Penoza: The Final Chapter (2019)

Alternatieve titels: Penoza de Film | Penoza

Nederland / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Monic Hendrickx, Raymond Thiry en Hajo Bruins

De Zwarte Weduwe is niet dood… Drugskoningin Carmen van Walraven zit ondergedoken in Canada en leidt daar een anoniem leven. Ze houdt zich overal buiten, totdat er op een avond een collega lastiggevallen wordt en Carmen niet anders kan dan haar te hulp schieten. Uit zelfverdediging vermoordt ze de dader, wordt opgepakt en uitgeleverd aan Nederland. Terwijl haar kinderen in shock zijn dat hun moeder nog leeft, zijn er ook wat mensen die nog een rekening met Carmen hebben openstaan. Iedereen wordt weer meegesleurd in een emotionele rollercoaster waarbij de problemen zich in rap tempo opstapelen. Carmen zal nu definitief moeten afrekenen met haar verleden om haar familie te redden.

avatar van Partyboooi
Het kijken uitgesteld vanwege de slechte reviews hier. Vandaag maar eens aan gewaagd. Slecht, nee. Goed, ook niet. En dan kom ik op 2.5 ster.
Het begin was goed, ik dacht even dat het weer de goede kant op ging. Helaas werd het na de scène in het stadion alleen maar ongeloofwaardiger en matiger. Ik kreeg het gevoel dat de schrijvers/ makers teveel naar de vluchtige Amerikaanse films gekeken hebben. Een vluchtig verhaal zonder diepgang en opbouw. Helaas, want de serie was altijd erg leuk en voor Nederlandse standaard behoorlijk goed.

avatar van Jan met de pet
Super serie.......slecht einde, hadden van de final chapter beter een mini serie van kunnen maken a la serie.....2,5

Vanaf het begin tot einde was was ik geboeid wat niet vaak voorkomt bij een film. Soms ongeloofwaardig (en daardoor ook verrassend), soms luguber. Het einde hard en emotioneel.

avatar van Fonzo
Wat een waardeloze film, hoe ongeloofwaardig kun je een film maken.

Dat je na zo' n goede serie zo'n slechte film kunt maken. Ik begrijp het werkelijk niet.
Erg ongeloofwaardig, zoals die scene in het stadion en er op de vluchtroute van alles gebeurt wat niet realistisch is.

avatar van Toontje G
Een aflevering van het A team is nog geloofwaardiger dan deze film.

Heb m uitgezet, tenenkrommend slecht

Dit is gewoon een goede Nederlandse film, een van de betere die ik de laatste tijd heb gezien, de 2 uur vlogen voorbij.
Ook als je de serie niet hebt gezien (zoals ik) is hij goed te begrijpen en valt de puzzel langzaam in elkaar.
Ik ga nu ook maar de serie kijken

Na een behoorlijk goede serie een ontluisterend slechte afsluiting die beter niet gemaakt had kunnen worden. Ongeloofwaardigheid in het kwadraat. (Stadion scene, ontsnappingsscene, medeplichtigheid is kennelijk niet meer strafbaar) Het einde van de laatste serie had beter het definitieve einde kunnen blijven. De halve ster is voor het lef om dit uit te durven brengen.

Fonzo schreef:
Wat een waardeloze film, hoe ongeloofwaardig kun je een film maken.

Weet je Fonzo? ga jij maar lekker "iedereen houd van Jack"" kijken he! jij begrijpt deze film niet..........hebt er geen réét verstand van ,van wat n goed gespeelde film is en wat niet.........

cjufc schreef:
Wat een rare reacties! dit was een geweldige film, buiten de serie om, was deze film echt ongelofelijk meeslepend goed! Mensen zijn teleurgesteld omdat er geen vervolg meer komt kunnen het einde niet verkroppen wat raar zeg om zo een film te beoordelen, dit is de beste Nederlandse film ooit!

Ik sluit mij bij jou aan....ráre reakties, 1 van de beste nederlandse films,spannend,de enige fout die mij gewoon opviel was.......de zusjes in begin van film op trap zijn ineens wel héél veel jr ouder geworden terwijl er maar 2 jr tussen zit....maar goed dat is te verwaarlozen,ik ga hem binnenkort nog n x kijken...

avatar van Fonzo
rooie60 schreef:

Jij hebt verstand van films wil je zeggen?

Serie was goed, kan ik van de film helaas niet zeggen.

Iedereen houdt van Jack, is niet mijn smaak. Kijk jij die maar lekker.

avatar van m1701
film keek lekker weg.
Mooi einde van de serie.

Hilarisch slechte film. Een litanie van volstrekt onzinnige ontwikkelingen. Slechts te genieten in groepsverband, liefst flink onder invloed. En aan die regisseur van dit "meesterwerk": ga iets doen met pizza's bezorgen of zo, maar kom nooit meer op de set.

avatar van Ebenezer Scrooge
Zo slecht dat het eigenlijk niet uitmaakt of je de serie wel of niet hebt gezien. Heel erg Amerikaans van opzet, veel excessief geweld, puur om het shockeren. Komt iemand de cel binnengelopen, steekt de gevangene een stuk of 6 keer in de hals en loopt weer weg en dat was het dan.
Olga Zuiderhoek is niet echt een van mijn favoriete Nederlandse actrices. Heb ik ook bij Ariane Schluter en Loes Luca, vind ik ook niet veel eigenlijk. Geef mij Beppie Melissen maar. Bij Zuiderhoek is het vooral vanwege haar stem, die vind ik meer passen bij een comedyserie of een kinderprogramma. Op een gegeven moment zit ze op een stoel met een strop om d'r nek en vraagt haar moordenaar of ze nog iets wil zeggen en dan steekt ze een verhaal af en doet dat op zo'n droge manier... ze rookt er nog net geen sigaret bij. En als ze dan omhoog getrokken wordt begint ze ineens keihard te gillen. Ik lag helemaal in een deuk.
Sommige dingen zijn zo overtrokken en ongeloofwaardig, de scène in het stadion bijvoorbeeld, met z'n allen schuifelend naar buiten haha.. Of de laatste scène met de stier, ook zo idioot. Arme bange stier..

Cover van Go Your Own Way was wel oké.

Je weet eigenlijk, als je een Nederlandse film The Final Chapter noemt, dat het wel eens een draak kan worden. Maar ik vond de film aanvankelijk nog wel het aangluren waard, tot het laatste half uur. Het is wel slechter dan de serie en idioot, maar zoveel actie thrillers zijn dat. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de serie na het 3e seizoen, Jacob Derwig ten spijt, ook al niet zo veel meer vond. Het laatste half uur echter vond ik te belachelijk

ze worden in een stierenbak gezet, en dan moet de moordenaar opstaan. Zij gaat roepen dat zij het is om Boris te helpen, die bezeten Van Zon roept dat hij het is om haar te dekken. Je weet van te voren dat je niks opschiet met zo'n vergezochte en rommelige ondervraging. Had ze op een stoeltje in het huis gezet ofzo. Ja, ik dood geen onschuldigen. Maar je hebt mijn moeder gedood, oh ja, ik ben er wel toe in staat als het moet. Uiteindelijk gaat Boris gewoon vrijuit want mams heeft hem zo gemaakt en is indirect dus de dader.

En Berry, mijn favoriet in de serie. Nou was hij na seizoen 3 al niet veel meer, maar hier is het helemaal karaktermoord. Hij verraad Carmen nogmaals, terwijl hij Storm met tegenzin doodde en daar eigenlijk voor bereid was om te boeten. Dan is dit een wel erg vreemde wending.

Dit was een nutteloze cash in op de serie. Net als El Camino was, maar die vond ik nog wel iets beter.