• 11.273 nieuwsartikelen

Met onder meer: Carice van Houten, Marwan Kenzari en Marie-Mae van Zuilen

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 3 oktober 2019

Plot Instinct

Een psychologe in een tbs-kliniek belandt in een onmogelijke situatie. Ze raakt namelijk tot over haar oren verliefd op een van de patiënten, de gevaarlijke Idris. Hij is een serieverkrachter die in de kliniek onderzocht en behandeld wordt. Het lijkt alsof Idris klaar is om terug te keren naar de maatschappij, maar is dat wel zo?

avatar van El ralpho

El ralpho

Angst versus begeerte

Mijn instinct zat er goed naast er vanuit gaande dat ik met dit drama verwacht had een goede avond te beleven. De plot spreekt aan maar de uiteindelijke uitwerking is vaag en te subtiel. En dan is met name het spel van Marwan Kenzari ook nog eens behoorlijk teleurstellend. Hij acteert alsof hij op de planken staat, en dat gaat toch irriteren wanneer het om een van de hoofdrolspelers gaat.

Met vaag doel ik op de tegenstrijdige signalen die het personage van Carice van Houten afgeeft in combinatie met de te subtiele hint dat er in het verleden sprake kan zijn geweest van seksueel misbruik. Op den duur dacht ik nog dat er sprake was van dromen/waanideeën van Idris afgewisseld met de realiteit waarin Nicoliene hem juist afhield maar dit lijkt niet het geval te zijn.

Het kan de bedoeling van de regisseuse zijn geweest om bewust vaag te willen blijven maar er had meer moeite gestoken kunnen worden om het gedrag achter het gedrag van Nicoline inzichtelijk te maken. Doordat ik nu een te beperkt idee had wat er zich in haar hoofd afspeelt had ik het idee naar een wazige brij te hebben zitten kijken. En dan niet de wazige brij van het soort die uitnodigt om te ontwarren.

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Wat een vage film, vroeg me continu af of het hoofdpersonage niet zelf toe was aan psychologische hulp. Heel jammer, zonder dat vage gedoe had het best aardig kunnen zijn.

avatar van Caro.0

Caro.0

Vreselijk slechte film ,ik vind Carice een sterke actrice in andere films ,maar onder regie van Halina verandert ze in een evenbeeld van Halina als actrice, geforceerd dramatisch op rare momenten ,altijd een gekwelde uitdrukking..... Ze speelt een incompetente psychologe waarvan je mag hopen die nooit te treffen als je hulp nodig hebt. Ze kan niet normaal menselijk communiceren en maakt fout op fout op fout. Wat Halina hier wil uitdrukken is onbegrijpelijk . Vind het een slecht script /verhaal zonder begrijpelijke lijn. De psych geeft toe aan zelfdestructief gedrag en projecteert van alles op iedereen ,kent zichzelf niet en straalt voortdurend angst uit (als dat niet de bedoeling is is het slecht geacteerd)in situaties waarin nog geen gevaar dreigt en lijkt zelf niet helemaal in orde.Ze is bang als ze niet in gevaar is , want ze heeft eigenlijk alle macht op die momenten ,maar kiest ervoor die niet te gebruiken (behalve op het laatst als wraak) ,de zogenoemde verliefdheid is ongeloofwaardig, een te snelle draai in houding tov Idris. En ze is niet verliefd ,want ze is duidelijk niet in staat tot intieme relaties ,lijkt autistisch ,alleen tot een soort ranzige seks waarbij ze het liefst de ander niet aankijkt en een spel van aantrekken en afstoten speelt ,alsof ze nog een puber is. Nee ,regie en script van Halina is helaas geen verrijking voor de Nederlandse film, (gelukkig hebben we nog mensen als Kim van Kooten) ,vreselijk amateuristisch mbt verhaal en spel,sommige beelden zijn wel mooi cinematografisch ,maar ik verwacht een mooi verhaal,zwaar teleurstellend.

avatar van Robi

Robi

Van het weekend weer eens bekeken. Het valt me op dat ik de vorige keer aanzienlijk enthousiaster over de film was als deze keer. Toen was ik ook heel lovend over het script. Dat ben ik deze keer niet meer. Er zitten eigenlijk drie elementen in de film die te weinig worden uitgewerkt. Of eigenlijk teveel in het midden gelaten worden. De liefde tussen de hoofdpersonen of is het toch geen liefde maar meer aantrekkingskracht en ook angst, het feit dat beide hoofdpersonen een gestoorde liefdesrelatie hebben of eigenlijk meer niet in staat zijn om liefde te geven. De relatie tussen haar en haar moeder is ook heel vreemd. En het verhaal dat de hoofdpersoon in het verhaal als enige in het team vindt dat Idris niet met verlof mag en dat ze daarom deze wraak verzint. Ik denk dat de film beter geweest zou zijn als maar één van deze elementen zou worden uitgewerkt in deze film. Nu is het teveel suggestie en blijf je achter met de vraag wat de film nou eigenlijk vooral wilde vertellen. Mijn keuze zou overigens de laatste van de drie zijn. Dat is toch het meest originele verhaal voor een film. Maar aan de acteerprestaties ligt het niet. Die staan nog steeds als een huis. Van 4 naar 3*

avatar van Jan Gazon

Jan Gazon

De film "Instict" is weer een een schoolvoorbeeld van een staaltje slecht ongeloofwaardig acteren. Nederland schijnt hier op de een of andere manier een patent op te hebben. Advies: stage lopen in de scandinavische filmwereld. Ook in het Vereningd Koninkrijk kan men de Nederlandse acteurs wel iets leren. Verder advies aan de acteurs en zeker Carice: gooi het "sterdom" van je af. Dit werkt tegen je.

avatar van Shadowed

Shadowed

Debuut van Reijn.

Eigenlijk vooral gekeken ter voorbereiding op de volgende film die ze heeft gemaakt, die helemaal niet meer in Nederland is opgenomen. Ik begreep vooraf ook dat de films weinig overheen zullen hebben, met als eerste element uiteraard de taal. Ik hoop ook erg dat Bodies Bodies Bodies compleet anders is, want deze film doet weinig goeds verwachten.

Wel krijgen we een Van Houten te zien in weer een van haar betere rollen, maar dat zegt niet zoveel. Totaal ongeloofwaardig. Het blijft dan ook Kenzari die de dragende factor van de film vormt. Als acteur heeft hij het absoluut verdient om naar het buitenland te mogen reizen. Deze film is eigenlijk voor zijn doen te min, omdat Reijn er niet in slaagt om van zijn personage echt iets unieks te maken. Genoeg ruimte ervoor, een talentvolle acteur ook, maar gewoon geen boeiende verschijning.

Visueel soms redelijk aangedikt met kleurtjes, dat kon ik absoluut waarderen. Stilistisch gaat dit alleen niet helemaal lekker over met de rest van de film, die duidelijk wat rauwer van toon is en dat trekt de kijker best naar het scherm toe. Eigenlijk ontbreekt er hier gewoon iemand waar je goed op kan leunen, want er is in principe niemand die het verhaal echt naar boven kan tillen.

Dat had echter nog wel een voldoende kunnen zijn dankzij de redelijk absorberende stijl, maar eenmaal de film kiest voor een wat romantischer pad loopt het allemaal te traag en is er van onderhuidse spanning niet echt meer sprake. Het einde vond ik ook maar een afknapper, maar ach. Klaarblijkelijk was dit wel de film die Reijn internationaal op de kaart heeft gezet, dus zij zal er vast anders over denken.

avatar van missl

missl

Hij werkt niet bij de mc Donalds maar bij die andere met de kippen

Ik heb nog nooit een film gezien waarin mensen gewoon dingen naar elkaar roepen en dan los gaan. Zelfs 'neerlands trots' red deze teksten niet

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Pas na 3 jaar is Instinct in Amerika aangekocht door A24... Dit denk ik naar aanleiding van Bodies Bodies Bodies.

Nou, toch nog een Nederlandse film bij A24, bij nader inzien.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Rare film waarbij je op het einde afvraagt waar je nu eigenlijk naar hebt zitten kijken. Gekke dialogen/script, obscene en niet sympathieke personages en vooral vreemde montages. Dit was één grote mislukking.

Tijdens de film vraag je je wel een aantal dingen af hoe het in elkaar steekt of welke twist er komen gaat, maar helaas niets van dat. Ik had namelijk het idee dat de moeder haar vroeger seksueel misbruikte waardoor de relatie onderling erg raar is. Ze wil aandacht van haar, maar ook weer niet. Die moeder lijkt wel bezeten door haar. Of dat Nicoline uiteindelijk zelf in de inrichting zit in plaats van Idris, omdat ze echt totaal niet stabiel was. Eerder gestoord. Het kan zijn dat je na de film in vragen achterblijft en dat dit de intentie was, maar ik voelde het als een anticlimax. Heel de tijd verleiden en afstoten en verder eigenlijk niks. De film voelde leeg. Geforceerde dialogen en gebeurtenissen. Je voelt geen opbouw of aantrekkingskracht naar elkaar, het was er eigenlijk vanaf seconde 1 al. Maar waarom? En waarom was Nicolines personage zo aan het worstelen met haar emoties/haar eigen zijn? Ook geen antwoord op gekregen. Als je dat tijdens de film gaat ontdekken dan kan je je ook veel beter verplaatsen, dan ga je de keuzes begrijpen. Nu bleef het heel afstandelijk.

Montages die je van de ene situatie (die nog niet helemaal af leek) opeens van een therapiesessie, naar onder de douche naar weer iets anders gaan. Het voelt raar aan. Niet mijn ding.

Eigenlijk niks positiefs te melden aan deze film. Alleen dat Marwan (Idris) wel een lekkerding is en Carice een fijne actrice blijft.

avatar van Jan Gazon

Jan Gazon

Cliché situaties, cliché gezichtsuitdrukkingen narcistisch en slecht geacteerd door de twee hoofdpersonen. Voor mij niet om aan te zien.

avatar van jordorientje

jordorientje

Nou wat een vage film zeg. Eigenlijk alles wat ik wil zeggen staat al in de reacties genoemd.
Helemaal in de war.
Zoveel vragen.
Ik weet niet naar wat ik heb zitten kijken.
En daar wil ik nog aan toevoegen dat soms juist vrouwen zoals haar nog zelfs gevaarlijker zijn dan sommige verkrachters. Als je dit überhaupt verkrachten kon noemen. Vanaf het begin af aan stalkt ze hem. Ze geilt op hem. Ze volgt hem overal naar toe. Ze projecteert haar fantasieën op hem. Hij blijft weigeren. Maar ze gaat telkens een stap verder. En dan als hij eindelijk wil toegeven, gaat zij ineens afhouden en huilen. Nou dan spoor je niet. En het leek alsof ze het wilde. Dan weer niet. Dan weer wel. Het leek eerder alsof zij zelf hulp kon gebruiken ipv Idris.
En denk inderdaad dat zij is misbruikt door haar moeder ofzo
want die band met haar moeder is net zo gaar.
Rare film. Kan er helemaal niks mee.