking met de jaren 80 wraak legende.

avatar van Left4Dead
Bruce willis, de ideale huisvader.........

Een absoluut overbodige remake van de eerste uit de serie ons allen bekend met Charles Bronson.
Bronson met zijn houterig acteerwerk had een betere kop voor de rol, Bruce mist simpelweg overtuiging.
D'Onofrio zag ik hier één van zijn minste rollen vertolken, verder nog aardig veel bekende koppen en met het zien van de acteurs Stephen McHattie en Len Cariou was ik blij.

Die ideale huisvader gaat op rampage nadat zijn gezin thuis bruut overvallen is. Vrouw dood en dochter kritiek op de I.C.. De kijker moet het gevoel krijgen tussen de opvattingen van gerechtigheid en zelf recht te zweven. Een ieder kan invoelen dat je gerechtigheid wilt zien wanneer je zoiets overkomt, dat de instanties dan niet meewerken zal een doorn in het oog zijn. Dus behandeld dit werkje weer eens het recht zelf in handen nemen en het van de planeet verwijderen van het schuim der aarde. Zij vragen er tenslotte toch zelf om?

Maar het is allemaal erg slap uitgewerkt, traag aandoend prentje met clichés aaneen gerijgt. Nergens wordt je het verhaal echt ingezogen of op je gevoelswereld getrapt zodat je diep over de kwestie gaat nadenken. Nee het is een platte opruimfilm geworden met een Bruce die helemaal niet terug is wat op de hoes ons duidelijk wordt gemaakt. Het verhaal mist een krachtige aanpak om als aanklacht de rechtsmacht te wijzen op het falen van.

Eli Roth is wat dat betreft niet wisselvallig in zijn films in mijn ogen. Ik bespeur geen echte kwaliteiten voor een echte klapper van de vent, heb er nu een paar gezien maar hoger dan een 3** waardering zat er niet tot nu toe niet in. En deze krijg ik zeker niet verder dan een 2,5** waardering. Nee het verhaal kan een krachtige stelling zijn maar het ontbreken van originaliteit en de slappe uitvoering in alle opzichten geeft mij de mogelijkheid om het werkje snel te kunnen vergeten. Een trage zit....

Bruce is back....... my ass.
Moet wel toegeven dat ik mindere rollen van hem heb gezien afgelopen jaren, om het toch nog positief af te sluiten.

avatar van filmkul
Matige actiefilm. Het lijkt voor iedereen een verplichting. De film is op alle fronten inspiratieloos. Het verhaal is zwak en niet altijd even logisch. De actiescenes zijn redelijk basic. Roth gooit er zo nu en dan nog wat extremiteit in. Verder weet hij de film nog wel enigszins te redden met een aardig opbouw en een goed tempo. Willis zet een zeer zwakke rol neer en komt totaal niet over als chirurg. Verder loopt hij emotieloos door de film. De zoveelste overbodige remake. 2.0/2.5

avatar van John Milton
Ongeïnspireerde bagger die de pech heeft vlak gekeken te worden na het veel betere Revenge (2017). Bruce heeft er duidelijk geen zin meer in, de vaak voorspelbare dialogen zijn bedroevend en in feite is het weinig meer dan een langgerekt pamflet voor het tweede amendement van de Amerikaanse grondwet. Ik had er wellicht een vijfje van kunnen maken, maar ik heb er eigenlijk geen zin in.

Het originele eerste deel uit 1974 van de "Death Wish" reeks is natuurlijk beter en maakte destijds ook nog indruk. Zou je die film nu voor het eerst gaan bekijken, dan blijft van het laatste (oftewel indruk maken) weinig meer over, want die film is nu inmiddels enorm gedateerd. Wat dat betreft vond ik het ook best leuk dat na ruim 40 jaar de reeks een nieuwe en frisse (huidige tijd) herstart maakt en dit keer met actieheld Bruce Willis i.p.v. jaren 70 actieheld Charles Bronson (die inmiddels al 15 jaar dood is).

In deze remake draait het om chirurg Dr. Paul Kersey (Bruce Willis), die dagelijks te maken heeft met de gruwelijke gevolgen van geweld in zijn woonplaats Chicago. Het wordt voor hem persoonlijk wanneer zijn vrouw Lucy Kersey (Elisabeth Shue) en dochter Jordan Kersey (Camila Morrone) slachtoffer worden van een roofoverval in hun huis. Wanneer zijn vrouw overlijdt aan de verwondingen en zijn dochter in coma raakt en de politie eigenlijk niets voor hem kan betekenen, weet Kersey één ding zeker, namelijk de daders mogen niet ongestraft blijven. Hij besluit het heft in eigen handen te nemen en vanaf dat moment is geen enkele crimineel in Chicago meer veilig.

De eerste 40 minuten van het verhaal zijn behoorlijk saai en langdradig en daarbij weet het verhaal ook nauwelijks te vermaken. Het enige vermakelijke in deze eerste 40 minuten is nog de leuke en rondborstige geweren verkoopster Bethany (Kirby Bliss Blanton) van de winkel "Jolly Roger's Wapens", waar Kersey een geweer wilt gaan kopen. Na deze 40 minuten en nadat Kersey toevallig een geweer in handen krijgt, wordt het allemaal wat vermakelijker en de toon wordt daarbij gezet met het nummer "Back In Black" (ook weer te horen na het einde) van de Australische hardrockband AC/DC. Het nummer is ook toepasselijk voor Kersey, want vanaf dat moment loopt hij eigenlijk alleen nog rond met iets zwarts aan (meestal gaat het dan om een shirt).

Vanaf dan valt er ook geregeld actie te zien, welke meestal best hard (o.a. het snijden in het been van een crimineel met een scalpelmes, waarna er remvloeistof op gedaan wordt, welke dan erge pijn veroorzaakt) is, maar in een aantal gevallen ook komisch is en dan doel ik op het doodschieten van de "Ice Cream Man" (die in zijn ijscowagentje geen ijs heeft maar drugs) een bowlingbal die op iemands zijn hoofd valt, waarna deze zich per ongeluk zelf door het hoofd doodschiet en natuurlijk de scène met de auto die op twee zeer hoog afgestelde krikken staat en die Kersey dan op iemand zijn hoofd laat vallen, welke dan lekker uit elkaar spat. Met name de dialoog daarbij is wel geinig, welke ook te zien en te horen is in de "trailer":

Crimineel: So you're not gonna kill me?
Kersey: No. The jack is.

Kersey komt niet ongeschonden uit de vele gevechten en hij raakt o.a. gewond aan zijn hand en aan zijn schouder/rug, die hij dan zelf verzorgt of hecht en daarbij is het natuurlijk handig dat hij zelf chirurg is.

Het einde (waarbij Kersey afrekent met de crimineel, te weten Knox (Beau Knapp), die zijn vrouw vermoord heeft en zijn dochter in coma bracht, waar ze overigens wel weer uitkomt) is natuurlijk zeer voorspelbaar en clichématig, maar was ook best aardig (en dan doel ik vooral op de leuke gadget die Kersey heeft gekocht in de eerder genoemde winkel "Jolly Roger's Wapens"). Hoewel Bruce Willis op de automatisch piloot speelde en ook inspiratieloos oogde, denk ik wel dat er nog een tweede deel zal volgen.

Dan kom ik nu gelijk uit op de cast, die best indrukwekkend was met o.a. bekende oudgediende acteurs en actrices zoals Bruce Willis, Vincent D'Onofrio (als Frank Kersey, die de broer is van Paul Kersey), Dean Norris (als detective Kevin Raines) en Elisabeth Shue. Maar helaas kon niemand daarvan overtuigen en lijkt het inderdaad dat Bruce Willis (is natuurlijk ook niet meer de jongste) er niet meer zoveel zin in heeft, hoewel ik één van zijn laatste films, te weten "Once upon a Time in Venice (2017)", nog best leuk vond.

Al met al leuk dat men na ruim 40 jaar een nieuwe herstart maakt van "Death Wish" en dat ook nog eens door Horror regisseur Eli Roth (verklaard natuurlijk wel het expliciete in beeld gebrachte geweld), maar helaas is het wel geen beste herstart en dat komt vooral door een zeer tegenvallende Bruce Willis, die qua Paul Kersey absoluut niet kan tippen aan Charles Bronson.

Film van 15 in een dozijn, meer hoeft er eigenlijk niet over te worden gezegd.
Geldt ook voor het acteren van Bruce Willis die inmiddels gedegenereerd is naar B of C films niveau

avatar van Zwolle84
Eli Roth scoort hier gemiddeld 2,82* en bij mij gemiddeld 3,92*. Ik weet niet of het ergens makkelijk na te kijken is, maar dat moet bijna wel het grootste gat zijn.

Ik vind deze ook weer extreem laag scoren voor wat er geboden wordt. Ik ben absoluut niet van de actie, maar deze zit voor mij dicht tegen een 8 aan. Heerlijk lomp en ongecompliceerd, precies zoals het hoort.

PS. Zijn er werkelijk mensen die deze film Doodsdrift noemen?

avatar van Brabants
Qua remake vind ik het allemaal niet zo heel sterk in elkaar gezet. Als je dit buiten beschouwing laat dan is de actiefilm zelf ook niet zo heel spectaculair. Vooral het acteerwerk van Bruce Willis is op sommige momenten tenenkrommend slecht.

avatar van dvdfreak123
Ok filmpje om eens gezien te hebben deze remake van death wish. Film verveelt geen seconde maar kan niet tippen aan de originele death wish. Willis vond ik ook niet zo goed spelen als Bronson vroeger. En terwijl de klassieker meer schokkend was vond ik zeker voor zijn tijd, was het hier ook minder, alleen zien we hier meer gore zoals we gewend zijn van Roth. Filmke waar je u zeker geen seconde mee verveelt maar veel te doorsnee is spijtig genoeg. 6/10

avatar van mixmaster
Matige remake van Death Wish, de originele met Charles Bronson is vele malen beter en harder dan deze slappe remake.

Wel goed om Bruce Willis weer eens in zijn oude element te zien, maar ook hij kan deze film niet redden.

avatar van Harmonica Man
Ik heb me er aardig mee vermaakt na wat mindere films van Bruce vond ik deze wel acceptabel.

Gewoon heel vermakelijke bruce willis oldstyle film...nix mis mee!

wernie35 schreef:
Gewoon heel vermakelijke bruce willis oldstyle film...nix mis mee!

Mee eens.

Goede, slim gemaakte harde actiefilm, waardige moderne remake van de klassieker uit de zeventiger jaren. Iets minder dan in het origineel word er ook hier geraffineerd ingespeeld op de onderbuikgevoelens van de kijkers. Meen me van het origineel te herinneren dat wraakengel Kersey destijds de moordenaars niet kon achterhalen, en zich daardoor al vlug richtte op ander gespuis, waardoor de onderliggende vraagstelling(mag een ogenschijnlijk fatsoenlijke man geweld met geweld beantwoorden of moet hij zich keurig aan de wet houden?) een prikkelendere uitwerking kreeg. Roth kiest er voor om het wat simpeler te houden, en Kersey's speurtocht naar de moordenaars wel succesvol te laten verlopen, waardoor de nieuwe versie wat meer oogt als een verhaalinhoudelijk erg eenvoudige wraakfilm. Roth voegt echter wel een aantal sterke suspense momenten toe, die de lompere versie van de wat onbehouwen Michael Winner uit 1974 destijds ontbeerde. Hopelijk voor Willis dat deze geslaagde remake net als destijds voor Charles Bronson een herstart betekent van een ingezakte carrière, want als de zichtbaar oud geworden Bruce een unbreakable iemand mag spelen is het nog steeds goed te doen, als moet hij bij een eventueel vervolg niet meer zo gretig naar zijn filmdochter staren.

avatar van Drifter
Leuke actie film. Zit prima in elkaar, verhaal is niet slecht. Willis mag inderdaad zich wat meer inleven zodat het verhaal meer boeit de volgende keer, ik leefde niet mee met hem.
Met de originele Death Wish film komt alleen de naam overeen; dit lijkt niet op een remake of vervolg.

avatar van Koerok
james_cameron schreef:
Eh, dat ligt niet aan Bruce Willis, dat is gewoon zijn rol. Hij speelt een chirurg. Chirurgen moeten in stressvolle situatie hun emoties de baas blijven en koel en zakelijk kunnen handelen. Daarom is hij ook in staat om van een normale man en huisvader in korte uit te groeien tot de meedogenloze 'grim reaper'.
Ik vond juist dat hij dat heel overtuigend deed.

avatar van JacoBaco
Dit is juist 1 van Willis betere rollen. De laatste jaren is hij echt oersaai. Mijn Playstation vertoont meer leven, energie en emotie dan zijn rollen. Maar in Death Wish is hij op z'n minst acceptabel.

avatar van Corcicus
Bruce heeft eindelijk nog eens een rol te pakken waarin hij zich kan uitleven, ook al voelde het niet altijd zo aan. Fijne wraakfilm met voldoende splatter, lost de verwachtingen in!