Mijn Series +

The Walking Dead - Seizoen 4 (2013-2014)

Alternatieve titel: Walking Dead

Drama / Horror

ontwikkeld door Frank Darabont
met Andrew Lincoln, Norman Reedus en Steven Yeun

Als politieagent Rick Grimes (Andrew Lincoln) wakker wordt in het ziekenhuis nadat hij is neergeschoten tijdens een achtervolging, lijkt alles verlaten. De bloemen naast zijn bed zijn verlept. Als hij naar buiten gaat om uit te zoeken wat er aan de hand is, vind hij een enorme hoeveelheid lijken naast het ziekenhuis. Als hij verdwaasd verder door het verlaten dorp loopt, komt hij Morgan Jones (Lennie James) en zijn zoon tegen. Eerst wordt Rick door hen als vijand aangezien maar de twee besluiten hem toch op te vangen. Nadat Rick weer bijgekomen is, vertellen Morgan en zijn zoon wat er aan de hand is.

1. 30 Days Without an Accident
  14. The Grove
  15. Us
  16. A
avatar van CorvisChristi
Dit seizoen zal me vooral bijblijven vanwege episode 14 'The Grove'. Misschien wel de meest ijzingwekkende aflevering van The Walking Dead tot nu toe. Carol wordt zwaar beproeft als ze, door gruwelijke omstandigheden, een onvermijdelijke beslissing moet nemen.

Petey
Just look at the flowers..

avatar van Esteban
Episode 14 vond ik persoonlijk nu net het enige minpunt aan dit vierde seizoen. Om de simpele reden dat die hele verhaallijn compleet overbodig voelde in het geheel en ik de jonge actrice eerder lachwekkend dan overtuigend vond. Er zitten enkele beklijvende momentjes tussen, dat wel. Maar ik vond het onnodig.

avatar van Phantasm
Het wordt een tikkeltje minder, maar de moeite nog waard.

Dit vond ik geen geslaagd seizoen. Overduidelijk minder dan de voorgaande seizoenen. Toch een 3,5, omdat er nog seizoenen komen die nog slechter waren. En als ik dan terug denk aan dit seizoen zitten er toch wel gave afleveringen tussen.

En dan mag de laatste aflevering niet ontbreken. Dit is een geweldige aflevering. Behoort zeker in de top 10 al dan wel niet top 5. De scene met Rick, Michonne, Carl en de bende waar Daryl bij zit is zo ruig, emotioneel en heftig. Dit is eigenlijk het begin dat Rick steeds ruiger wordt en alles doet om zijn familie/groep te beschermen. Daarna komen ze in Terminus waar nog veel meer te wachten staat. Ze merken al snel dat het niet pluis is. Geweldig.

Ook de aflevering Too Far Gone behoort tot een sterke aflevering. Eindelijk de confrontatie met de gouverneur en godzijdank is die eindelijk dood. Ze hebben alles op alles gezet om zich te verdedigen en met alle gevolgen van dien. Ze moeten vluchten en raken elkaar uit het oog. Hier was blij mee, want het leven in de gevangenis werd erg langdradig. Ik wilde weer iets nieuws zien.

Er zitten daarna nog een paar goede afleveringen in met Beth en Daryl, Carol en Tyreese en Rick, Carl en Michonne. Dit zijn de afleveringen Alone en The Grove. En volgens mij After of Claimed. Sowieso de ontwikkeling tussen Daryl en Beth, dat ze ontvoert wordt daarna zijn sterk, omdat ze zo totaal verschillend zijn en je ook iets meer van Beth te zien krijgt. De aflevering met Carol en Tyreese is goed, omdat ze toevallig samen opgescheept raken, terwijl Carol een paar zieke mensen heeft verbrand, waaronder het liefje van Tyreese. Ook de kinderen die moeten wennen aan de situatie en vervolgens dood gaan is mooi gedaan. Ook de scene met Carl en Rick in het huis, de bende die in het huis komt met Rick onder het bed en hij vervolgens iemand vermoord is heel erg spannend en goed gedaan./spoiler]

Zo zijn er ook veel mindere momenten in dit seizoen. Eigenlijk is het tweede deel beter dan het eerste. Leuk om het verhaal te volgen met de gouverneur, maar was redelijk saai. Ook de momenten dat ze in de gevangenis zitten en iedereen ziek wordt is zo ontzettend saai tot vervelends toe. Er komt geen einde aan en er gebeurd letterlijk niets. Heb het met moeite volgehouden. Ook dat Hershel ineens niet meer een zombie kan, wil of weet te vermoorden is zo irritant. Maggie moet helemaal in quarantine komen om hem te helpen, en dus risico lopen om hem te helpen. Terwijl hij gewoon wapens had om die zombie af te slachten. Ook nadat ze allemaal opsplitsen in kleine groepjes wordt het heel erg saai en langdradig. Er gebeurd ook helemaal niks en weinig bijzondere momenten (op de bovenstaande momenten na). De nieuwe groep met Abraham, Rosita en Eugene vond ik niet leuk. Geen van alle vind ik leuke toevoegingen aan de serie. En dat eindeloze geloop over het spoor kwam mijn neus wel op den duur uit.

Tot slot het begin van Carolspersonage. Ze ontpopt tot een vrouw die alles doet om de groep te beschermen en in leven te houden met sluwe en doordachte plannen en heel krachtig. Fijn om te zien, want dat gejank in seizoen 1 en 2 was ik beu.