- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Afgezien dat ik het met je eens ben dat Spider Baby de betere film is, vind ik je vergelijking gedeeltelijk ook niet juist. De film hebben afgezien van een disfunctioneel groepje van vier mensen niet zo heel veel gemeenschappelijks. Girly zal ik eerder vergelijken met Arsenic and Old Lace (1944) met een vleugje van het verhaal van Shirley Jackson; We Have Always Lived in the Castle. Daarnaast is Spider Baby meer een voorloper van de slasher Terwijl Girly meer weg heeft van een psychologische thriller
In Girly was er misschien niet eens sprake van een familie, er wordt geen uitleg overgegeven in ieder geval. Het kunnen net zo goed vier mensen uit het gekkenhuis zijn die een 'happy familie' spelen. Lijk mij ook logischer.
Dat de setting van Girly het Victoria Anse is, is niet gek het is Britse film. Spider Baby is op en top Amerikaans. (die deze film overigens meer waardeerde dan de Engelse) Die setting gebruiken Britten voor zo'n beetje de helft van hun Gotische horror's Ook William Castle's The Old Dark House speelde af bij dat huis. De andere helft speelde in gelijksoortige huizen. In dat soort huizen moet wel degelijk sfeer zijn geweest! Aangezien er minstens een decennium lang films in zijn gemaakt. Enfin dat zal wel smaken verschillen zijn.
Ook de bewering dat Girly saai was vind ik niet terecht. Je geef aan dat je liever zag dat er meer mannen vermoord moesten worden maar het is domweg niet zo'n film. De inzet was veel meer het psychologische spel dat nieuwe vriend speelde. Een geraffineerd spel van een man in een huis gedomineerd door vrouwen. Een tweede Spider Baby was naar mijn inziens veel erger geweest! Wel klopt het dat deze nieuwe vriend een slechte keuze van acteur was. Hij had een weinig geloofwaardig uiterlijk om de vrouwen om zijn vinger te winden.
Ik vond Girly ook niet echt een happy einde hebben! Je ziet mammie op nanny's stoel zitten en dochter Girly zit op haar moeders stoel. Hieruit blijkt dat de verhoudingen binnen de 'Happy Familie' totaal ontwricht zijn, door toen doen van die nieuwe vriend en of hij nu zijn leven zeker was? Ik denk van niet! Aangezien Girly aan het einde weer buiten ging spelen, op zoek naar slachtoffers.
Oké we weten dat je Spider Baby erg waardeert maar ik vind het een beetje onterecht om Girly zo af te kraken door de films te vergelijken. In opzet zijn het niet dezelfde films! Maar...als ik moet kiezen verkies zeker wel Spider Baby boven Girly want uiteindelijk is die vreemder, mooier en op vele vlakke beter!
Denk dat je de nagel op de kop slaat. Als je natuurlijk zuiver de premises naast elkaar neer legt lijkt Girly eerder een slasher te gaan worden dan Spider Baby. Akkoord Girly is een psychologische thriller maar echt sterk vind ik dat psychologische spel toch niet. Ik wil daarmee zeggen echt diep gaat het niet. Dat heeft vooral te maken met de oppervlakkigheid van de karakters. Zijn ze wel echt familie of gewoon een stel gekken ontsnapt uit een gesticht? Wat is hun achtergrond? Hoe voorzien ze in hun levensonderhoud want ze hebben geen personeel, ze werken niet, hebben geen vrienden of familie die bij hun op bezoek komen. Leven ze van het OCMW dan, nu dan woon je echt niet in zo een riant huis 
Niemand is echt sympathiek, ik merkte weinig persoonlijkheid bij de 4. Girly zat wel wat sexy en ondeugend te wezen, maar dat maakte niet dat ik sympathie of binding met haar moest krijgen. Dat vind ik een groot pijnpunt als er gewoon geen enkel sympathiek personage in zit. Dan is een film al bij voorbaat verdoemd op zware kritiek bij mij. Als je ook ziet hoe er wordt gereageerd als een familielid wordt omgebracht door een 'naaste', hup gewoon bij het vuil zonder veel rouwen of wroeging. Eigenlijk ben ik nog gul geweest denk ik dan met 2*
Dus ja op het vlak van diepzinnigheid en psychologie vind ik dat Spider Baby ook veel beter scoort. De kinderen doen dingen die niet mogen (vooral door hun regressie) maar ze geven wel om elkaar. Mensen die aardig tegen hun zijn krijgen ook hun respect zoals hun oom Peter die meteen speels omgaat met hen. Bruno is als een vader voor hen, het respect en de liefde is wederzijds. Die band is ondanks alles sterk en ontroerend. Ik wil maar zeggen Spider Baby is veel meer dan een horrorfilm, voorloper van TCM etc. Het is daarnaast een film die mij diep weet te raken.
Girly heeft geen kans. Voor mij is het niet meer dan een persoonlijk fantasietje van de regisseur. Het zou me niet verbazen dat Francis zichzelf in de film projecteerde via het laatste 'slachtoffer'. Was mijnheer een beetje meer geweest zoals oom Peter uit Spider Baby dan zou ik het ergens nog begrijpen dat hij hun harten verovert. De opzet is natuurlijk totaal ongeloofwaardig maar als je er dan toch vreemde ideeën en bizarre logica op nahoudt, mag je ook wat meer lef tonen op het vlak van horror en erotiek. Nu zegt de regisseur van: "Ik geef een inkijk in mijn fantasietje. Maar als het warm wordt dan gaan de gordijntjes snel weer dicht." Dat noem ik de kijker pesten en op hun honger laten zitten. 
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3850 stemmen
Hollywood007 denk dat je soms te lief bent voor bepaalde films. Als ik een film totaal ruk vind zelfs al is ie technisch goed gemaakt deins ik er soms ook niet voor terug om 1 of zelfs 0,5* te geven. En zoals je wel weet geef ik nooit punten aan originaliteit als ik niet onder de indruk ben. Er is niets zo vergankelijk als originaliteit of vernieuwend.
Langs de andere kant moet je wel toegeven dat, ook al is originaliteit vergankelijk, dat er wel films zijn die bepaalde dingen voor het eerst hebben gedaan, daar altijd voor herinnerd zullen worden. En die ook goed waren omdat het concept dat ze gebruiken zo verassend was.
En te lief, dat weet ik niet. Als ik een film echt niet moet zal ik hem ook niet sparen. Zelfs niet als er een bepaalde acteur inzit die ik niet moet. Zo kan ik the purge ook niet echt waarderen gewoon omdat ik Ethan Hawke niet kan zien.
De meeste films die ik een 'te hoge' rating geef hebben misschien ook te maken met nostalgische gevoelens en dan zeker als het over de jaren 80 gaat.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
12. The Barbaric Beast of Boggy Creek Part II (1985) - FTV
https://i.pinimg.com/originals/c3/97/dc/c397dcfd41f710f5a628e7d14c5b084c.jpg
Oei... deze film is niet best. Een groep trekt de bossen in, op zoek naar Bigfoot of op zijn minst een Bigfoot-achtig wezen. We zien de groep door de natuur trekken, en door de natuur lopen en af en toe in de natuur rusten...en dat is dan ook wel zo'n beetje. Dat dobbert zonder gebeurtenissen voort tot aan het laatste kwartier en dan komt de grand finale: een crappy acteur in een masker dat dan een beest moet voorstellen. Slecht op ieder gebied, ook geen guilty-pleasure aspecten: gewoon slecht. 1,5*.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
13. The Godsend (1980) - FTV
http://jarviscity.com/wp-content/uploads/2016/02/godsend-little-girl.jpg
Een Engels gezin met de nodige kinderen neemt een zwangere dame in huis. De dame bevalt van een kind en verdwijnt. Het gezin besluit het meisje op te voeden. Dit meisje is echter niet het meest doorsnee kind...
Er wordt vrij veel 'geleend' uit andere films en er gebeurt eigenlijk niet zo heel veel. Geen enkele kill is on-screen en de 'enge' momenten worden constant op dezelfde manier opgebouwd en gebracht. De Britse kneuterigheid zorgt echter voor een goede sfeer en het verhaal dobbert op een prettige manier voort. Laatste kwartier veruit het beste van de film. Een hele magere voldoende. 3*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
14. Grave Secrets (1989) -FTV
https://vareverta.files.wordpress.com/2013/12/view_13_secred-dreams_jpg.jpg
Fijne 80's flick met "onze eigen" Renee Soutendijk. Het is niets nieuws onder de zon en de special effects laten te wensen over, maar ook in deze film zit het wel snor met de sfeer en opbouw. David Warner komt ook nog even voorbij en al met al heb je dan gewoon een leuk anderhalf uur vermaak. 3*.
joolstein
-
- 10856 berichten
- 8962 stemmen
Tjonge hij is niet te stoppen die Shaky 
Zo uit de losse pols een lijstje met deelnemers met de meeste films:
alespyforever staat op 8
remorz staat op 9
U96 staat op 11
Noodless op 12
Ik joolstein (moet er nog 1 registreren) op 13
Maar Shaky staat inmiddels op 14
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dat zou je inderdaad verwachten maar dat is (jammer genoeg) niet altijd zo. Als je even terugleest betreffende mijn reactie op The Last House on the Left. Deze wordt vaak aangehaald als de eerste film met zulke expliciete geweldpleging, zelfs valt dat expliciete naar hedendaagse normen nog wel mee. Zo hangt originaliteit bijna altijd samen met populariteit, toegankelijkheid en wat de massa op dat moment gewoon was. Er zijn tal van roughies geweest voor Last House maar die zijn de mensen vergeten of weten niet eens dat ze ooit zijn gemaakt. Ik zeg niet dat Last HOuse onterecht een klassieker is, het heeft wel duidelijk een aanhang. Maar de mensen die de film vinden tegenvallen halen meestal dezelfde elementen aan: de vrolijke country soundtrack, niet zo geweldige acteerwerk, de comedy cops... Dan is dat argument de eerste of originaliteit (hetgeen het eigenlijk al niet is) nog weinig uithalen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tkonge hij is niet te stoppen die Shaky 
Zo uit de losse pols een lijstje met deelnemers met de meeste films:
alespyforever staat op 8
remorz staat op 9
U96 staat op 11
Noodless (moet er nog 1 registreren) op 12
Ik joolstein (moet er nog 1 registreren) op 13
Maar Shaky stopaat inmiddels op 14
Ik vraag me wel af of jullie dat tempo gaan blijven aanhouden tot het eind? Kijken jullie soms ook tijdens het eten, werken en laten julllie slaap 
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
en nummer 15 staat op dit moment op....
Vrije dag van het werk, vriendin een week voor het werk in het buitenland; dan heb je opeens zeeën van tijd.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
Ik vraag me wel af of jullie dat tempo gaan blijven aanhouden tot het eind? Kijken jullie soms ook tijdens het eten, werken en laten julllie slaap
Nope, dat tempo ga ik zeker niet blijven volhouden
. Oktober is voor mij altijd een enorm drukke maand, dus dan ga ik wat normaler kijkgedrag vertonen 
Wat betreft slaap: ik ben één van die mensen die inderdaad genoeg heeft aan een uurtje of 4, 5 per nacht. Dat scheelt wel moet ik zeggen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
9. Malpertuis (1971) - FTV
http://4.bp.blogspot.com/-A7kjaUwvv7I/UqqPCFd9NSI/AAAAAAAAdZw/s4oxUiZCb0E/s1600/malpertt3.jpg
Leuke tidbits van baspls
. Ik herinner me dat ik als kind van een jaar of 10 stukken van deze film had gezien. Maar mama en grote zus vonden me toch wat te jong. Het was te eng en ik zou het toch niet begrijpen, hetgeen achteraf bekeken wel klopt. Overigens denk ik niet dat zij de film zelf hebben uitgekeken. Het is eigenlijk pas onlangs dat ik te weten ben gekomen dat Malpertuis de titel is. Zodoende kon ik op zoek en zo een 30 jaar later dan eindelijk weten waar de film nu eigenlijk over gaat.
Door de veelheid aan karakters is het soms wel moeilijk te achterhalen of onthouden wat al hun onderlinge verhoudingen zijn, maar uiteindelijk wordt de geduldige kijker beloond. Ik had het plots door op het moment dat Lampernus door de roofvogel werd belaagd. Natuurlijk Prometheus en ik begreep dan dat al die anderen ook goden moesten zijn. Plots snapte ik waarom die man zijn oude vrouw steeds Venus noemde, waarom Euryale nooit mensen recht in de ogen wilde kijken. Eigenlijk zou je de film opnieuw moeten kijken om te zien of de activiteiten die ze doen stroken met hun goddelijke alter ego. Zit best wel leuk in mekaar en er wordt knap gebruik gemaakt van de setting. Residentie Malpertuis dat een eindeloos labyrinth lijkt van gangen, trappen en kamertjes. Het zorgt voor een beklemmende, donkere sfeer.
Het einde is voor mij ook een beetje een vraagteken. het vertelt mij dat er misschien ook niet 1 interpretatie van het hele gebeuren is maar meerdere en misschien mag je als kijker zelf kiezen.
Typisch eentje die ik wel eens wil kijken met audocommentaar als er zo een versie bestaat natuurlijk.
joolstein
-
- 10856 berichten
- 8962 stemmen
Oooh ik dacht dat je The Furries had gekeken en dus nog ging registreren vandaar dat ik er één extra telde! Mijn fout heb hem aangepast!
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
15. The Curse (1987) - FTV
https://dailydead.com/wp-content/uploads/2017/07/The-Curse-620-005.jpg
Behoorlijk genietbare 80's flick, ware het niet dat de film veel te lang nodig heeft om op gang te komen. Het laatste half uur is echt gaaf; erg gebeurt veel, het ziet er netjes uit en de horrorelementen komen daar goed naar voren. Het probleem zit echt in het begin van de film. Er wordt een uur uitgetrokken om het verhaal te bouwen, terwijl die backstory zó mager is, dat dit ook in een klein half uurtje had gekund. Nu zitten we maar te wachten en te wachten en wanneer het dan eindelijk los gaat is het kwaad al geschied: veel kijkers zullen of zijn afgehaakt of zich vervelen (dat baseer ik dan op het lage gemiddelde voor de film). Jammer, want het slotstuk mag er zijn. Helaas snijden de makers zichzelf in de vingers met een veel te traag eerste uur. 3*.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7277 stemmen
Okay jongens, ik ben om .... vanaf dinsdag doe ik ook weer mee!
Nog even twee niet-horrors voor de jaarlijst en één Disney dit weekend. Tot dinsdag!
joolstein
-
- 10856 berichten
- 8962 stemmen
Klopt het wel dat The Last House on the Left in de bioscoop heeft gedraaid? Het is namelijk Cravens eerste film en ook een lowbudget film. Dus veel verder dan drive-ins of grindhiuse theaters waar die roughies werden gedraaid zal dit denk ik ook niet zijn gekomen. Kan het mis hebben hoor! Weet wel dat hij in Engeland was verboden en van Nederland weet ik dat hij voor het eerst was te zien in 1996 op Amsterdam Fantastic Film Festival
Mocht je het je afvragen de inspiratiebron van Craven was het verhaal van Ingmar Bergmans film De maagdenbron uit 1960.
Kondoro
-
- 11528 berichten
- 2868 stemmen
01 - Child's Play 2 - FTV
Dan heb ik eindelijk deel twee gezien van deze filmserie. Één van de zoveelste horrror klassiekers met een aardige vervolgreeks achter zijn naam, maar ook ‘Chucky’ moest ik eigenlijk nog helemaal zien. Ik wou deze eigenlijk plannen voor aankomende horrormaand, echter moet ik nog 3 andere filmreeksen helemaal afkijken en lijkt het me een goed plan die eerst te doen. Dan laat ik deze serie wederom even rusten, maar dat bedenk ik me wel na het zien van dit tweede deel en dat is wel een beetje dom.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Okay jongens, ik ben om .... vanaf dinsdag doe ik ook weer mee!
Nog even twee niet-horrors voor de jaarlijst en één Disney dit weekend. Tot dinsdag!
Ha ik wist wel dat je ons ging vervoegen, wat meer vrouwelijke input is altijd welkom 
joolstein denk wel dat die in de USA in de gewone bios heeft gedraaid. Als het niet verder kwam dan grindhouse dan zou er sowieso al een ander publiek op af zijn gekomen, eentje dat wel meer gewoon was. Volgens verschillende bronnen waren er veel mensen geschokt toen ze de beelden zagen, dus neen dat leek me dus niet enkel bestemd voor een grindhouse publiek. Craven wilde de film aanvankelijk nog harder maken, maar men heeft hem toch maar ingetoomd. Het merendeel was al geschokt genoeg zou blijken. Stel je voor dat hij inderdaad zijn eigen zin had gedaan dan was het wellicht in grindhouse beland en misschien geen klassieker geworden.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
10. Tales from the Gimli Hospital (1988) - FTV
Ik sluit me aan bij wat joolstein zegt. Het is aardig als tussendoortje maar ondanks de korte speelduur vond ik het best nog langdradig. Het voelt aan als een silent en de jaren 20 worden leuk weergegeven met dames in flapper girl fashion die eigenlijk helemaal niet passen bij het landschap. Het verhaal verteld door een oude dame aan 2 kinderen van een zwaar zieke moeder zal wel een moraal hebben maar die is dan toch aan me voorbijgegaan. Het is me een beetje te vaag en te experimenteel.
Daan258
-
- 3688 berichten
- 2489 stemmen
https://www.findelahistoria.com/web/wp-content/uploads/2018/09/summer-620x330.jpg
FTV
In het begin moest ik er wel een beetje inkomen. Het was allemaal wat puberachtig en had daarom zo'n mijn twijfels. Maar hoe verder de film vordert werd het wat leuker en interessanter maar helaas nooit echt spannend. Vind het ook eerder een PG-13 film.
Had had wat weg van de film Disturbia maar lang niet zo goed en spannend.
kleine 3,0*
Daan258
-
- 3688 berichten
- 2489 stemmen
FTV
Helaas heb ik de trailer van de film een hele tijd terug gezien en doet de film heel veel spannender lijken dan het daadwerkelijk is.
De film moet het vooral hebben van de toffe setting en goede sfeer. Ook het 4: 3- beeld gaf wel iets extra's.
Jammer dat het nergens eigenlijk spannend is of goede schrikmomenten.
Alleen erg sfeervol en een gave setting.
Had er heel veel meer van verwacht.
2,5*
Daan258
-
- 3688 berichten
- 2489 stemmen
FTV
Geen onaardige Netflix Original.
De film zou beter onder thriller passen en niet zo zeer horror maar alsnog heel goed vermaak.
Eerste helft (waarbij ik zo te lezen niet de enige ben) is het sterkst. Goed mysterieus, best wat WTF momenten en veel kots
Helaas komt de "grootste" twist van de film al snel naar voren wat erg zonde is. Daarbij had ik wel snel zo'n vermoede dat dit ook inderdaad het geval was. Maar naast dit was het nog steeds erg goed en zeer vermakelijk om naar te kijken.
Best positief verrast door dit werkje.
Een kleine 3,5*
6,5/10
Daan258
-
- 3688 berichten
- 2489 stemmen
4. Hush (2016)
RW
https://horrorfreaknews.com/wp-content/uploads/2016/04/hush-mind-games.jpg
Herzien!
Wat ik ook al eerder bij mijn vorige bericht vertelde: Zonde dat de intruder al zo ontzettend snel zijn masker af doet. Dit zorgt dat het gelijk een heel stuk minder spannend is
Nog steeds wel een 3,0*
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
12 The Bad Batch (2016) FTV
https://www.netflix-nederland.nl/wp-content/uploads/2017/09/The-Bad-Batch-Netflix-810x456.jpg
Bizar verhaaltje waarin avontuur, romantiek en wat horrorelementen samen smelten en leiden tot één groot vraagteken...wat bezielt de hoofdrolspeelster om zo te handelen ? Visueel ziet de film erg tof uit : mooie locaties, blitse outfits en opvallend goed camerawerk. De film opent mysterieus en in het eerste gedeelte is de spanning voldoende aanwezig. Een paar degelijke horrorelementen passeren dan. Maar helaas vervalt dit alles volledig in een flauw opgezet tweede gedeelte. Het grootste kritiekpunt zijn de handelingen van de hoofdrolspeelster. 5/10
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
13 Girls with Balls (2018) FTV
Ach, soms nog leuk door de onnozele opzet van de film, maar anderzijds werkte dit soms ook irritant.
Bloederige scènes genoeg aanwezig, maar door de wijze van presentatie weinig inpak. Deze scènes neigen vaak naar de flauwe kant. Mits een wat ruwere opzet met meer aandacht voor wat spanningskracht en humor dat werkt, had deze film een hogere score kunnen opleveren. nu blijft het toch maar een matige film. 5/10
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
16. El Barón del Terror (1962) - FTV
https://pbs.twimg.com/media/DetKSRPWkAEWB70.jpg
Hilarische Mexicaanse horrorfilm uit de jaren 60 die vooral op de lachspieren werkt, maar geen seconde eng of spannend wordt.
Abel Salazar kruipt in de rol van baron Vitelius van Astaria die in 1661 ter dood veroordeeld wordt. Helaas is de openingsscène niets meer dan Salazar die volledig expressieloos in het luchtledige staart terwijl een rechter de straf uitspreekt; schijnbaar vond de regisseur het een goed idee om die scène ook lekker lang te rekken, een minuutje of zeven zijn we er wel zoet mee. De toon is gezet: dit gaat slecht worden.
Plots ziet Vitelius een komeet (die niet van echt te onderscheiden valt
) en daardoor (?) kan hij in 1961 terugkomen naar de aarde als iemand met grijpers (zoals die op de kermis) als handen en een harig masker waar een soort lange vork-tong uitkomt. Maar.... waarom dan?... hoe dan? .... Geen idee, niet belangrijk.
In 1961 herkent hij zijn beulen in hun nazaten en uiteraard wil hij wraak nemen. Dit doet hij door, let op: een zaklamp op zijn gezicht te laten knipperen, het vreemde masker op te zetten en dan met zijn zachte vork-tong tegen iemand aan te drukken...
, echt waar: ik verzin dit niet.
Heel de film slaat nergens op, maar is oh zo vermakelijk. Ik heb meerdere malen hardop moeten lachen en heb eigenlijk 80 minuten lang met een glimlach op mijn gezicht zitten kijken. Deze 'te fout voor woorden film' krijgt dan ook zeker een voldoende van mij: 3*.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13069 stemmen
17. Day the World Ended (1955) - FTV
https://66.media.tumblr.com/99074f7badf024b1992a1410516207ed/tumblr_pwuxmhk8Nx1wzvt9qo2_500.jpg
Behoorlijk foute 50's horror waarbij een subplot met licht romantische inslag slecht uitpakt voor de film. Het hoofdplot is stukken interessanter en de heerlijke 50's vibe met witte t-shirts, vettige haren en coole polo's zorgt voor een leuk schouwspel.
Het monster is (natuurlijk) te knullig voor woorden en helaas niet heel vaak in beeld. Wat Corman wel aandurft zijn close-ups van het monster. Vaak zien we dat deze monsters vooral kort en van veraf in beeld gebracht worden zodat wij als kijkers niet zien hoe slecht het eigenlijk is. Daar trekt Corman, voor wiens films ik altijd wel een zwak heb, zich niets van aan en hij doet lekker z'n ding.
Verder is het vrij voorspelbaar en niet spannend, wel vermakelijk dus en lekker retro. 3*.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.