Er ging een schok door de filmwereld toen in februari 2020 de Academy Award (Oscar) voor beste film werd toegekend aan Gisaengchung (Parasite) uit Zuid-Korea. Ik was minder verrast. Sinds mijn kennismaking met films uit het gespleten schiereiland zo’n tien jaar geleden, heb ik tot nu toe 539 films uit Zuid-Korea gezien (en één uit Noord-Korea). Dit op een totaal van meer dan 6000 stemmen. Tientallen prachtige films heb ik inmiddels voorbij zien komen. Bijgaand een greep uit de films die mij het meest zijn bijgebleven. Het betreft drama’s, komedies en romantische films. In Zuid-Korea worden ook veel actiefilms gemaakt met een hoop geweld, maar daar heb ik zelf niks mee. Liefhebbers van dat genre zullen dus elders te rade moeten gaan.
Romantisch drama over een onbaatzuchtige, onvoorwaardelijke liefde. Zij de dochter van een rijke aannemer; hij een uitvoerder op de werken van haar vader. Tegen de stroom in verliefd, verloofd en getrouwd. Maar dan slaat het noodlot toe in de vorm van Alzheimer. “Is dit de hemel?” vraagt Soo-jin zich uiteindelijk af. Een emotionele rollercoaster met opmerkelijke chemie tussen de beide protagonisten Woo-sung Jung en Ye-jin Son. De mooie soundtrack met o.a. fraaie uitvoeringen van “Nessun Dorma” en “La Paloma” vervolmaken deze prachtige film.
Geregisseerd door:John H. Lee Met onder meer: Jung Woo-sung, Son Ye-jin en Baek Jong-hak
Sfeerrijke, hilarische zwarte komedie met een ingenieus script. Het vernuftige verhaal kent zoveel verrassende wendingen, dat het nauwelijks na te vertellen is. Een uiterst onderhoudende film met niet alleen een in meerdere opzichten fantastisch verhaal, maar ook met uitstekende acteerprestaties. Een pareltje van regisseur Joon-ho Bong. De film was in 2020 de terechte winnaar van alle prijzen die er in de filmwereld te winnen zijn, waaronder vier Oscars!
Geregisseerd door: Bong Joon Ho Met onder meer: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun en Cho Yeo-jeong
Op een heuveltop staat een jongeman te wachten op een jonge vrouw. Twee jaar geleden hebben zij samen een tijdcapsule begraven die zij vandaag zouden openen. De jonge vrouw komt niet opdagen. In retrospectief vertelt de jongeman hoe zij elkaar hebben leren kennen. Het amusante verhaal over de capriolen van een jong stel is verpakt in een warme, innemende en romantische film, in drie delen (eerste helft; tweede helft; extra tijd) met talrijke kostelijke scènes. Vooral Ji-hyun Jun (Gianna Jun) als de kortaangebonden vrouw is in topvorm: “Wil je dood?”
Geregisseerd door: Jae-Yong Kwak Met onder meer: Cha Tae-hyun, Jun Ji-hyun en Kim In-mun
Achtervolgd door een gewelddadig verleden sluit een vrouw zich af van alles en iedereen. Dan treft zij op een dag op straat een verwaarloosd en mishandeld klein meisje aan, dat haar ouderlijk huis heeft ontvlucht. Tegen beter weten in neemt de vrouw het kind onder haar hoede. Een sterk psychologisch drama over kindermishandeling, traumaverwerking en verlossing met indrukwekkend acteerwerk van Ji-min Han en de kleine Shi-a Kim. De slotscène is er een om in te lijsten. Sterk regiedebuut van Ji-won Lee.
Geregisseerd door:Ji-won Lee Met onder meer: Han Ji-min, Kim Si-a en Lee Hee-jun
Wanneer een docent nieuw wordt aangesteld op een school voor kinderen met gehoorproblemen, ontdekt hij dat kinderen fysiek en seksueel misbruikt worden door leraren. Samen met een mensenrechtenactiviste stelt hij de wantoestanden aan de kaak. Zij stuiten op formidabele tegenwerking, want de schoolleiding, aanklagers, priesters en zelfs de politie willen het misbruik in een doofpot stoppen. Een heftig rechtbankdrama, dat geïnspireerd is door waargebeurde feiten.
Geregisseerd door:Dong-hyuk Hwang Met onder meer: Gong Yoo, Yu-mi Jung en Kim Hyun-soo
De bedrieger bedrogen. Een ingenieuze, pikante thriller over hebzucht en lust, rijkelijk gevuld met plotwendingen, intriges en erotiek. Met en zonder kleren zijn Min-hee Kim als de rijke vrouw en Tae-ri Kim (haar geslepen dienstbode) uitzonderlijk goed bezig. De voortreffelijke cinematografie en een prima soundtrack maken er een fascinerend geheel van. Jammer alleen van de martelscène tegen het einde, want die past voor geen meter bij de rest van het verhaal.
Geregisseerd door: Chan-wook Park Met onder meer: Kim Min-hee, Kim Tae-ri en Ha Jung-woo
Een schokkende film over een klein meisje dat onderweg naar school beestachtig wordt mishandeld en verkracht door een dronken man en daaraan blijvend letsel overhoudt. Behalve op het meisje focust het verhaal zich op haar vader, die na het gebeuren een nagenoeg complete metamorfose ondergaat. Vooral het optreden van de kleine Re Lee (pas 7 jaar oud ten tijde van de opnamen) laat een onuitwisbare indruk wachter. Een hartverscheurende film in de ware zin van het woord.
Geregisseerd door:Joon-ik Lee Met onder meer: Sol Kyung-gu, Ji-won Uhm en Lee Re
Een stuitend verhaal over twee jonge tieners, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Japanners onder valse voorwendselen worden meegelokt om ingezet te worden als troostmeisjes voor soldaten. In een tweede, hedendaagse verhaallijn ontfermt een overlevende van die praktijken zich over haar rebelse buurmeisje, dat de vernieling in dreigt te geraken. Een pakkende film over afhankelijkheid en groeiende kamaraderie tussen tegenpolen.
Geregisseerd door:Lee Na-Jeong Met onder meer: Hyang-gi Kim, Kim Sae-ron en Kim Young-ok
Prachtige, haast epische film over 15 dagen uit het regiem van zeventiende eeuwse koning Gwanghae. Over die periode ontbreekt in de annalen van de Joseon dynastie elke vorm van documentatie. De scriptschrijvers hebben een fantasie geschreven over wat er in die twee weken gebeurd zou kunnen zijn. Ze hebben dat met verve gedaan. Er zit alles in: drama, actie, verraad, humor en een vleugje romantiek. Daarnaast zijn de settings oogverblindend en ook de cinematografie en het acteerweer zijn top.
Geregisseerd door:Chang-min Choo Met onder meer: Han Hyo-joo
Aandoenlijk drama over twee kleine kinderen, die door hun moeder gedumpt worden. Eerst bij een narrige tante, waar ze voornamelijk op zichzelf en elkaar aangewezen zijn en later bij hun grootouders op het platteland, waar ze tenminste liefdevol ontvangen worden door hun grootmoeder. Onweerstaanbaar door het magnifieke acteren van de twee schattige kinderen, die nooit uit hun rol vallen en die je met hun biologerende blikken regelmatig als het ware betoveren. Een juweeltje.
Geregisseerd door:So Yong Kim Met onder meer: Kim Mi-hyang, Kim Hee-yeon en Kim Seong-hee
Voor meer filmtips uit Zuid-Korea kan je terecht in het forum:
Even van de gelegenheid gebruik maken door een nieuwe oproep te doen: in dit geval vraag ik niet om jezelf aan te melden voor deze reeks van gebruikersberichten op zondag (want dat werkt niet, is gebleken) maar om iemand anders erbij te lappen!
Dus heb je een suggestie van iemand die je een bijzondere filmexpertise toedicht, om met een toplijst uitgelicht te worden op de voorpagina, stuur me een bericht met naam en rugnummer.
Oh! Soo-jung [ Virgin Stripped Bare by Her Bachelors] (2000) is wel aardig, maar de andere films van Sang-soo Hong die ik gezien heb (8 stuks) komen in mijn beleving niet boven de middelmaat uit. Dat kan heel goed aan mij liggen natuurlijk. Gewoon een kwestie van smaak en perceptie.
Wow, te gek Bbarbie. Ik ben liefhebber van de Zuid-Koreaanse films. Zowel de actie/thrillers en ook drama en zeker de oorlogsfilms. Ik heb gemerkt dat best veel mensen zich toch laten afschrikken door de taal. Maar dat is voor mij inmiddels totaal geen probleem meer. In het begin is het misschien ff wennen, maar als ik nu op bv Netflix een Koreaanse film kijk heb je de keuze om de taal te wijzigen. Pas stond een film al op Engelse audio, maar heb het snel terug gezet naar de originele Koreaanse audio. Dat vind ik gewoon beter bij die films passen. Inmiddels heb ik ook al aardig wat titels gezien, maar je hebt er hier toch enkele bij staan die ik nog niet zag en die me zeer de moeite waard lijken. Zoals Snowy Road. Ik hoop dat ik die ergens kan vinden.
Aangezien je het al uitgebreid hebt over de film 'Parasite' hebt, had ik hem persoonlijk uit de lijst gelaten, het is inderdaad een goede film maar, ik denk dat zijn plekje ook opgevuld had kunnen worden met een film die men wellicht niet kent en ook erg sterk is. Verder leuke lijst BBarbie! Ik ben niet zo van de Zuid-Koreaanse films (laten we maar zeggen Aziatische cinema) maar, ik begin het wel steeds interessanter te vinden, daar gaat dit lijstje zeker bij helpen.
Right Now, Wrong Then en On The Beach At Night Alone zijn de twee meest bekeken films op lboxd. Die eerste is ook een gelauwerde titel. Die staan ook op mijn kijklijst.
Ik heb een grote voorliefde voor de Koreaanse cinema, al heb ik volgens mij nog nooit een uit het Noorden kunnen bewonderen.
Ik kijk dan wel voornamelijk films uit de misdaad hoek (Hwanghae, Chugyeokja, Biyeolhan geori of Salinui chueok om maar wat te noemen) en heb de drama wat links laten liggen, dus ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar enkele van jouw lijstje.
Mooie lijst, BBarbie en ik vind het inderdaad ook erg jammer dat veel mensen de Koreaanse cinema alleen associeren met actiefilms, terwijl er ook erg veel fraai drama uit vandaan komt. Do-ga-ni en The Handmaiden liggen al tijden klaar om eens gezien te worden en Snowy Road en Masquerade zijn voor mij zeker mooie tips!
Mooi lijstje. The Handmaiden is een favoriet, net als Parasite - al ligt het dan voor de hand. Bevreemdende verhalen worden gebracht in een kleurrijke stijl. Nog een persoonlijke favoriet is Samaria.
Reacties (16)