Mijn Series +

The Walking Dead - Seizoen 2 (2011-2012)

Alternatieve titel: Walking Dead

Drama / Horror

ontwikkeld door Frank Darabont
met Andrew Lincoln, Sarah Wayne Callies en Norman Reedus

Als politieagent Rick Grimes (Andrew Lincoln) wakker wordt in het ziekenhuis nadat hij is neergeschoten tijdens een achtervolging, lijkt alles verlaten. De bloemen naast zijn bed zijn verlept. Als hij naar buiten gaat om uit te zoeken wat er aan de hand is, vind hij een enorme hoeveelheid lijken naast het ziekenhuis. Als hij verdwaasd verder door het verlaten dorp loopt, komt hij Morgan Jones (Lennie James) en zijn zoon tegen. Eerst wordt Rick door hen als vijand aangezien maar de twee besluiten hem toch op te vangen. Nadat Rick weer bijgekomen is, vertellen Morgan en zijn zoon wat er aan de hand is.

1. What Lies Ahead
  11. Judge, Jury, Executioner
  12. Better Angels
  13. Beside the Dying Fire
avatar van Noere
Dit tweede seizoen kent een aantal sterke karakters en ontwikkelingen (Hershell, Shane, Daryl) en ook de nodige zombie gore uit zich in aantal aangename momenten. Helaas heeft het seizoen ook genoeg saaie momenten en duurde het me allemaal net iets te lang op die boerderij.

avatar van W B
W B
Mee eens. De eerste afleveringen beloven wat voor de rest van het seizoen, maar op en rond de boerderij worden de afleveringen wat trager en langdradiger. Jammer. Dat doet afbreuk aan de serie.

avatar van Hedser
Het probleem van dit seizoen is dat het veel te lang op één locatie blijft hangen. Er zit maar weinig voortgang in het verhaal. Desondanks heb ik hier wel van genoten, vooral de relatie tussen Rick en Shane is interessant.

avatar van locutus
Ik vond dit de slechtste van alle seizoenen. Saai gedoe op de boerderij. Ook veel religieuze onzin. Weinig zombies. Blij toen ze daar weg gingen!

avatar van CorvisChristi
Het 'gedoe' op de boerderij duurt misschien wel lang, maar toch vind ik dit een ijzersterk seizoen. In dit seizoen wordt het namelijk duidelijk dat het niet langer meer om de walkers gaat, maar om de personages die nog in leven zijn en er nog toe doen. En hoe ze met elkaar in zo'n gevaarlijke en extreme situatie omgaan.
Het wordt hier ook duidelijk dat de wet van de sterkste van essentieel belang is, met als gevolg dat dit in sommige gevallen escaleert tot heftige confrontaties. Dit laatste is vooral te zien in hoe Rick en Shane met elkaar omgaan.
Prachtig ook om te zien hoe Shane al snel harde en ijzingwekkende ontwikkelingen doormaakt en beslissingen neemt die Rick niet wil en kan accepteren. Want ook al heeft Shane in veel gevallen een punt, hij slaat in relatief korte tijd vrij ver door. Wat uiteindelijk uitmondt in een harde confrontatie.
Het opent voor Rick tegen wil en dank toch de ogen en vanaf seizoen 3 zie je hem langzamerhand veranderen in de persoon die Shane ooit was. Misschien nog wel erger. En terecht!

Petey
The Walking Dead is typisch zo'n voorbeeld van een serie waar maar geen einde aan lijkt te komen. Het laatste seizoen heb ik geloof ik niet eens meer afgekeken. Dat ging alleen nog maar om zombies killen. Op een gegeven moment heb je het wel gezien, je raakt er helemaal afgestompt van. Nee, dit vond ik echt een heel goed seizoen, vooral de verhaallijn rond het vermiste dochtertje van Carol en haar theatrale terugkeer bij de schuur. Kippenvel!

Wel lollig die naam van de production designer: Grace Walker

avatar van Esteban
Beter dan het eerste -eveneens goede- seizoen, waar alles nogal oppervlakkig bleef. En toch blijft het ook ditmaal weer steken op 3,5. Wat nog steeds 'zeer goed' is in my book.

The Walking Dead heeft enkele elementen waar ik van begin af aan al mee worstel. Het feit dat zelfs meer intelligentere personages voortdurend domme dingen doen. En akkoord, domme dingen doen is menselijk. Maar het strookt zelden met de karakters op zich, wie ze zijn, waar ze voor staan of hoe ze denken. Vervolgens het knagende gevoel dat het allemaal erg aansleept, als het been van een walker, zeg maar. Op zich ben ik fan van slow-TV, maar je krijg er niet altijd iets voor in de plaats.

En dan de personages op zich. In elke show zitten wel een paar karakters waarvan je gaat houden. Hier heb ik dat tot nu toe helemaal nog niet. In tegendeel, het zijn een hoop hypocrieten bij elkaar die één voor één lelijk uit de hoek kunnen komen en dingen doen die ik niet kan waarderen. De volwassen Short Round en Dale buiten beschouwing gelaten, die mannen, daar heb ik 't voor. En boy-oh-boy, dat eindeloze getouwtrek tussen de onuitstaanbare Shane en ook niet altijd even correcte Rick, dat begon eerlijk gezegd toch wat mijn keel uit te hangen. Vooral de uiterst wispelturige Lori kan absoluut niet op mijn sympathie rekenen, ik was stilletjes aan 't hopen dat ze verslonden zou worden.

Maar bon, op zich is het een reeks aan kleine minpunten en hebben we wel enkele uiterst spannende momenten of op z'n minst heel vermakelijke momenten gehad. In het begin zelfs een aantal sterke cliffhangers of verrassingen. Me Sofia als topmoment.

avatar van Phantasm
Prima vervolg.