Instinct (2019)

Nederland

geregisseerd door Halina Reijn
met Carice van Houten, Marwan Kenzari en Marie-Mae van Zuilen

Een psychologe in een tbs-kliniek belandt in een onmogelijke situatie. Ze raakt namelijk tot over haar oren verliefd op een van de patiënten, de gevaarlijke Idris. Hij is een serieverkrachter die in de kliniek onderzocht en behandeld wordt. Het lijkt alsof Idris klaar is om terug te keren naar de maatschappij, maar is dat wel zo?

• vanaf 19 februari te koop op dvd

In de beschrijving van de film gaat het over de verliefdheid van Nicoline voor Idriss. Op andere plekken lees ik ook dingen als 'de liefde tussen de hoofdrolspelers'. Maar gaat dit nou echt om 'liefde' of 'verliefdheid'? Ik had meer het gevoel naar twee mensen te kijken met een diagnose en getroebleerde kijk op menselijke relaties. Terwijl de gene ín de TBS kliniek voor mij nog de meest 'rationele' van de twee was.

Film deed me verder weinig. Begon aardig, maar kakte snel in, mede door onnavolgbare keuzes van een onsympathiek spelende Van Houten.

avatar van Arri
Vervelende sounddesign zeg. Ik hoef niet elk smakje en kuchje te horen. En wie heeft die leren bank uitgekozen?!

avatar van hvdriel
Tja, er lopen toch professionals genoeg in Nederland die evidente zwaktes uit het script hadden kunnen halen? mjk87 spreekt van een gescripte film, en dat vind ik wel een mooie aanduiding. Je leest tijdens het kijken als het ware het script terug in de film en je hoort de regieaanwijzingen op de set. Zo ongemakkelijk voor de filmkijker.

Laten we hopen dat het er in een TBS-kliniek in Nederland professioneler aan toe gaat dan in de film, dat stagiaires worden begeleid en niet worden losgelaten, en dat een team van psychologen naar elkaar luistert.

Je brengt geen gelaagdheid aan door een actrice dan eens diepzinnig, dan weer vermoeid, ijskoud of panisch te laten staren. Ook niet door iemand te laten praten over een hond en de hoofdpersoon later een hond te laten zien in haar slaapkamer. En een karakter teken je niet door haar te plaatsen naast een gelukkig gehuwde zus met kind, en een ietwat seniele moeder zonder man.

Het is allemaal zo goed bedoeld en tegelijk zo ongemakkelijk.

avatar van Hannibal
Ik vond hem wat tegenvallen. De fatal attraction is net iets te ongeloofwaardig. We weten te weinig van de hoofdpersonen om te begrijpen wat hen beweegt. Carice van Houten kan acteren, maar dat wisten we al.

avatar van AmazingPP
Intrigerende film die me van het begin tot het eind vasthield met name te danken aan de geweldige acteerprestatie van van Houten. Wat kan de vrouw toch acteren. Het verhaal van de film is echter voorspelbaar. Je weet wat er gaat gebeuren. De opbouw van de film is echter van zo'n mooie kwaliteit dat ik dat eigenlijk geen minpunt vond. Vriendin Reijn maakt hier gewoon een goede zinderende film van. Vier sterren.