• 8.298.515 stemmen

Mission: Impossible - Rogue Nation (2015)

Actie / Avontuur | 131 minuten
3,41 1.508 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titel: Mission: Impossible 5

Geregisseerd door: Christopher McQuarrie

Met onder meer: Tom Cruise, Simon Pegg en Rebecca Ferguson

Releasedatum: 30 juli 2015

Plot Mission: Impossible - Rogue Nation

"Desperate Times. Desperate Measures."

Het bijzonder efficiënte doch destructieve Impossible Mission Force (IMF) van Ethan Hunt wordt door de bureaucraten van Washington, waaronder het hoofd van de CIA, ontbonden. Maar Hunt stelt toch zijn team samen om een schimmige organisatie bekend als "The Syndicate" en diens ongrijpbare leider te pakken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ethan Hunt

William Brandt

Benjamin "Benji" Dunn

Luther Stickell

Solomon Lane

Prime Minister of the United Kingdom

Janik "Bone Doctor" Vinter

Mja. Het begint wel erg veel op een surrogaat Bond te lijken.

Maar als ik hem dan even vergelijk met Spectre; alles wat deze dan mist aan sfeer maakt het wel goed in actie die bij Bond veel minder is.

Maar beide niet helemaal geslaagd.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Vermakelijke film met een paar fantastische scenes. Inderdaad, MI begint wat op Bond te lijken, maar vond 't erg geinig. De opening, de onderwater scene en de achtervolging in Marokko zijn bijzonder fraai. Leuke bijrollen voor Rhames en Pegg, in een verhaaltechnisch verder weinig bijzonder geheel. Dikke voldoende.

avatar van Barry83

Barry83

Goede actiefilm met een paar erg fraaie actie scenes. Over een paar jaar zal ik deze wellicht een keer opnieuw kijken maar voorlopig niet.

avatar van david bohm

david bohm

Onderhoudende actiefilm met een wat dun verhaaltje dat zich afspeelt op fraaie locaties die mooi in beeld zijn gebracht.De leukste vondst vind ik het stemgeluid van de schurk.

Theunissen

Ondanks dat de vaart in het verhaal wederom enorm hoog is en er ook veel gebeurt, vond ik dit 5e deel uit de Mission Impossible reeks een stuk minder dan zijn voorganger "Mission Impossible 4", welke ik tot nu toe ook het beste deel uit de reeks vond.

Het verhaal omtrent het "syndicaat" wist opzicht wel te boeien en vooral ook te vermaken, maar qua uitvoering vond ik het allemaal wat tegenvallen. Zo is de actie eigenlijk niet echt spectaculair op de korte transportvliegtuig opening (daar begint de film ook gelijk mee) en de letterlijke adembenemende onderwater scene in de waterstof koeler in de krachtcentrale in Marokko na en vond ik de cast ook povertjes en dan doel ik eigenlijk op de randfiguren in het verhaal zoals Sean Harris (in de rol van Solomon Lane, die de leider is van het "syndicaat" en de slechterik speelt in het verhaal) en Rebecca Ferguson (in de rol van Ilsa Faust die zowel werkt voor het "syndicaat" als ook voor het Impossible Mission Force team, ook wel afgekort IMF). Sean Harris vond ik qua gestalte niet echt geschikt voor de rol van slechterik (hij zag er min of meer uit als Simon Pegg) en hij had ook nog eens een vreselijke stem. Mede daarom vond ik zijn rol ook bepaald niet overtuigend. Rebecca Ferguson deed dat laatste opzicht wel, maar haar vond ik niet een echte schoonheid (ze is zeker best mooi) om een hele film naar te kijken en ze was misschien ook wat saai. Ze stond wel haar spreekwoordelijke mannetje en haar rol had wel iets weg van de rol van Famke Janssen in de James Bond film "GoldenEye (1995)". Met James Bond films hebben de Mission Impossible films sowieso veel raakvlakken.

Omdat de vaart wel enorm hoog is en er veel gebeurt (lees actie) kijkt deze film zich wel lekker weg. Ondanks dat de actie eigenlijk best standaard (ook al eens min of meer gedaan in vorige Mission Impossible films) is, werd deze wel fraai inbeeld gebracht (o.a. de motor scene) en was deze geregeld ook best spannend. Helaas wel niet op het einde, welke ik ook wat vond tegenvallen. Ook zit er in dit deel weer de nodige humor, die grotendeels lekker flauw en droog is (o.a. met de 4x4 jeep in Marokko waarin Jeremy Renner en Ving Rhames zitten. Het einde van die scene was wel zeer voorspelbaar). Visueel zag het er ook weer allemaal aardig uit met o.a. de gekozen locaties en decors (met name het operatheater) in Oostenrijk en Marokko. Qua vrouwelijke aanwezigheid/schoonheid moet je het in deze film helaas alleen maar doen met Rebecca Ferguson, want de zeer fraaie Hermione Corfield is alleen maar eventjes te zien in de scene in de platenwinkel. Ik had dan liever de rol verdeling andersom gezien, want een hele film kijken naar Hermione Corfield is bepaald geen straf en eigenlijk alleen maar een pluspunt.

Hoofdrolspeler Tom Cruise speelt de rol van Ethan Hunt wederom goed en overtuigend en het blijft verbazingwekkend om te zien dat hij er nog steeds zo jong en fit uitziet. Ik zie hem ook nog steeds graag spelen in films. Ook de overige Impossible Mission Force team leden spelen hun rollen weer goed en leuk zoals Simon Pegg (in de rol van Benji Dunn) die natuurlijk weer voor de nodige humor zorgt. Hij heeft ook best een groot aandeel in dit verhaal t.o.v. Jeremy Renner (in de rol van William Brandt) en Ving Rhames (in de rol van Luther Stickell).

Dit is zeker weer een aardige Mission Impossible film die van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa twee uren) weet te vermaken, maar qua uitvoering is het allemaal niet echt bijzonder en helaas is het ook minder spectaculair. Wat dat betreft is het eigenlijk meer een dertien in een dozijn Mission Impossible film geworden.

avatar van Snowboss

Snowboss

Lijkt wel of we niet dezelfde film gezien hebben, ik vond dit veruit de zwakste film uit de serie...inderdaad veel aktie maar niet altijd overtuigend. de vliegtuig scène, de turbine in het water(maar 1 manier om binnen te dringen maar er is wel een 'nooduitgang')...
Daarbovenop zijn er ook veel frustrerende cliché momenten, dingen die fout gaan om het spannender te maken. zoals in die water turbine de kaartjes laten vallen, in de luchthaven door het volk die vrouw laten ontsnappen, in de achtervolging die vrachtwagen die hij niet voorbij kan...en zo zijn er nog een paar.
Film duurt te lang, heeft een flinterdun verhaal en is heel voorspelbaar... Zonde van mijn tijd.

avatar van rupie

rupie

Film heeft inderdaad dezelfde storyline als Spectre, of andersom. Aardige actiefilm jammer van Soloman Lane dit is echt een verkeerde keuze geweest om hem als "bad"guy te nemen. Maar voor de rest vermakelijke film. Heb alle delen geloof ik gezien, maar kan niet echt aangeven welke er nou bovenuit steekt.

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Aardig, maar niet meer dan dat. Gezien het budget en cast had ik er wel wat meer van verwacht. Niet origineel, nooit echt spannend, hoe de film afloopt staat van tevoren vast. Climax zeer matig. Overall wel voldoende, maar hat voor mij binnen de 'normale' 90 minuten afgewerkt mogen worden.

avatar van Leno

Leno

Richting het einde denk je waarschijnlijk: o ging het verhaal hier om.. Waar het om gaat zijn de actiescènes en daarmee zit het wel goed. Verder zitten er enkele prachtig geschoten scenes in, vooral die in het operagebouw in Wenen.

Cruise doet veel stunts zelf en dat maakt het veel spectaculairder; camera's hoeven nu eens niet weggedraaid te worden als 'het karakter' te dichtbij in beeld komt met het gezicht, wat bij Spectre bijvoorbeeld wel op viel.

Baldwin en vooral ook Rhames lopen er maar wat bij, eigenlijk geldt dat ook wel voor Renner. Maar goed, het draait ook om Cruise, die overigens uitstekend tegenspel krijgt van Ferguson.

avatar van blurp194

blurp194

Op zich geen slechte film voor een vijfde deel in een serie - er zijn al niet zoveel series die met dezelfde hoofdrolspeler tot deel vijf komen, en dat zegt ook al wel iets. Net als in de eerdere delen is het verhaal niet echt iets wat me bij gaat blijven, het komt vooral over als iets wat er maar een beetje bijbedacht is om al eerder bedachte scenes aan op te hangen. De actie is dan wel weer heel aardig, en daar gaat het ook om. Geheel in stijl van de serie, allemaal te mooi om waar te zijn en te toevallig voor woorden.

Cruise vond ik wat weinig indrukwekkend, Pegg was beter in vorm. Ferguson was me eerder in Hercules niet opgevallen, maar speelt zich hier wel wat in de kijker - dat er maar vele mooie rollen mogen volgen.

avatar van Thomas83

Thomas83

De vorige Mission Impossible was verrassend leuk en een van de betere films van de serie, en zowaar kan dit ook van dit nieuwste deel gezegd worden. Echt uniek voor vervolg nummer zoveel. De film zit vol vaart en echt goede actie waarin ik ook niet echt duidelijk computerwerk heb kunnen ontdekken, het tempo ligt weer hoog en we vliegen weer van de ene naar de andere mooie locatie ergens op de wereld. De plot is net als in de eerste film weer onnavolgbaar met de nodige twists erin, en meer nog dan alleen verwijzen naar de oude films (en andere oude films) neemt de film toch ook veel van de bekende elementen over, soms ook kleine dingetjes die je makkelijk kunnen ontgaan. Er is weer een aardige inbraakscène, een spectaculaire motor-achtervolging zoals in de tweede film, geintjes met ontvoeringen en maskers. Erg leuk allemaal.

In tegenstelling tot in Ghost Protocol is Pegg nu voor de humor een stuk minder een flauwe toevoeging. Hij wordt wat serieuzer gebruikt en zijn grapjes komen daardoor ook wat beter uit de verf. Al gaat hij toch wel lichtjes irriteren tegen het einde. Dat is dan ook wel het minste en meest ernstige deel van de film (het beste vond ik Wenen, Marokko en de openingsscène). In elk geval het moment waar mijn aandacht wat weg begon te ebben. Rhames keert nu terug in meer dan een cameo, maar ik vond hem eigenlijk wel wat tegenvallen, net als Renner. Vooral krijgt ook wel wat weinig te doen. Verder lijkt het erop dat Baldwin in elk geval ook in de volgende film zal verschijnen. Hij is altijd erg betrouwbaar in rollen als deze.

Waar de film nog wel anders in is dan in zijn voorgangers is dat Tom Cruise nu een beetje de hoofdrol moet delen met Rebecca Ferguson, die ook echt leuk is. Je kunt haar rol amper nog een bijrol noemen. Ze is duidelijk een waardig bondgenoot en redt Hunt zelfs nog een of twee keer het leven. Al is Hunt nog wel altijd de slimste in de film, degene die altijd alles gelijk doorheeft, sluw plant en aan iedereen (en ons als kijkers) uitlegt hoe de vork in zijn steel zit. De in Hollywood zo voor de hand liggende romance tussen de twee aantrekkelijke hoofdpersonen komt er gelukkig niet. Een verstandige beslissing. Verder vond ik Harris een behoorlijk overtuigende bad guy, in elk geval tot hij begint te praten. En die sluikreclame, tsja. Erg jammer weer. In een scène maakten ze het wel heel bont, als Benji een spelletje speelt op zijn werk. Desondanks een heel behoorlijke actiefilm. En die Cruise, wat een fenomeen. Op die leeftijd nog zo'n overtuigende actie-acteur en ook nog diezelfde brutale, arrogante en jongensachtige uitstraling. 3.5*.

avatar van Ziegler

Ziegler

Ik vond deze matig onderhoudend. Geen slechte film, maar het kon mijn aandacht niet echt pakken.

avatar van Noodless

Noodless

Beter dan verwacht. Het vorige deel vond ik ook best aardig en deze dus ook. Dit heeft te maken met heel wat mooie locaties, sterke actiescènes , een sterke vrouwelijke tegenhanger van Hunt en een degelijke booswicht. Natuurlijk een paar over the top scènes,maar algemeen best leuk om naar te kijken. 7/10

avatar van Insignificance

Insignificance

Te doen. Voor een Mission Impossible blockbuster. Voor eentje van McQuarrie iets minder. Geen echte stempel. Dan biedt zo'n franchise misschien toch minder ruimte dan gehoopt. Beter dan de vorige, dat dan weer wel. De humor bevalt ook beter, al voelt het met Pegg aan boord altijd een beetje geforceerd. Verhaaltje uiteraard van hetzelfde laken een pak, stuiterend over de wereld op zoek naar het volgende groteske actie segment.

Het onderwater gebeuren is wel aardig, maar verder zit er niet iets tussen dat zal blijven hangen. Vond het allemaal iets te inwisselbaar. Ook dat zal wel iets te maken hebben het concept. De bad guy heeft wel wat met z'n aparte stem. Verder valt er bij de cast niet zoveel te halen. Ferguson blijft in ieder geval te vlak om als meppende tante uit te blinken. Wat rest is volle vaart vooruit met de gebruikelijke onzin. Het kan er mee door.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Met een leuk tempo volgen delen zich nu op.

En met J J abrhams eerst als regiseur en nu de laatste twee delen als producer ,is de kwaliteit erg sterk.

De actie scenes zijn om te smullen ,,,al vond ik de vorige twee net iets beter.

Vooral toen Abrams deel 3 regiseerde was het een genot voor het oog.

Maar ook met wijlen hofman als bad guy was er een niet snel te vergeten .

dit deel was zeker niet onaardig ,,,maar ik vermoed dat je de film snel bent vergeten.

De moeite waard,en hoop zeker op vervolg.maar ik hoop ook dat het net iets meer in zijn mars heeft.

avatar van Proeneke

Proeneke

Wel leuk, altijd een beetje van tzelfde, maar ja...tis weer maandag, en das ook elke keer tzelfe.

Tom krijgt wel een ouwe kop viel me op. Tijd voor de botox, Tom!

Dit bericht vernietigt zichz.......te laat.

avatar van mnrk

mnrk

Join the IMF. See the world, on a monitor, in a closet.

Deze 5e M:I film is gewoon heerlijk vermaak en kijkt wederom lekker weg...

De locatie's zijn wederom top gekozen (vooral Wenen heeft iets extra's), en de actie scene's zijn ook zeer goed en geven deze film dat wat we kunnen verwachten...

Tom Cruise blijft gewoon goed als Hunt en wordt bijgestaan door de zeer charmante Rebecca Ferguson die ook goed speelt. Maar stiekem is het toch Simon Pegg die net dat extra's brengt in deze film...

Dit allemaal voorzien van een aangename score...

Joe Kraemer - Mission: Impossible - Rogue Nation (2015) - MusicMeter.nl

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Na een sterk derde en vierde deel, is dit toch wel een hele stap terug.

Halverwege de film verschiet de film al z'n kruit met een spectaculaire achtervolgingscene (overigens niet zo goed als die in deel 2), om vervolgens met een sisser af te lopen.

Het verhaal is ook niet zo groots als voorgaande delen, en wat dan overblijft is een aardig tussendoortje.

avatar van JJ_D

JJ_D

Nou ja, van genoten. De film zit weliswaar vol onmogelijke plottwists en de humor is hier en daar wel erg slapjes, maar verder doet de formule het wat mij betreft nog altijd erg goed. Niet zo heel veel ballast, vooral opwindend in beeld gebrachte actie binnen een oerdegelijk maar verdomd spannend verhaal zonder voorspelbare afwikkeling. Fijne muziek ook, die mooi Marokkaans of Brits (Elgar, iemand?) kleurt wanneer het kan.

Een beetje 'Turandot' hier, een sausje Rebecca Ferguson daar, enfin, het zijn ingrediënten voor een onderhoudende filmavond. Dus, geloof het of niet, maar ik zou 'Rogue Nation' verdorie aanbevelen.

avatar van de grunt

de grunt

Het zijn allemaal van die actievehikels tegenwoordig. Gelukkig in deze aflevering mooi in balans met de nodige relativering, hetgeen waar zijn voorganger van Brad Bird danig in tekort schoot. Deel 5 : tja, het ziet er allemaal gelikt uit, maar de sfeer is ver te zoeken. Ook mag er van mij meer ingezet worden op 'intelligence', waar de serie toch op hoort te drijven. Ben bang dat de oefening van DePalma niet meer geëvenaard gaat worden in termen van charme en sfeer. En Tom Cruise.. vanaf nu die botox pot laten staan!

avatar van Matt81

Matt81

Aardige actie

Niets meer niet minder. Men schakelt van achtervolg naar achtervolg naar schietpartij e.d Ferguson geeft nog enkele frisheid aan de film. Verder is het gewoon 'n lekkere wegkijker.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

In deze film gaat het eigenlijk vooral om de actie want het verhaal is nou niet echt om van te smullen. Spionage, dubbelspionage, versla de slechterik bla bla bla... je kan zo'n verhaal ondertussen wel dromen. De actie is wel aardig, het ziet er allemaal wel goed uit. Het acteerwerk vond ik niet altijd even best, en van Simon Pegg ben ik al helemaal geen fan. Beetje een standaard actiefilmpje, maar met het verstand op nul kan het er wel mee door. Vond ik Spectre toch nèt iets beter.

avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

Waar de vorige MI-films nog totaal verschilden van elkaar borduurt Rogue Nation wél duidelijk voort op Ghost Protocol. Dat heeft vooral z'n voordelen maar toch enkele nadelen.

Laat ons duidelijk zijn. Rogue Nation is éen van de beste actieblockbusters van 2015. Dat in Ghost Protocol haast een perfecte balans is gevonden in de cast, verhaal, actie, camerawerk zorgt voor een zekere rust die hier bij momenten nog overtroffen word. De cast is weer prima in orde met Harris als degelijke badguy (valt naar finale toe wel wat tegen), Baldwin die een mooie intro krijgt en Ferguson die duidelijk het beste vrouwelijke personage uit de reeks speelt. Toch overtuigt ze me niet volledig (vooral door alle lovende kritieken die ik las). Uiteindelijk is haar personage nogal voorspelbaar en heeft ze naar mijn zicht ook niet echt het uiterlijk van een femme fatale waar Cruise zo maar z'n oude liefde voor in de vergetelheid duwt. Nu, hoewel haar personage best voorspelbaar is speelt Ferguson het wel met verve en dankzij een mooie toevoeging van haar skillz is zij zeker een personage dat haar plaats verdient in deze reeks.

Het verhaal dan. Op zich is er niks mis mee en is de vaart verpletterend en onderhoudend. Anderzijds is het gegeven van 'ontheven uit functie' de laatste jaren wel ontzettend veel gebruikt en brengt het ook nergens vernieuwing. Integendeel, ik had vaak het gevoel dat ik naar een soort van Bondfilm aan het zien was. Zeker toen tijdens de motoscène een soundtrack wél heel Bondiaans aanvoelde. Nu, het is wel solide uitgevoerd en gecombineerd met de schitterende locaties en actiescènes is het ook nergens storend. De finale is dan weer typisch MI en zorgt voor een fantastisch einde dat smaakt naar meer. Maar of ik Rogue Nation nu hoger inschat? voorlopig niet. Maar Ghost Protocol kreeg ook een opwaardering na een herkijkbeurt dus wie weet...

Rogue Nation is een heerlijke actiethriller met dank aan een uitstekende cast, schitterende actiescènes, een spannend onderhoudend verhaal en uitstekend camerawerk.

avatar van ricone

ricone

heerlijke actie, met nooit vervelend verhaal!!!!, ferguson overtigd , gewoon zeer vermakelijk

avatar van flamingant

flamingant

"Bondfilm" met wat meer actie ?

avatar van Rodger

Rodger

jawel... toch weer een prima film uit deze serie..

vlotte actie, prima verhaal.. en lekkere muziek.

131 minuten entertainment.

3.5***

avatar van martijn011

martijn011

Eindelijk gezien en ik moet zeggen dat dit vijfde deel een zeer welkome aanvulling is op de MI reeks. Het gaat ongeveer verder waar het vorige deel is gestopt, namelijk het vinden van het zogenaamde 'Syndicaat'.

De laatste films zijn wel meer op de actie gericht dan op intelligente spionage, dat is aan de ene kant wel jammer. Aan de andere kant ziet de actie er wel fenomenaal uit. Komt natuurlijk vooral omdat Cruise niet vies is van een stuntje meer of minder. Realistisch is het dus wel.

De cast is grotendeels intact en dat doet een filmreeks goed. Pegg, Renner en Vaughn gaan moeiteloos door met waar ze in het vorige deel mee bezig waren.

Wat mij betreft is een volgend deel welkom. Wel iets minder Bondaspecten en teruggaan naar de succesformule van het eerste deel beveel ik dan wel aan.

Voor deze film drieënhalve ster.

scorsese

Goeie film waarin Ethan Hunt en zijn team er ditmaal alleen voor staan als hun organisatie opgedoekt wordt. Het plot is onderhoudend genoeg en het verhaal is een direct vervolg op de vorige film. Genoeg goeie actie-scenes maar net een tikkeltje minder spectaculair dan het vorige deel. Tom Cruise stelt opnieuw niet teleur en Simon Pegg vormt voor de tweede keer een leuke aanvulling.

avatar van principal2000

principal2000

Zoals alle M.I.'s een zeer onderhoudende film, maar er gebeurt zoveel dat ik vaak de films door elkaar haal en niet goed meer kan navertellen wat er nu precies gebeurt is in de film.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Hadden ze de boel net weer zo heerlijk op de rit na het onthutsend slechte tweede deel, komen ze uit het niets met deze miskleun aanzetten. Ik had hier oprecht hoge verwachtingen van, maar M:I5 is helaas véruit het saaiste deel van de serie geworden; geen doorkomen aan en nergens ademt het die typische M:I-sfeer.

Erg teleurgesteld. En nu snel een punt erachter, voordat de serie nog meer schade oploopt. De delen 1, 3 en 4 verdienen meer.