A Nightmare on Elm Street (1984)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Heather Langenkamp, Robert Englund en Johnny Depp

Tina rent door een tunnel een ketelhuis in en wordt achtervolgd door een verminkte man met een bruine hoed op en messen aan de vingers van zijn rechterhand. Net voordat ze aan flarden gesneden wordt, doet ze haar ogen open en is ze weer wakker. Dat haar nachthemd scheuren vertoont, maakt haar nog niet echt bang. Maar als ze dan hoort dat haar beste vriendin Nancy over exact dezelfde man heeft gedroomd, beginnen de zenuwen toch op te spelen. Is ze nog wel veilig in haar dromen?

avatar van Franklin1975
YouTube - Holy Noise - The Nightmare (Power Mix)

Kijkend naar de filmbeelden uit deze videoclip, kan ik denk ik wel concluderen dat de muziek de tijd beter heeft overleefd dan de film zelf.

avatar van Insignificance
Van Krug tot Krueger dus. Met al die jolige vervolgen in m'n herinnering had ik op iets meer Freddy en iets meer afvalrace gerekend, maar dat valt deze geboorte niet aan te rekenen. Verder staat het nog als een huis in Elm Street. Dankzij een formule die droom aan werkelijkheid koppelt en van slaap een onafwendbaar gevaar maakt, maar natuurlijk ook vanwege de ongenaakbare belichaming daarvan.

Iconisch uiteraard, sterk geïntroduceerd, geweldig uitgedost, voorzien van sadistische geintjes met prikkelende plaagstoten en inventieve moorden. De daverende soundtrack (die verrassend genoeg nog eens extra goed wordt als Nancy en Glen op pad gaan) en het creepy kinderliedje is een feest der herkenning. Uit nostalgisch oogpunt een warm bad. Al is die uitdrukking hier enigszins misleidend..

avatar van Drs. DAJA
Op de nummer 2 in de Horror Top 25 met de beste horrorfilms van de jaren '80 staat A Nightmare on Elm Street van Wes Craven. Sinds 7 oktober tellen we bij Midnight Movie Review dagelijks af om op Halloween de beste horrorfilm van de jaren '80 vrij te geven.

Voor de video: Halloween '80s Horror Top 25 - Nummer 2

avatar van tattoobob
Jeugt sentiment....dit is een van de redenen waarom ik een horror liefhebber ben geworden

avatar van Eminem8Milefreak
Horror en zo moordfilms is mijn ding niet maar ik vind dit toch de beste 'slasher' film ooit. Robert Englund is de beste 'moordenaar' uit alle horrorfilms sinds de rollende tape is uitgebracht voor mij.

Ook laatst weer eens gekeken, en Freddy blijft toch een van de meest epische 'slasher' karakters naar mijn mening. Geweldig!

avatar van cucciolo
Alleen al van die blauw/rood gestreepte trui word ik al bang

Dh PING
Serieus... feit of fictie?: Bedenker Craven baseerde het personage Krueger op een angstaanjagende herinnering uit zijn eigen kindertijd. Als kind zag Craven naar eigen zeggen vanuit zijn slaapkamerraam een mismaakte man die boosaardig naar hem grijnsde en zei: ja, ik kijk naar jou. Even later was de man verdwenen. Toch wel een heel eigenaardig nieuwtje over hoe deze film tot stand gekomen is. Maar of het echt zo is dat weet ik niet en vraag ik me eigenlijk ook weleens af, maar dit feitje klopt volgens mij als een bus: Het verhaal van de film zelf is gebaseerd op een aantal gevallen van kinderen in de VS die last hadden van hevige nachtmerries en waarvan een aantal om onopgehelderde redenen in hun slaap overleden.

Ook zonder deze eigenaardige weetjes in je achterhoofd, is A Nightmare On Elm Street een echte horror klassieker. Het horror icoon Freddy Krueger is gewoon een puur cult-icoon op zich geworden en blijft gewoon een heerlijke engerd die fantastisch naar wordt gespeeld door Robert Englund. Ook weet regisseur Wes Craven een zeer nare nachtmerrieachtige sfeer te creeren: naargeestige dingen die je vrijwel alleen maar tegenkomt in een van je aller ergste nachtmerries. Ook de rol van Johnny Depp blijft gewoon echt briljant en zijn dood scene is een klassieker, alles in combinatie met de naargeestige soundtrack zorgen voor een ijzersterke horrorfilm.

Een nare horror klassieker van Wes Craven.
4,5 sterren

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Veel had ik niet verwacht, een generatiegenoot als Halloween vind ik ook geen meesterwerk. Maar die film is nog goed te pruimen. A Nightmare On Elm Street is vooral tenenkrommend, in zowat elk opzicht.
De film duurt ochottekes anderhalf uur, maar zelfs dat blijkt te lang. Het enige wat ik een dag of vier na het kijken nog een beetje de moeite vind is Freddy Krueger, omdat die grappig is.

Een groot deel van het probleem ligt aan de cast. Ik ben iemand die veel verlangt van acteurs, maar dat gaat voor dit genre absoluut niet op. Maar zelfs dan nog is dit te slecht om waar te zijn, vooral hoofdrolspeelster Heather Langenkamp is beschamend slecht.
Robert Englund zet nog wel een degelijke psycho neer en ook Johnny Depp in een klein rolletje is leuk.

Wes Craven - nochtans verantwoordelijk voor Scream, één van de betere films uit het genre - zorgt voor een handvol shots vol foute eightiessfeer, maar had als regisseur veel meer uit z'n acteurs moeten halen. Voorts doet hij weinig mis (maar ook weinig goed): bloedfontuinen zijn niet bepaald aan mij besteed, maar Freddy Krueger heeft zijn momenten en dat is toch ook niet onbelangrijk.

avatar van mrwhite
Als ik het zo lees is het vooral door de acteerprestaties dat je hem zo slecht vind ? Ok Heather Langenkamp is een slechte actrice maar er zijn zo veel slechte acteurs in horrorfilms om daarvoor een film zo'n score te geven. Ik vind het een beetje vreemd en je had het eigenlijk wel moeten weten Sergio !

avatar van Sergio Leone
mrwhite schreef:

Er is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen niet goed kunnen acteren en elke scène verpesten. Ik had het eerste verwacht, het is het tweede gebleken...

Heb veel horrorfilms gezien, maar dit blijft toch mijn persoonlijke favoriet.

Muchacho
Na herziening een half puntje eraf. Ik denk dat ik toch de remake leuker vind. Daar was het acteerwerk toch iets minder beroerd (vooral Nancy is hier echt om te janken, ik ergerde me dood aan haar). Ook waren veel effecten naar mijn mening een beetje heel slecht (de telefoon bijvoorbeeld), alhoewel ik de bedscene wel goed vond. Freddy Krueger ziet er hier wat beter uit (in de remake ziet ie eruit als een gesmolten aap), maar dat weerhoudt mij er niet van de remake een 0,5 puntje meer te geven.

Korbie
Muchacho schreef:

In de remake komen de effecten puur uit de digitale PC gerold.

Korbie
Als film is Wes Craven's A Nightmare On Elm Street toch best wel bijzonder. Craven weet hier een originele gelikte mix te maken van horror en humor, nieuwe dingen uit proberen maar toch ook trouw blijven aan de klassieke slasher-film, extravagante effecten klaarzetten maar ook sterk combineren met sociale thematiek. Bovendien schonk hij Hollywood een nieuw horror-icoon: de legendarische Freddy Krueger met zijn verbrande gezicht, zijn gestreepte trui, zijn messen aan vingers en zijn hoedje.

Wes Craven wist met zijn eerste twee horrorfilms The Last House On The Left en The Hills Have Eyes al te tonen dat hij met een low-budget een heel erg sterke verontrustende film kon maken met toch interessante thematiek. Maar daarna begon Craven toch wel een beetje zijn 'take' te verliezen, maar net op dat moment wist hij weer helemaal terug te komen met deze film. Deze film zou tevens gebaseerd zijn op waargebeurde krantenkoppen en nachtmerries van meneer Craven himself. Toch is A Nightmare On Elm Street een zeer knappe prestatie, vooral gezien de mogelijkheden die er alleen maar waren. Het was een take-it-or-leave-it situatie. Ondertussen is de film uitgegroeid in een horror-reeks franchise.

De opening van de film heeft een behoorlijk surrealistisch tintje. We zien in een shot hoe de handen van Freddy Krueger een leren handschoen vestigen aan een van zijn handen waar dan messen aanzitten. (doet tevens een beetje denken aan de klassieke giallo-films?). Wat vervolgens volgt is een aantal nare nachtmerries waarin jonge tieners een voor een slachtoffer worden van deze onmenselijke seriemoordenaar. Een leuk weetje is dat deze film tevens het debuut is van Johnny Depp (bekend acteur) die een van deze tieners speelt. Met name de creativiteit hoe ze een nachtmerrie ook daadwerkelijk weten te laten lijken op die van een echte nachtmerrie (zoals wij die hebben) is erg puik werk.

Waarbij de moordenaar in films zoals Halloween totaal onmenselijk overkomen heeft het onmenselijke horror-icoon in A Nightmare On Elm Street zelfs een beetje charisma. Vanuit hier weet hij dit horror-werkje ijzersterk te dragen.

avatar van Spetie
In een erg grijs verleden heb ik deze horror-klassieker ooit eens gezien, maar dan gaan we misschien wel twintig jaar terug in de tijd. Het werd kortom de hoogste tijd om deze nog eens een keer te bekijken, want ik kon mij er eerlijk gezegd maar zeer weinig van herinneren.

Het is wel een leuk filmpje moet ik zeggen. Niet bijzonder goed, hier en daar wel wat gedateerd, maar zeker vermakelijk. De grote kracht van A Nightmare on Elmstreet is natuurlijk de casting van Robert Englund als Freddy Krueger. Die stem van hem is erg creepy en past perfect bij het personage dat hij hier neerzet. Ook niet zo heel verwonderlijk dat Freddy daardoor zo’n icoon is geworden. Vooral zijn lach is onheilspellend. Maar los daarvan is de film zelf niet zo heel spannend. Dat komt ook doordat Freddy’s manier van bewegen en rennen er vaak nogal clownesk uitziet. Ook het acteerwerk is niet al te best, maar dat neem ik in dit soort films vaak nog wel voor lief.

De soundtrack is wel grappig, beetje fout en typisch jaren tachtig ook. Verder zitten er nog een paar leuke moorden in en voordat ik er erg in had, waren de anderhalf uur alweer om. Misschien dat ik er mij nog wel toe aan zet om aan de vervolgen te beginnen. Dit viel op zich niet tegen, ondanks dat het niet super hoogstaand was. Een beetje fout kan namelijk ook best leuk zijn.

avatar van Franza
Deze heb ik net bekeken,
Eerder had ik al de remake gezien.
Deze vond ik vele malen beter.
Vooral Freddy is beter geacteerd.
Verder zaten er toch zat spannende momenten in en toch wel een paar schrikmomenten.
Morgen maar is deeltje 2 bekijken!

avatar van insidousfan
3 woorden best movie ever

JvB Lucas
A Nightmare On Elm Street

De Nightmare On Elmstreet films. Ze zijn ondertussen niet meer weg te denken. Zowel als cultfilm, zowel als horrorfilm en ik durf zelfs te zeggen als filmklassieker. Dat de hele reeks uiteindelijk een uitmelkerij is geworden is niet meer dan een feit maar natuurlijk ook maar al te logisch. Toch mag dit bijzondere horrorwerkje zeker niet onderschat worden, want het is een briljante film.

Wes Craven heeft van zijn eigen duistere nachtmerries en duistere fantasieën een fantastisch horroricoon bedacht: Freddy Krueger, een erg karakteristiek personage. Deze wordt meesterlijk neergezet door Robert Englund, wat een geweldige acteur overigens zeg! Maar de kracht van A Nightmare On Elm Street zit hem ook in de briljante nachtmerries die in de film voorkomen: dit zijn echt geniale creaties bijv. Nancy die de trap oploopt en de trap in smurrie veranderd of Johnny Depp die door Freddy wordt vermoord en in dat oneindig gat valt. Geniaaaal!

Een briljante slasher van Wes Craven die er een ijzersterke originele creatie van heeft gemaakt met enkele briljante, memorabele scènes op horror gebied!
Een klein cult/horror meesterwerkje.
*4,5

avatar van frolunda
Superieure 'eighties' horror die nog steeds verrassend spannend is en me nu eigenlijk nog beter bevalt dan destijds.Het concept is natuurlijk erg goed uitgedacht en wordt ijzingwekkend gestalte gegeven door Robert Englund in de vorm van Fred Krueger.Al moet ik er wel bij zeggen dat ik Ronee Blakley als de moeder tegenwoordig nog enger vind.Langenkamp acteert niet geweldig maar past wel goed in de film die met de aankomende ster Depp en ook nog Saxon een prima cast bevat voor een horrorfilm.Van een nog hoger niveau zijn de regie en scenario (beide van Wes Craven) en de muziek van Charles Bernstein,het zijn dan ook de laatste drie elementen die A Nightmare on Elmstreet maken tot wat hij vandaag de dag is; een onvervalste Horror/Slasher klassieker....................Wel een erg lelijke poster hierboven die blauwe was veel mooier.

avatar van dutchtuga
frolunda schreef:
Wel een erg lelijke poster hierboven

Hoe kom je erbij? Deze poster is fantastisch!

avatar van frolunda
dutchtuga schreef:

Hoe kom je erbij? Deze poster is fantastisch!
Tja ik heb toch een voorkeur voor de blauwe die volgens mij destijds de video release sierde,op die van hierboven herken ik Langenkamp amper.

avatar van royals
Zo dat noem je nog eens zware insomnia Natuurlijk een horror klassieker. Eén van de beste en meest invloedrijkste films in zijn genre samen met, The Omen, The Shining, Fright Night, The Exorcist en Halloween. Ik vind alleen het eerste uur het sterkst, afwisselend met een goed opgebouwde spanning, alleen het laatste half uur duurt voor mij iets te lang.

avatar van alexspyforever
Ongelooflijk hoeveel ik van deze film vergeten was. Hoewel de vervolgfilms ook nog wel eens terug aan de beurt zullen komen (behalve deel 2), denk ik toch dat deze niet te evenaren is. Zit schitterend in elkaar. Lekkere ouderwetse griezelfilm en met Langenkamp en Englund 2 heel goede hoofdpersonages. Het einde mag dan wel niet spectaculair zijn, maar wel verrassend en goed.

avatar van Gang_Star
Na herziening van de gehele originele reeks, is het mij nog eens te meer duidelijk geworden dat het origineel de beste van allemaal is. De sfeer is top, de hoeveelheid gore is goed en de special effects zien er vrij goed uit. De vertolking van Englund als Freddy is goed, Langkamp is tenenkrommend slecht hierin (maar dat haalt de film niet onderuit doordat de rest wel goed is).

avatar van HorrorHoney
Mijn persoonlijke favoriet. Ik mag dan zelf niet bepaald oud zijn, toch behoord deze film zeker tot mijn favorieten horrorfilms.

avatar van Devoo
Vreemd dat horrorklassiekers mij altijd ietwat teleurstellen.

Het grootste minpunt vond ik de belachelijke acteerprestaties. Precies of ik was naar een schoolvoorstelling gaan kijken. De film wordt nergens echt griezelig omdat Freddy te snel, duidelijk in beeld komt. Hierdoor mist de film wat mysterie. Ook is Freddy te 'grappig' om echt eng te zijn, wat natuurlijk nooit goed is voor een horror.

Wat ik wel goed vond, was het uitgangspunt. Ik vind het een goed concept dat prima wordt uitgewerkt. Onmiskenbaar een klassieker in het horrorgenre, maar helaas niet wat ik ervan verwacht had.

avatar van ambrosini
als je normaal gesproken bang bent dan val je moeilijk in slaap
maar nu ben je bang om in slaap te vallen..

avatar van Erick1985
Nou.... als horror fanaat heb ik deze films nog nooit gezien, wel vreemd eigenlijk. Dus op bol.com maar meteen de Ultimate Collection met alle 7 films gekocht. Kon het voor die 3 tientjes niet laten. Dus....morgen binnen (volgens bol), dus ik ben erg benieuwd!