menu

Film / Festivals en evenementen / Nederlands Film Festival - NFF

zoeken in:
Bélon
Ik vond A Strange Love Affair with Ego (2015) vrij aardig -maar velen niet- maar als dat met de rest van de lijst nou het beste moet vormen van de Nederlandse cinema van afgelopen jaar dan wordt ik niet echt vrolijk.

Beyond Sleep (2016) zal wel het eea winnen bij gebrek aan competitie. 75 stemmen hier is ook wel een indicatie dat niet veel mensen die film hebben gezien buiten het arthouse circuit.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104544.200.jpg

Gouden Kalf Beste Film gaat naar onbekend vluchtelingendrama | Gouden Kalveren | AD.nl

De Nederlandse Oscarinzending van vorig jaar - The Paradise Suite, een mozaïekdrama over vluchtelingen - kreeg de belangrijkste onderscheiding.
Ook een van de hoofdrolspelers werd bekroond - de uit Burkina Faso afkomstige Issaka Sawadogo.
Het derde Kalf kreeg regisseur Joost van Ginkel van The Paradise Suite voor het Beste Scenario.

The Paradise Suite is nu te zien op Film1

Grote verliezer is Publieke Werken (2015). Maarliefst 10 nominaties maar kreeg geen toch geen enkel gouden kalf...

Volledige lijst winnaars: Winnaars Gouden Kalveren 2016 | Nederlands Film Festival

Toch maar eens die film kijken of deze echt goed is of dat er tussen de stemmers een hoog gutmenschgehalte zat.

Vluchtelingendrama is zeker geen juiste omschrijving voor deze film, dat is slechts een enkele verhaallijn uit de mozaiekvertelling. Hierdoor is de gutmenschopmerking zeer zeker misplaatst. Echt heel goed was de film ook weer niet, maar dat geldt ook voor de overige genomineerden. Matig jaartje.

De hele pers is momenteel (in)gericht op multicultiraliteit en 'kleur' in het Nederlands Film Festival en de Nederlandse film, dus die kop - en ook veel anderen - verbazen me niks. Beetje overdreven allemaal.

Wow, tijdens het hele festival is er niemand op MM die in dit topic gepost heeft? Dit festival is dood.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/127000/127338.200.jpg?cb=1493741733

Brimstone topfavoriet bij Gouden Kalveren | AD.nl

De western Brimstone van Martin Koolhoven is de topfavoriet bij de uitreiking van de Gouden Kaveren. De film is in negen categorieën voorgedragen. Koolhoven zelf maakt als regisseur en scenarist kans op twee Kalveren. Carice van Houten is genomineerd voor de beste bijrol.
De voornaamste concurrent van Brimstone is de boekverfilming Tonio die zeven kansen maakt op een Kalf. Ook het filmdrama Layla M en het oorlogsdrama Riphagen met vier nominaties staan er goed voor.

Broers en Waterboys waren mijn favoriete Nederlandse films van het afgelopen jaar, maar die heeft de Academy blijkbaar überhaupt niet opgemerkt. Ik zag ze ook niet allemaal (Bram Fischer, Waldstille en Tonio niet), maar lijkt me sterk dat die in mijn ogen beter zijn. En Carice van Houten genomineerd?? Bizar.

Hier trouwens de hele lijst met genomineerden: Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt | Nederlands Film Festival

Ik vrees dat het van mijn kant weer heel stil zal zijn in dit forum tijdens het festival. Ik geloof namelijk niet dat ik ontbrekende titels ga inhalen (Quality Time misschien) en van de nieuwe films eigenlijk alleen benieuwd naar de 'nieuwe Mike van Diem' (omdat De Surprise zo ongelofelijk verrassend leuk was), maar die kijk ik waarschijnlijk buiten het festival om, omdat Cineville maar beperkt tijdens het festival geldt.

kappeuter (crew)
Ivo Niehe wil filmgala redden | Show | AD.nl

Eerlijkheidshalve moet Ivo Niehe bekennen dat hij nog nooit naar de uitreiking van de Gouden Kalveren heeft gekeken. ,,Nee, ik was er nooit op gespitst. De Nederlandse film behoorde niet tot mijn wereld. Dergelijke lange parades van onbekende winnaars zijn bovendien niet bepaald een publiekstrekker.

,,Ik hoop op een miljoen kijkers. Dan ben ik tevreden'', aldus Niehe.

Koekoek!

Bah-bah! deze uitzending over het NFF is echt een aanfluiting. Ik wil op de laatste vrijdagavond gewoon de uitreiking van de Gouden Kalveren zien! En niet deze fragmentarische keuze van de TV-show wat ze van het festival willen laten zien. En Ivo Niehe's uitspraken alsof hij zogenaamd iets weet van de Nederlandse film.
Doe zoiets dan door de weeks in korte avonduitzendingen als dagverslagen van het NFF, maar zendt op vrijdag gewoon de uitreiking uit in de stadsschouwburg! In zijn volledigheid!
Ik vond het de afgelopen jaren juist leuk om iedereen samen in de zaal te zien, alle reacties toen de prijzen werden uitgereikt & de presentatie.
Wat ik nu op tv zit te kijken is saai + ik mis de uitreikingsceremonie.

Flavio (moderator)
Heel vreemde opzet dit ja. Alsof je naar een samenvatting van een samenvatting kijkt.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/127000/127338.200.jpg?cb=1493741733

Brimstone breekt Kalverenrecord | AD.nl
De film van Koolhoven won in de categorieën Beste Film, Beste Regie, Beste Muziek (Tom Holkenborg, alias Junkie XL), Beste Sound Design (Herman Pieëte), Beste Camera (Rogier Stoffers) en Beste Production Design (Floris Vos).

De grootste verrassing tijdens het Filmgala was de toekenning in de categorie Beste Acteur. Niet de gedoodverfde favoriet Pierre Bokma voor zijn rol van schrijver A. F. Th. van der Heijden in Tonio werd bekroond, maar zijn collega Peter Paul Muller voor zijn titelrol in Bram Fischer, als de gelijknamige advocaat die Nelson Mandela verdedigde.

kappeuter (crew)
Winnaars Gouden Kalveren - Academy

De nominaties voor speelfilms en lange documentaires worden sinds 2015 bepaald volgens het Academy-model. Net zoals bij de Oscars (VS), de Bafta's (VK), de Césars (Frankrijk) en de Lola's (Duitsland) zijn het de filmprofessionals zelf die de winnaars van de grote Nederlandse filmprijzen kiezen. De stemgerechtigden bestaan uit Gouden Kalf-winnaars, leden van de Dutch Academy For Film (DAFF) en Nederlandse winnaars van hoofdprijzen van A-filmfestivals. Dit jaar hebben 368 vakgenoten zich geregistreerd als stemmer.

Beste Lange Documentaire
De Kinderen van Juf Kiet van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster

Beste Sound Design
Herman Pieëte voor Brimstone

Beste Muziek
Tom Holkenborg voor Brimstone

Beste Montage
Sander Vos voor Tonio

Beste Production Design
Floris Vos voor Brimstone

Beste Camera
Rogier Stoffers voor Brimstone

Beste Vrouwelijke Bijrol
Marie-Louise Stheins voor Waldstille

Beste Mannelijke Bijrol
Mohammed Azaay voor Layla M.

Beste Actrice
Nora El Koussour voor Layla M.

Beste Acteur
Peter Paul Muller voor Bram Fischer

Beste Scenario
Jean van de Velde voor Bram Fischer

Beste Regie
Martin Koolhoven voor Brimstone

Beste Film
Brimstone - Els Vandevorst voor N279 Entertainment en Uwe Schott voor X Filme Creative Pool

Winnaars Gouden Kalveren - Jury
De Gouden Kalf Jury bestaat dit jaar uit documentairemakers Catherine van Campen, Erik van Empel en Femke van Velzen voor de sectie Korte Documentaire. De jury voor Korte Film en Televisiedrama wordt gevormd door director of photography Mark van Aller, regisseur en scenarist Anna van der Heide en scenarist en actrice Karen van Holst Pellekaan. Een jury bestaande uit filosoof Bas Haring, interactief regisseur en ontwerper Sara Kolster en oprichter van Playgrounds International Digital Arts Festival Leon van Rooij bepaalde de winnaar in de sectie Interactive.

Beste Korte Documentaire
SNELWEGKERK van Elsbeth Fraanje

Beste Korte Film
Nu of Nooit! - POLSKA WARRIOR van Camiel Schouwenaar

Beste Actrice Televisiedrama
Abbey Hoes voor PETTICOAT

Beste Acteur Televisiedrama
George Tobal en Majd Mardo voor One Night Stand XII - JUNGLE

Beste Televisiedrama
De Zaak Menten (2016) van Tim Oliehoek

Beste Interactive
HORIZON ZERO DAWN van Guerrilla Games

Winnaar Gouden Kalf van het Publiek
Vanavond werd ook de winnaar van het Abraham Tuschinski Fonds Gouden Kalf van het Publiek bekendgemaakt: Mees Kees langs de Lijn. Producent PV Pictures heeft daarmee tevens een geldprijs van € 30.000 ontvangen, te besteden aan een nieuwe Nederlandse filmproductie. Deze prijs wordt voor het derde jaar op rij beschikbaar gesteld door het Abraham Tuschinski Fonds.

Winnaar Gouden Kalf voor de Filmcultuur
Gerard Soeteman

Gouden Kalveren 37e editie Nederlands Film Festival uitgereikt | Nederlands Film Festival

kappeuter (crew)
Ivo Niehe scoort vier keer beter dan VPRO met kalvergala | AD.nl
Niehe trok gisteravond 833.000 kijkers, minder dan de door hem in het AD voorspelde één miljoen kijkers, maar toch een record. De VPRO trok vorig jaar rond de 200.000 kijkers, waardoor Niehe gisteren dus vier keer meer publiek trok.
De VPRO liet in een reactie wel weten dat hun uitzending plaatsvond op het beduidend minder goed bekeken NPO 3, terwijl Niehe's programma op NPO 1 te bekijken was.

Nivo Nihil scoort.

Nominaties Gouden Kalveren 2018 bekendgemaakt - Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

Beste Film
BANKIER VAN HET VERZET – Alain de Levita ‏, Sytze van der Laan, Sabine Brian voor NL Film en TV
BEYOND WORDS – Floor Onrust, Noortje Wilschut voor Family Affair Films, Lucasz Dzięciol, Piotr Dzięciol voor Opus Film
COBAIN – Stienette Bosklopper, Lisette Kelder voor Circe Films
LA HOLANDESA – Daniëlle Guirguis voor Smarthouse Films, Hans de Weers, Elwin Looije voor FATT Productions
IN BLUE – Marc Bary, Steven Rubinstein Malamud voor IJswater Films

Beste Lange Documentaire
ALICIA – Maasja Ooms
THE BASTARD – Floris Jan van Luyn
BEWAREN – OF HOE TE LEVEN – Digna Sinke
LIEFDE IS AARDAPPELEN – Aliona van der Horst
THE LONG SEASON – Leonard Retel Helmrich

Beste Acteur
Jacob Derwig – BANKIER VAN HET VERZET
Bruno Vanden Broecke – BILLY
Achmed Akkabi – BROEDERS
Walid Benmbarek – BROEDERS

Beste Actrice
Rifka Lodeizen – LA HOLANDESA
Maria Kraakman – IN BLUE
Katja Herbers ‏- WEG VAN JOU

Beste Regie
Joram Lürsen – BANKIER VAN HET VERZET
Jaap van Heusden – IN BLUE
Mike van Diem – TULIPANI

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=qrUc3c_OVQo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Het Forum van de Regisseurs, dat kan klinken alsof het alleen iets is voor regisseurs maar dat is niet zo. Forum-curator Dana legt uit.

Bekijk het programma en tickets: Forum van de Regisseurs - Nederlands Film Festival

kappeuter (crew)
De Filmkrant :: "Het begint bij de inhoud en de makers van die inhoud"

Silvia van der Heiden staat aan de vooravond van haar eerste editie als directeur van het Nederlands Film Festival. Ze blikt vooruit met de Filmkrant. Een gesprek over festivalpremières, Ivo Niehe en de TV Show, nieuw publiek vinden en aanspreken, Wan Pipel en de ambities voor de komende vijf jaar.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1119000/1119907.300.jpg?cb=1561471527

Regiedebuut Halina Reijn openingsfilm Nederlands Film Festival - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Instinct, het regiedebuut van Halina Reijn, is de openingsfilm van de 39ste editie van het Nederlands Film Festival. De hoodfrollen in de psychologische thriller worden gespeeld door Carice van Houten en Marwan Kenzari. Tegelijk met de officiële openingspremière op vrijdag 27 september presenteert het festival de publiekspremière van Instinct.

Instinct (2019)

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=KSg7W_H_jM0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Nederlands Film Festival schreef:
Het Nederlands Film Festival lanceert de campagne ‘Zie je op het Nederlands Film Festival’ voor de 39e editie van het festival dat plaatsvindt van 27 september t/m 5 oktober in Utrecht. Voortbordurend op de campagne van vorig jaar en het thema ‘De Spelende Mens’ is een frisse, kleurrijke campagne gecreëerd, in samenwerking met Czar Amsterdam.

Voor meer info en tickets: https://www.filmfestival.nl

kappeuter (crew)
Negen nominaties Gouden Kalveren voor Niemand in de stad - Filmkrant

Gouden Kalf voor de Filmcultuur gaat naar filmconnaisseur Jac. Goderie ⋆ Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

Ik erger me dan aan het woord 'filmconnaisseur'.

Momenteel is hij programmeur van alle films die in de vliegtuigen van KLM en Air France worden vertoond.

Als je de lijst van mensen ziet die deze prijs in de afgelopen jaren hebben gekregen, dan is deze keus toch wat magertjes.

kappeuter (crew)
Wat ik me van zijn 'filmpraatjes' op tv herinner, is dat hij wel gepassioneerd was maar dat hij elke film op dezelfde manier besprak. Matthijs van Nieuwkerk zou zeggen eloquent. Misschien dat hij daarom ook filmconnaisseur genoemd wordt.
Maar goed, tegenwoordig is het armoe troef op tv qua besprekingen van films.
René Mioch mocht ik wel, maar die bleef wel steken in de glamour en 'sterren' verslaggeving van de jaren 80. Een soort rode loper tekkel die wel door iedereen geaaid werd.

Niet door mij hoor, ik vond Renéetje Miochje veel te slijmerig.

Wat het festival betreft, ik ga net kijken waar ik leuk met mijn Cineville pas gratis heen kan in het Louis Hartlooper, maar bijna alles wat een beetje interessant is, is al uitverkocht. Wel jammer dat je met die pas niet eerder kan reserveren, max één dag van tevoren wat ik zie; dus als er scraps overblijven, dan mag je die reserveren. Feest.

Ach ja, het is maar NFF. Al had ik instinct graag willen zien, maar die draait toch binnenkort regulier.

kappeuter (crew)
Silvia van der Heiden over NFF 2019 - 'De verwondering over film moet terug' - Filmkrant

Het gaat al jaren niet goed met de Nederlandse film. Vorig jaar zakte het marktaandeel zelfs naar een historisch lage 11%. Wat moet er volgens u gebeuren om het tij te keren?
“Een deel van de oplossing ligt bij de distributie. Om gezien te worden moet een film ook worden aangeboden, liefst op zoveel mogelijk plekken tegelijk. Aan een quotum voor bioscopen zou ik mezelf niet snel wagen. Maar begin bij VOD, dat is het meest direct. Het is spijtig dat veel Nederlandse films alleen te zien zijn bij NPO Start, waardoor ze een relatief kleiner publiek bereiken dan wanneer ze op alle – ook internationale – platforms te zien zijn. Ze moeten ook te zien zijn bij Netflix en zoveel mogelijk andere kanalen.”

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118588.300.jpg?cb=1570273501

Dirty God wint meeste en belangrijkste Gouden Kalveren - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Niemand in de stad was genomineerd voor negen Gouden Kalveren maar kreeg er slechts twee. De winnaar van het Grolsch Gouden Kalveren Gala, dat vanavond plaatsvond in Utrecht, is Dirty God. De film van Sacha Polak won de prijzen voor beste regie, beste film en beste muziek. Er was ook een postuum Gouden Kalf voor de onlangs overleden editor Menno Boerema (Het wonder van Le Petit Prince).

Beste Korte Documentaire
De waarheid over mijn vader – Shamira Raphaëla

Beste Korte Film
KORT! – En Route – Marit Weerheijm

Beste Acteur Televisiedrama
Gijs Naber – Judas

Beste Actrice Televisiedrama
Rifka Lodeizen – Judas

Beste Televisiedrama
Zeven Kleine Criminelen – Rob Lücker

Beste Interactive
Die Fernweh Oper – Daniel Ernst

Beste Sound Design
Alex Booy, Huibert Boon – My Foolish Heart

Beste Muziek
Rutger Reinders – Dirty God

Beste Camera
Jasper Wolf – Niemand in de Stad

Beste Montage
Menno Boerema (Postuum) – Het wonder van Le Petit Prince

Beste Lange Documentaire
Living the Light – Robby Müller – Claire Pijman

Beste Production Design
Kurt Loyens – Baantjer het Begin

Beste Mannelijke Bijrol
Thomas Höppener – De Libi

Beste Vrouwelijke Bijrol
Julia Akkermans – Niemand in de Stad

Beste Acteur
Marcel Musters – God Only Knows

Beste Actrice
Melody Klaver – Rafaël

Beste Scenario
Jeroen Scholten van Aschat en Shady El-Hamus – De Libi

Beste Regie
Sacha Polak – Dirty God

Beste Film
Dirty God – Marleen Slot voor Viking Film

Winnaar Gouden Kalf van het Publiek
Bon Bini Holland 2 – Maarten Swart, Sander Emmering, Nelsje Musch-Elzinga

Gouden Kalf voor de Filmcultuur
Jac. Goderie

Prijs van de Nederlandse Filmkritiek
Johan Kramer – Keeper

kappeuter (crew)
OMG, die Publieksprijs...

Hoe dan....

kappeuter (crew)
Ik vermoed Jandino fans die alleen die film hebben bekeken op het festival.

Publieksprijs werkt al jaren niet meer met stemmen van festival bezoekers. Sowieso maken alleen de drie best bezochte films van het jaar kans. Op die drie films kan door het publiek online gestemd worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:27 uur

geplaatst: vandaag om 01:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.