Teen Spirit (2018)

Muziek / Drama

geregisseerd door Max Minghella
met Elle Fanning, Elizabeth Berrington en Millie Brady

De verlegen Violet woont op het eiland Wight en droomt van een succesvolle carrière als popster. Ze wil maar al te graag haar kleine dorp en lastige familieleven ontvluchten. Met behulp van een mentor neemt ze deel aan een internationale zangwedstrijd die zowel haar integriteit, talent als ambitie op de proef stelt.

Vanaf 11 april in de bioscoop (The Searchers)

EDIT: bioscooprelease is komen te vervallen.

avatar van max cady
Zag de titel ergens en dacht aan een film over Curt Cobain ... niet dus

Merkwaardige constructie, maar dit zullen we in de toekomst wellicht nog vaker zien:

Teen Spirit Vanaf 18 juli exclusief voor leden van KPN | Triple P Entertainment

Filmdistributeur kondigt een nieuwe samenwerking aan met telecommunicatiebedrijf KPN. Vanaf 18 juli zal de muzikale dramafilm Teen Spirit een maand lang exclusief te zien zijn voor alle klanten van KPN. Hier na zal de film ook in de rest van Nederland te zien zijn.

Ik neem aan dat ze met 'rest van Nederland' bedoelen; ook bij andere VOD-aanbieders.

Goede muziek, maar een simpel verhaal wat niet helemaal uit de verf komt. Saai....

avatar van macrobody
Alleraardigst filmpje met een wat mij betreft verrassende Elle Fanning die alles zelf zingt. Vergeleken met Vox Lux (2018) - MovieMeter.nl dubbel zoveel keer beter.

Ongeloofwaardige film. Ze hadden de hoofdrol moeten geven aan iemand die werkelijk goed kan zingen.

avatar van DjFrankie
Onderhoudende film over iemand die graag een Idol wil worden. Mooi om deze kant belicht te zien.

Redelijke film waarin een tienermeisje die graag zingt meedoet met een talentenjacht. De film toont de wat minder glamoureuze kant achter de muzikale talentenjacht. Echter blijft het allemaal wat oppervlakkig (vooral de personages). Vlot gemonteerd en mede dankzij de muziek en fijne rol van Elle Fanning kijkt het wel gemakkelijk weg. Acteur Max Minghella neemt met dit debuut het regie-stokje over van zijn vader Anthony Minghella.

Standaard maar vermakelijke talenten jacht film waar veel tempo in zit. Alleen het einde is een teleursteling en laat bij mij een nare smaak achter. Het is mij een raadsel waarom het slot van de film ineens afgeraffeld dient te worden. Abrupt einde en het leek wel of er voor je gevoel een paar ( belangrijkste) scenes vergeten of uit de film geknipt waren. Domper. Vandaar maar 2.5*

avatar van rep_robert
Toch wel een bijzondere film. De visuele stijl is met de vele neon verlichting overweldigend en met Elle Fanning in de hoofdrol is het moeilijk om niet aan The Neon Demon (2016) te denken. Qua thematiek heeft de film best wat gelijkenissen. Met name dat Fanning's personage iets mystieks heeft en iedereen ervoor valt. Ware het natuurlijk niet dat dit een versie is die geschikt is voor alle leeftijden. Het heeft niet die gruwelijke randjes van die film.
Dat maakt Teen Spirit ook wel een moeilijk te plaatsen film. Je wordt namelijk in het gevoel van Fanning's personage Violet meegezogen. Het is allemaal erg overweldigend en moeilijk te bevatten. Zo komt de film zelf ook over. Door deze stijl te kiezen wordt het verhaal naar de achtergrond gedreven en zal het voor veel mensen als oppervlakkig bestempeld kunnen worden. Dat begrijp ik volkomen. Maar de film is vooral een ervaring, een gevoel. En daarmee zal de film niet iedereen aanspreken.

Bijzonder om deze film eens gezien te hebben. Een op het oog simpel plotje dat al tig keer anders is verfilmd wordt door Minghella uiterst hypnotiserend en aanstekelijk in beeld gebracht.

avatar van umbra
Heb deze gekeken omdat ik grote fan ben van Elle Fanning. Ook hier zet ze weer ijzersterke prestatie neer. En wordt je echt meegezogen door het personage v Violet. Ook fijn klank en lichtspel met momenten. Van genoten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enige emotie.

Het regiedebuut van acteur Max Minghella is twijfelachtig. De zoon van de beroemde regisseur Anthony Minghella begint zijn film op Isle of Wight, de geboorteplaats van zijn vader. Daar is nooit veel te doen en wanneer de talentenshow 'Teen Spirit' op het eiland neerstrijkt, grijpt muurbloempje Elle Fanning haar kans. Zij is vrijwel de belangrijkste reden om de film te blijven volhouden, al blijft vuurwerk uit.

De vorm is goed gekozen, maar kennen we inmiddels wel. De jaren 80 vieren hoogtij in de aankleding van deze tienervariant op A Star Is Born, die ook nog eens knipoogt naar Flashdance. Een vergelijking die wat kort door de bocht gaat, maar wel raak is. Het grote verschil zit hem hier echter in het feit dat je nauwelijks connectie voelt met de oude muzikant en dat daardoor enige emotie uitblijft.

Doordat de aan lager wal geraakte leermeester amper serieuze achtergrond of invulling meekrijgt, voel je er als kijker dus weinig bij. Het is ook niet zo dat het tweetal hoofdrolspelers veel onderlinge chemie hebben. Daarnaast is het verhaal wat simpel en voorspelbaar en blijft het allemaal wel erg braaf en aan de oppervlakte. Stijl zonder inhoud is het eindresultaat.

**½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van Shinobi
"You sing, right?"

Een ambitieus debuut van Max Minghella.

Van tevoren kun je eigenlijk al aan je water voelen dat de platgetreden paden bewandeld zullen worden van films waarin een talentenjacht in de spotlight staat. Hier is dat niet anders, met de jonge Violet die met haar moeder net de eindjes aan elkaar kan knopen. Ze grijpt haar kans als een internationale zangwedstrijd haar eiland aandoet, gesteund door een dronkaard van de lokale pub die als manager fungeert.

De clichés worden al gauw aan elkaar geregen en er worden allerlei subplots geïntroduceerd. Echter blijft het hele gebeuren vrij vlak; in een noodgang wordt een heel seizoen van een talentenjacht erdoorheen gejaagd. Hierdoor blijft er weinig tijd over om de achtergrond van de personages mee te krijgen. Er speelt namelijk van alles, maar daar wordt jammer genoeg nooit dieper op ingegaan.

'Teen Spirit' is meer bezig met het etaleren van de hippe soundtrack als een videoclip overgoten met neonlicht. De vlotte en enigszins hypnotische montage zorgt ervoor dat je als kijker helemaal erin zit. Daarbij is het knap te noemen dat Elle Fanning alle zang voor haar rekening heeft genomen. Desondanks blijft het knagen dat het geheel weinig inhoud heeft.

Al met al een vermakelijke film, maar ik had liever gezien dat Minghella de tijd had genomen om zijn personages te belichten. Wellicht was er geen budget meer over om een langere speelduur te verantwoorden.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van j0enne
Milo, de genadeloze gangster uit Pusher!
Over twee uiterste rollen gesproken.

avatar van BlueJudaskiss
Qua kleur, sfeer en Ellle Fanning ademt dit The Neon Demon maar het blijkt té mager om die vergelijking te doorstaan. Ik zat steeds te hopen op een twist of iets extra's waardoor de film bijzonder zou worden maar dat gebeurde helaas niet. En hoe leuk ik haar ook vind, ik begin me ondertussen een beetje af te vragen of Elle meer kan dan de rol van het ongenaakbare meisje.
Leuke jaren '90-muziek op de soundtrack.