ad
  • 8.081.139 stemmen

The X-Files - Seizoen 1 (1993-1994)

Show titel: The X-Files

Seizoenen: 11 seizoenen

Afleveringen: 24

Datum van release: vrijdag 10 september 1993

• Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The X-Files

Afleveringen Seizoen 1 (1993-1994)

1. 1. Pilot

Agent Dana Scully wordt ingeschakeld om samen te gaan werken met Agent Fox Mulder om werk te doen naar het paranormale. Hun eerste zaak samen zijn een aantal alien-ontvoeringen. Een comateuze jongen, Billy Miles, brengt zijn vrienden naar de bossen waarna ze allemaal sterven door een mysterieus wit licht.

2. 2. Deep Throat

Mulder & Scully gaan naar Idaho om de verdwijning van een militaire test-piloot te onderzoeken. Ze doen onderzoek naar de militaire basis, waardoor Mulder denkt dit te maken te kan hebben met een regeringscomplot. Mulder gaat stiekem naar de militaire basis en ziet iets wat lijkt op een UFO, maar wordt opgepakt en zijn geheugen wordt gewist.

3. 3. Squeeze

Mulder en Scully onderzoeken een aantal moorden waar er geen enkele mogelijkheid bij is dat de moordenaar is ontsnapt. Eugene Victor Tooms, een normale conciërge, wordt door Mulder verdacht een mutant te zijn die zijn slachtoffers maakt om zijn leven te verlengen.

4. 4. Conduit

Terwijl Sectie Chef Scott Blevins het werk van de X-files in twijfel trekt, raakt Mulder in obsessie met een zaak dat dicht bij zijn ervaring komt toen hij nog een kind was. Hierbij gaat het om de alien-ontvoering van Mulder's zusje Samantha.

5. 5. The Jersey Devil

De moord op een dakloze man leidt naar een andere moord op precies dezelfde wijze die is gepleegd in 1947. Mulder en Scully vermoeden dat het monster The Jersey Devil ermee te maken heeft, die rondhangt in de bossen van Atlantic City.

6. 6. Shadows

Wanneer een onzichtbare kracht meerdere moorden pleegt is de enige getuige een jonge vrouw. Mulder verdenkt dat de geest van haar oude werknemer de dader is die de vrouw probeert te beschermen. Ook deze theorie leidt tot de ontdekking of die dode werknemer nou vermoord is of zelfmoord heeft gepleegd.

7. 7. Ghost in the Machine

Een computer met kunstmatige intelligentie begint te moorden om te blijven werken voor een grote wolkenkrabber. Mulder en Scully onderzoeken de zaak.

8. 8. Ice

Wanneer een onderzoeksteam op mysterieuze elkaar vermoord, gaan Mulder en Scully samen met een groep wetenschappers naar de plaats delict midden in het ijs. Hier ontdekken ze een mysterieus wormachtig organisme dat een menselijk wezen infecteert en symptomen toont van paranoia en kwaadaardigheid. Is iemand binnen de groep de moordenaar?

9. 9. Space

Een mysterieuze onzichtbare kracht saboteert een ruimtevaart. De verdachte is onmiddellijk de commandant van het team, die blijkbaar ooit een soort van alien heeft gezien op Mars. Is de deze alien hem misschien gevolgd? Mulder en Scully doen onderzoek en vooral Mulder betrekt zich veel met het onderzoek.

10. 10. Fallen Angel

Mulder zet de X-files op het spel wanneer hij zich went tot een militaire UFO neerstorting. Helaas wordt hij opgepakt en gevangengezet. In de gevangenis ontmoet hij Max Fening, een UFO-freak. Ze raken bevriend en hoewel Scully hem raad geeft om terug te keren naar Washington, blijft hij hier. Hij wil meer weten over Max Fening...

11. 11. Eve

Wanneer twee vaders, die niks met elkaar te maken hebben, op gruwelijke wijze worden vermoord en hun dochter als getuige, ontdekken Mulder en Scully dat de twee meisjes als een spat op elkaar lijken. Totdat ze worden ontvoerd tijdens het onderzoek. Heeft de zaak iets te maken rondom een experiment binnen de regering?

12. 12. Fire

Mulder, Scully en Mulders ex-vriendin doen onderzoek naar een aantal brandstichtingen op een aantal zeer bekende mannen uit Groot-Brittannië. Mulder zal zijn angst voor vuur moeten overwinnen wanneer hij ontdekt dat hij te maken heeft met een gestoorde pyromaan.

13. 13. Beyond the Sea

Een ter dood veroordeelde seriemoordenaar Luther Lee Boggs claimt dat hij helderziend is, en wil alleen Mulder spreken die denkt dat hij hem zal begrijpen. Ondertussen moet Scully haar gevoelens aan de kant zetten nadat haar vader is overleden, maar waarom heeft Boggs zo'n mysterieus helderziend effect op Scully?

14. 14. Genderbender

Een aantal seksuele moorden blijkt te maken te hebben met een moordenaar die van geslacht kan veranderen. Het onderzoek leidt Mulder en Scully naar een soort van Amish sekte.

15. 15. Lazarus

Wanneer FBI agent Jack Willes en een bankovervaller Warren Dupre op hetzelfde moment worden neergeschoten, overleeft Willes de schietpartij en Dupre sterft. Maar waarom gedraagt Willes zich zo vreemd? Is hij bezeten door een geest van Dupre?

16. 16. Young at Heart

Een psychotische crimineel van Mulders verleden keert terug en wil wraak nemen op Mulder. Zijn naam is John Barnett en blijkbaar is hij een deel geweest van een medisch experiment. Mulder moet zien te voorkomen dat hij zoete wraak zal plegen.

17. 17. E.B.E.

Mulder en Scully ontvangen informatie van hun informant Deep Throat over een UFO die was neergeknald in Irak. Blijkbaar is deze UFO overgebracht naar Amerika. Maar spreekt Deep Throat zelf wel de waarheid?

18. 18. Miracle Man

Mulder en Scully gaan naar Tennessee om onderzoek te doen naar een jongen die mensen kon genezen, door ze aan te raken, van allerlei ziektes. Maar waarom sterven mensen plotseling kort na hun genezing?

19. 19. Shapes

Mulder en Scully reizen naar een reservatie van Indianen om een brutale moordzaak te onderzoeken die blijkbaar in verband wordt gelegd met de eerste X-file allertijden: lycanthropie.

20. 20. Darkness Falls

Mulder en Scully gaan naar een nationaal woud in Washington wanneer een groep onderzoekers vermist raakt. Hun onderzoek leidt naar groene en kleine moordende vuurvliegjes.

21. 21. Tooms

Eugene Victor Tooms wordt vrijgelaten uit de gevangenis vanwege zijn misdaden (van de aflevering Squeeze) en hij zal nog één moord moeten plegen om de laatste lever te krijgen die hem weer dertig jaar in leven houdt. Mulder en Scully gaan de strijd aan tegen de klok om te voorkomen dat hij nog een slachtoffer maakt en ontsnapt...

22. 22. Born Again

Wanneer een rechercheur en zijn voormalig collega overlijden door mysterieuze omstandigheden, leidt het onderzoek naar een jong meisje dat op alle twee de plaatsen delict aanwezig was. Is zij de sleutel tot de oplossing?

23. 23. Roland

Agent Mulder en Scully onderzoeken een aantal moorden op wetenschappers die één voor één op mysterieuze wijze zijn gestorven. De enige verdachte is de mentaal gehandicapte conciërge genaamd Ronald.

24. 24. The Erlenmeyer Flask

Een simpele auto-achtervolging leidt Mulder en Scully naar een wetenschappelijk geheim waar ze gemeenschappelijke bewijzen vinden die kunnen leiden tot de ontdekking van een complot binnen de regering.

avatar van Sateck_mm

Sateck_mm

Een eer om het eerste bericht te plaatsen van deze fantastische serie. Een van me favoriete series all time. Het duistere sfeertje, de spanning, de humor. Helaas heb ik na de X-Files niks meer gezien wat het niveau kan aantikken.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Het eerste seizoen van The X-Files is meteen één van de beste van de serie. Het akelig hoge niveau zou nog eens overtroffen worden met seizoen 2, waarin ook de conspiracy-mythologie als rode draad in de serie een grote rol zou gaan spelen.

avatar van Jack Bauer_mm

Jack Bauer_mm

Ik kijk momenteel de mythology afleveringen + de beste procedural episodes. Wat is een goed moment om te stoppen met het doorlopende verhaal, kijkend naar zowel kwaliteit als 'closure' (voor zover dat ooit enigszins het geval was bij The X-Files)? Als ik gestopt bent met het verhaal, kijk ik wellicht nog wel de beste stand alone eppa's.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Jack Bauer schreef:

Als je de mythology-verhaallijn volgt t/m de film Fight the Future, is het doorlopende verhaal erg sterk te noemen, daarna wordt het wel wat minder.

Toch is het raadzaam in ieder geval door te kijken tot ongeveer halverwege seizoen 6 (de mythology-afleveringen t/m aflevering 11 en 12).

En pak dan ook nog even seizoen 7 aflevering 10 en 11 mee.

Ajax&Litmanen1

Ik ben ruim een jaar geleden gestart met deze legendarische serie, die ik daarvoor nooit eerder heb gezien. Zelf vind ik buitenaardse en paranormale zaken razend interessant en The X-Files weet erg goed in te spelen op die interesses en ook zeker wel angsten, samen met waanzinnig boeiende mythology verhalen over een groot complot binnen de overheid. Seizoen 1 kent ieder geval een fantastische start, want afleveringen 2, 6, 7 en 8 behoren voor mij al tot de betere afleveringen die zijn gemaakt. Zeker aflevering 8, die heel duidelijk verwijst naar films als The Thing, is enorm overtuigend. Knap dat zoiets met een televisieserie budget is gemaakt. In het tweede deel van dit seizoen zakt het allemaal iets terug, maar het blijft meestal vrij goed. De monster of the week-afleveringen variëren wel in niveau en ze zijn niet allemaal even goed in elkaar gezet, maar dat kan je ook bijna niet verwachten. Erg genoten van het debuut van het prachtige duo Mulder & Scully.

avatar van Scarafax

Scarafax

Geweldige serie. Toch wel mijn all-time favoriet. Blij dat er weer nieuwe afleveringen zijn. Momenteel weer begonnen bij seizoen 1.

ZZ TOP

Ben nu 8 afleveringen onderweg, maar kan er nog niet echt in komen. Had deze al een hele tijd op mijn kijklijst staan en had er hoge verwachtingen van, maar die worden tot nu toe nog niet waar gemaakt.

Blijven de aflevering op deze manier verder gaan, of wordt er nog meer een verhaal in verwerkt?

ZZ TOP schreef:

Er zit de gehele serie lang een rode draad in de verhaallijn (de mythology afleveringen over een grootschalig overheidscomplot die lang echt heel sterk zijn) en verder zijn het stand-alone afleveringen met een monster/mysterie/something van de week verhaal.

Of je door moet kijken, geen idee. De stijl van de reeks is redelijk hetzelfde gebleven door de jaren 1, al is seizoen 1 natuurlijk begin jaren 90 en wordt alles wel iets moderner en groter qua budget door de seizoenen heen.

Heb zelf zeer genoten van de kleine 2 jaar dat ik deze serie volledig heb gekeken. Gewoon af en toe na een seizoen even een pauze nemen.

ZZ TOP

Jij bent snel . Bedankt voor je bericht Ajax&Litmanen1.

Misschien vind ik het toch iets te goedkoop ogen, maar dat komt waarschijnlijk door het budget inderdaad. Ik denk dat ik gewoon af en toe een aflevering kijk voor tussendoor. Want het onderwerp vind ik wel weer erg interessant.

Heb je nog aanraders voor andere leuke series?

ZZ TOP schreef:

Jij bent snel . Bedankt voor je bericht Ajax&Litmanen1.

Heb je nog aanraders voor andere leuke series?

Kan ook prima, dat je X-Files als tussendoortje neemt.

Lost gezien? Als je iets met mysterie hebt moet je dit wel hebben gekeken.

The Oceanic Six schreef:

Kan ook prima, dat je X-Files als tussendoortje neemt.

Lost gezien? Als je iets met mysterie hebt moet je dit wel hebben gekeken.

Thanks. Ga ik vandaag of morgen mee beginnen.

avatar van Wickerman

Wickerman

Vroeger een groot fan van deze serie, maar helaas nooit de kans gehad om het geheel te kijken. We waren 20 jaar geleden veroordeeld tot de videobanden met de mythologie afleveringen die de plaatselijk videotheek had en een sporadische rerun op TV. Nu biedt Disney+ met Star uitkomst en zijn we, mijn vriendin en ik, van voor af aan begonnen.

We zijn bijna op het eind, nog twee afleveringen. En ik ga voor de vier-en-een-halve ster. Ook na bijna 30 jaar blijft dit seizoen overeind. Spannend en vermakelijk! Heel knap gemaakt met veel humor.

avatar van Esteban

Esteban

Dat was ook mijn eerste idee toen het nieuws over Disney+ en Star bekend werd: Zou The X-Files in het aanbod zitten? Zo goed als zeker dat ik hier ooit van voor af aan wil mee herbeginnen. In mijn tienerjaren, die in de jaren 90 begonnen en eindigden, was ik lange tijd helemaal into X-Files achtige toestanden, zo kocht ik ook het blad X-Factor, over paranormale verschijnselen, aliens, etc. Mulder en Scully waren mijn helden in die tijd, beide acteurs waren geweldig in die rol.

Helaas was het uitzendschema op de reguliere zenders een soep. Er werd behoorlijk wat geschoven met de reeks, op meerdere vlakken. Bijgevolg dus nooit alles gezien. Benieuwd of het overeind zal blijven na meer dan 25 jaar, al heb ik daar redelijk veel vertrouwen in.