• 8.985.334 stemmen

American Horror Story - Seizoen 2 (2012-2013)

Alternatieve titels: Asylum, American Horror Story: Asylum

Ontwikkeld door: Ryan Murphy en Brad Falchuk

Met: Evan Peters, Lily Rabe en Zachary Quinto

Datum van release: woensdag 17 oktober 2012

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 2 via Disney+

Plot American Horror Story

American Horror Story is een Amerikaanse drama/horror serie bedacht door Ryan Murphy en Brad Falchuk. Ieder seizoen heeft een volledig op zichzelf staand verhaal met nieuwe personages. Dit betreft een bezeten huis (Murder House), een gekkenhuis (Asylum), een groep heksen (Coven), een tentoonstelling met aparte verschijnselen (Freak Show), een mysterieus hotel (Hotel), een boerderij waar gruwelijke dingen plaatsvinden (Roanoke), een sekte (Cult) en het einde der tijden (Apocalypse). Een aantal van de hoofdrolspelers duikt desondanks toch in meerdere seizoenen op, telkens in een andere rol.

Afleveringen Seizoen 2 (2012-2013)

1. 1. Welcome To Briarcliff

17 oktober 2012 (50 minuten)

Angstaanjagend kwaad vervaagd de grens tussen de realiteit en waanzin in Briarcliff Manor.

2. 2. Tricks And Treats

24 oktober 2012 (50 minuten)

Er wordt hulp van buitenaf ingeschakeld om een jongen te redden in Briarcliff. Het geheim van zuster Jude komt uit.

3. 3. Nor'easter

31 oktober 2012 (50 minuten)

Een groep gewelddadige patiënten plant een uitbraak. Jude wordt achtervolgd door haar verleden.

4. 4. I Am Anne Frank (1)

7 november 2012 (50 minuten)

Een nieuwe patiënt legt Arden zijn verleden bloot. Kit ontdekt waarom Grace naar Briarcliff werd gestuurd.

5. 5. I Am Anne Frank (2)

14 november 2012 (50 minuten)

Jude neemt een speciaal iemand aan om bewijzen tegen Arden te verzamelen. Kit doet een verrassende bekentenis.

6. 6. The Origins of Monstrosity

21 november 2012 (50 minuten)

Een mysterieus klein meisje is vermist in Briarcliff. De oorsprong van Bloody Face wordt onthult.

7. 7. Dark Cousin

28 november 2012 (50 minuten)

Zuster Eunice is doodsbang voor een bepaalde verschijning in Briarcliff. Kit maakt een dappere beslissing.

8. 8. Unholy Night

5 december 2012 (50 minuten)

Er loopt een bijzondere kerstman rond op Briarcliff. Arden heeft een schokkende ontmoeting.

9. 9. The Coat Hanger

12 december 2012 (50 minuten)

Lana ontdekt nieuw bewijs ten gunste van Kit. Arden ontdekt een onwaarschijnlijke terugkeer.

10. 10. The Name Game

2 januari 2013 (50 minuten)

Het experiment van Arden levert een schokkende conclusie op. Thredson faciliteert een verrassende reünie voor Kit.

11. 11. Spilt Milk

9 januari 2013 (50 minuten)

Grace heeft verschrikkelijk nieuws voor Kit. Thredson krijgt onverwachts bezoek.

12. 12. Continuum

16 januari 2013 (50 minuten)

Een nieuwe inwoner bedreigt de kansen voor Jude. De obsessie van Grace loopt uit de hand.

13. 13. Madness Ends

23 januari 2013 (50 minuten)

Johnny wil zijn vader's werk afmaken. Lana is van plan Briarcliff sluiten.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Toch wel het beste seizoen tot nu toe va AHS.

Lekker duister en veel duivelse praktijken....daar hou ik van.

Acteerwerk is van een hoog niveau en is prettig om naar te kijken.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Seizoen 2 begon veelbelovend, maar op een gegeven moment slaat het door en worden alle interessante troeven vrij simpel en op te gemakkelijke wijze verspeeld. Voeg daarbij ook nog eens de nasleep van de twee laatste afleveringen die i.m.o. niets toevoegen en je hebt een gemiste kans.

Na het stompzinnige eerste seizoen, had ik gehoopt dat seizoen 2 beter zou zijn, maar na afloop heb ik besloten deze serie voor gezien te houden.

Het wordt ook nergens spannend of eng. Het is eerder absurd, raar en over-de-top.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

tattoobob_mm schreef:

Toch wel het beste seizoen tot nu toe va AHS.

Lekker duister en veel duivelse praktijken....daar hou ik van.

Acteerwerk is van een hoog niveau en is prettig om naar te kijken.

Same here, voor mij tot nu toe ook veruit het beste seizoen! Ik blijf me verbazen over de prima acteerprestaties die hier worden neergezet. Voor mij komt het benauwd gevoel van binnen de muren zeer goed over. Net als de uitzichtloosheid en onmacht van sommige personages.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1903 berichten

Voor mij het beste seizoen. Een waardige opvolger van de eerste, want totaal anders én een nieuw concept: veel dezelfde acteurs in andere rollen. Dit seizoen is wat mij betreft niet meer overtroffen.

Na het wat matige eerste seizoen ben ik erg positief verrast door dit sterke tweede seizoen. Ik heb vrijwel het gehele seizoen op het punt gestaan 4,5 ster toe te kennen.... en toen kwamen de laatste twee afleveringen: totaal overbodig om het verhaal krampachtig te willen 'afsluiten' door te kijken hoe het nu met iedereen is. Met een vreselijk cliché en voorspelbaar einde, laat dit seizoen bijna een slechte nasmaak achter... bijna...; de eerste 11 afleveringen zijn zo ongelooflijk sterk dat ik over het geheel genomen echt wel tevreden ben. Het klopt van begin tot eind, met de juiste sfeer en fantastische acteerprestaties. Ik ben positief over dit seizoen! Op naar seizoen 3.

dikdik55 Seizoen 2 is ook mijn favoriet. Nu wordt het naar mijn mening wat minder en dan bij 5 en 6 weer een stuk beter. We hebben al een verschil in mening wat betreft seizoen 1, dus ik ben benieuwd wat jij van de rest vindt.

Ik ben eens benieuwd Lolita, ik heb niet zoveel met films/series over heksen maar wellicht vind ik deze wel interessant. Als het acteerwerk net zo sterk blijft als in de vorige twee seizoenen, ben ik op dat gebied al happy.

Blij te lezen dat ik niet de enige ben met bedenkingen over het einde. Ik had bij S2 nét hetzelfde 'probleem' als bij S1. Uiterst verslavende en straf geschreven seizoenen ... Tot het moment dat er moet afgerond worden. Dan begint het wat aan te slepen en is het verloop plots zo voor de hand liggend, nogal in contrast met de rest en ietwat een sisser. Blijkbaar toch een werkpuntje voor de makers. Het is de reden waarom ik er geen 4 tegenaan gooi én waarom S3 geen prioriteit meer heeft.

avatar van Karl van H.

Karl van H.

Het seizoen begint erg sterk, maar na verloop van tijd wordt het wel een beetje veel van hetzelfde. Het eind is hier al eerder terecht bekritiseerd. Persoonlijk ergerde ik me er ook aan dat het subplot met de aliens uiteindelijk helemaal nergens naartoe bleek te gaan. Gemiste kans!

Erg tof seizoen deze 2de, verveelde me hier geen moment bij.

avatar van rebelkush_mm

rebelkush_mm

Voor mij is dit na Freakshow de beste seizoen.

Evan Peters en Lily Rabe waren geweldig.

avatar van Leno_mm

Leno_mm

Dit seizoen begint veelbelovend met interessante karakters, goede cast ook (m.n. Quinto en Cromwell spelen sterk) en prima setting. Met een aflevering of hooguit 10 was het verhaal allang verteld, maar omdat het seizoen echt te veel afleveringen kent bloedt alles dood. De climax is dan ook niet boeiend meer en zeker ook niet meer spannend.

avatar van Phantasm

Phantasm

Begint goed, maar zakt daarna helaas wel wat af.

• 1916 stemmen

Beter dan het eerste seizoen, de finale wist de verwachtingen echter niet waar te maken (ik lees in de commentaren hierboven regelmatig dat die krampachtig overkomen, daar ben ik het mee eens). Dat gaf me dus enigszins een teleurgesteld gevoel, maar als ik het complete plaatje bekijk, kan ik niet anders dan uitermate tevreden zijn met de serie die ik heb gezien. Sterke cast (waaronder een aantal bekende gezichten van seizoen 1, maar dan in een andere rol uiteraard), naargeestig sfeertje (het claustrofobische, uitzichtloze van zo'n gesloten instituut kwam erg goed over) en een meeslepend, zij het soms rommelig verteld, verhaal.

4 sterren