The Curse (1987)

Alternatieve titel: The Farm

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door David Keith
met Wil Wheaton, John Schneider en Claude Akins

Een man wordt opgepakt, maar hij probeert de mensen te waarschuwen voor een probleem met het water. Zes maanden eerder stortte er bij een boerderij een meteoriet neer die smolt en in het water terecht kwam. Het fruit en de groenten lijken mooier dan ooit, maar binnenin zijn ze rot. Hetzelfde lijkt met de mensen te gebeuren. De oudste man op de boerderij is erg gelovig en hij denkt dan ook dat ze vervloekt zijn.

avatar van SuperSideSwipe
Een film die ik als kind prachtig vond.

Het is echt mooi te zien dat alles voorspoedig gaat na de inslag van die meteor, gigantische grote en mooie appels en ander fruit. En ineens stort alles in, appels vol met ranzig ongedierte, en een mooie scene waarbij de halve kop van een koe er ineens afvalt en er allemaal wormen uitgestroomd komen. (heerlijke kost voor een horror liefhebber).

Ik vond dit een topper van zijn tijd. Maar op andere sites wordt deze film toch matig beoordeeld. (dacht ik deel dat ook even mee, niet dat mensen alleen op mijn recentie afgaan.)

Lekkere goore horrorfilm.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik was weer eens toe aan wat hersenloze jaren '80 horrorpulp en besloot gisteravond The Farm mee naar huis te nemen. En nu heb ik moeten constateren dat dit niet eens zo'n slechte beslissing is geweest. De film is namelijk een typisch geval van amusant en komisch horrorfilmpje, waarbij het plot goed weet te vermaken en de make-up effecten er prima uitzien. Het acteerwerk is weinig bijzonder, hoewel kleine Amy Wheaton (zusje van Wil) het best aardig doet. Verder is The Farm dus een ideaal filmpje om niet bij na te denken, maar om gewoon lekker voor te gaan zitten. Altijd leuk.

3 sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Moderne adaptatie van H.P. Lovecrafts "The Color Out of Space".
Het boek is wel nog beter. Werd al eens verfilmd als kortverhaal in Creepshow 1 van George A. Romero.

Ramon K
Ik vind dit helaas toch een drol van jewelste. Slecht geschreven ('airplane dudu', de slechtste grap immer in een film), slechte special effects, karikaturale personages, matig geacteerd en een vreselijk plot. Leukste (onbedoeld) scene was de scene met de killerkippen. 0,5*

avatar van newG
ach nee jong, zo'n geweldige jaren 80 horror.
Lachen en je verschrikken, das al wat hij moet doen, en dat die hij!

3* met kans op verhoging bij eventuele herziening...

Ramon K
en je verschrikken

Van de slecht geschminkte gemuteerden? Of van dat papieren boerderijtje dat begint te trillen? Echt. Een totale ramp.

avatar van Mr Confused
Associate producer Lucio Fulci

Lang geleden eens gezien en de laatste tijd herhalen ze hem regelmatig op MGM waardoor ik de kans had om hem nog eens te zien. Het is natuurlijk geen top-horror film en de special effecten zijn matig. Ook van de acteer prestaties moet je niets verwachten (vooral van dat dikke jongetje). De stiefvader (Claude Akins) vond ik nog het beste acteren in de film.

Het verhaal was best aardig gevonden maar de uitvoering ervan was iets minder. De film is niet spannend en ook niet echt boeiend, Ik heb er wel af en toe om moeten lachen vanwege het amateurisme gehalte in deze film.

Maar op de een of andere manier wist deze film me toch zijn aandacht te houden. Het is in principe gewoon een film die je s'avonds eens kunt bekijken als er werkelijk niets anders op TV is en je totaal aan het vervelen bent.

avatar van 606
Erg leuk verhaal en heel apart.
Rest is het wat minder met special effects.
Acteurs waren ook redelijk.

3,5 ster

avatar van Halcyon
Losjes gebaseerd op Lovecrafts The Colour out of Space, maar daarmee is alles gezegd. Het meesterwerk van Lovecraft verdient in mijn ogen een veel betere verfilming, hoewel het uitgangspunt van dit verhaal misschien gewoon niet verfilmbaar is (zoals veel van zijn werk). Zelfs als knipoog is The Curse behoorlijk waardeloos. Nee, deze film moet je zien als hersenloze pulp, inclusief slechte vertolkingen en wansmakelijke effecten.

avatar van umbra
redelijk zwakjes :s

avatar van Lui
Lui (crew)
Typisch jaren '80 horrorfilmpje waarbij de meeste mensen nu zullen lachen.
Er is voldoende horror aanwezig, ook al is deze niet altijd even sterk. De spanning en een fatsoenlijk verhaal zijn echter wel ver te zoeken. Dit laatste zorgt ervoor dat deze horrorfilm niet serieus te nemen is. De cast weet niet hoe hij moet acteren en dat begint na een uurtje storend te worden.
Vermakelijk, maar daarmee is alles gezegd.

avatar van Lord Flashheart
Vroeg rijp, vroeg rot.

The Curse is mede geproduceerd door niemand minder dan Fulci en het verhaal is gebaseerd op een Lovecraft. Ondanks deze namen worden de verwachtingen helaas niet waargemaakt. David Keith is duidelijk beter geschikt als acteur en ook Will Wheaton heb ik wel eens beter zien presteren. Die laatste zal al wel met z'n hoofd bij Star Trek - The Next Generation zijn geweest, dat rond die tijd van start ging. Over de rest van de cast zal ik niet eens beginnen. De film is verder rommelig, de effecten zijn matig en de soundtrack is veel te aanwezig. En ondanks al die slechte punten heeft het wel die typische charme van een jaren '80 horrorfilm, waardoor het nog best genietbaar is.

Kleine onvoldoende. 2,5*

avatar van mikey
Zeer foute J80 flick van die Keith. Een godvrezende boerenlul die geen sex wil, zijn naar aandacht hunkerende vrouw en een half ontblote klusjesman. Dat vraagt om problemen natuurlijk. Dus valt er een komeet uit de lucht en de demonische inhoud vervuilt het drinkwater. Uiteraard.
Dan krijg je de smerige voedselgrappen, hilarische animal attacks, the Exorcist, Carrie en the Evil Dead. Wat wil je nog meer?

Schijnt dat Lovecraft ooit een verhaal heeft gemaakt waarop dit en wat ander werk is gebaseerd. Later zijn er meer typische voorvallen geweest zoals Habitat en Slither.

Dat terzijde.. het bekijken zeker waard. De vele gedateerde camerastandpunten zijn een genot om naar te kijken. Helemaal die vanuit het kikvorsperspectief. Prachtig blue light dat de mooie Amerikaanse gotiek verwarmt, tof huis bovendien. Het is wel een hele gore film, je moet tegen rottende groenten kunnen (persoonlijk heb ik daar problemen mee)! Maar wanneer je die test hebt doorstaan, dan kan je je lol op met deze 'Italo' Demoni horror die van alles leent uit de klassiekers. Zag ik nou Fulci bij de credits????

avatar van EVIL '84
Hmmm deze gaat op mijn ''nog zien'' lijstje. Mooie cover!

avatar van Richard_Voorhees
Tjah, ik heb nou eenmaal een zwak voor dergelijke jaren '80 pulp en ik moet zeggen dat ik me met deze titel prima vermaakt heb. Een zeer Christelijke boer en zijn vette zoon zorgen voor een vrouw en 2 kinderen. Het jongetje van deze twee speelt de hoofdrol en die is niemand anders dan de jonge Will Wheaton. Het acteerwerk is van acceptabele kwaliteit, maar verhaaltechnisch zit de film niet helemaal lekker in elkaar. Men springt soms wel heel erg van de hak op de tak.
De gore en make-up fx zijn dan weer boven verwachting goed te noemen. De 'connect the dots' scene oogt wat nep, maar verder valt er genoeg van slijm en verrotting te genieten.
De soundtrack varieert tussen een banjo riedeltje en een bombastisch synth/keyboard stuk. Dat eerstgenoemde maakt het lekker cheesy, het laatstgenoemde is in sommige scenes wel heel erg aanwezig.
Voor zij die cinema niet altijd even serieus nemen en van een flinke lading 80's cheese houden is dit een vermakelijke zit.

avatar van Filmkriebel
Horror voor tieners... Was in de eerste helft niet eens verkeerd. Een religieus fanatieke boer ziet de fysieke achteruitgang van zijn vrouw als een straf gods. De special effects heb ik wel beter gezien maar het kon er nog redelijk door. De laatste vijftien minuten gaat de film ten onder. Van een slechte climax gesproken... Deze film was bedoeld om de carrière van Wheaton na het succes van Stand By Me vooruit te helpen, maar met dit soort B-films kun je geen slechtere keuze maken. En nu op naar The Curse II : The Bite. Vraag me af wat dit zal voorstellen.

avatar van Vascago
Zo slecht vond ik hem nog niet. Heb pas geleden het verhaal van Lovecraft gelezen en uiteraard is dat veel beter. Ook het acteerwerk van de vader en het debiele broertje was zo slecht dat het irritant was, maar voor de rest heb ik me best vermaakt. Verhaal in de film gaat behoorlijk gelijk op met het verhaal van Lovecraft en de sfeer vond ik heel behoorlijk.

avatar van mrklm
Slecht geregisseerde en gemonteerde horrorfilm moet het ook niet hebben van het acteerwerk. Het verhaal, over een meteoriet die het water vervuilt in een dorpje in Tennessee en een epidemie veroorzaakt waardoor dieren en mensen volledig doordraaien, heeft een paar aardige elementen, maar het is allemaal erg oppervlakkig uitgewerkt. De make-up effecten van Frank Marshall zijn effectief en dragen bij tot een paar schrikmomenten, maar die momenten zijn op één hand te tellen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Erg mooie transfer op de double feature release (uiteraard met Curse II: The Bite (1989) ) van Shout Factory! Helaas zonder verdere extra's, maar voor die prijs... Kleuren komen er hier heel fijn uit, met nog wat lichte grain nog (altijd fijn), maar met alle overbodige 'schade' weggepoetst. Opvallend leuke soundtrack ook, het komt niet heel vaak voor dat de gitaar leidend is in de 'main theme' van dit soort films. Werkt wel sfeerverhogend in dit typische small town America monster/eco-horrortje. Had meer ingezeten -middenstuk sleurt iet wat- maar dankzij de karikaturale personages zakt het nooit écht door de ondergrens. Dat dikke joch met z'n perenhoofd en naveltruitje... Yikes.