Code Two (1953)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Fred M. Wilcox
met Ralph Meeker, Elaine Stewart en Sally Forrest

Chuck O'Flair en zijn twee vrienden, Russ Hartley en Harry Whenlon, melden zich aan bij de politieacademie in Los Angeles. Wegens wangedrag wordt Chuck bijna van de academie verwijderd. Nadat de drie mannen de opleiding hebben afgerond, komt één van hen in aanraking met een bende zwarthandelaren en wordt gedood. Chuck verzoekt toestemming om de moordenaar op te sporen.

avatar van jacobine_rodijk
Vrij standaard noir filmpje dat, ondanks z'n al magere speelduur van 71 minuten, vrij traag op gang komt. Er wordt zoveel tijd besteed aan de politie training van de drie hoofdrolspelers - Meeker diegene met het korte lontje uiteraard - dat het haast op een rekrutering promo begint te lijken. Wanneer het plot eenmaal op gang komt in de tweede helft zitten wordt het allemaal wat boeiender, met een aantal spannende snelweg scènes - géén spectaculaire auto achtervolgingen of dergelijk - ie niet enkel goed gefilmd zijn voor ie tijd maar ook behoorlijk inventief zijn; zelfs voor hedendaagse standaarden.