• 10.527 nieuwsartikelen
  • 8.963.250 stemmen

Gwanghae, Wangyidoen Namja (2012)

Drama | 131 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Masquerade / 광해: 왕이 된 남자 / 光海: 王이 된 男子

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Chang-min Choo

Met onder meer: Han Hyo-joo

Gesproken taal: Koreaans

Plot Gwanghae, Wangyidoen Namja

"15 days lost to history."

Koning Gwang-hae is verwikkeld in een intrige in zijn paleis dat tot doel heeft hem te vermoorden. Gwang-hae vraagt zijn vertrouwde raadslid Heo Kyun om een dubbelganger voor hem te vinden. Deze wordt gevonden in Ha-seon. Wanneer de koning instort door een mysterieus gif, moet Ha-seon de grootste maskerade uit zijn carrière uitvoeren om het land te redden. Dit terwijl hij voortdurend met de dood bedreigd wordt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Lady Ahn

avatar van Onslaught

Onslaught

Uitstekende film.

Film kent weinig hoogtepunten als je niet kan genieten van de pracht en praal van de Aziatische hofhouding en etiquetes, maar als dat je niet stoort dan en je worstelt door het eerste uur heen, dan wordt de tweede helft al een stuk leuker.

Er wordt uitstekend in geacteerd en de decors en kostuums zijn prachtig. Verder een leuke mix van spanning, drama, humor en actie.

Film heeft het tevens heel goed gedaan in de Koreaanse bioscoop.

gauke

Een onderhoudend, interessant, ambitieus opgezette en solide productie met oog voor detail. Mede door de fantastische decors en de prachtige kleurrijke kostuums (wat een pracht en praal) is dit historische drama visueel bijzonder sterk. Het goed geschreven, klassieke verhaal over een stand-in koning (vanzelfsprekend vol intriges en politieke listen) speelt begin 17e eeuw en bevat zowel serieuze als komische componenten. De fantastische bezetting speelt met geestdrift.

avatar van breedbeeld

breedbeeld

Aardigie film. Jammer dat steeds meer Aziatische films een patetisch einde krijgen( waar dat eerder vooral bij Chinese films was ) .

avatar van Walter White

Walter White

Het is een prachtige film met mooie verhaal, en ook sommige stukjes waardoor ik om moest lachen.

BBarbie

Prachtige, haast epische film over 15 dagen uit het regiem van 17e eeuwse koning Gwanghae. Over die periode ontbreekt in de annalen van de Joseon dynastie elke vorm van documentatie. De scriptschrijvers hebben een fantasie geschreven over wat er in die twee weken gebeurd zou kunnen zijn. Ze hebben dat met verve gedaan. Er zit alles in: drama, actie, verraad, humor en een vleugje romantiek. Daarnaast zijn de settings oogverblindend en ook de cinematografie en het acteerweer zijn top; in het bijzonder de dubbelrol van Byung-hun Lee. Het resultaat is een heel erg mooie film, die zonder meer voor herziening vatbaar is. Ik sluit niet uit dat er dan de maximale waardering uitkomt.

avatar van Din Viesel

Din Viesel

Volledig eens met de collega's hierboven. Mooie, fijnzinnige film met prachtige decors en kostuums. Bij momenten grappig en vooral onderhoudend. In het begin soms wat langdradig voor ons westerlingen. Al bij al toch een aanrader.