Annyeong, Hyeonga (2005)

Zuid-Korea
Drama / Familie

geregisseerd door Tai-hyung Lim
met Jin-bin Park, Woo-hyeok Choi en Chong-ok Bae

Bij de oudere broer van de 9-jarige Han-yi is een gevaarlijke hersentumor ontdekt. Han-yi doet er alles aan zijn broer op te vrolijken in het ziekenhuis. Op een dag gaat hij met zijn vriendje Wook-yi naar diens geboortedorp in de provincie. Wook-yi wil Han-yi 'Tarzan' laten zien, een verwilderde eenling wonend in de bergen. Het tweetal schrikt zo van Tarzans plotselinge verschijning, dat Wook-yi door een val buiten westen geraakt. Tarzan weet Wook-yi door middel van water weer op de been te krijgen. Han-yi weet nu zeker dat dit "het water des levens" is, en neemt het water mee naar huis om zijn broer te genezen.

avatar van Baggerman
Wat? Huh?

Heeft NIEMAND hier nog deze film gezien???

Een zeer ontroerende tearjerker van een op alle fronten hoog niveau. Laat je niet bedriegen door de ogenschijnlijk kinderachtige plotbeschrijving, want daarachter gaat een zeer serieuze film met zowel en lach en een traan schuil. Eigenlijk is het prachtdrama vemomd lijkend als kinderfilm, maar zeker géén kinderfilm! De film toont subtiel het dramatische effect van een levensbedreigende ziekte op zowel de patiënt als zijn directe familieleden, met centraal hier het jongere broertje dat sowieso al een beetje een verwend probleemkind is.

Het knappe hier is dat Hanji echt als kind reageert en zich zo blijft gedragen, ook in negatief gedrag. Mooi is dat je als kijker toch sympathie blijft voelen met het joch, dat werkelijk fantastisch wordt neergezet door Jin-bin Park; het lefgozertje met de prachtmimiek hier op de poster. Kindsterren zijn vaak een bron van ergenis, maar hier komen ze (ook de oudere broer en Wook uit het plot presteren bovenmaats) zeer geloofwaardig over, vooral omdat men ze kind laat zijn en blijven.

De film wordt nergens tè sentimenteel en verloopt volkomen geloofwaardig.

Heel fraai ook de tegenstelling tussen het begin van de film en het einde, waar de karaktergroei van Hanji heel subtiel wordt neergezet!

Zeer aanbevelenswaardig en alweer een voorbeeld dat er in Korea wel degelijk fraaie films worden gemaakt! Voorlopig zie ik geen minpunten of zulke minieme dat ik afgerond nog op de maximale scoren uitkom.

Een lach en een traan liggen wel heel erg dicht bij elkaar in deze emotionele rollercoaster over een guitig jongetje, die te maken heeft met een ernstig ziek broertje en dito vriendje. Grappig, tragisch en aandoenlijk tegelijk, vooral dankzij de formidabele rol van de kleine Jin-bin Park, die er blijk van geeft over een geweldige mimiek te beschikken en schijnbaar moeiteloos alle stemmingswisselingen over het voetlicht weet te brengen. In velerlei opzicht een waar genoegen.