• 8.985.830 stemmen

The Walking Dead - Seizoen 3 (2012-2013)

Alternatieve titel: Walking Dead

IMDb beoordeling: 8,1 (1.076.850)

Ontwikkeld door: Frank Darabont

Met: Andrew Lincoln, Sarah Wayne Callies en Norman Reedus

Datum van release: zondag 14 oktober 2012

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot The Walking Dead

Als politieagent Rick Grimes (Andrew Lincoln) wakker wordt in het ziekenhuis nadat hij is neergeschoten tijdens een achtervolging, lijkt alles verlaten. De bloemen naast zijn bed zijn verlept. Als hij naar buiten gaat om uit te zoeken wat er aan de hand is, vind hij een enorme hoeveelheid lijken naast het ziekenhuis. Als hij verdwaasd verder door het verlaten dorp loopt, komt hij Morgan Jones (Lennie James) en zijn zoon tegen. Eerst wordt Rick door hen als vijand aangezien maar de twee besluiten hem toch op te vangen. Nadat Rick weer bijgekomen is, vertellen Morgan en zijn zoon wat er aan de hand is.

Afleveringen Seizoen 3 (2012-2013)

1. 1. Seed

14 oktober 2012 (42 minuten)

Na een lange tijd op de vlucht te zijn geweest, vindt de groep van Rick Grimes een oude gevangenis. Ze besluiten hier voorlopig te gaan verblijven.

2. 2. Sick

21 oktober 2012 (42 minuten)

De groep van Rick Grimes krijgt het aan de stok met gevangenen, die al die tijd in de gevangenis hebben gewoond. Ze moeten samen zien te overleven in de gevangenis, maar Rick twijfelt of hij hen kan vertrouwen.

3. 3. Walk with Me

28 oktober 2012 (42 minuten)

Andrea en Michonne worden meegenomen naar Woodbury, waar ze de charismatische Govenor ontmoeten. Andrea vindt de gemeenschap geweldig, maar Michonne vertrouwt The Govenor niet.

4. 4. Killer Within

4 november 2012 (42 minuten)

Terwijl Michonne Andrea wil overtuigen om Woodbury te verlaten, blijkt de gevangenis niet zo veilig als gedacht en wordt het aangevallen door een hoop levende doden.

5. 5. Say the Word

11 november 2012 (42 minuten)

Rick probeert om te gaan met het verlies van zijn vrouw Lori. Ondertussen besluit Michonne om Woodbury te verlaten, maar het lukt haar niet Andrea mee te krijgen.

6. 6. Hounded

18 november 2012 (42 minuten)

Terwijl Andrea en The Govenor steeds dichter naar elkaar toe groeien, geeft The Govenor Merle Dixon de opdracht om Michonne op te sporen. Ondertussen gaan Glenn en Maggie op zoek naar voedsel en andere middelen om te overleven.

7. 7. When the Dead Come Knocking

25 november 2012 (42 minuten)

Michonne is aangekomen bij de gevangenis en wil Rick en de anderen overtuigen dat The Govenor kwaadaardige plannen in petto heeft voor Maggie en Glenn, die door hem zijn ontvoerd.

8. 8. Made to Suffer

2 december 2012 (42 minuten)

Onder andere Rick, Daryl en Michonne gaan naar Woodbury om Glenn en Maggie terug te krijgen.

9. 9. The Suicide King

10 februari 2013 (42 minuten)

Woodbury moet bijkomen van de aanval van Rick Grimes en zijn groep. The Govenor wil wraak, met name op Michonne.

10. 10. Home

17 februari 2013 (42 minuten)

Terwijl Rick nog steeds het verlies van zijn vrouw niet kan verwerken, begint The Govenor met een aanval op de gevangenis.

11. 11. I Ain't a Judas

24 februari 2013 (42 minuten)

De groep van Rick Grimes in de gevangenis bedenkt hoe ze het beste de gevaarlijke Govenor kunnen uitschakelen. Ook Andrea voelt zich niet meer op haar gemak in Woodbury.

12. 12. Clear

3 maart 2013 (42 minuten)

Rick gaat met Michonne en Carl op zoek naar meer wapens en komt tijdens deze zoektocht een oude bekende tegen.

13. 13. Arrow on the Doorpost

10 maart 2013 (42 minuten)

Rick besluit om face-to-face met The Govenor te praten, om te zien of ze er uit kunnen komen zonder nog meer slachtoffers te maken.

14. 14. Prey

17 maart 2013 (42 minuten)

Andrea wil vluchten van Woodbury, maar The Govenor zoekt haar op. Ondertussen lijkt er een saboteur in de groep van The Govenor aanwezig.

15. 15. This Sorrowful Life

24 maart 2013 (42 minuten)

Rick moet beslissen hoe ze de strijd tegen The Govenor gaan voeren en wat hij moet doen. Ondertussen besluit Merle om de zaak zelf af te handelen.

16. 16. Welcome to the Tombs

31 maart 2013 (42 minuten)

The Govenor valt de gevangenis aan, in de hoop voorgoed met Rick Grimes en zijn mensen af te rekenen. Het loopt echter niet geheel zoals hij had gepland.

avatar van WB

WB

Bij dit seizoen, samen met het vierde seizoen, hadden de scriptschrijvers een dip volgens mij. Om mij heen zijn mensen afgehaakt halverwege dit seizoen. Tegen het einde wordt het allemaal minder. De locatie waar ze verblijven en het hele verhaal rondom de 'governor' wordt ietwat teveel uitgemolken en uitgerekt. Jammer.

avatar van clutch

clutch

Uitgerekt inderdaad, een kwaal van deze serie. De personages en ontwikkelingen die ze doormaken worden op zich alleen maar sterker (hier vind ik de governor een redelijk geweldige antagonist) maar het plot blijft steeds een beetje hangen en vordert soms echt te traag.

avatar van mrdig

mrdig

Na dit seizoen heb ik het nog even volgehouden met seizoen 4, maar toen was ik er echt klaar mee. Ik was de karakters (en de zombies) helemaal zat, 1 grote soap wat mij betreft. Toch schijnt het allemaal weer wat beter te worden op den duur heb ik vernomen. Wie weet ooit weer eens oppikken.

avatar van Stoux_mm

Stoux_mm

Wisselvallig seizoen, maar S03E04 is werkelijk legendarisch.

Grootste probleem is dat de climax van dit seizoen eigenlijk pas komt bij S04E08. Die bestorming van de gevangenis is wat iedereen gedacht en gehoopt had bij S03E16. Helaas iets te veel uitgeknepen op dat moment. Ook in de eerste 8 afleveringen van seizoen 4 zitten hierdoor een aantal overbodige.

Desondanks met veel plezier naar dit seizoen gekeken. De gevangenis is een heerlijke locatie voor een dergelijke serie en The Governor is een fantastische slechterik.

Vreemd dat mensen hier beginnen af te haken. Momenteel ben ik met S4 bezig en naar mijn gevoel gaat het voorlopig net in stijgende lijn. Het zijn net de kwaaltjes uit de eerste twee seizoenen die hier lijken te verdwijnen.

Ben het deels met je eens Spacejet, ik vind het ook vreemd wanneer mensen hier zouden afhaken. Kwaliteitsverlies is er alles behalve. Daarentegen wordt het echter ook nergens echt beter. Kan me op dat gebied wel vinden in wat Wedlock zegt en het 'soap'-gehalte in de eerste drie seizoenen is hoog. Voor mij sprong seizoen 6 er, tot nu toe, bovenuit maar de overige seizoenen vind ik niet veel meer dan 'aardig'.

Inderdaad, meer nog, de kwaliteit blijft stijgen op zowat alle mogelijke vlakken. Seizoen 4, dat ik nu zo goed als afgerond heb, is naar mijn idee zelfs het best geschreven tot nu toe.

In het soap-gehalte argument kan ik mij echter absoluut niet vinden, want dat is net hetgeen waar ik mij begon aan te ergeren in de eerste twee seizoenen, vooral de farm-episodes.

Die aanslepende driehoeksverhouding bv, dat is zowat het schoolvoorbeeld van de term soap-gehalte. S1 en 2 bleven vrij oppervlakkig, rechtlijnig en heel voorspelbaar qua verloop, erg voor de hand liggend ook wat verhoudingen onderling betreft. Zeer basis wat character development betreft. Verder ging dat nooit. En het leunde énorm op cliffhangers, terwijl er verder op zich weinig gebeurde.

In seizoen 3 begon dit te keren. De gouverneur was dan ook een heel dankbaar personage op dat vlak. Er komen grotere vragen en morele kwesties de kop opsteken. Het was ook qua thema's een heel welkome afwisseling. Iets wat ik zeker kon waarderen.

En S4 in dat opzicht de overtreffende trap. Naast de grotere thema's, krijgen ook de (juiste) kleinere en persoonlijke vragen eindelijk de nodige aandacht. Het gaat allemaal een pak dieper. En dat was hoognodig. Kartonnen personages die aan de lopende band zombies afmaken gaat op den duur ook tegen steken.

S4 heeft ook een veel betere en bovenal interessantere vertelstructuur. Drie luiken ook. Ik vond het verval van het paradijs uitermate interessant en zeer menselijk in beeld gebracht, verder werd ook S3 alsnog waardig afgesloten met een sterke personageschets van de boosdoener, vervolgens krijgen we een reeks situaties waarbij personages van karton plots van vlees en bloed worden. En er eindelijk ook stil gestaan werd bij de gevolgen van al het voorgaande bij de karakters die we al dan niet goed kennen. Anders zou het maar een weinig effectieve en afstandelijke boel worden. De evolutie van Carl bijvoorbeeld, de op hem gefocuste aflevering moest gebeuren. Je kan dit niet blijven op de achtergrond laten meedraaien, (dat zou trouwens typisch 'soap' zijn), dat werkt niet op lange termijn. En dan kan je ook niet afsluiten en verder gaan, wat het schrijven betreft. De flasbacks (nuja, eerder door elkaar gehaalde volgorde) maakten het extra boeiend, alsook het gebruik van weerhaken die eerder geplaatst werden.

Wie op zoek is naar vluchtig entertainment en makkelijk verteerbaar vermaak waarbij de focus voornamelijk op goor en dergelijke ligt, kan inderdaad beter afhaken. Maar bij mij is de connectie met de personages van tel. The Walking Dead blijft de 'leuke' elementen behouden, maar is ook dramatisch sterk geworden. En nét in dat aspect in de verste verte geen soap. In geen geval. Het beantwoord zelfs niet aan die criteria. Ik hoop dat dit volgehouden werd in S5 enz, waar ik mee van start ga.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Wordt een beetje veel van hetzelfde, alhoewel de spanning blijft. Ben nu seizoen 4 bezig. Hoop dat het iets beter gaat worden. 3.0

avatar van Phantasm

Phantasm

Heb me er nog niet mee verveeld.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Een heel goed seizoen. Behoort zeker in de top 3 naast seizoen 1 en 2. Soms wordt het een beetje langdradig allemaal, maar dat heb je snel met een groot aantal afleveringen.

Heel leuk om te zien dat Andrea veel meer screentijd krijgt en we haar weg volgen. Nu moet ze het op eigen kracht doen en dat lukt haar aardig. Vond haar altijd wel een leuk personage, maar soms ook irritant (vanwege de stomme keuzes die ze maakt). Het was gewoon egoïstisch dat ze Michonne in de steek liet. In dit soort situaties kan je beter bij elkaar blijven, welke keuze je dan ook maakt. Maargoed, Michonne had ook kunnen blijven, maar ze wist al meteen dat het niet pluis was. Spannende scenes dat Andrea ontsnapt en vervolgens sterft. Heel mooi en ontroerend gedaan. /spoiler]

En dan Michonne. Wat is zij een gaaf personage. Misschien wel de leukste tot nu toe! Ze is stoer, dapper en heerlijk met die uitdrukkingen op haar gezicht. En natuurlijk dat zwaard... Wauw. Naarmate de serie vordert in de andere seizoenen wordt haar personage wat minder. De leukheid is er een beetje af ofzo. Het is niet meer zo spectaculair.

De gouverneur een klootzak. Wel een goede bad guy in het verhaal en dat maakt het wel spannend, omdat hij op den duur geen grenzen meer heeft en doordraait. Dat hij aan het einde van dit seizoen nog steeds leeft was vervelend, maar dat wordt in seizoen 4 weer goed gemaakt.

Daarnaast raken we niet alleen Andrea kwijt, maar ook Lori en T-Dog. T-dog vond ik nooit echt bijzonder. Lori was vaak zeurderig en slap, maar de aflevering waar ze sterft is wel erg sterk. Het gehuil van Rick na nog een keer kijken is erg lachwekkend, maar toen ik het voor het eerst zag vond ik het wel heel mooi gebracht.

Daarnaast komt Merle nog terug. Een hele leuke twist. Blijft er niet lang in, maar bracht wel een mooie toevoeging, omdat hij in het andere kamp zit en nog een appeltje had te schillen met Rick.

Het is alweer een tijdje terug dat ik het seizoen bekeken heb dus ik herinner mij niet alles meer, maar al met al een geweldig seizoen.

Nu drie seizoenen van deze hitserie achter de rug. De verwachtingen waren hoog.

Net als bij seizoen 1 en 2 kan ik ook na afloop van dit seizoen nog niet concluderen dat ik zwaar onder de indruk ben. Dat geeft in principe niet, want ik vind het wel amusant genoeg om te blijven volgen. Persoonlijk had ik niet verwacht dat de serie zo'n hoog soap-gehalte zou hebben, maar het valt haast niet te ontkennen. We blijven soms ellendig lang in hetzelfde hangen, maar uiteindelijk weet de serie wel altijd met een of andere twist te komen waardoor je weer rechtop gaat zitten. De locaties Woodbury en de gevangenis bieden ook wat meer mogelijkheden dan die boerderij uit het vorige seizoen.

Deze krijgt hetzelfde cijfer als de vorige twee seizoenen (qua niveau vind ik het immers tamelijk constant), hoewel ik dit denk ik wel het beste seizoen tot nu toe vond. Vrijwel iedereen krijgt genoeg te doen (behalve T-Dog en dat hadden de makers kennelijk zelf ook door...) en een aantal belangrijke personages leggen het loodje. Met name Andrea vond ik wel jammer eerlijk gezegd, maar wel goed dat de serie dergelijke keuzes durft te maken.