• 8.985.214 stemmen

The X-Files - Seizoen 3 (1995-1996)

Show titel: The X-Files

Ontwikkeld door: Chris Carter

Met: Gillian Anderson, David Duchovny en Mitch Pileggi

Datum van release: vrijdag 22 september 1995

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 3 via Disney+

Plot The X-Files

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Dana Scully heeft geneeskunde gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van de X-Files zou betekenen.

Afleveringen Seizoen 3 (1995-1996)

1. 1. The Blessing Way

22 september 1995 (45 minuten)

The Cigarette Smoking Man probeert alle gestolen computer-bestanden te heroveren, maar wordt geconfronteerd door een man van wie hij dacht dat hij dood was. Scully worstelt met haar eigen gevoelens voor Mulder die vermist is en waarschijnlijk dood is, totdat ze een visioen over hem heeft.

2. 2. Paper Clip

29 september 1995 (45 minuten)

Mulder en Scully doorzoeken een mysterieuze foto van de samenzwering van de Syndicate, waar Mulder's vader bij betrokken was. Hun onderzoek leidt naar Strughold Mining Facility waar een mysterieus geheim wacht om ontrafeld te worden...

3. 3. D.P.O.

6 oktober 1995 (45 minuten)

Mulder en Scully doorzoeken het vijfde slachtoffer dat gedood is door bliksem in Oklahoma. Hun onderzoek leidt naar een jongen die een donderslag heeft overleefd. Wat als hij daar iets aan heeft overgehouden, zoals telepatische krachten?

4. 4. Clyde Bruckman's Final Repose

13 oktober 1995 (45 minuten)

Een helderziende helpt Mulder en Scully om een moord te onderzoeken op een voorspeller. De helderziende vermoedt, via zijn instinct, dat de dader een moordende gek is die zelf denkt dat hij helderziend is.

5. 5. The List

20 oktober 1995 (45 minuten)

Een ter dood veroordeelde gevangene maakt een belofte voor zijn executie dat hij vijf personen, waarschijnlijk bewakers, zal vermoorden na zijn dood. Dit lijken loze woorden, totdat er inderdaad sterfgevallen plaatsvinden. Mulder en Scully doen een onderzoek naar de zaak, Mulder gelooft namelijk het mysterieuze verhaal.

6. 6. 2Shy

3 november 1995 (45 minuten)

De agenten onderzoeken de dood van een aantal dikke vrouwen die online hebben gechat met een mysterieuze man. Mulder en Scully vermoeden dat het gaat om een seriemoordenaar, maar het vreemdste is de chemische substantie op de slachtoffers.

7. 7. The Walk

10 november 1995 (45 minuten)

Wanneer er opnieuw een gefaalde zelfmoordpoging plaatsvindt door een patiënt in een militaire revalideer-centrum vermoedt Mulder dat het gaat om een 'phantom-soldier'. Totdat er een nieuw slachtoffer wordt gekozen...

8. 8. Oubliette

17 november 1995 (45 minuten)

Er wordt een meisje ontvoerd en Mulder ziet zich gedwongen een andere vrouw bij de zaak te betrekken die alles voelt wat er met het slachtoffer gebeurt. Zij is eens ontvoerd door dezelfde kidnapper.

9. 9. Nisei

24 november 1995 (45 minuten)

Een pakketje met een videoband over een alien-autopsie komt bij Mulder terecht. Hun onderzoek leidt naar een Japanse diplomatie. Scully ontmoet ondertussen een groep vrouwen die worden ontvoerd door aliens en samen een pact hebben gesloten.

10. 10. 731

1 december 1995 (45 minuten)

Mulder zit op een trein met een tikkende bom aan boord samen met een mysterieuze NSA-agent.

11. 11. Revelations

15 december 1995 (45 minuten)

Mulder en Scully onderzoeken een aantal religieuze moorden. Alle slachtoffers hadden een mysterieuze stigmata gekregen wat een zeer mysterieus geloof is. Scully raakt persoonlijk betrokken wanneer ze een jongetje moet beschermen, die het volgende slachtoffer kan zijn...

12. 12. War of the Coprophages

5 januari 1996 (45 minuten)

Een klein dorpje krijgt een mysterieuze plaag van sterfgevallen die onder de kakkerlakken zitten. Wanneer Mulder ontdekt dat de kakkerlakken lichamen van metaal hebben, gaat zijn onderzoek zich verdenkingen op een getalenteerde bacteriënexpert.

13. 13. Syzygy

26 januari 1996 (45 minuten)

Mulder en Scully onderzoeken een aantal bijzondere moorden, gepleegd in New Hampshire, waarbij zich een mysterieuze vermenging van krachten voordoet.

14. 14. Grotesque

2 februari 1996 (45 minuten)

Mulder en Scully werken samen met Mulders ex-mentor wanneer ze een seriemoordenaar ontdekken die claimt bezeten te zijn geweest door een demonische kracht. De zaak neemt een onverwachte wending wanneer er opnieuw moorden plaatsvinden en de dader in de gevangenis zit. Mulder raakt echter meer betrokken dan Scully vermoedde...

15. 15. Piper Maru

9 februari 1996 (45 minuten)

Wanneer een Frans schip plotseling alle schippers radioactief ziek maken, doen Mulder en Scully onderzoek. Het onderzoek leidt naar een oude bekende en al snel lijkt Skinner zijn leven bedreigd te zijn.

16. 16. Apocrypha

16 februari 1996 (45 minuten)

Mulder gaat verder met zijn onderzoek naar de bizarre ziekte, maar al snel ontdekt hij dat dit al een rol speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Skinner herstelt van een schietpartij, en Scully ontdekt dat de man die haar zus vermoordde haar misschien nu ook dood wil hebben...

17. 17. Pusher

23 februari 1996 (45 minuten)

Agent Mulder en Scully worden ingeschakeld om de zaak van een man te onderzoeken die ervoor kan zorgen dat mensen doen wat hij wil. De verdachte gebruikt zijn machtige mogelijkheden om Mulder te draven in een gevaarlijk spelletje.

18. 18. Teso Dos Bichos

8 maart 1996 (45 minuten)

Een aantal moorden vinden snel plaats nadat een artefact naar Boston is gebracht die oorspronkelijk begraven lag in Ecuador. Scully verdenkt dat de zaak te maken heeft met politici terrorisme, maar Mulder vermoedt dat er iets heel anders gaande is.

19. 19. Hell Money

29 maart 1996 (45 minuten)

Een aantal mysterieuze sterfgevallen van Chinese immigranten leidt Mulder en Scully naar een Chinatown in San Francisco. Ze ontdekken snel dat de zaak te maken heeft met het verkoop van organen.

20. 20. Jose Chung's "From Outer Space"

12 april 1996 (45 minuten)

Wanneer twee verliefde tieners claimt ontvoerd te zijn door aliens, proberen Mulder en Scully proberen de waarheid te ontdekken, maar allebei lijken ze een verschillend verhaal te hebben. Ondertussen schrijft Jose Chung, één van Scully's favoriete schrijvers, een boek over de mysterieuze zaak.

21. 21. Avatar

26 april 1996 (45 minuten)

Het zijn moeilijke tijden voor Skinner, hij gaat scheiden van zijn vrouw. Wanneer plotseling zijn one-night-stand overlijdt wanneer hij een nachtmerrie heeft over een oude vrouw, wil Skinner zelf afrekenen met de mysterieuze zaak.

22. 22. Quagmire

3 mei 1996 (45 minuten)

Wanneer een aantal moorden plaatsvinden in een meer in een klein dorpje, worden Mulder en Scully ingeschakeld. Het volk van het dorp denkt dat het gaat om een zeemonster en nu moeten Mulder en Scully bewijzen wat er zich werkelijk bevindt in de gevaarlijke wateren.

23. 23. Wetwired

10 mei 1996 (45 minuten)

Als de agenten een aantal moorden onderzoeken waarvan de oorzaak mysterieuze beelden zijn, wordt Scully's vertrouwen in Mulder op de proef gesteld.

24. 24. Talitha Cumi

17 mei 1996 (45 minuten)

Agent Mulder en Scully zijn opzoek naar een man met vreemde krachten, hierdoor wordt een stukje van Mulder's verleden aan het licht gebracht. Het geheim kan mogelijk de ware waarheid vertellen over het bestaan van buitenaardse verschijnselen.

avatar van Sateck_mm

Sateck_mm

Nisei en 731 (ik zie het als 1 aflevering) is mijn favoriete aflevering. Steengoed!

avatar van Jordy

Jordy

Dit is toch wel m'n favoriete seizoen. Hoogtepunt van de conspiracy afleveringen (hierna ontspoorde het langzaam) en daarnaast hilarische afleveringen als Clyde Bruckman's Final Repose, War of the Coprophages en Jose Chung's "From Outer Space"

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Wederom een ijzersterk seizoen die geweldig opent met de vervolgdelen op de knallende afsluiter van seizoen 2.

Helaas kan ik net niet het volle pond geven, gezien het seizoen lichtelijk ontsiert wordt door komische afleveringen, die ik i.t.t. Jordy niet goed vind. Ik vind het niet bij de serie passen.

Daarentegen vind ik "Clyde Bruckman's Final Repose" wel weer goed, maar die aflevering kent dan ook een heel goed script.

Verder is dit derde seizoen op en top X-Files.

Voorlopig het sterkste seizoen van wat ik tot nu toe heb gezien (zit pas in seizoen 5), met hele fraaie afleveringen. De eerste 2 afleveringen The Blessing Way & Paperclip sluiten naadloos aan op de seizoensafsluiter Anasazi van seizoen 3. The Cigarette Smoking Man wordt gevaarlijker en extremer en de betrokkenheid van de familie van Mulder neemt toe met een belangrijke rol voor zijn vader. Thema's als Roswell en UFO's, een geheime berglocatie en het stelselmatig verzamelen van burgerinformatie zijn erg goed uitgewerkt. Het grote complotverhaal is echt zo enorm sterk en zal hierna ook nog steeds van hoog niveau blijven. Na een stel prima monster of the week afleveringen eindigen we weer met een fraai conspiray verhaal en een erg onderhoudende cliffhanger.