• 8.303.616 stemmen

The Devil's Doorway (2018)

Horror | 76 minuten

Genre: Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Aislinn Clarke

Met onder meer: Lalor Roddy, Ciaran Flynn en Helena Bereen

Plot The Devil's Doorway

"Some doors should never be opened"

In oktober 1960 worden pater Thomas Riley en pater John Thornton door het Vaticaan op pad gestuurd om een ​​bloedbeeld van de Heilige Maagd Maria te onderzoeken in een landelijk Iers klooster. Het klooster doet dienst als religieus asiel voor prostituees, verstandelijk gehandicapten en ongehuwde zwangere vrouwen. In de hoop fotografisch bewijs van dit schijnbare wonder te vangen, filmt pater Thornton alles met een draagbare 16 mm-camera. Moeder Overste ontkent echter iets te weten van een bovennatuurlijk fenomeen.

imageimageimage

Ghost Boy 1

Ghost Girl

avatar van joolstein

joolstein

"This is a waste of your film,"

Nou eigenlijk niet! Alhoewel "Found footage" een genre is waar ik maar bar weinig heil in ziet. Vaak gebeurd er maar weinig en is het niet spannend. Zonder te weten dat deze bij het "Found footage" -genre behoorde de film opgezet. Het is dan ook een grote verrassing om te ontdekken dat The Devil's Doorway behoorlijk goed was. Oké niet alle typerende kenmerken van het genre worden losgelaten. Schuddende camera's en rondrennen in donkere gangen zijn ook hier aanwezig.

Echter wordt de film gepresenteerd als een compilatie van gevonden 16 mm celluloid-beelden uit de jaren '60. En het voelt gewoon volledig authentiek, Breedbeeld was er toentertijd nog niet dus wordt het hier nu niet gebruikt, alles is in 4: 3-presentatie. En waar veel found footage-films het als trucje gebruiken om te proberen het gebrek aan goed visuele beeld te verbergen. Laat regisseur Aislinn Clarke wel-degelijk een behendige en goede regie zien. Het eindresultaat is bijna een speelse vorm van beelden.

Het verhaal gaat over de Pastoors Thomas Riley (Lalor Roddy) en John Thornton (Ciaran Flynn) - de laatste is onze 'betrouwbare' cameraman - zij worden door het Vaticaan gestuurd om een ​​incident met betrekking tot een bloed-huilend standbeeld van de Maagd Maria te onderzoeken in het Magdalene-klooster annex wasserij in Ierland gerund door Moeder-overste (Helena Bereen) Ze ontdekken de jonge Kathleen O'Bryan (Lauren Coe), die vastgeketend zit in de kelder van de Wasserij, Maagd maar ook zwanger en schijnbaar bezeten door een kwaadaardige kracht. Zie daar het gebruikelijke ingredient voor een verhaal over bezetenheid. Maar het werd met veel enthousiasme gebracht! Het vertrouwt op de cameratrucs, goede editing korte tijdsduur en soms een prima jump scare.

Helaas heeft The Devil's Doorway wel nog steeds last van een aantal veelvoorkomende kwalen die de found footage-manier teisteren. Toch zou je veel slechter verwachten dan het geval was! Het debuut van Clarke kondigt dan ook vermoedelijk een innovatief talent aan met een goed oog en gevoel voor datgene wat ons de stuipen op het lijf jaagt.

avatar van Karst

Karst

Wel aardig. Helaas wel wat erg veel ongeloofwaardigheden (binnen het verhaal). Ik vond de casting wel goed, prima geacteerd en een prettige tijdsduur.

avatar van Daan258

Daan258

Helaas heb ik de trailer van de film een hele tijd terug gezien en doet de film heel veel spannender lijken dan het daadwerkelijk is.

De film moet het vooral hebben van de toffe setting en goede sfeer. Ook het 4: 3- beeld gaf wel iets extra's.

Jammer dat het nergens eigenlijk spannend is of goede schrikmomenten.

Alleen erg sfeervol en een gave setting.

Had er heel veel meer van verwacht.