Mijn Series +

The X-Files - Seizoen 1 (1993-1994)

Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door Chris Carter
met Gillian Anderson, David Duchovny en Mitch Pileggi

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Dana Scully heeft geneeskunde gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van de X-Files zou betekenen.

1. Pilot
  22. Born Again
  23. Roland
  24. The Erlenmeyer Flask
avatar van Sateck
Een eer om het eerste bericht te plaatsen van deze fantastische serie. Een van me favoriete series all time. Het duistere sfeertje, de spanning, de humor. Helaas heb ik na de X-Files niks meer gezien wat het niveau kan aantikken.

avatar van CorvisChristi
Het eerste seizoen van The X-Files is meteen één van de beste van de serie. Het akelig hoge niveau zou nog eens overtroffen worden met seizoen 2, waarin ook de conspiracy-mythologie als rode draad in de serie een grote rol zou gaan spelen.

Ik kijk momenteel de mythology afleveringen + de beste procedural episodes. Wat is een goed moment om te stoppen met het doorlopende verhaal, kijkend naar zowel kwaliteit als 'closure' (voor zover dat ooit enigszins het geval was bij The X-Files)? Als ik gestopt bent met het verhaal, kijk ik wellicht nog wel de beste stand alone eppa's.

avatar van CorvisChristi
Jack Bauer schreef:

Als je de mythology-verhaallijn volgt t/m de film Fight the Future, is het doorlopende verhaal erg sterk te noemen, daarna wordt het wel wat minder.
Toch is het raadzaam in ieder geval door te kijken tot ongeveer halverwege seizoen 6 (de mythology-afleveringen t/m aflevering 11 en 12).
En pak dan ook nog even seizoen 7 aflevering 10 en 11 mee.

avatar van The Oceanic Six
Ik ben ruim een jaar geleden gestart met deze legendarische serie, die ik daarvoor nooit eerder heb gezien. Zelf vind ik buitenaardse en paranormale zaken razend interessant en The X-Files weet erg goed in te spelen op die interesses en ook zeker wel angsten, samen met waanzinnig boeiende mythology verhalen over een groot complot binnen de overheid. Seizoen 1 kent ieder geval een fantastische start, want afleveringen 2, 6, 7 en 8 behoren voor mij al tot de betere afleveringen die zijn gemaakt. Zeker aflevering 8, die heel duidelijk verwijst naar films als The Thing, is enorm overtuigend. Knap dat zoiets met een televisieserie budget is gemaakt. In het tweede deel van dit seizoen zakt het allemaal iets terug, maar het blijft meestal vrij goed. De monster of the week-afleveringen variëren wel in niveau en ze zijn niet allemaal even goed in elkaar gezet, maar dat kan je ook bijna niet verwachten. Erg genoten van het debuut van het prachtige duo Mulder & Scully.

avatar van Scarafax
Geweldige serie. Toch wel mijn all-time favoriet. Blij dat er weer nieuwe afleveringen zijn. Momenteel weer begonnen bij seizoen 1.

avatar van ZZ TOP
Ben nu 8 afleveringen onderweg, maar kan er nog niet echt in komen. Had deze al een hele tijd op mijn kijklijst staan en had er hoge verwachtingen van, maar die worden tot nu toe nog niet waar gemaakt.
Blijven de aflevering op deze manier verder gaan, of wordt er nog meer een verhaal in verwerkt?

ZZ TOP schreef:

Er zit de gehele serie lang een rode draad in de verhaallijn (de mythology afleveringen over een grootschalig overheidscomplot die lang echt heel sterk zijn) en verder zijn het stand-alone afleveringen met een monster/mysterie/something van de week verhaal.

Of je door moet kijken, geen idee. De stijl van de reeks is redelijk hetzelfde gebleven door de jaren 1, al is seizoen 1 natuurlijk begin jaren 90 en wordt alles wel iets moderner en groter qua budget door de seizoenen heen.

Heb zelf zeer genoten van de kleine 2 jaar dat ik deze serie volledig heb gekeken. Gewoon af en toe na een seizoen even een pauze nemen.

avatar van ZZ TOP
Jij bent snel . Bedankt voor je bericht The Oceanic Six.
Misschien vind ik het toch iets te goedkoop ogen, maar dat komt waarschijnlijk door het budget inderdaad. Ik denk dat ik gewoon af en toe een aflevering kijk voor tussendoor. Want het onderwerp vind ik wel weer erg interessant.

Heb je nog aanraders voor andere leuke series?

ZZ TOP schreef:
Jij bent snel . Bedankt voor je bericht The Oceanic Six.

Heb je nog aanraders voor andere leuke series?

Kan ook prima, dat je X-Files als tussendoortje neemt.

Lost gezien? Als je iets met mysterie hebt moet je dit wel hebben gekeken.

The Oceanic Six schreef:

Kan ook prima, dat je X-Files als tussendoortje neemt.

Lost gezien? Als je iets met mysterie hebt moet je dit wel hebben gekeken.

Thanks. Ga ik vandaag of morgen mee beginnen.