Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Apostle (2018)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Gareth Evans
met Dan Stevens, Michael Sheen en Lucy Boynton

'Apostle' volgt een man die afreist naar een afgelegen eiland met het doel om zijn zus te redden, nadat zij ontvoerd is door een religieuze sekte. De groep vraagt een hoop losgeld om haar te laten gaan. Ze onderschatten echter waartoe de man in staat is die naar haar op zoek is.

avatar van IH88
Apostle

Sfeervolle horror/thriller van Gareth Evans. Evans neemt zijn tijd om het verhaal rustig op te bouwen, en je zou kunnen zeggen iets te veel tijd. Maar de sfeervolle setting, het intrigerende verhaal en het sterke acteerwerk zorgen ervoor dat je wel geïnteresseerd blijft kijken. Stevens, Boynton, Lewis Jones (schmiert er aardig op los), Sheen en de andere acteurs zijn uitstekend op dreef, en als in het tweede gedeelte de gekte losbarst dan gaat het ook echt los. Horrorachtige momenten waar je met een zeer ongemakkelijk gevoel naar zit te kijken, gecombineerd met ook nog wat fantasie en drama.

avatar van Woland
De film heeft best wel een fijn sfeertje, en een setting die me bijzonder aanstaat - de eerdere vergelijkingen (qua setting tenminste) met The Wicker Man en Brimstone zie ik ook wel, al zijn dat beiden toch betere films. Al is deze zeker ook niet slecht, maar een half uurtje eraf had deze wat meanderende film toch wel beter gemaakt. Hadden ze gelijk wat van de gekunstelde plotpunten eruit kunnen halen (de wel heel toevallige manier waarop Thomas het vertrouwen van brother Malcolm wint bijvoorbeeld). Het acteerwerk is ook wisselend - erg leuk om Paul Higgins (die ik vooral ken als Schotse hork Jamie uit The Thick of It) weer eens te zien, Dan Stevens doet het niet slecht maar zijn moeilijke staar was ik na een tijdje wel klaar mee, en Mark Lewis Jones kon me al helemaal niet overtuigen. Verder best wel een vermakelijke en soms behoorlijk bloederige zit, maar het had wel wat gefocuster en puntiger gemogen.

avatar van Boeikens
Leuke Mysterie Thriller met naar het einde toe een horrorkadertje.

De film moet het vooral hebben van zijn sterke sfeeropbouw en prachtige setting want verder is het voor de eerste 100' allemaal zeer traag en zat ik tevergeefs te wachten op losbarstende actie. Vooral had ik elk moment verwacht dat die Richardson elk moment zou muteren of met een of andere duivelse krachten zou rondzwaaien (vooral na wat er in het plot geschreven staat )
Maar ok, de kleine horrortoer naar het einde toe maakt wat goed en de film was in z'n geheel zeker eens de moeite waard om te zien.

Redelijke horror-thriller, die echter heel rustig begint en pas na een klein uurtje echt op dreef komt.
Dan zijn de bloederige scènes schering en inslag.
Goede verhaal ook, met redelijke vertolkingen.
Misschien wel iets te lang om goed te zijn, maar laat dat de pret niet bederven.

avatar van Collins
Ondanks enkele indrukwekkende scènes en verderop in de film zelfs enkele brute scènes, is ‘Apostle‘ geen film vol vuurwerk. Het is een rustige film. Er is horror, maar het verschijnen ervan is een geduldskwestie. Tijdens het wachten vermaken we ons met cinematografische hoogstandjes. Met sfeerschepping.
Fijne sfeervolle setting. Begin 20e eeuw. Het dorp van de sekteleden ademt de primitieve condities van die tijd. Geen propere gemeenschap. Modderig, nat en vies is het dorp waarin zij wonen. Het eiland rondom is afgelegen met een natuur die er even ruig en ongepolijst uitziet als de leefomstandigheden en het gedrag van de sekteleden. Het is prachtige cinema en ik ben onder de indruk!
Uiteraard draagt de sekte de paradijselijke belofte uit, maar al snel wordt duidelijk dat er een strak en bruut regiem heerst. Goed zichtbaar in de nauwgezette registratie van het dagelijkse leven in de gemeenschap. De sfeer wordt drukkender. Het voelt explosief. Stapje voor stapje neemt dat gevoel toe. De hel lijkt dichterbij dan de hemel. Niet leuk voor de sekteleden, maar wel goed voor de sfeer. De score is passend. Muziek met dissonante klanken die het oor teisteren werken beklemmend en herinneren evenals de beelden aan dreiging en gevaar. De sfeer is mysterieus en dreigend en is voelbaar in elke scène.
Klinkt ok, maar...Met een speelduur van 130 minuten is de film aan de lange kant. Inhoudelijk is het erg mager. Het verhaal is dun en sloft te langzaam voort op de golven van mysterie en dreiging die de beelden zo expressief beschrijven. Het verhaal wordt in de breedte verteld. Niet in de diepte. Beeld en verhaal lopen behoorlijk uit de pas. Beeldende beloftes worden inhoudelijk slechts in een enkele scène ingelost. Vaker slaan mysterie en dreiging dood in de stroperigheid van de handeling of de dufheid van de dialoog.
Pas laat in de film ontstaat wat meer schwung. Na de lange rustige opbouw die tot over de helft van de speelduur loopt en waarin absoluut aan een fijne sfeerschepping wordt gewerkt, maar waarin ook weinig opzienbarends gebeurt, is het eindelijk tijd voor wat verkwikkende actie.
Die is erg nodig want hoe genietbaar sfeer en cinematografie ook zijn, verzadiging treedt wel degelijk in. En als het verhaal niet bij machte is iets van die verzadiging weg te nemen, dan moet de horroractie het maar doen. Dat lukt redelijk goed. De horroractie is bruut en explosief genoeg om een verkwikkende werking te hebben en iets van de landerigheid weg te nemen.
Geen spijt dat ik de film heb gezien. Maar toch. De film heeft het probleem dat ie te lang duurt en dat er veel detail is ingepropt die de diepgang van het verhaal niet stimuleert. De cinematografische en sferische vreugde die er bij het kijken zeker is, heeft er onder te lijden.