Sounder (1972)

geregisseerd door Martin Ritt
met Cicely Tyson, Paul Winfield en Kevin Hooks

De Morgans zijn een liefdevolle, zwarte boerenfamilie in Louisiana, 1933. Een familiecrisis ontstaat wanneer de vader veroordeeld wordt voor een klein vergrijp en naar een gevangen-kamp wordt gestuurd. Na enkele weken stuurt de moeder haar oudste zoon van 11 jaar op weg om zijn vader te bezoeken in het kamp. De reis wordt een soort van odyssee voor de jongen.

avatar van AGoos
1 euro bij de blokker! 4 oscarnominaties waaronder beste film...imdb rating 7.9....ben erg benieuwd

avatar van Mochizuki Rokuro
Martin Ritt, het zegt de meesten denk ik niks. 26 films gemaakt. De ene nog kleinschaliger en weinig opzienbarender dan de ander. Als er iemand is die op hem lijkt noem ik John Sayles.

De films van Ritt (een naam die ooit werd gelanceerd door Cassavetes) kregen toch wel wat aandacht van jury's op festivals (Cannes, Venetië) en Sally Field won haar Oscar voor een typische Ritt-film. Op het Oscar font is Sounder een steady titel. Ik had er tot ik de Oscar Best Picture nominations lijst afging eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Het is een typische Ritt-film: Kleinschalig, menselijk maat, lome sfeer, pittige sociale onderwerpen en prima acteerwerk.

Er is zelfs een Nederlandse DVD van - zo bleek. De transfer ervan is trouwens wel erg matig.

avatar van Darbie
onder het motto: wat een film zoal teweeg kan brengen.
==============================================

Ik zag in de keuken van de Morgans keukengerei zoals ik zelf ook nog in huis heb (vanuit de boedel van mijn inmiddels overleden grootmoeder).

Meer dan 80 jaar oud realiseerde ik me,...... en ik maak er tijdens het kokkerellen nog steeds regelmatig gebruik van.