- Home
- jacobine_rodijk
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten jacobine_rodijk als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Choice, The (2016)
Wellicht één van de grootste oplichtpraktijken ooit ie Nicholas Sparks; voor de 11de keer weet ie 't publiek weer te belazeren met praktisch 't exact hetzelfde verhaal sinds Message in a Bottle (1999). Petje af dat ie daar keer op keer zo schaamteloos mee wegkomt. Op zich hoeft dat zelfs niet zo'n groot probleem te zijn, echter is er ook haast geen chemie tussen de twee hoofdrollen en je maakt een blinde nog niet wijs dat Palmer een upgrade is boven Daddario; wat een flater van een castingskeuze.
Chumscrubber, The (2005)
Fantastische donkere, satirische tienerfilm. Echt één van de meest merkwaardige films van 2005, die ik naar aanleiding van het gemiddelde op IMDb en de recensies zwaar ondergewaardeerd vind. Bell doet het uitstekend eveneens als de rest van de jonge cast, en de rest van de volwassen cast mag ook noemenswaardig zijn, ondanks ieders z'n kleine on-screen tijd, met Fiennes als uitschieter (nu nog The Constant Gardener).
Het verhaal is moeilijk te omschrijven, ondanks dat er in principe nogal weinig gebeurd heb je tijdens het kijken toch het gevoel dat er zovéél gaande is rondom de personages dat je het allemaal nog niet door kan hebben in één kijkbeurt. Voor nu een dikke 4*, maar kan nog verhoogd worden na een 2de kijkbeurt.
Clemency (2019)
Ijzersterk acteerwerk van Woodard en Hodge kunnen dit regiedebuut van Chukwu helaas niet boven "redelijk" tillen, wat grotendeels komt door het doorsnee script; tevens van de regisseur's hand. Zoveelste verhaal rondom een zwaar beroep waarbij persoonlijke emoties geen factor mogen zijn maar langzaam maar zeker toch begint te breken. Visueel weinig opvallend verder, wat vaker is bij gevangenisdrama's. De unanieme kritische lof is overdreven maar de potentie voor een betere opvolger van deze regisseur is zichtbaar; de discipline is niet te ontkennen. 2,5*
Mijn 6000ste stem, overigens.
Cleveland Kidnappings, The (2021)
Waarschijnlijk wilt niemand de rol van nare Ariel Castro spelen, want het verbaasd me dat er na een decennia nog geen (fatsoenlijke) speelfilm is gemaakt van deze beruchte zaak over drie meiden die 10 jaar lang (!) in een kelder vastgeketend zaten. En zo ook geen fatsoenlijke documentaire, dit is allemaal erg snel en doorsnee in elkaar gezet als een soort zondagavond special om een leeg anderhalf uur op te vullen. Er wordt overigens erg weinig op Castro zelf ingegaan; motivatie, de hoe-en-wat wordt allemaal niet gediscussieerd of intentioneel achterwege gelaten uit respect voor de overlevenden (die ook zelf aan het woord komen). Begrijpelijk, maar oppervlakkig als resultaat. Netflix, waar blijf je?
Code Two (1953)
Vrij standaard noir filmpje dat, ondanks z'n al magere speelduur van 71 minuten, vrij traag op gang komt. Er wordt zoveel tijd besteed aan de politie training van de drie hoofdrolspelers - Meeker diegene met het korte lontje uiteraard - dat het haast op een rekrutering promo begint te lijken. Wanneer het plot eenmaal op gang komt in de tweede helft zitten wordt het allemaal wat boeiender, met een aantal spannende snelweg scènes - géén spectaculaire auto achtervolgingen of dergelijk - ie niet enkel goed gefilmd zijn voor ie tijd maar ook behoorlijk inventief zijn; zelfs voor hedendaagse standaarden.
Color Purple, The (2023)
Goed geacteerd, paar leuke nummers, maar het povere script weet het geheel niet coherent samen te brengen. Er worden (te)veel tijdsprongen gemaakt die enkel duidelijk worden gemaakt omdat er een paar rimpels toegevoegd zijn op het gezicht, of omdat een kind plots een meter is gegroeid van de ene naar de andere scène. Kan de ‘85 versie nauwelijks meer herinneren maar Spielberg (en Nederlandse scenarist Menno Meyjes) moeten dat wel beter hebben aangepakt indertijd, daarom een iets lagere score.
Creed II (2018)
Alternatieve titel: Creed 2
Redelijke doch tegenvallende opvolger van Creed. Meest gemiste hier is Coogler's voortreffelijke regie (en schrijfwerk, wellicht) uit het vorige deel, Caple Jr. heeft simpelweg niet de vakkundigheid om iets fris en spannends af te leveren in een reeks dat toegegeven inmiddels in zijn 7de iteratie bevindt. Maar wellicht de grootste struikelpunt zit hem in de casting van nieuwkomer Florian Munteanu als Drago's zoon. Als dit een superhelden film was geweest dan hadden de fysieke verschillen tussen de twee acteurs mij een worst kunnen wezen. Als boksers in een 'echte' wereld, echter, had dit praktisch als derde genre science fiction kunnen aanduiden hierboven. Jammer, een iets meer evenwichtige casting tegenover Jordan had dit makkelijk naar een 3,5* kunnen tillen.
Curious Case of Benjamin Button, The (2008)
Prachtige film, naast een paar kleine smetjes her en der (de overgestappen jaren waren af en toe té snel en groot) is dit gewoon een magische film van de heer Fincher.
Erg mooie speciale effecten ook, die zoals in Zodiac weer erg moeilijk te spotten zijn, wat het geheel er alleen maar beter op maakt. 4,5*