• 8.985.805 stemmen

Stranger Things - Seizoen 1 (2016)

Show titel: Stranger Things

IMDb beoordeling: 8,7 (1.327.566)

Ontwikkeld door: Matt Duffer, Ross Duffer, Matt Duffer en Ross Duffer

Met: Winona Ryder, David Harbour en Finn Wolfhard

Datum van release: vrijdag 15 juli 2016

Plot Stranger Things

Hawkins Indiana, jaren 80. Een jongen verdwijnt onder zeer verdachte omstandigheden. Zijn moeder opent samen met de lokale autoriteiten een onderzoek naar de verdwijning . Al snel krijgen ze te maken met een reeks top-secret overheidsexperimenten, angstaanjagende bovennatuurlijke krachten en een zeer vreemd meisje.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. Chapter One: The Vanishing of Will Byers

15 juli 2016 (55 minuten)

Na een avondje met zijn vrienden Dungeons & Dragons gespeeld te hebben, komt Will Byers niet meer terug naar huis. Zijn moeder Joyce en zijn broer Jonathan zijn radeloos, maar worden bijgestaan door Sheriff Hopper. Ook zijn vrienden, Mike, Lucas en Dustin, proberen hem in het bos te zoeken.

2. 2. Chapter Two: The Weirdo on Maple Street

15 juli 2016 (55 minuten)

Nadat Mike, Lucas en Dustin het vreemde meisje, Eleven vonden in het bos, besluiten ze haar bij Mike thuis, in de kelder, onder te brengen. Terwijl Mike's zus Nancy stiekem naar een feestje gaat. Ondertussen krijgt Joyce vreemde telefoontjes.

3. 3. Chapter Three: Holly, Jolly

15 juli 2016 (55 minuten)

Na het feestje blijkt Nancy's vriendin, Barb, ook spoorloos verdwenen. Joyce is er van overtuigd in contact te zijn met Will, via haar elektriciteitsnet. En Sheriff Hopper ontdekt een vreemde overheidsinstallatie aan de rand van het bos.

4. 4. Chapter Four: The Body

15 juli 2016 (55 minuten)

Als Will's lichaam aanspoelt, maar de licht-berichten door blijven gaan, weigert ze te geloven dat hij dood is. Nancy gaat samen met Will's broer, Jonathan, op zoek naar Barb. En de jongens geven Eleven een make-over.

5. 5. Chapter Five: The Flea and the Acrobat

15 juli 2016 (55 minuten)

Sheriff Hopper besluit het vreemde lab binnen te breken, terwijl Nancy en Jonathan een portaal naar de een andere dimensie ontdekken. De jongens zijn op hun beurt ook onderzoek aan het doen naar deze 'Upside Down'.

6. 6. Chapter Six: The Monster

15 juli 2016 (55 minuten)

Nadat Jonathan en Nancy weten te ontsnappen uit de donkere dimensie, besluiten ze een plan te bedenken om het te stoppen. Eleven helpt Mike met een groep pestkoppen. Sheriff Hopper en Joyce ontdekken dat Will's lichaam nep is en besluiten naar het lab te gaan voor antwoorden.

7. 7. Chapter Seven: The Bathtub

15 juli 2016 (55 minuten)

Jonathan en Nancy hebben bewijs van het monster gekregen en Sheriff Hopper en Joyce beseffen dat de jongens in gevaar zijn. Met de hulp van Eleven weten ze contact te maken met Will in de 'Upside Down'.

8. 8. Chapter Eight: The Upside Down

15 juli 2016 (55 minuten)

Terwijl Sheriff Hopper en Joyce via het lab het hol van het monster betreden, bevechten Jonathan en Nancy het kwaad via Will's huis. De jongens proberen Eleven te beschermen, en andersom.

avatar van eltorro

eltorro

Inderdaad, tot overmaat van ramp kon ik ook gister samen met mijn vriendin niet meer stoppen met kijken en hebben we uiteindelijk 8 afleveringen er doorheen geramd. Heerlijk sfeertje en fijne boeiende personages. Het verhaal heeft een paar gebreken, maar dat stoort voor geen seconde en doet ook niet af aan de mysterie. Super 8 deed een goede poging, maar Stranger Things laat de film ver achter zich. Opvallend ook dat het kinder horror genre hier erg goed werkt, hopelijk zien we meer van de The Duffer Brothers.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Zeer sterke korte serie....leuke personage's en er word een geweldig tijdsbeeld neergezet (80's) dat er tot in de puntjes top uitziet.

Acteerwerk is nergens onder de maat en zelfs de kinderen die een grote rol in de serie spelen zijn tof om naar te kijken en zijn allemaal geweldig gecast.

Of er een seizoen 2 van gaat komen weet ik niet.....het kan 2 kanten opgaan.

Dikke aanrader.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

G-E-N-I-A-A-L !

Zo, dat is er uit. Wat heb ik genoten van deze serie. Alles wordt uit de kast gehaald om de werelden van Stephen King en Steven Spielberg te verenigen en weer te geven. En dat wordt zeer goed gedaan. Van Poltergeist tot Stand by Me, van The Goonies tot IT . De muziek is bijpassend en toch niet te retro.

Verhaallijn zit sterk in elkaar, cliché's worden vermeden, acteurs zijn sterke personages en alhoewel jaren 80 gebaseerd toch zo 2016 effecten. In twee avonden uitgekeken.

Het allerknapste vind ik nog wel dat sommige jaren 80 verhalen van Stephen King een basis hebben vanuit de boeken van JRR Tolkien waar het 4-tal kinderen een duidelijke link hebben met de 4 hobbits uit 'In de Ban van de Ring'. Dat wordt hier ook toegepast en is sfeervol.

Revival ? Nostalgie ? Retro ? Ach, ik was een tiener in de jaren 80' verslond de boeken van King en ging voor Spielberg graag naar de bioscoop en er werden surrealistische werelden gecreëerd die een vleug magie om zich heen hadden. Misschien een soort heimwee gevoel naar een wereld waarin ik graag mag verkeren. En dat doet Stranger Things.

Allemaal kijken !

Fantastische serie. Ik had tot een aantal weken geleden nog nooit van deze serie gehoord, maar moest hem na alle positieve reacties wel gaan kijken. Hier hou ik van: mysterie, mooie beelden, goed acteerwerk en een unieke stijl. Ik keek een beetje op tegen de kindacteurs, maar die bleken het hoogtepunt van de serie te zijn.

Qua verhaal wisten de 8 afleveringen mij zo erg te boeien, dat ik de hele serie binnen 36 uur af had gekeken. Dit terwijl ik totaal geen bingewatcher ben. Wat nog beter is, is dat de laatste aflevering ook nog eens het hoogtepunt is. Enorm veel potentie voor een tweede seizoen!

avatar van SillyBilly23

SillyBilly23

Eentje die je moet gezien hebben: sfeervol, mysterieus, eng, komisch, ... Ik hou ervan als een serie dit allemaal tegelijkertijd kan bieden. De trailer, die ik nu pas zie na het kijken van het eerste seizoen, is erg gaaf en geeft ook niet teveel weg.

Ik kan begrijpen waarom de serie zoveel belangstelling krijgt. 'Stranger things' heeft een beetje van alle genres weg maar is toch overwegend sci-fi / horror. Het feit dat veel hoofdpersonages jeugdig zijn, maakt het geheel wat luchtiger en prettig om naar te kijken. Ik ben blij dat ze niet gekozen hebben voor vervelende tieners. Gooi daar wat kalverliefdes bij en je bent vertrokken. Maar er hangt vooral zooo'n nostalgische sfeer in de lucht die veel mensen doet terugdenken aan vroeger en andere kaskrakers zoals E.T., Alien enz. En wie houdt er nu niet van 'the 80's' en de muziek van toen Het is zeker geen kinderserie maar denk dat het toch door een groot publiek zal gesmaakt worden, zowel jong als oud.

De actrice die Eleven speelt vond ik zeer sterk. Ze straalt veel maturiteit uit, beetje zoals Dakota Fanning destijds. Gaan we nog van horen volgens mij... De rest van de cast vond ik ook niet slecht, zeker als je rekening houdt met het feit dat dit voor veel van de acteurs hun eerste grote rol was.

Er was geen verhaallijn in het bijzonder die ik minder interessant vond of waaraan ik me ergerde: zowel de scènes met de moeder en commissaris als de scènes met de jongens en Eleven of het liefdesverhaal met die zus, vond ik allemaal aangenaam om naar te kijken.

Visueel is het een mooi plaatje. De scènes en flashbacks in het Ondersteboven bezorgden me kippenvel.

Ik vind het ook moeilijk om in te schatten of er een tweede seizoen komt. Er zijn zeker mogelijkheden en nog zaken die kunnen worden uitgediept maar ik weet niet of deze serie dat vraagt... In elk geval een mooie kijkervaring geweest

avatar van John Milton

John Milton

Gisteren tijdens avondeten (het was bankvoer) epi 1 van Stranger Things gekeken en dat had ik beter niet kunnen doen. In één ruk uitgekeken!

Een heerlijk, 8 afleveringen tellend sci-fi horrordrama, dat een eigentijdse mix tussen Stand By Me, ET, Poltergeist en It zou kunnen zijn, waarbij van ieder bepaalde aspecten in Stranger Things terecht zijn gekomen. Voor filmliefhebbers die bekend zijn met de films, of de eighties zelf hebben meegemaakt, is het een smorgasbord van referenties en hommages niet alleen naar mensen als Stephen King, Steven Spielberg, Tolkien en diens culturele nalatenschap, maar ook fantasy, horror en de geeky spelcultuur in het algemeen. I'm talking Dungeons & Dragons and Atari, baby.

De kindacteurs zijn boven verwachting goed uitschieters in Millie Bobbie Brown en Finn Wolfhard, maar ik vond dat ook Winona Ryder wegkwam met haar moeilijke rol, al loopt ze op het randje. De jaren tachtig synth beats (grappig na The Neon Demon te hebben gezien) en het strak opgebouwde verhaal praktisch zonder filler, zorgden er verder voor dat we aflevering na aflevering door wilden kijken. Tot het 01.45 uur was en ik nog vier uurtjes had tot de eerste wekker om 5.45 uur. Arghh

But it was worth it.

8.4*

avatar van 606

606

Heel erg onder de indruk van deze serie. Vooral het acteerwerk van de acteurs en dan vooral de jonge cast en in het bijzonder de vertolking van Eleven. Mooie opbouw in elke aflevering en alles komt perfect bij elkaar op het eind. Lekker duister en perfecte muziek en jaren 80 sfeer. Op naar seizoen 2 want het is niet klaar. Wel hoop ik dan op een terug keer van Eleven, want dat is toch wel de rode draad.

avatar van Jordy

Jordy

Grotendeels eens met alle positieve verhalen, geweldige laatste aflevering. Vond alleen Ryder helaas niet al te best.

Stranger Things is dit jaar enorm gehyped in de media, op sites en de setting sprak me ook wel aan, dus maar eens een poging gedaan. Om wat negatief te beginnen; Stranger Things maakt de hype niet waar, daarvoor vond ik het allemaal niet bijzonder genoeg. Maar het is natuurlijk wel een hele sfeervolle, fraai vormgegeven serie die me weer terug doet denken aan de films uit de jaren 80 en aan het werk van grootmeesters als Stephen King, Steven Spielberg en John Carpenther. Het wordt nooit eng, maar dat jongensachtige avonturensfeertje hangt er wel degelijk. Ook geestig om diverse verwijzingen naar oude films te zien, zoals een poster van The Thing enzo. De leukste afleveringen vind ik aan het eind van het seizoen zitten, als het tempo een beetje wordt verhoogd. Wel jammer dat het monster iets te CGI is vergeleken met al het andere in de afleveringen. De cast acteert wisselvallig, maar dat is niet zo gek bij kinderen. Winona Ryder doet het wel aardig, al vind ik haar geen bijzondere actrice. Al bij al was het prima vermaak, misschien waren de verwachtingen iets te hoog. Ik ben benieuwd naar seizoen 2 komend jaar.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Aardige serie was vooral in het begin veelbelovend, maar op het eind was het mij toch te veel achtervolgingen en monsterjagen, en was het mysterie een beetje aan de kant geschoven. De plot werd niet helemaal bevredigend opgelost. Ben ook niet onverdeeld positief over de cast, Ryder vond ik vrij irritant, Modine een beetje kleurloos, de kinderen waren wel OK, met name 11 en Toothless speelden goed. Soundtrack en sfeer waren wel erg OK, maar weet nog niet of ik het tweede seizoen ga kijken.

avatar van Ace of Spades

Ace of Spades

Erg vet eerste seizoen dit, heb 'm in een keer uitgekeken en dit heb ik niet vaak meer bij een serie.

Vond het een ontzettend vette sfeer hebben (wat een lekkere 80's vibe) en een keer kindacteurs waar je je niet continu aan irriteert. Verhaal is niet overal even uniek misschien, maar heeft wel een erg goede manier van opbouwen waardoor je eigenlijk steeds op het puntje van de bank zit.

avatar van Mescaline

Mescaline

Eerlijk is eerlijk, de serie werd mij via via aangeraden en ik had er weinig van verwacht. Ben ook geen groot liefhebber van horror normaal gesproken maar Stranger Things was een heel stuk beter dan verwacht.

Eigenlijk zijn de horror elementen min of meer bijzaak en zijn het vooral de personages die erg interessant zijn en bovendien goed uitgewerkt zijn. (Met uitzondering van Barb en haar ouders dan, na haar dood lijkt alleen haar vriendin zich hier zorgen om te maken) De jaren 80 style is ook een belangrijk aspect wat mij aanspreekt, The Goonies/Stand by Me/The Thing zijn duidelijke inspiratie bronnen en het is een enorm compliment naar de jaren 80 toe.

De scenes met het monster waren voor mij persoonlijk de minste, het is meer de spanning hiernaartoe wat de serie zo goed maakt voor mij Benieuwd naar seizoen 2, alhoewel ik niet verwacht dat het even goed gaat worden.

4 sterren zijn zeker op zijn plaats.

avatar van scorsese

scorsese

In de herziening aangezien het tweede seizoen er over een paar weken is.

Een mysterieus en spannend verhaal dat zo uit de pen van Stephen King had kunnen komen of geregisseerd door Steven Spielberg. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het is vooral de fijne jaren '80 sfeer die hier bijzonder goed is neergezet (de hele aankleding, muziek en personages). De kind-acteurs zijn stuk voor stuk perfect gecast.

avatar van Miszmi

Miszmi

Doordat er eigenlijk maar weinig negatieve reacties zijn op deze serie, had ik zeer hoge verwachtingen. Dit is voor mij slechts deels waargemaakt. Laat ik positief beginnen: de cast, geweldig! Ik sluit mij wel aan bij anderen die over Ryder beginnen, ik vond haar duidelijk het minst. Vond haar veelal overdreven en niet natuurlijk overkomen. Bij de acteur achter Lucas had ik daar overigens wat minder last van, al vond ik hem wel het minst van de vier belangrijkste kindacteurs. En dan natuurlijk Millie Bobby Brown: voortreffelijk! Wat doet zij het geweldig in deze serie, ze kreeg mij echt mee in haar rol en haar uitstraling zei echt voldoende. Wat heeft dit meisje veel potentie.

Dan de wat negatievere kant. Het geheel is zo ontzettend voorspelbaar, dat voor mij in dat opzicht het wow-effect mist. Dat effect is er wel in andere factoren, bijvoorbeeld de gehele 80's setting, maar in het verhaal zelf miste ik het wel. Ik vond het naar het einde toe zelfs een beetje saai worden, waar ik in de eerste afleveringen toch wel wat meer spanning voelde. Nu moet ik wel zeggen dat het genre horror bij mij heel hoog op de lijst staat, maar Sci-Fi daar recht tegenover. Daardoor kan ik bepaalde aspecten van de serie mogelijk net iets minder waarderen dan iemand die het genre beter kan hebben.

Ik zal het tweede seizoen zeker een kans gaan geven, maar hoop toch wel op iets meer verrassingen.

avatar van T.O.

T.O.

Qua stijl een hele geslaagde integratie van verschillende invloeden uit de jaren '80, maar inhoudelijk blijft het een wat slap aftreksel. Misschien had er ook wel wat meer ingezeten qua acteerwerk. Afgezien van de degelijke Ryder, Modine en Buono is het niet heel veel.

Prima eerste seizoen met een aantal leuke nieuwe jonge acteurs. Het enige negatieve aan deze serie is de rol van Winona Ryder, die acht afleveringen lang niet verder komt dan het spelen van de hysterische moeder. Lijkt logisch gezien de situatie, maar de regie had haar meer ruimte moeten geven om wat meer nuance in haar spel te kunnen aanbrengen. De serie barst van de verwijzingen naar films uit de jaren tachtig en het werk van Stephen King en ademt de sfeer uit van de films van Steven Spielberg. En dat mag in dit geval als een compliment gezien worden. De seizoen finale aflevering is werkelijk grandioos. De popcorn valt overigens niet aan te slepen.

Ik was nieuwsgierig naar Stranger Things, maar wist tegelijkertijd niet helemaal wat ik moest verwachten. Ik heb de hype meegekregen, maar had me er tot op heden niet in verdiept. Dit eerste seizoen maakt de hooggespannen verwachtingen slechts deels waar. Ik heb erg genoten van de aankleding, sfeer en soundtrack. De serie ademt in alles de jaren 80 uit en doet dit op zeer stijlvolle wijze. Ook het acteerwerk viel me niet tegen. Ik zeg niet dat de kids nergens een steekje laten vallen, maar ze doen het desondanks toch zeer verdienstelijk. Winona Ryder overdrijft inderdaad bij vlagen een beetje in haar acteren, maar haar samenspel met David Harbour en Charlie Heaton vond ik dan wel weer in orde. Het grootste probleem was dat het nergens écht spannend wilde worden, omdat de Demogorgan ook niet echt indruk wist te maken. Het feit dat redelijk wat genres succesvol door elkaar lopen hier (sciencefiction, horror, drama, een vleugje komedie) kan ik dan echter weer wel waarderen. Het zorgt er in ieder geval allemaal wel voor dat ik meteen doorga met seizoen 2.

Prima serie die voor mij 2 topfilms samenbrengt Insidious (2010) en Stand by Me (1986). Dit enerzijds door de dimensies en anderszijds door de kameraadschap, pesten tijdsbeeld. De soundtrack was geniaal trouwens. Echt nummers die minder bekend zijn uit de 80's.

Dustin zorgt voor de nodige humor in de serie en humor is voldoende terug te vinden hier.

Ik las ook terug dat The Goonies raakvlakken heeft met deze film. Ik ken die niet, maar mijn vriendin zei dit ook al.

Deze 1ste serie trouwens binnen 48 uur bekeken. Op naar deel 2

avatar van Black Math

Black Math

Erg aardig. Inderdaad een jaren 80 vibe, maar zonder ouderwets aan te voelen. De sfeer is in ieder geval erg prettig, de soundtrack is sterk, en het is makkelijk om met de hoofdpersonages mee te leven. De meesten zijn toch een beetje nerdy outcasts, met name de kinderen, en daar herken ik veel van mezelf als scholier in. Maar het meest aansprekende karakter is toch Sheriff Jim Hopper, die enerzijds vrij laconiek oogt, maar eigenlijk erg doortastend is en het hart op de juiste plek heeft. Dat laatste kan over veel personages gezegd worden, want zelfs het populaire vriendje van de zus van het centrale personage Mike lijkt toch een goede inborst te hebben.

Het plot voelt ook retro aan, het betreft een sterke mix van fantasy, horror en science fiction, maar dan wel van jaren 80 films uit die genres. Spanningbogen worden kundig opgebouwd, er is sprake van een sterke montage (zoals bijvoorbeeld de scene waarin de zus van Mike seks heeft, terwijl tegelijkertijd haar vriendin Barbara door de Demogorgan opgepeuzeld wordt in de Upside Down).

Ook fijn dat het allemaal niet eindeloos duurt, acht afleveringen zijn wel te behappen, waarna er een aardig einde aan het seizoen gebreid wordt. Duidelijk niet einde verhaal, maar de laatste aflevering weet wel te bevredigen. 3,5* voor dit seizoen.

avatar van Lebarron

Lebarron

Stranger Things gaat over vier vrienden van een jaar of 12 uit Hawkins, Indiana. Hawkins is een slaperig stadje waar weinig te beleven valt, het is letterlijk Jerkwater,USA. Op een dag verdwijnt een van de 4 vrienden, Will Byers. Zijn vrienden gaan op onderzoek uit en komen een meisje tegen die zichzelf Eleven noemt en verder aan geheugenverlies lijkt te lijden. Ondertussen krijgt Wills moeder Joyce(Winona Ryder) ook het idee dat dingen niet kloppen en gaat samen met de Sherrif Jim Hopper( David Harbour) op onderzoek uit en al gauw ontdekken ze dat er een hoop niet pluis is in de omgeving van Hawkins. Stranger Things is een geweldige serie die doet denken aan een mix van Steven Spielbergs Super 8 en Stephen Kings It en Stand By Me. Een clubje buitenbeentjes speelt in die films ook de hoofdrol. Het speelt zich af in de jaren 80 en dat was een tijd waarin de technologie van nu net op kwam maar in de kinderschoenen stond en je dus nog veel zelf moest ontdekken. Het was tevens de periode waarin de koude oorlog met de Russen nog volop speelde. De casting is geweldig. Winona Ryder speelt overtuigend de rol van de wanhopige doch vastberaden Joyce, David Harbour is ook geweldig als de op het eerste oog uitgebluste Jim Hopper maar ook de kinderen acteren prima en ook de bijrollen van onder andere Cara Buono, Matthew Modine, Sean Astin en Paul Reiser zijn uitstekend. 4 voor de serie +1 extra voor de 80's retro-vibe. Iedereen die toen al leefde zal de sfeer herkennen en daarom de serie ook beter begrijpen.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Zo, nu maar eens op de series stemmen.

Stranger Things. Ik heb in 2019 de inhaalslag gemaakt om de drie seizoenen te gaan bekijken.

Dit is een sprankelende start. De personages worden stuk voor stuk op een menselijke manier geïntroduceerd, er is geen geduld om zoveel mogelijk jaren 80 elementen, voorwerpen en andere zaken te delen. De plezier spat van de cast af... en dan zeker de synthesizersoundtrack die op de juiste momenten zijn sfeer en tonen weet aan te passen.

De personages zijn allemaal zo kleurrijk en goed neergezet. Van de vier jochies (en de vermiste Will) van verschillende komaf (de dromer Mike , de nerdy Afro Lucas en het buitenbeentje Dustin... Will komt later...) Daarbij opgeteld nog de gezinssituaties van deze knaapjes; daar waar ze tussen hun avontuurlijke leven door niet van kunnen ontlopen. De adolescentenroers met hun liefdesproblemen, concurrentie en jaloezie. De jongens die ervoor op de vuist gaan... om vervolgens voor de dader te moeten opkomen omdat zowel hij als het blauwtje in gevaar lopen. Ik bedoel... ze worden in het nauw gedreven door een bloeddorstig afzichtelijk monster. En dat is nog maar het begin.

Want het stadje Hawkins lijkt in het teken te zijn van een invasie... of nee wacht... van een laboratorium. Een mysterieus meisje is daar ook nog ontsnapt. Het meisje lijkt telekinetische krachten te hebben en vind al snel onderdak bij de drie vrienden, die hierdoor achter komen dat de verdwijning van Will misschien nog niet zomaar iets is.

En dan hebben we de spil van de acteurs. De sarcastische doch bittere sherrif Hopper die zijn hoofd tijdens zijn dienst boven water te houden na de pijnlijke herinneringen aan de dood van zijn dochter.

Het maakt de karakters zo menselijk... en dan is dat nog maar het begin van deze ware traktatie waarbij de regisseurs hoogstwaarschijnlijk werden gedreven door de geuren en kleuren van hun jeugdjaren in de jaren 80. Het zodanig gemaakt dat je als kijker terug in de tijd gaat. En dan pas komen we bij het verhaal over de bloeddorstige Demagorgons.

En moet ik nu over naar het recenseren van seizoen 2 en mag jij lekker zelf verder kijken.