Clemency (2019)

geregisseerd door Chinonye Chukwu
met Alfre Woodard, Aldis Hodge en Richard Schiff

Bernadine Williams is een gevangenbewaarder die plichtsgetrouw executies uitvoert in een zwaarbewaakte gevangenis. Op persoonlijk vlak raakt ze steeds meer van haar echtgenoot vervreemd. Met de ter dood veroordeelde gevangene Anthony Woods schept ze een goede band. Hun vriendschap zorgt ervoor dat Bernadine geconfronteerd wordt met de psychologische en emotionele problemen die haar baan met zich meebrengt.

avatar van jacobine_rodijk
Ijzersterk acteerwerk van Woodard en Hodge kunnen dit regiedebuut van Chukwu helaas niet boven "redelijk" tillen, wat grotendeels komt door het doorsnee script; tevens van de regisseur's hand. Zoveelste verhaal rondom een zwaar beroep waarbij persoonlijke emoties geen factor mogen zijn maar langzaam maar zeker toch begint te breken. Visueel weinig opvallend verder, wat vaker is bij gevangenisdrama's. De unanieme kritische lof is overdreven maar de potentie voor een betere opvolger van deze regisseur is zichtbaar; de discipline is niet te ontkennen. 2,5*

Mijn 6000ste stem, overigens.