Death Wish (2018)

Alternatieve titel: Doodsdrift

Actie / Misdaad

geregisseerd door Eli Roth
met Bruce Willis, Elizabeth Shue en Vincent D'Onofrio

'Death Wish' volgt een goedaardige familieman, Paul Kersey genaamd, die als chirurg werkzaam is in Chicago. Hij krijgt slecht nieuws te verwerken als zijn vrouw en dochter slachtoffer worden van een brutale inbraak. Paul zint vervolgens op wraak en gaat op zoek naar de daders.

avatar van Rickazio
Kom net uit de bioscoop. Echt een goede film die je van A tot Z laat boeien door het geloofwaardige verhaal. Het acteerwerk is goed en de relaties van de personages zijn ook leuk ingevuld. De setting is gaaf: in Chicago, en de omgeving wordt op een originele manier betrokken door bijv. radio en tv-stations. Het filmwerk is ook technisch goed van close-ups naar helicopter-shots van de stad Chicago, erg mooi gedaan.

De interactie tussen de personages zoals de politie met de protagonist is ook leuk gedaan. De protagonist heeft ook een duidelijke antagonist. Het is ook een leuk en actueel onderwerp, second amendment oftewel wapenbezit, dat de film extra lading geeft.

Het is geen standaard actiefilm met snel knalwerk maar eerder een goede misdaad/drama film. Absoluut een aanrader om even te gaan kijken op een avondje, vandaar mijn hoge score: 4.5*

Wat Taken en Law Abiding Citizen goed deden, doet Death Wish slecht. Bruce Willis kan niet acteren en daardoor leef je jezelf niet in de film in. Vooral omdat Bruce geen emoties kan tonen, maakt dit dat ik de emotionele binding mis.

Daarnaast is het verhaal niet alleen flinsterdun, het is ook nog eens saai. De gehele film voelt leeg aan en je hebt het gevoel alsof je flarden van andere films (zoals bovenstaande) ziet, waarbij alles gewoon verknalt is. Met meer opbouw en spanning had ik er een beetje doorheen kunnen kijken, maar dit is niks.

Dit is geen film die met hart en ziel is gemaakt.

avatar van Thorak
Best een redelijk matige film, niet slecht, maar ook zeer zeker niet onwijs goed.
Er zitten behoorlijk wat fouten (nadat zijn horloge is gestolen heeft hij deze in minimaal 1 scene toch overduidelijk om...) en onwaarschijnlijkheden in de film, ik kan dan ook echt niet snappen dat mensen dit " laat boeien door het geloofwaardige verhaal", want geloofwaardig is het echt nergens.

Er zitten mij echt te veel irritatie punten in de film om het een goede score te geven. Zo zal menig mens die nog nooit een pistool heeft beet gehad zal niet weten dat je met 1 hand schietend onmogelijk een 'hammerbite' kunt krijgen, zoals hij bij zijn eerste moordsessie krijgt, maar als je weet hoe dat werkt dan weet je dat het niet kan. Het gaat hem ook wel opvallen makkelijk af om loepzuiver op een bewegend doel te schieten. Of als je anoniem wilt blijven, dan gebruik je wel je chirugische skills om een vent te martelen en laat je vervolgens zijn lijk gewoon open en bloot liggen. De politie merkt dit ook helemaal niet op.
Ook de psychiater scenes trekken werkelijk op niets, volledig nutteloos en al te vaak letterlijk in andere films en series gezien.

Deze film mist alle rauwheid, wat ik JUIST van Eli Roth verwacht had.
Ondanks dat ze Death Wish 6 "Death Sentence" hebben genoemd, is dat een veel passendere opvolger dan deze reboot.

avatar van mikey
Maar als ik het goed begrijp... is dit eerder een remake van Death Sentence dan Death Wish? Ik bedoel geen random punk killing, maar gericht de daders executeren? Dat zou echt bummer zijn zeg. Een republikeinse hufter die de straten schoonveegt is gewoon zo cool. We miss you Charles!

avatar van Rickazio
realiteitspaard schreef:

Aldus iemand met Dumb & Dumber in z'n top 3 films ooit.

Bruce Willis is een top acteur man, hoe kun je nou beweren dat hij niet kan acteren

avatar van john mcclane 2
Oei,,,,keek uit naar deze , maar de eerste berichten vallen niet mee .
Recensie Death Wish - De Filmrecensent - defilmrecensent.nl

En dit is volgens mij de eerste film zonder echte horror van eli roth ?
Al was knock knock ook niet super veel horror .

Rickazio schreef:
Aldus iemand met Dumb & Dumber in z'n top 3 films ooit.

Haha, oude lijst. Maar ik beoordeel films altijd binnen hun genre, dat maakt het makkelijker om dumb & Dumber hoog te waarderen (omdat komedies vaak niet zo sterk zijn).

Ik vind Bruce gebrekkige emoties tonen in films. Denzel (Equalizer) en Liam (Taken) kunnen dit gewoon veel beter. Wat dat betreft is het een misfit, want in andere films kan ik Bruce prima pruimen. En de rest van de film is best wel suf vond ik. Niet meeslepend, niet spannend en gewoon een beetje saai. Bij Taken zat ik op het puntje van mijn stoel. Hier zat ik te gapen. Heeft denk ik toch alles met geloofwaardigheid te maken. Maar goed, smaken verschillen.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

john mcclane 2 schreef:
En dit is volgens mij de eerste film zonder echte horror van eli roth ?
Al was knock knock ook niet super veel horror .
Knock Knock is echt wel horror, alleen niet wat de meesten onder horror verstaan, dus geen gore, slashers en monsters (hoewel....).
Maar er zit in deze film wel 1 scene die zo in Hostel had gepast.

mikey schreef:
Een beetje van beide, maar deze film mag echt niet in de schaduw van Death Sentence staan hoor!

avatar van Edie
Eli Roth... Tsja, Cabin Fever en Hostel waren gewoon 'leuk', verder brengt die maar weinig bijzonders uit. Hij komt wel erg sympathiek over in interviews, volgens mij een leuke kerel in omgang.

avatar van JacoBaco
realiteitspaard schreef:

Ten eerste, ik ben ook klaar met Bruce Willis. Hij heeft er geen zin meer in en dat is goed te merken! Wat hij al een tijdje doet is makkelijk centjes scoren door op 1/3 van zijn kunnen te presteren. In deze film is het volgens nog wel 2/3.

Erg jammer, want hij kan het wel. In Die Hard 1 toont hij zelfs emotie! 30 jaar geleden! Oké oké, oscarwaardig is het natuurlijk niet, maar goed genoeg.

Die Hard: John Mclane's message to his wife - YouTube

avatar van GrobbekuikenXL
Toen ik trailer in bios zag leek het mij al niks. Bruce was ok in Die Hard en Last boy scout maar is te Bruce Willis om een gewone chirurg te zijn. Death Wish was ook ok met Bronson. Ik wacht dus maar tot ie te huren is.

In z'n genre vind ik het best een aardige film. Een soort Home Alone -film, maar dan voor 16+.

avatar van mrklm
De titel en de naam van de hoofdpersoon is hetzelfde. En ja, mevrouw Kersey sterft na een overval. Maar verdere gelijkenissen met het veel en veel betere origineel zijn er niet. Het scenario van Joe Carnahan verspilt veel teveel tijd met het introduceren van de Kerseys en hun gelukzalige familieleventje en veel te schenkt onvoldoende aandacht aan de transformatie van de levensreddende chirurg naar de levensbeëindigende moordmachine. Het resultaat is een ordinaire wraakthriller waarbij Eli Roth zich vooral concentreert op het zo spectaculair mogelijk in beeld brengen van het bloedvergieten en heeft nauwelijks interesse in de morele vraagstukken die 'The Grim Reaper' oproept. De regelmatige terugkerende en zichzelf herhalende collage van radio- en tv-commentatoren bevestigt alleen maar de oppervlakkigheid van deze dertien-in-een-dozijn-actiethriller.

avatar van loneranger
Remake van de gelijknamige actiefilm met Charles Bronson. Van dit origineel heb ik slechts een paar korte stukjes gezien. Deze film van Eli Roth is een vaardig gemaakte actiefilm. Het is geen topper maar toch heel aardig en onderhoudend.

avatar van Timothyvdmeer
heerlijke actie knaller. Niets mis mee.

avatar van Shadowed
Ja, mwa.

Het origineel nog nooit van gehoord/gezien. Ik ging dus eigenlijk blind de film is met de gedachte dat dit het origineel was. Het verhaal is nogal basic om heel eerlijk te zijn. Vrouw dood, wil wraak. Heb ik eigenlijk al te vaak gezien.

De film duurt ook te lang aan het begin. Het duurt te lang voordat het gevaar eindelijk is geweest en ook best lang voordat Willis echt doet waar hij zo bekend mee is, knallen. Emotie tonen ging niet goed, en ik heb sterkere films met Willis gezien, maar goed.

Soms is de actie ook lekker bruut en je verveelt je niet. Goed doorheen te komen.

avatar van Vidi well
Gisteren gekeken in de bios, ik heb me prima vermaakt!

Misschien heeft het met de verwachtingen te maken vooraf. Ik lees dat veel mensen hier vinden dat Wilis slecht acteert, dat het verhaal weinig om het lijf heeft, dat het ongeloofwaardig is, enzovoort.

Maar goed, dat is min of meer wat ik verwachte bij deze film: een straight forward story over een gefrustreerde karikaturale man die het heft in eigen hand neemt. De oorzaak van zijn pijn wordt goed neergezet, de wat kleffe familiescenes hielpen mij in ieder geval sympathie op te brengen voor zijn personage. De spanning tijdens de inbraak vond ik ook goed neergezet.

Zijn transformatie van rechtschapen levensredder naar gewetenloze moordenaar gaat wel erg snel, maar door de ietwat komsiche noot kan ik dit prima plaatsen. De film neemt zichzelf niet altijd te serieus, en Wilis’ gevatte opmerkingen naar zijn psychiater onderstrepen dat.

De invloed van social media, waar mensen als snel als helden of als schurken worden afgespiegeld, wordt slim meegenomen, net als de diverse opvattingen van de dj’s. Echter, wie diepzinnige antwoorden zoekt komt bedrogen uit. Die worden hier niet geboden. De meningen die geuit worden lijken dan ook meer bedoeld om de status van de Grim Reaper te onderstrepen, dan om zijn handelen moreel te verantwoorden.

Mijn kritiek op de film is juist dat het wel wat meer over de top had gemogen. De scene in de garage vond ik goed wat dat betreft: duidelijk machtsvertoon en een grove wraakactie vanwege het onrecht dat hem aangedaan is. de film vond ik dus bij vlagen juist té realistisch. Een meer Tarantino/Rodriquez -achtige aanpak had deze film beter gemaakt. Want dat was het gevoel dat ik kreeg bij het zien van de trailer.

avatar van Master Blaster
Eindelijk weer een goede film van Bruce Willis, niet zijn beste maar als hij zijn laatste 10 films niet had gemaakt was deze een mooie in het rijtje!

avatar van bramnoor
Lekkere film, in de bios gezien heb me prima vermaakt.
Niet over the top, ook wel een keer lekker.

avatar van Zwolle84
Eli Roth, wat ben ik toch dol op hem. Zelfs van zo’n op het oog doorsnee filmpje weet hij iets eigens te maken, met zijn kenmerkende harde, humoristische toon. Heerlijk.

Schuurt dicht tegen de 8 aan.

avatar van Donucius
Anderhalve ster voor Bruce, Elizabeth en AC/DC. De rest van de film kan mijns inziens zo de prullenbak in.

avatar van DreamTech
Yes Bruce is back ! Eindelijk weer een goeie film waar hij in thuis hoort heb me prima vermaakt !!

avatar van weerwolf79
Een van de zeldzame remakes die wel leuk is, natuurlijk is Bruce Willis geen Charles Bronson en ook zijn leuke wapen ontbreekt. Maar het verhaal is het zelfde maar wel uitgewerkt naar een moderne variant met veranderingen die het verhaal wel goed houden.

Typische actie - wraak film. Niks nieuws onder de zon. Al je ervan houdt, een dikke voldoende.
Bruce Willis en actie ... dan weet je het wel. Kijkt lekker weg..

avatar van tattoobob
Aardige actie film van Roth....al zie ik hem liever horror maken.
Toch zien we kleine dingetjes terug waar we kunnen zien dat de basis van Roth in de horror ligt.
Deze film kijkt aardig weg...tis een simpel verhaal wat we wel vaker hebben gezien.
Tja..Bruce Willis...ik vind hem niet zo goed gecast voor deze rol,ik mis een beetje gevoel in zijn rol.Hij is niet zo geschikt voor een rol waarin hij als hoofdpersonage hem iets heel ergs word aangedaan..hij blijft een beetje monotoom.
verder kijkt de film wel lekker weg mede door de leuke kills

Opvallend dat op Rotten Tomatoes de professionals deze film niks vinden (17%), maar van het 'gewone' publiek vindt 79% (op dit moment) de film wel vermakelijk.
Gelukkig ben ik zelf ook slechts 'gewoon publiek'; Ben dan ook erg benieuwd.

Bruce Willis (en de rest ook) acteert tenenkrommend slecht. Volgens mij had hij het idee dat hij het acteerniveau moest vasthouden van die dvd-prullen waarmee hij de laatste jaren de DTV-markt mee bevuild.

Laat je je daar niet te veel door (af)leiden, dan is dit best een te pruimen filmpje, dat lekker wegkijkt.

avatar van XanderJ
Bruce and Action, a match made in heaven!
Smeer er een beetje AC/DC op en garneer met Elisabeth Shue......