De Belofte van Pisa (2019)

Nederland

geregisseerd door Norbert ter Hall
met Shahine El-Hamus, Olivia Lonsdale en Yorick van Wageningen

Sam, een energieke Marokkaanse jongen, wordt toegelaten tot het prestigieuze Muziek Lyceum in Amsterdam Zuid. Bij de ijssalon Pisa belooft hij plechtig aan zijn oudere broer Sol dat hij niet zal afhaken en zal slagen voor zijn eindexamen van de elitaire muziekschool. Sol belooft op zijn beurt om Sam met al zijn schoolwerk en muziekrepetities te helpen. Maar dan wordt Sol gearresteerd voor een overval en verdwijnt voor jaren achter de tralies. Terwijl zijn broer vast zit, moet en zal Sam op eigen kracht de belofte van Pisa gestand doen.

Vanaf 10 oktober in de bioscoop (Independent Films)

Ik denk dat als deze film in de jaren 90 uit was gekomen het al een achterhaalde film zou zijn geweest.

avatar van sinterklaas
Natuurlijk; een boekverfilming van een typische hipster met een gigantische ego. Dat kan alleen in Zielloos Nederland.

avatar van BlueJudaskiss
Trailer nu al een paar keer voorbij zien komen - afschuwelijk.

Ik heb me bij Blinded by the Light tegen vriendin hardop af zitten vragen waarom het de Britten wél lukt en de Nederlanders (met dit soort films) niet om meer sympathie en begrip krijgen voor andere culturen te krijgen. Moeten we echt met dit soort figuren mee leven? En met die vreselijke rapmuziek?

avatar van thomzi50
Deze trailer ziet er wel héél goedkoop uit, zeg.

Integendeel.

Ik ga puur voor de topless scène van Olivia Lonsdale

avatar van Solis
Ik ga puur voor de topless scène van Olivia Lonsdale

En die is de moeite op een groot scherm waard!

Film vond ik niet eens heel slecht voor Nederlandse film begrippen. Maar ja (de topless scene) van de mooie Olivia Lonsdale helpt ook natuurlijk.

avatar van wwelover
De trailer gaf mij een gigantisch Step-Up, Save The Last Dance gevoel. Afgezien van Lonsdale weinig weinig aantrekkingskracht voor mij.

Hoevaak gaat Oliva topless? Veel sex?
Sorry ik ga puur voor haar lol

gekkericky schreef:
Hoe vaak gaat Oliva topless?

Heerlijk poppetje inderdaad

avatar van Solis
gekkericky schreef:
Hoevaak gaat Oliva topless? Veel sex?
Sorry ik ga puur voor haar lol

Lichte spoilers
Een keer gaat ze topless, daarna is een scene in het zwembad waar ze elkaar oraal bevredigen (maar je ziet er niks van). En dan is er nog een scene waar ze meedoet aan een kwartetje, maar dat is meer zoenen dan wat anders.

avatar van Walter S.
Ah, ik zie dat dit topic een hide out blijkt te zijn voor de leden van rukkersclub 't Lamme Handje omdat er een paar tieten te zien zijn.
Stelletje kinderen...

Qua verhaal stelt het bijzonder weinig voor, geen enkele verrassing, het kabbelt daardoor allemaal wat voort.

BlueJudaskiss heeft over vreselijke rapmuziek, dat slaat dan weer nergens op, want de muziek is nou juist wat deze film nog een beetje aanzien geeft. Veel trompet, logisch, de hoofdpersoon speelt trompet, en ook veel andere blaasmuziek. Daar moet je van houden, en dat doe ik, maar het is dus geen rapmuziek.

Verder een paar leuke grapjes, de leukste vond ik dat er in die groep veel jongens zaten die Mo heetten, allemaal een bijnaam om ze uit elkaar te houden. Grote Mo, kleine Mo etcetera. En de Mo met een trui met capuchon... Eskimo.

Verder erg blij dat Soussie gauw achter de tralies verdween, wat een irritante gast was dat zeg.

Nog een minpuntje, vooral in het begin verstond ik er vaak geen reet van wat ze zeiden. Vaker voorkomend probleem bij NLse films, maar in de bioscoop heb ik er zelden last van. Maar deze keer dus wel.

Al met al geen al te bijzondere film, krappe voldoende met dank aan de mooie muziek.

Walter S. schreef:

BlueJudaskiss heeft over vreselijke rapmuziek, dat slaat dan weer nergens op.

Dat slaat wel degelijk ergens op: die rapbagger zat veelvuldig in de trailer.

BlueJudaskiss schreef:

Dat slaat wel degelijk ergens op: die rapbagger zat veelvuldig in de trailer.

Ik heb de trailer nog eens bekeken, 10 seconden op 2,5 minuut. Dat is inderdaad 11 seconden te veel voor muziek met autotune onder de zang. In de film zat het echter niet. Godzijdank.
Sloeg het dus toch ergens op, op de trailer. Maar ik had het over de film.

rukkersclub 't Lamme Handje

avatar van mikey
Stelletje kinderen...

mikey schreef:
haha dat doe je toch niet in een bioscoopzaal??

Nee, zo te zien hier in dit topic terwijl ze de film pindakazen. Of in hun geval behangersplakselen, vermoed ik.
Hoe dan ook, de film is ruk.

avatar van John Milton
mikey schreef:
haha dat doe je toch niet in een bioscoopzaal??
Jammer genoeg wel meegemaakt als portier in mijn Pathé tijd. Maar dat waren geen pubers, eerder dit soort meneren en helaas ook nog vaak bij een kinderfilm. Mocht ik er dan uit gaan gooien als studentje

John Milton schreef:

Een beetje raar. Maarnieviestoch?

De film moet even op gang komen, maar is daarna prima te kijken. Past mooi in het rijtje van de Nederlandse films Tonio en Niemand in de stad. Het contrast tussen opgroeien in Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid is in het verhaal goed in beeld gebracht. Shahine el-Hamus en Olivia Lonsdale hebben mij positief verrast. Noemenswaardig is dan ook de transformatie van El- Hamus in de film.

Ik ben blij dat dit soort films nog gemaakt worden in Nederland in plaats van die eeuwig terugkerende romantische komedies. Daarom een halve ster er bij om dit soort producties te stimuleren.

Wat een vreselijke film. Alleen maar stereotypes worden bevestigd: alle Marokkanen zijn ofwel crimineel (de vrienden van) ofwel conservatief (de familie van bijv.) Behalve de "grote uitzondering"Samir. Oh nee sorry je hebt natuurlijk ook nog de Marokkaanse schoonmaakster die even in beeld komt. Alsof Marokkaanse mensen niks aders kunnen zijn. Alsof Samir een soort wondertalent heeft om géén crimineel te zijn. En bovendien lijkt er in deze film een soort van veronderstelling te zijn dat zelfs wanneer je als Marokkaan dan de zogenaamde uitzondering bent, je dan wel je moet gaan kleden zoals de 'rest' en je natuurlijk geen opgeschoren kapsel moet hebben. Echt walgelijk dit. En wie oh wie redden hem uit het 'criminele ,milieu' ja natuurlijk witte Nederlanders,. Dit soort films dragen er aan bij dat men zo'n negatief beeld heeft over Marokkanen. Echt ontzettend jammer om te zien dit.

zoheetikniet schreef:

Wat zijn witte Nederlanders?

Nee hoor, dat wordt veroorzaakt door hun oververtegenwoordiging in de statistieken en cijfers over geweldpleging.