Await Further Instructions (2018)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Johnny Kevorkian
met David Bradley, Abigail Cruttenden en Holly Weston

Het is Eerste Kerstdag als de familie Milgram wakker wordt en een mysterieuze zwarte stof rond hun huis aantreffen. Er gebeurt duidelijk iets groots buiten hun deur maar wat precies? Een ongeval, een terroristische aanslag of een nucleaire oorlog? Doodsbang zetten ze de televisie aan wanhopig op zoek naar informatie. Op het scherm verschijnt een bericht: Blijf binnen en wacht op verdere instructies. Aangewakkerd door de sinistere boodschap begint de familie al snel paranoïde te worden.

avatar van Spartaan1986
Ontzettend benieuwd naar deze film. Intrigerend plot en prima cast.

avatar van blurp194
Milgram? Dat zal toch geen toeval zijn?

avatar van Valak
Await Further Instructions had haar wereldpremière op het Cinepocalypse filmfestival in Chicago, en de eerste reviews zijn al zeer positief! (Lezen op eigen risico.)

Cinepocalypse 2018: AWAIT FURTHER INSTRUCTIONS Review | Film Pulse - filmpulse.net

Cinepocalypse 2018: "Await Further Instructions" Review | Cinema Slasher - cinemaslasher.com

Cinepocalypse ’18 Review: “AWAIT FURTHER INSTRUCTIONS” demands you watch it | Rue Morgue - rue-morgue.com

Maar er is blijkbaar nog geen officiële release bekend. Hopelijk met Kerst dit jaar. Ben erg benieuwd!

avatar van Flitskikker
Valak schreef:

Hij is er nu (US VOD).
Consumentenrecensies zijn toch niet zo positief...

Ongelijk kan ik ze niet geven. Ik heb de film gezien en het was een beetje zoals 10 Cloverfield Lane of The Cabin in the Woods: het begin en middenstuk zijn erg spannend en sfeervol, om vervolgens op het einde volledig te ontsporen. Nu vond ik 10 Cloverfield Lane wel goed, inclusief het einde, maar bij deze film wordt het allemaal wel heel ongeloofwaardig en over the top.
Acteerwerk voelde soms wat houterig en ze sneden in het begin onnodig politieke thema's aan.
Toch heb ik me niet verveeld en was het een lekker sfeertje, dus ik kom wel op een voldoende uit.

6,5/10

avatar van tattoobob
Ben benieuwd......

avatar van steffv1
film was goed, maar wat een kut einde jezus

avatar van Laulol
Sorry, dit is echt geen topper. De logica ontbreekt waarom dit monster deze acties allemaal doet. Ook de menselijke interacties slaan nergens op. Waarom zou de vader dat filmpje niet kijken, maar eerst zijn zoon martelen. Een baby kan vanaf 27 weken leven, maar niemand kijkt hier naar om als de moeder dood gaat. En waarom heeft het monster mensen nodig. Ook het acteerwerk voelt houterig aan. Daarnaast wordt op het moment dat het monster toeslaat de animatie als in de jaren 90.

avatar van mcdaktari
Het verhaal op zich leent zich prima om een goeie horrorfilm van te maken, maar ik vrees dat het bij deze niet het geval zal zijn.

avatar van Glacius
Heerlijke (B-) horror met een mysterieus verhaal en een flinke dosis spanning weet op te wekken. Hoewel sommigen er niet van houden, is het sterke punt van deze film juist de afwezigheid van enige uitleg of verklaring. Tegelijkertijd worden er veel practical effects toegepast (in plaats van cgi) wat de film een Cronenburg 'touch' geeft. Sommige momenten doen zelfs wat aan Videodrome denken. Verschillende personages gedragen zich niet per se zoals je zou verwachten in een dergelijke situatie, maar de film toont voordat dat gebeurt al dat dit geen normaal gezin betreft, en dat er bij enkele personages wat schroefjes los zitten. Dat maakt het toch geloofwaardig. Al met al een bizarre, mysterieuze vertoning die ik persoonlijk erg kan waarderen. Een beetje vreemd, maar wel lekker.

avatar van @Noorderwijk
Glacius schreef:

Helemaal mee eens. Prima film, de mens slaaf van de tv.

avatar van ikkegoemikke
I don't think the messages are a government broadcast.
It's almost like they're reacting to what we do.

In eerste instantie zou ik “Await further instructions” onmiddellijk toevoegen aan het lijstje “nutteloze films die er alleen voor zorgen dat je niet uit verveling tegen de muren begint op te lopen”. Maar anderzijds was deze low-budget indie-SF in mijn ogen toch boeiend en amusant genoeg. Niet vanwege het verhaal, want dat was compleet absurd en bevatte een ontknoping die totaal geen steek hield. Maar wel vanwege het schitterende acteerwerk en de manier waarop dit zwaar ontwricht gezin functioneert tijdens de meest vrolijke feestperiode van het jaar. De kerst. Een periode waarin normaal gezien families samenkomen voor de gezelligheid en ook wel uit traditie. Het is die periode van het jaar dat men wel eens een oude familievete begraaft en gezellig aan de feesttafel aanschuift om onder het genot van wat drank en spijs wat bij te praten. Er zijn legio films die echter aantonen dat dit niet altijd het geval is. Zoals in “Krampus” en “Better watch out”. Zelfs bij de McCallisters in “Home Alone” is het een periode vol ellende. Misschien niet zo macaber, maar wel enerverend genoeg. En ook in “ Await further instructions” is het niet echt een gezellige kerstsfeer. En al zeker niet als de woning van de familie Milgram wordt ingepakt als kerstcadeau.

En niet alleen dit laatst vermelde feit zorgt ervoor dat het niet al te gezellig is ten huize Milgram. Ook de onderlinge verstandhouding zorgt ervoor dat de spanning te snijden is. Ten eerste omdat het blijkbaar jaren geleden is dat de zoon Nick (Sam Gittins) nog eens zijn neus liet zien. En als hij dan tot de conclusie komt dat de tijd rijp is hiervoor, daagt hij ook nog eens op met zijn Indische vriendin Annji (Neerja Naik)aan zijn zijde. Ik veronderstel dat Nick al te goed weet hoe zijn familie zal reageren en hij voelt de bui al hangen als hij voor zijn ouderlijk huis parkeert. Allereerst is er de emotieloze, autoritair overkomende vader Tony (Grant Masters) die moeilijk kan verkroppen dat zijn zoon al jaren niks van zich heeft laten horen. Dat autoritaire wordt cynisch weggehoond door de inwonende grootvader Alfred (David Bradley) die het niet kan nalaten om telkens maar weer Tony te wijzen op zijn veel te tolerante wijze van opvoeding. En erger nog. Alfred is een rasechte racist die om de haverklap denigrerende opmerkingen maakt over buitenlanders.

Verder is er nog de goedhartige moeder Beth (Abigail Cruttenden). Echt zo’n typische huismoeder die, ondanks dat de sfeer gespannen is en wetende dat het kerstdiner zal uitlopen op een fiasco, uitzonderlijk optimistisch blijft en al kerstliederen zingend tracht de gemoederen te bedaren. Iets wat totaal ondenkbaar is als zus Kate (Holly Weston) met haar vriend Scott (Kris Saddler) binnen walst. Niet dat Kate uitgesproken racistisch is, maar haar naïeve, ondoordachte commentaren komen toch kwetsend over. Het aanschouwen van deze interacties op zich maakte de film al interessant. En als ze nog eens de dag erop beseffen dat het huis omwikkeld is met een stalen buiswerk en dat de televisie spontaan boodschappen begint te spuien, is dit het begin van nog meer onderling gekrakeel. Naarmate te film vordert staat iedereen op het randje van paranoia. Het claustrofobische van de hele situatie zorgt voor wantrouwen en achterdochtige gedachten.

Zoals het in een echte low-budget film hoort, speelt zich de gehele film af op één en dezelfde locatie. Dat is niet persé een nadeel. “Await further instructions” laat op een degelijk manier zien hoe hysterie en onmacht zich meester maakt van personen in een uitzichtloze situatie. Complottheorieën en rampscenario’s zorgen ervoor dat de familieleden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Is het een milieuramp? Een chemische oorlog? Of zijn er buitenaardsen die de wereld in hun macht hebben? Of zijn ze allen het slachtoffer van een televisieprogramma met verborgen camera’s? Tracht de film een symbolisch beeld op te hangen over het Big Brother principe? Of toont het hoe de televisie ons dagelijks leven is binnengeslopen en we blindelings instructies opvolgen die hierop verschijnen? Boodschappen die ervoor zorgen dat de familieleden zich tegen elkaar keren en men elkaar schaamteloos weerzinwekkende dingen aandoet. Op psychologisch vlak kan je deze film een succes noemen. Het SF-gedeelte, dat zich naar het einde toe ontvouwt, vond ik echter minder geslaagd. Het voelde nogal absurd en grotesk aan. Mij leek het alsof de hoofdmoot op een psychologisch familiedrama leek en de ontknoping op het allerlaatst erbij werd verzonnen en satirisch bedoeld was. En horror zou ik het nu ook weer niet noemen. Al bij al vond ik dit surrealistisch schouwspel helemaal niet slecht. En dan vooral door het uitstekend acteerwerk en het soms magistraal beeldmateriaal. Maar ik vrees dat deze film niet door de grote meerderheid geapprecieerd zal worden.

avatar van DjFrankie
Sommige mensen hebben een fijne kerst, bij sommige is die iets minder. Dat is bij deze familie helaas het geval. En om daarover te ruziën helpt ook niet. Amusant genoeg voor mij in ieder geval om te kunnen blijven boeien. New kind of Christmas story

avatar van umbra
Vond deze best nog genietbaar. Beetje raar wel en het 'monster' op het einde voelt redelijk 90's aan, maar vind dit niet echt storen. Logica is niet altijd aanwezig, maar boeien 6/10

avatar van Rickyman
Geinig kerstfilmpje inderdaad, waarbij een familie plots opgesloten raken in hun huis en vervolgens mysterieuze instructies krijgen via de tv, waarop de reacties van de familieleden nog vreemder zijn...
Maar erg vermakelijk om te zien, zeker het einde dat totaal ontspoort. Leuke onzin!

avatar van John Milton
arme Channing Tatum, lopen ze hem zomaar te martelen op deze poster... Hij speelt er niet eens in.

avatar van james_cameron
Verontrustend brits horrorfilmpje, niet overal even geslaagd maar in ieder geval wel vrij origineel en behoorlijk spannend. Het uitgangspunt zorgt direct voor een bizar claustrofobisch sfeertje. Degelijk spel van de cast en langzaam escalerende paranoia zorgen vervolgens voor een intense en vaak surrealistische kijkervaring. Met weinig geld gemaakt, maar desondanks zien de make-up- en visuele effecten er behoorlijk goed uit.

avatar van john mcclane 2
Heftig kort Brits indie horror filmpje hoor .
Moet het vooral hebben van het acteer werk , maar ook het hele concept van , tja wat eigenlijk .
Er is iets aan de hand , maar wat laat even of zich wachten , en ook dan zit je wel nog met wat vraag tekens.
Het einde heeft een hoof WTf - gehalte .
Best oké !

avatar van leatherhead
Toch nog opvallend positieve recensies hier voor dit broddelwerkje. Op papier leek me het wel een aardige genrefilm, beetje 10 Cloverfield Lane achtige opzet met wat vleugjes Cronenberg, maar de film faalt eigenlijk op alle fronten en ontaard al gauw in een onbedoelde klucht.

Het eerste uur is uitzitten. De bekende, minimalistische set-up met een gezin in quarantine wegens een onbekende invloed van buitenaf. De horror is dan nog erg beperkt dus moet het hele eerste uur het eigenlijk vooral hebben van de acteerprestaties en het gevoel van paranoia/waanzin. Helaas zijn de vertolkingen desastreus slecht en de dialogen/script van niveautje The Room. Met name die vader is echt ronduit lachwekkend met z'n hele 'de alfaman van het gezin' typetje. Alsof Kevorkian het nog niet bont genoeg gemaakt had worden er ook nog eens op potsierlijke wijze enkele maatschappelijke thema's aangesneden en wat misplaatst sociaal commentaar gegeven. Het trekt op werkelijk niets.

Verder noemenswaardig zijn nog enkele dubieuze scenes die komisch aandeden, terwijl dat volgens mij niet per se de intentie was. De vader die ten midden van alle ellende besluit om even zijn bedplastrauma op te rakelen, die moeder die tijdens een hevige ruzie een kerstliedje gaat zingen om de gemoederen te sussen. Geen idee wat de scriptschrijvers op hadden voor deze film, maar het tartte echt alle verbeelding.

Op het einde komt er eindelijk wat daadwerkelijke horror om de hoek kijken en wordt het allemaal wat vermakelijker. Uiteindelijk oogt het veel te goedkoop om echt indrukwekkend te zijn, 't is ook niet veel meer dan na-aperij uit andere soortgelijke films, maar er komt in ieder geval nog een beetje leven in de brouwerij. Verder absoluut niet best dit. 1,5*.