Looking for Mr. Goodbar (1977)

geregisseerd door Richard Brooks
met Diane Keaton, Tuesday Weld en Richard Gere

Theresa Dunn (Keaton) probeert te ontkomen aan de benauwde sfeer in haar familie, en zegt haar ouders vaarwel. Haar eerste liefdesrelatie wordt een mislukking en ze gaat een dubbelleven leiden. Overdag is ze de toegewijde lerares van doofstomme kinderen, 's nachts zoekt ze in het uitgaansleven van New York naar mannen, sex en drugs.

FisherKing
Goeie rol van Diane Keaton

avatar van narva77
Is deze film het kijken cq opnemen waard?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik heb gehoord dat Diane Keaton een goede rol speelt...

avatar van narva77
Ja, ik ook; drie berichtjes hierboven

FisherKing
Moet ik wel toegeven dat je Diana Keaton mag of niet. Ik vind haar een prettige verschijning op het scherm. En dat helpt in de waardering

Film met een typisch '70s sfeertje. Ondergetekende houdt er wel van. Ik las dat hij destijds nogal controversieel was. Kan ik me wel iets bij voorstellen (wat betreft het einde dan). Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een film als deze gezien, het verhaaltje is in principe simpel, maar er komen allerlei bizarre bij-plotjes om de hoek kijken. het hele rugziekte-gebeuren, de homo annex zwaar verliefde lover, Gere is behoorlijk doorgedraaid etc. Ik had dan ook het idee dat de maker iets teveel hooi op zijn vork had genomen, vandaar misschien ook de overdreven lengte. Toch was het geheel redelijk origineel en goed gespeeld. Grappig ook dat Diane Keaton 'The Godfather' zit te lezen in die bar . Ik ben benieuwd wat anderen van deze film vonden.

P.S. ongelooflijk dat deze film op zondagavond op Yorin te zien was. Ik vraag me af wat ze de doelgroep hiermee voor wilden schotelen, maar ik vond het wel verrassend prettig.

kappeuter (moderator)
Zenders kopen vaak een pakket met films bij een filmmaatschappij in. Daar zitten naast blockbusters ook minder bekende/commerciele films tussen.

kos schreef:

Ik ben benieuwd wat anderen van deze film vonden.

Heb em opgenomen, moet nog kijken.

avatar van narva77
Ik vond hem erg langdradig met zijn 135 minuten. Niet zozeer traag, maar gewoon te lang.
Diane Keaton acteert erg goed, en ook Richard Gere speelt goed. Kan me wel voorstellen dat deze film bij uitkomst in '77 controversieel werd genoemd. Het einde maakt de film waarschijnlijk nog shockerender dan de 130 minuten daarvoor.
Alles bij elkaar afwegende 3,5*

avatar van BoordAppel
Goede film. Vooral het einde had ik zo niet verwacht. Er wordt erg goed in geacteerd, check ook een erg jonge LeVar Burton (Geordi La Forge uit Star Trek). De film duurt erg lang maar dat stoorde me helemaal niet, ik bleef geboeid kijken. Zoals kos al zei zijn er wel erg veel thema's die behandeld worden en niet allemaal evenveel aandacht krijgen zodat het een beetje een rommeltje wordt. 3,5*

avatar van Chrisjuh
Tsja, ik had hem willen kijken op de BBC, maar die zender hebben wij hier niet. Jammer! Lijkt mij wel een hele mooie film. Ik heb het boek gelezen, en dat was al super! Nu zie ik hier net dat hij ook al eens op Yorin is geweest. Voortaan toch maar beter de tv gids in de gaten houden vrees ik!

avatar van Chrisjuh
Nou, ik heb hem nu gezien, en ik ben het eigenlijk helemaal met Kos en BoordAppel eens... Kan eigenlijk weinig aan hun opmerkingen toevoegen! Op mij maakte vooral het einde (ook al heb ik het boek gelezen en wist ik eigenlijk al wat er ging gebeuren) erg veel indruk, maar ook de rest van de film bleef mij boeien. Vooral het goede acteerwerk zorgt ervoor dat de film ook van mij 3,5* krijgt...

avatar van 93.9
Diane Keaton vind ik een prachtige vrouw en goede actrice.
Voor mij is ze het boegbeeld van de jaren70-films.

Looking for Mr. Goodbar vond ik voor dit verhaaltje ook iets te lang.
De film zelf is niet al te verassend en ademt een echt jaren70 sfeertje.
Dat is wat voor mij de film het mooiste maakt(die kleding, dat interieur enz)
Verder tja het eind behoorlijk creepie.

Overigens wat een filmhaters bij dat RTL4 zeg....
Deze mensen snappen niets van effecten enz.
Na dat bizarre einde BANG rtl4pingel.
Zelf niet ff 1 sec zwart beeld met het jaar en filmma.
WAT EEN AFKNAPPER WAS DAT!!!

avatar van Airbakke
Martin: “Teaching’s a waste of time, I’m writing a novel.”
Theresa: “Isn’t everybody.”
Martin: “Getting divorced too.”
Theresa: “Isn’t everybody.”

Diane Keaton doet haar 'Annie Hall', intellectuele, aantrekkelijke vrouw rol nog eens over en Richard Gere is geniaal voor de verandering (nochtans komt zijn American Gigolo (Schrader, 1980) waarschijnlijk dicht in de buurt).

Een recensie en een top 25 aan vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

avatar van Filmkriebel
Het begint nu tijd te worden dat deze op DVD uitkomt.

Hij is uitgebracht op DVD, maar viel desondanks lastig aan te komen.
Ongemakkelijke film. Dat vond ik 40 jaar geleden toen ik hem voor het eerst zag, en nu weer. Erg Amerikaans, erg jaren zeventig, nogal chaotisch, rommelig, bijna nihilistisch, want het is natuurlijk nogal een zwart wereldbeeld. Er komt geen 'normaal' mens in voor. Allemaal gemankeerde personen: de vader, de zuster, Tony, die idiote leraar met z'n driftbuien en die geweldige schoonzoon die niet met haar wil neuken.

Diane Keaton speelt een geweldige rol, Dat vond iedereen destijds ook al. Richard Gere laat hier zien dat hij veel in z'n mars had. Maar dat konden we toen nog niet weten. Het slot is natuurlijk gruwelijk, maar dat vonden we toen niet eens zo bijzonder. Voor zover ik mij herinner. Hoorde bij die tijd. Of zoiets. Is nog steeds een goede film. En nog steeds ongemakkelijk.