Monty Python and the Holy Grail (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Terry Gilliam en Terry Jones
met Graham Chapman, John Cleese en Eric Idle

Koning Arthur gaat met zijn trouwe kokosnotenklapper Patsy (als goedkoop substituut voor een edel ros) op zoek naar ridders die de Ronde Tafel waardig zijn. Sir Launcelot, Sir Bedevere en Sir Galahad sluiten zich bij de koning aan, maar ook de minder bekende, en zoals zijn minstreel graag benadrukt, iets minder dappere Sir Robin sluit zich aan. Op een bepaald moment verschijnt God aan Arthur en zijn gevolg, en hij geeft hen de opdracht de Heilige Graal te zoeken. De ridders gaan elk apart op zoek naar de graal, maar hun queeste is niet zonder moeilijkheden.

Kaffeefiltjer
op wat slaagt dat.

Aangename kennis met absurde humor. .

Het sterke bij Monty Python is dat de absurd humor niet absurd is om maar absurd te doen, ze beginnne een verhaal waar je in meegaat en waar ze telkens vreemde dingen in toevoegen, geweldig gewoon.

avatar van film88888
Joyy schreef:
sjee, the simpsons verheven boven monthy python

ik sta versteld

kun je uitleggen wat er dan precies niet leuk aan was en waar je wel om moest lachen?

Waar ik mee moest lachen. Met eigenlijk niet veel behalve dan die zwarte ridder, ik denk dat, dat het enigste was. Ik bedoel wat vinden jullie hier leuk aan. Het is de ridder tijd, en dan komen er politie in van de jaren 70, en die oude dame met haar man dat ze perongeluk vermoorden. En als ik moest lachen was het niet echt lachen, maar een glimlach.

avatar van maxB
ik vind deze film zo droog, ik ging hem met tegen zin kijken maar dat viel zeker mee 4**

Life Of Brian vond ik echt wel beter.

avatar van JTV-kijker
gerre schreef:
Life Of Brian vond ik echt wel beter.

jah, met the life of brian heb ik wel meer kunne lachen dan met deze maar ze verdienen alle 2 toch een dikke 5 van mij

avatar van go_gol
De beste Monty Python film, de beste film ooit.
Vanzelfsprekend: 5*

avatar van Lucas1
Waarom heb je hem dan op nummer drie staan go_gol? Is wel de goede plek overigens (daar heb ik hem ook), alleen je nummer 1 en 2 kloppen niet Verder ben ik het volledig met je eens.

Alles is grappig en dan ook echt ontzettend grappig. Sterker nog, je komt het nergens anders zo grappig tegen.

Monty Python's Holy Grail verdient wat mij betreft 5***** sterren en zoals eerder gezecht een derde plaats in mijn film top 10.

Arthur : The swallow may fly south with the sun or the house martin or the plover may seek warmer climes in winter, yet these are not strangers to our land?
Guard : Are you suggesting coconuts migrate?
Arthur : Not at all. They could be carried. ... enz.

avatar van Baklap
1 woord Super dikke vette 4,5

Niet mijn generatie films maar ik vind het toch een van de grappigste
5 sterren!!!!

avatar van Sportingerke
Ik volg in mijn beoordeling van deze film Don_Mat, aangezien ik juist hetzelfde over de film denk:

"Echt een hele flauwe film. Dit is gewoon zo flauw dat het weer leuk wordt. 4,5 *"

Ondanks het feit dat het weer enkele jaren geleden is dat ik deze film nog zag, herinner ik me nog tal van grappige momenten; de film is dus zeker blijven hangen in mijn herinnering.

De eerste keer dat ik hem zag kwam het einde echt als de grootste anti-climax ooit. Ik verwachtte eindelijk een grote veldslag met duizelingwekkende special effects, afgehakte ledematen en nog meer dodelijk konijntjes. Maar wat kreeg je. Een politie-auto die de menigte stopt en King Arthur en Sir Lancelot (terecht overigens) oppakt. En dat was het dan. Na 3000 cliche films gezien te hebben begin je dit einde pas echt te waarderen. Het is origineel, gewaagd, en laat het publiek achter in een staat van verwarring (in ieder geval de aller-eerste keer).

Daarnaast zijn de kartonnen kastelen van uitstekende kwaliteit, de shrubberies erg statig en castle Antrax...erg verlokkend.

Een van de beste momenten; De animatie van Gilliam waar uiteindelijk de "Minstrels" worden opgegeten: "And there was much rejoicing"

avatar van BoordAppel
Daarnaast zijn de kartonnen kastelen van uitstekende kwaliteit

Volgens mij worden in deze film alleen echte kastelen gebruikt.

avatar van The One Ring
Het kasteel waarnaar verwezen wordt al een model is ook een model. De rest is echt. Op Caste Aaaaaaaaaarrrrrrrrggggh na is het ook telkens hetzelfgde kasteel, omdat de meeste eigenaren hun kasteel niet wilde uitlenen voor de film.

avatar van tom de filmman
enorm grappige film met af en toe absurde humor.
ben bij de meeste grappen schuddebuikend van het lachen van de bank afgevallen

avatar van flups
zeer grappige film! =D vooral dat stukje bij de brug..

avatar van Lucasje0
Helemaal in een deuk gelegen met dat konijn

avatar van nickie14
Lucasje0 schreef:
Helemaal in een deuk gelegen met dat konijn

zekerss leukste stuk van de film

avatar van Monty_python
The One Ring schreef:

Ik ben bij 2 van de kastelen geweest in schotland. Een ervan werd alleen gebruikt voor de laatste scene en het andere kasteel werd voor de rest van de 'kastelen' gebruikt. leuk om daar rond te wandelen en punten te herkennen!

Krijgt van mij 5 sterren een van mijn meest favoriete films!

avatar van timburton
Ja!
John Cleese op zijn best! Wahahaha! MeesterlijK!
De beste comedie die ooit heeft plaats gevonden.

avatar van AGE-411
film88888 schreef:
Lang geleden dat ik nog zo een bucht film heb gezien, hier is dus echt geen bal aan, zo slecht ik heb er geen woorden voor. Het acteerwerk zo slap, en ik heb geen 1 keer moeten lachen met iets. Het einde trok op niks op wat slaagt dat. Gooi dit toch eens uit de top 250. Geef mij maar als ik wil lachen The simpsons of Shaun of the dead. Een 2,0

dude,

dit is humor
niet die fucking zooi die jij op noemt. (simpsons is wel goed, maar kan belange hier niet aan tippen)

avatar van JTV-kijker
AGE-411 schreef:

dude,

dit is humor

hij begrijpt waarschijnlijk dit meesterlijke goede britse humor niet

Bartel
Beetje flauw, soms wel grappig, maar toch te flauw om hem goed te vinden

Deze film heb ik voor het eerst ergens in de begin jaren 80 op de TV gezien (ik meen op BRT1) en vond het destijds een geweldige film. Het verhaal stelt natuurlijk niet veel voor maar de sketches zijn geweldig en zeer grappig. Ook de muziek (liedjes die ze zingen) is geweldig. Ik vind dit persoonlijk de beste Monty Python film die ze gemaakt hebben. Dit is misschien wel de beste Engelse Humor film die ze ooit gemaakt hebben.

na mijn mening toch wel een van de grappigste films ooit. ik kijk hem regelmatig en heb hem op z'n vaakst 6 keer in 1 week gezien. vooral the witch burning is erg grappig net als the knights of NI. En natuurlijk niet vergeten The mud farmers. ik vind hem net iets leuker dan "LIfe of Brian" maar dat komt waarschijnlijk omdat er volgens mij ook geen enkel stukje logica in The Holy Grail zit.

avatar van J. Clouseau
Geweldige, hilarische en heerlijk absurde film!

avatar van Hankster
film88888 schreef:
Dude, dat is nou ook het geniale van deze film

Pastichio Rocker
film88888 schreef:

Ga jij maar weer lekker American Pie kijken. Een film die genomineerd was voor 26 Oscars kan nooit slecht zijn.

Kaffeefiltjer
Ik hoop dat je bij die 26 oscars toch de mop doorhebt hein ?

Wel, mijn beste Film8888888; u hebt het gewoon niet zo voor 'absurde humor' als ik je tekstje lees. En geen problemen mee, er zijn denk ik velen die dit humorgenre niet weten te smaken.

heerlijke britse humor!
ja, ik besef dat het bij vlagen wel erg flauwe humor is maar toch vind ik het een geniale film!

vooral de scene met het 'konijn van troje' vind ik echt geweldig, net zoals de fransman, de reporter die er door heen loopt

door de hele film dacht ik keer op keer: 'hoe komen ze dr toch op???'

Zaten wel een paar leuke stukjes tussen, maar het meeste was echt te flauw.. maar nu er wel eindelijk achter gekomen waar de heilige handgranaat van Worms vandaan komt..