Mijn Series +

American Horror Story - Seizoen 3 (2013-2014)

Alternatieve titels: Coven | American Horror Story: Coven

Horror / Thriller

ontwikkeld door Ryan Murphy en Brad Falchuk
met Jessica Lange, Kathy Bates en Bodhi Schulz

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

1. Bitchcraft
  11. Protect the Coven
  12. Go to Hell
  13. The Seven Wonders
avatar van Scarafax
Ben wel fan van AHS, echter dit seizoen vond ik echt dramatisch. Moet ik ook wel eerlijk zeggen dat hekserij mij niet ligt, in tegenstelling tot de eerste twee seizoenen met geesten en een gekkenhuis.

avatar van Bubblez
Verschrikkelijk seizoen vond ik dit, vooral omdat er veel te gemakkelijk met leven en dood werd omgegaan. Jessica Lange is geweldig, maar kon dit scenario niet redden.

Vanaf dit seizoen leek het alsof de schrijvers per aflevering schreven.

avatar van renzoroy
Ik vond juist Murder House wel ok, Asylum vind ik het minste van de serie (niet dat ik het slecht vond, maar niet zo goed als de overige seizoenen), maar Coven overtrof zeker de 1e 2.. Kathy Bates weer in een goede psycho rol (wat zij goed kan, zie haar performance als annie wilkes in misery) Lange speelt goed en natuurlijk de bitchy maar toch oh zo sexy emma roberts.. Freak Show vond ik nog iets beter en Hotel is tot nu toe mijn favoriet

avatar van Robbie.T.
Meer dan prima seizoen dat heerlijk old-school aanvoelt. Ik heb normaal gesproken niet veel met heksen, maar het thema wordt hier op een frisse en interessante manier aangepakt. De toevoeging van Angela Bassett is een enorme aanwinst en ook Lange en Paulsen zijn weer heerlijk op dreef. Enige minpuntje is dat het einde opnieuw teleurstelt. Het lijkt een beetje de rode draad te zijn voor AHS; net als in seizoen 1 en 2 lijken de ideeën en de inspiratie gewoon op wanneer we bij de laatste paar afleveringen aankomen. . Al met al interessant seizoen en ik kijk uit naar seizoen 4.

avatar van Esteban
Dit seizoen heb ik lang uitgesteld. Wel enkele flarden van gezien en het sprak mij echt niet aan. Noch het thema, noch de trailers, ... Murder House en Asylum konden mij zeker bekoren, zeer verslavend ook, muv de finales. Afronding is niet de schrijvers hun sterkste kant. Binnen een dikke week zit ik even zonder toegang tot andere bronnen, dus dan neem ik deze Coven mee op DVD. Benieuwd of ik het nu wel of niet zal kunnen waarderen. En dan kan ik ook verder met de latere seizoenen, die mij wél aanspreken. Nog aardig wat in te halen ...

avatar van Esteban
Toch duidelijk het minste seizoen tot op dat moment, deze Coven. Waar de vorige seizoenen ondanks de soms wat warrige structuur aanvoelden als één sterk geheel dat alsmaar meer prijs gaf en dieper ging, voelde dit derde seizoen wat doelloos aan. Niet alle verhaallijnen klikken even vlot in elkaar, in tegendeel zelfs. Het lijkt alsof ze een teveel aan ideeën hadden en niet goed wisten wat precies te schrappen, alsof ze tijdens het draaien zaten te verzinnen hoe het in het verhaal moest passen. Er werd veel te veel op een hoopje gegooid.

Murder House was uiterst verslavend, Asylum haast fascinerend. Beide hadden wel last van een zwakkere finale, maar de drang om verder te kijken was constant aanwezig. Dat had ik zelden bij Coven. Ik heb ook effectief een paar keer effectief met mijn ogen gerold. Enerzijds omdat het in de grote lijnen zo hopeloos voorspelbaar was, -wat ik bij de eerder seizoenen absoluut niet had- , anderzijds omdat de spanning steeds teniet gedaan werd. Leven en dood betekenen weinig hier, waardoor er nooit enige vorm van voelbare dreiging is.

Een uitstekende Lange, Bates (top-toevoeging) en Paulson krikken het geheel omhoog. De rest doet het uiteraard ook niet slecht, maar kunnen weinig meer doen dan toegelaten met deze weinig interessant geschreven personages. Er zat amper vlees aan. Figuurlijk dan. De wegwerp-rol van Evan Peters is daar het beste voorbeeld van. Frances Conroy, wat een schitterende actrice is, had een ongelooflijk irritante rol.

Nóg een minpuntje, de regie en het camera-werk. "Stop nu toch eens met eindeloos rond te draaien en zet die camera recht!", dacht ik regelmatig.

Bon, dat klinkt allemaal negatief natuurlijk. Maar dat is enkel in vergelijking met de voorgaande seizoenen. Los daarvan en op zichzelf staand keek het uiteraard goed weg. In geen geval ondermaats, laat staan 'slecht' te noemen. Op meerdere vlakken blijft dit toch vrij kwalitatief als ik het vergelijk met andere series in het genre.

Hopelijk bevalt Freak Show mij opnieuw beter, waar ik eigenlijk wel vertrouwen in heb. Helaas wel met Emma Roberts, die ik absoluut niet graag bezig zie.

avatar van rebelkush
Op zich niet zo slecht, helaas twee zeer slechte en irritante actrices zoals Emma Roberts en Taissa Farmiga, die laatste kan nog heel wat leren van haar oudere zus.
Papa Legba en the Axeman vond ik wel tof.

jakkepoes
De meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik vond het sfeertje en de setting wel erg mooi. De horror is maar spaarzaam aanwezig maar toch wel onderhoudend.