Mijn Series +

American Horror Story - Seizoen 6 (2016)

Alternatieve titels: Roanoke | American Horror Story: Roanoke

Horror / Thriller

ontwikkeld door Ryan Murphy en Brad Falchuk
met Adina Porter, Sarah Paulson en Cuba Gooding Jr.

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

1. Chapter 1
  8. Chapter 8
  9. Chapter 9
  10. Chapter 10
avatar van SillyBilly23
Net de laatste aflevering bekeken en weet eerlijk gezegd niet goed wat ik van dit seizoen moet denken

Het aanvankelijk interessante thema rond de 'lost colony Roanoke' wordt helaas zwak uitgewerkt. Daarnaast is het moeilijk om voeling te krijgen met de personages, en dan heb ik het vooral over het tweede deel van het seizoen. Hier had ik in de andere seizoenen nooit problemen mee dus dat is wel een afknapper. Natuurlijk helpt het niet echt als je op voorhand weet dat ze bijna allemaal worden afgemaakt Misschien komt het ook daardoor dat ik dit seizoen minder goed vond. Niet omdat iedereen sterft, maar vooral omdat alles zó voorspelbaar was. In feite herhaalt hetzelfde verhaal zich steeds opnieuw: met de originele personages en acteurs, de studenten... Dat met die laatste had totaal geen meerwaarde behalve enkele videobeelden die in de laatste aflevering worden getoond. Het verhaal was op dat moment al zo afgezaagd dat ik uitkeek naar het einde. En dan zwijgen we nog over de 'spirit chasers' waarvoor helaas ook geen mooi lot is weggelegd

Wat wel uitstijgt in dit seizoen boven de andere, is de horror. Terwijl het in het eerste seizoen nog vaak om de mystery en suspense ging, gaat het er in dit seizoen veel explicieter aan toe. Dit merkte ik ook al bij 'Hotel' maar in 'Roanoke' is de gore erg aanwezig en soms ziekelijk. Op veel momenten is het ook gewoon een slasherserie waarnaar je aan het kijken bent. Maar de ene kill na de andere, dat hoefde voor mij niet.

De laatste aflevering vond ik opnieuw wat beter maar in het algemeen moet ik toch besluiten dat ik er meer van verwacht had. Seizoen 2: 'Asylum' blijft mijn favoriet

avatar van Miszmi
Eigenlijk heeft mijn voorganger alles al perfect verwoord en sluit ik mij daar volledig bij aan. Tevens staat er ook al veel in mijn voorgaande berichten geschreven. Ik blijf het verhaal leuk en interessant vinden, maar nergens kom ik er echt in. Dit heeft mede te maken met het feit dat je op voorhand al voorgeschoteld krijgt wat er gaat gebeuren.

Ergens ben ik blij dat het seizoen voorbij is, het is allemaal vrij langdradig en de eerste en tweede helft van het seizoen zijn gewoon herhalingen van elkaar, met af en toe iets extra's toegevoegd. Nergens word je echt verrast. In het begin van de laatste aflevering had ik wel even een 'wtf momentje', maar gelukkig werd al snel duidelijk dat dit een oud filmpje was. Heel even was ik bang dat we te zien zouden krijgen dat alles één grote grap was geweest. Dat had het nog erger gemaakt.

Ondanks dat het nergens echt spannend wordt, wordt het ook nergens echt slecht. Het horrorgehalte is prima, mogelijk het beste van alle seizoenen. De spanning op zich wordt goed opgebouwd, maar doordat de makers van te voren al hebben gezegd dat er slechts één overlevende is, weet je van te voren al dat zo'n spannend moment gevolgd zal worden met de dood. Dit is denk ik de grootste fout uit dit seizoen geweest. Ik heb het gevoel dat het allemaal zoveel beter was geweest als je het niet had geweten.

De laatste aflevering is ook nergens echt bijzonder, maar zo slecht als die van seizoen 5 vond ik hem niet. In seizoen 5 was ik een week na de finale ijverig op zoek naar de volgende aflevering, toen pas kwam ik erachter dat ik een week eerder naar een finale had zitten kijken. Hier is dat gelijk duidelijk, het wordt 'waardig' afgesloten. De aflevering zelf springt er nergens tussenuit, maar het einde vond ik nog wel leuk en zeer gepast bij dit seizoen.

Al met al kom ik uit op een krappe voldoende, met name omdat het nergens echt slecht wordt. Ik kan nog wel over de acteerprestaties gaan praten, maar deze zijn zoals ik ze gewend ben: van hoog niveau. Cuba Gooding Jr. is een zeer leuke toevoeging en mag wat mij betreft ook ieder seizoen terugkeren. Zoals altijd ben ik wel heel benieuwd naar het volgende seizoen, al weet ik dat het seizoen 2 nooit zal gaan overtreffen.

avatar van brawljeff
Voor het eerst in tijden dat ik een American Horror Story seizoen helemaal wilde uitkijken. Normaal gesproken stop ik halverwege het seizoen en kijk ik het later een keer verder, maar deze keer toch maar liefst zes afleveringen in een weekend kunnen kijken.

De serie had veel last van het feit dat het eentonig werd en dat het leek alsof de schrijvers niet wisten waar de verhalen naartoe moesten Dit keer was de verhaallijn en het camerawerk drastisch veranderd en was er een duidelijk begin en einde. Ook de acteurs leken iets minder geforceerd in de verhalen, hoewel het er toch wel enorm veel waren. Adina Porter was een leuke toevoeging.

De omslag halverwege het seizoen was leuk bedacht, maar heb uiteindelijk meer genoten van de eerste helft. De tweede helft was over the top en daardoor meer een komedie- dan een horrorserie. Ook kan ik de stem van Gooding Jr. niet serieus nemen als hij begint te schreeuwen En waarom hebben we Lady Gaga niet meer terug gezien? Had haar ook wel in het acteerclubje langs willen zien komen.

Benieuwd wat ze het volgende seizoen weer verzinnen: 3,5* voor een verrassend leuk seizoen.

avatar van Robbie.T.
Helemaal eens met AmazingPP hierboven: wat een fantastisch seizoen was dit. Ontzettend veel verwijzingen en odes naar oude / andere horrorfilms, heerlijk acteerwerk, humor / sarcasme, gore, slim geschreven script. Bijna alles aan dit seizoen klopte en de link naar vorige seizoenen is ook meer dan prima verwerkt. Wat een knaller van een seizoen en dat terwijl de show op dit punt al zes seizoenen onderweg is; hulde. Ik heb zin in seizoen 7.