The Nest (2020)

Verenigd Koninkrijk / Canada

geregisseerd door Sean Durkin
met Jude Law, Carrie Coon en Charlie Shotwell

Jaren 80. De ambitieuze ondernemer Rory laat met zijn gezin de Verenigde Staten achter zich om in het Verenigd Koninkrijk nieuwe carrièremogelijkheden te verkennen. Hun nieuwe leven in het landhuis dreigt de familieleden uit elkaar te drijven wanneer isolement steeds hardnekkiger wordt. Iedereen komt in een neerwaartse spiraal terecht en het is maar de vraag of iedereen hier levend uit komt.

Vanaf 1 oktober in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Martin Minderaa
Uitgekauwd thema. Kwam niet echt binnen.

avatar van mrklm
Het is 1987 en een echtpaar bestaande uit Rory [Jude Law], Allison [Carrie Coon], zoon Charlie [Ben Shotwell] en (stief)dochter Samantha [Oona Roche] lijken een gelukkig leven te leiden in de VS. Wanneer Rory aankondigt dat het geld dreigt op te raken maar dat hij kans heeft om een klapper te maken in Londen worden de eerste barstjes zichtbaar. Allison ziet het namelijk helemaal niet zitten om voor de zoveelste keer te verhuizen. Schoorvoetend gaat ze uiteindelijk toch akkoord en verkast het gezin naar een groot, maar niet al te best onderhouden landhuis in Surrey.

Al gauw blijkt dat niemand het daar naar de zin heeft en tussen de verschillende echtelijke ruzies door zwelgen de gezinsleden afzonderlijk in zelfbeklag. Wie hoopt dat het allemaal ergens toe leidt komt bedrogen uit. Goed geacteerd maar oppervlakkig uitgewerkt.

Mijn intuïtie laat me steeds vaker in de steek: films waar ik me op verheug vallen vaak tegen en films die ik terzijde laat liggen zoals deze film over een huwelijksdrama (wat kan daar nu boeiend aan zijn?) blijkt verrassend sterk. De andere mensen die hier ook berichten plaatsen doen ook wel erg hun best me telkens op een dwaalspoor te zetten…

Maar goed, dit is dus gewoon een goede film waarbij niet alleen het huwelijksdrama zich op een boeiende wijze voltrekt maar dat een diepere laag blijkt te hebben: het gaat eigenlijk om een kritiek van het neoliberalisme (deregulering, marktdenken) van de jaren ’80 met z’n hebzucht en leegte achter de schijn. En dat doet het heel overtuigend.

avatar van macrobody
Ja dat kan echt niet meer hoor in deze tijd. Een doorsnee familie met de nodige relatie perikelen en kopzorgen om het hoofd boven water te houden.
Het speelt zich dan ook af in de jaren '80 dus dat kan het verklaren. Maar wat was er nou met dat paard? Dat jongetje wilde het zijn moeder laten zien en toen die het uiteindelijk zag was ze helemaal overstuur? Maar ze had 'm daar toch zelf begraven?

macrobody schreef:

Ik vermoed dat door de gassen ontstaan door het verrotten van het kadaver dit uiteindelijk is gaan opzwellen en deels boven de grond is gekomen. Toen zoontje Benjamin in een eerdere scene ging kijken bewoog het kadaver ook door die gassen.
Allison realiseert zich dat door klakkeloos haar man te volgen een deel van zichzelf is verloren. Paardrijden was haar leven, ging ook allemaal goed in de US, door de oppervlakkige schoonschijn-schulden-rijkdom ten onder gegaan. Metafoor voor het neoliberalisme dat alles van inhoud/waarde tot geld reduceert en ten onder laat gaan.

avatar van macrobody
Anton_W schreef:

Dat het paard bewoog (door die gassen) had ik gemist. Je laatste zin lijkt mij incorrect. Ik heb de definitie erbij gehaald en daar staat het volgende:
Neoliberalisme ('nieuw liberalisme') is een stroming binnen het liberalisme, waarin de overheid de rol heeft van schepper en handhaver van markten en concurrentie, met de nadruk op het maximaliseren van individuele vrijheid.
Dit lijkt mij een totaal andere definitie van wat jij zegt. Als het een metafoor zou zijn voor de rol van de overheid dan heb ik dat ook gemist.

In de beschrijving van deze film hierboven lees ik de zin: "Iedereen komt in een neerwaartse spiraal terecht en het is maar de vraag of iedereen hier levend uit komt.". Dit klinkt heel wat spannender dan wat werkelijk voorgeschoteld wordt. Familie verhuist van VS naar VK waar de vader goed zal gaan verdienen. Wonen in een groot huis en een mooie auto en paard horen daar ook bij. Maar dit blijkt "keeping up the appearances" en de bankrekening loopt leeg. Hierdoor ontstaat onenigheid tussen de man en de vrouw..... en dat is het wel zo'n beetje.

avatar van blurp194
Als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje.

Het gebrek aan klasse ligt er wel wat te dik bovenop eigenlijk, en daarmee een stapel clichés. Maar ook wel ietwat de boodschap dat er niet zo heel veel veranderd is tussen de jaren-20 en, ehh, de jaren-20. Het spijt pappa dat hij de zaak belazerd heeft, vanzelf. En - al vergeet de film dat even - het spijt mamma ongetwijfeld ook van dat gat in haar hand, en van dat paard. Wat zei ik al, clichés.

Wel aangenaam geacteerd en in beeld gebracht, daar niet van. Maar je vraagt je toch ietwat af waar het nou eigenlijk over gaat, behalve wat aardige plaatjes en een waarschuwing om bij je stand te blijven.

Misplaatste arrogantie kan een neerwaartse spiraal in gang brengen...

avatar van AniSter
Prima film met goed gekozen acteurs, actrices en setting. Het verhaal zelf had weinig verrassingen, maar sommige dialogen wel. Er zaten zelfs een paar behoorlijk komische en pittige bij. Al met al best wel van genoten.
Carrie Coon werd volgens mij wel tamelijk gesponsord door de sigarettenindustrie.....