Penoza: The Final Chapter (2019)

Alternatieve titels: Penoza de Film | Penoza

Nederland / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Monic Hendrickx, Raymond Thiry en Hajo Bruins

De Zwarte Weduwe is niet dood… Drugskoningin Carmen van Walraven zit ondergedoken in Canada en leidt daar een anoniem leven. Ze houdt zich overal buiten, totdat er op een avond een collega lastiggevallen wordt en Carmen niet anders kan dan haar te hulp schieten. Uit zelfverdediging vermoordt ze de dader, wordt opgepakt en uitgeleverd aan Nederland. Terwijl haar kinderen in shock zijn dat hun moeder nog leeft, zijn er ook wat mensen die nog een rekening met Carmen hebben openstaan. Iedereen wordt weer meegesleurd in een emotionele rollercoaster waarbij de problemen zich in rap tempo opstapelen. Carmen zal nu definitief moeten afrekenen met haar verleden om haar familie te redden.

Vanaf 28 november in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Lakte
Heel erg benieuwd naar! Eerste teaser trailer ziet er erg goed uit! ?

avatar van de grunt
Ik hoop dat Luther zijn Colt 9MM meeneemt.

Zeer benieuwd. Erg gewaagd om nog een film te maken na een prima laatste seizoen. Hopelijk pakt het goed uit.

avatar van Lakte
De trailer ziet er voor Nederlandse begrippen echt erg goed uit!

avatar van wimaroca
Spectaculaire trailer van deze beste serie die Nederland ooit heeft gehad,gelukkig zit Raymond Thiry er ook in,want zonder kon natuurlijk niet.

Ben zeer benieuwd!!!!!!

Hoop dat het de kwaliteit van de serie kan benaderen, had liever een nieuwe serie gehad van deze film.

Wel uitgekeken naar deze verfilming van een van mijn favoriete Nederlandse series. The Final Chapter stelt zeker niet teleur, maar om het een meesterwerk te noemen zou te ver gaan.

Sterke scenes, goed acteerwerk en mooie beelden worden afgewisseld met onlogische verhaallijnen.

De spanning zit er goed in en de Penoza-paradox tussen misdaad/geweld en een vredelievend familieleven is alom aanwezig. Met peuters die als levend schild worden gebruikt en onder schot worden gehouden met snipergeweren.

De onderwaterscenes vond ik niet helemaal geslaagd, de scene in het olympisch stadion ietwat onnodig.

Andere grootscheepse scenes zijn dan wel weer vet.Onvergetelijk zijn de scenes waarin ‘Boortje’ een peleton agenten van van hun motoren af snipert en de vechtscenes waarin Luther als een soort silent Ninja twee man onschadelijk maakt. De bevrijding van Carmen vond ik een van de hoogtepunten. Verder een leuk weerzien met verschillende personages, al had ik Berry wel een iets sympathiekere rol gegund

Wellicht heeft de regisseur iets teveel tijd en woorden nodig om het verhaal naar de climax toe te vertellen;

De slotscene waarin Carmen dood gaat is heftig en komt goed binnen, zeker als de doodskist van Carmen -en daarmee het definitieve einde van de serie- in beeld komt. Niet echt een happy end. De regisseur probeert dat daarna nog recht te trekken met een postume videoboodschap van Carmen, maar dat werkt maar ten dele.

The Final Chapter is een must see voor de fans en bevat genoeg spanning en actie voor nieuwe kijkers die bereid zijn door de onwaarschijnlijkheden in het verhaal heen te kijken. Wie daartoe niet bereid is...Zet Luther er maar op.

avatar van john mcclane 2
Deze minder positief !
Ach ja .
Privacy settings - volkskrant.nl

avatar van Master Blaster
Zeker de moeite waard. Goed vervolg op de serie.
De film is op Amerikaanse stijl gefilmd wat ik voor Nederlandse begrippen nog niet echt eerder heb gezien.

Ook leuk om alle bekende gezichten weer te zien. Voor mij is het wel een afsluiter.

Een van de beste Nederlandse series, vooral de eerste twee seizoenen waren top, de drie seizoenen daarna werden met wat meer gezochte en ongeloofwaardige verhaallijnen minder, maar waren nog steeds amusant. Deze film sluit, qua eigen sfeer perfect aan bij de seriereeks, ook dit is weer zo een opvallende menging van sentiment en geweld. Hendrickx draagt The Final Chapter bijkans in haar eentje, geweldige rol, ze zal toch zeker zo een gouden kalf hiervoor krijgen? Voor de rest had het script best wat verrassender mogen zijn, eigenlijk niet meer dan een herhaling van blijkbaar incomplete verhaallijnen uit de serie, waardoor deze film vooral voor degene die de serie nooit hebben gezien, een stimulans wordt om dat alsnog te doen. Je krijgt wat je verwacht, een qua niveau prettig wegkijkende B film met fraaie locaties dit keer, en en voor mij was dit ruim voldoende voor een leuke avond. Jammer trouwens dat ook het personage Van Son er weer is bijgehaald voor een beschamende bijrol, was al echt één van de mindere dingen uit de reeks, een rol een acteur van het kaliber Blok onwaardig, scheelt toch een halve ster bij mijn eindbeoordeling. Nieuweling Tygo Gernandt in een rol van niets had overigens ook niet gehoeven. Desalniettemin in totaliteit een waardige afsluiter, de zure kritieken tot dusverre kan ik niet helemaal plaatsen.

avatar van loneranger
Een volvette actiefilm (waarin meer geweld en bloed te zien is) als toetje na vijf seizoenen 'Penoza' op tv. Nadat de tv serie na een paar seizoenen al aan geloofwaardigheid inboette gaat de film helemaal over de top. Er wordt hier meer gekozen voor actie dan voor de karakters. Vermakelijk is het overigens allemaal wel. En zal dit nu echt het laatste zijn wat we van Carmen & co. zullen zien of krijgen we hierna nog : Penoza, de wederopstanding van Carmen. Dat heeft ze namelijk al eens eerder gedaan.

avatar van WMiltenburg
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn, zo heerlijk en zo fijn..

Klasse
-Monique Hendrix deed het erg goed in haar rol als Carmen. Ze is wat mij betreft één van de top actrices van Nederland
-Luther blijft redelijk zijn status als held behouden
-Begin begon goed en de hele film bleef mij wel vasthouden om verder te kijken.
-Er waren mooie knipogen naar de serie (die je dus wel gezien moet hebben)

Klote
-Het verhaal klopt niet, let op het einde.. als het allemaal een vooropgezet plan zou zijn van justitie dan klopt er geen kut van. Als je van Carmen af zou willen zijn dan had je haar in Canada laten zitten of je berecht haar in Nederland. Om maar wat te zeggen.
-De rollen blijven slecht behouden, Berry (tam en lam), Fiep (de Penoza moeder die veel meer volume had kunnen krijgen door haar dochter bijvoorbeeld te redden. Helaas bleef die dochter een ietwat bijzonder meisje met issues die er goed uitziet maar je na drie dates wel weet dat ze knettergek is.

Kan beter
-Het verhaal! Come on... Ik snap heus dat je voor een film iets nieuws uit de hoge hoed moet toveren maar houdt het een beetje realistisch. Dit was voor een Nederlandse film echt te ver gezocht.

Wel een leuke avond gehad maar laat deze film een les zijn. Je kan niet alles uit blijven melken.

avatar van SiSsY bOY
Leuke film maar wel behoorlijk ongeloofwaardig her en der.

Alles wordt minder ver uitgediept dan in de serie en lijkt daardoor wat snel te gaan en misschien zelfs wel een beetje afgeraffeld

Er is iets te geforceerd naar spektakel gezocht.

Je moet wel de serie gezien hebben.

Net gekeken naar de meest shockerende aflevering van penoza.
Seizoen 4, einde aflevering 2.
Zin in penoza

avatar van Luudje10
Een heel goede en spannende film die wij gisteravond in de bioscoop hebben gezien. Een aantal gebeurtenissen kloppen of kunnen niet maat dat mag de pret niet drukken. Vermakelijke film maar de series gezien hebben is wel een must. Anders weet je niet waar het over gaat.

avatar van Emiledj
Mijn hemel wat een teleurstelling was dit... Dit doet voor mij echt afbreuk aan de serie. In 2 uur tijd wordt je meegesleurd in janken, slecht acteerwerk (vooral Boris... allemaggies) en onwerkelijke wendingen zoals de drie opdrachten, justitie die echt (man man man) zo dom overkomt en wat te denken van de "dialogen" tijdens het stiertje pesten... zucht. Het einde is echt zo enorm slecht, dat ik weg ben gelopen. Helaas, ieder zijn of haar film, maar deze is echt zo zonde.

avatar van ankiepankie1
Wat een draak van een film! Ik dacht halverwege echt dat ik naar een parodie op de serie zat te kijken, zo lachwekkend slecht is de film.
Verschrikkelijk onrealistisch, slechte dialogen en gewoon een tenenkrommend zwakke film. Ik begrijp niet dat de acteurs bij het lezen van het script niet zijn afgehaakt want de film haalt in de verste verte het niveau van de serie niet.
Denk je echt dat justitie het hele Olympisch stadion even afhuurt voor een ontmoeting, wetende dat het een niet te beveiligen complex is. Sowieso is die hele scene overbodig en alleen tijdvulling. Om over het stuk met de stier maar niet te spreken, wat verschrikkelijk slecht bedacht en geacteerd.

Wat was dit genant!

WMiltenburg schreef:
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn, zo heerlijk en zo fijn..

Klasse
-Luther blijft redelijk zijn status als held behouden
-Begin begon goed en de hele film bleef mij wel vasthouden om verder te kijken.
-Er waren mooie knipogen naar de serie (die je dus wel gezien moet hebben)

Klote

Kan beter

Volgens mij heb jij het einde niet helemaal begrepen. Die Mexicanen deden alsof ze van justitie waren van Mexico om op die manier die kids terug te brengen. Anders kunnen die kids toch niet zomaar terugkomen...Het was niet het idee dat ze echt van justitie waren en er een samenwerking was met de Nederlandse overheid ofzo ?? dat was idd raar geweest.

Totaal vergezocht is het ook niet wat betreft wat er gebeurde. Als je Narcos hebt gekeken of verhalen leest over dergelijke cartels en hun werkwijze ligt dit juist enorm dicht bij hoe ze daar dingen doen of oplossen. Alles met bepaalde duistere principes en achterliggende gedachten. Sure...in real life waren ze misschien allemaal afgemaakt maar aan de andere kant was het juist heel mooi neergezet dat die dame zichzelf herkende in de situatie van die kids. Dat maakt het juist meesterlijk goed. Dat je kritisch bent prima maar 2sterren kan echt niet voor zo’n productie als dit...

Wat een ongelofelijk meesterwerk was dit zeg. Ik kan echt de kritische recensies hier totaal niet begrijpen.

Mensen zijn dit gewoon niet gewend van een Nederlandse productie. Het is gewoon een Nederlandse productie in de sferen van een Narcos of Casa de papel. Daar gebeuren ook dingen die zwaar over de top zijn. Dan kan je iedere actie film wel onrealistisch noemen.

Het was volstrekt logisch dat met een film na 5 seizoenen de slag daadwerkelijk naar meixico gemaakt moest worden. De manier waarop was te gek opgebouwd. Het einde was precies zoals het moet zijn. Als je Narcos etc kijkt of verhalen over dergelijke cartels leest dan klopt dit totaal met hun werkwijze. Dat gaat ver en is onvoorstelbaar. Maar het gebeurt allemaal wel. Het hoofdstuk Carmen moest hier eindigen en dat is gegaan op een climax die past bij het achterliggende verhaal van de serie. Maar ergens is er ruimte voor een vervolg...en ik hoop dat die toch komt!

Als je hier kritisch op bent moet je gewoon lekker stoppen met films kijken en lekker vastroesten op National Geographic. Dan kan je iedere film onrealistisch noemen. Mensen het is en blijft een film. Realiseer hoe insane gaaf dit is voor een Nederlandse productie en voor de acteurs die erin hebben gespeeld. Ook het acteerwerk was gewoon te gek! Dikke complimenten voor de gehele cast. Juist te gek hoe Loek Peters zijn character heel anders moest neerzetten. DAT IS JUIST REAL LIFE! Mensen zijn niet oneindig hetzelfde, zeker niet als je in een rolstoel beland!

Dus mensen die nog twijfelen om te kijken! Niet luisteren naar de reaguurders / haters hier! Vooral GAAN!!! Lekker opneminded erin stappen en 2,5 genieten!!!

eeeeh...

- die scene in Olympisch Stadion.. niet heel best.
- was die badgirl niet een beetje te oud gecast? volgens mij moest die veel jonger zijn.
- onderwater scene niet heel sterk

Verder goed vermaakt, en zeker wel spannende momenten en mooie afsluiting van de serie.
Zeker de moeite waard. 3*

de grunt schreef:
Ik hoop dat Luther zijn Colt 9MM meeneemt.
geef dan geen 1 ster als je nog niet bent gegaan ???

avatar van de grunt
En of ik dit misbakseltje gezien heb!

Op het einde had Luther zijn Colt iig niet nodig

avatar van mrklm
grid8400 schreef:

Z

Ik heb de film tot nu toe laten liggen omdat ik de serie niet ken. Moet je de serie gezien hebben om het te kunnen volgen?

mrklm schreef:
Moet je de serie gezien hebben om het te kunnen volgen?

Nee

avatar van Lakte
Draait 4 dagen en nu al de gouden film voor de 100.000 bezoekers!

Privacy settings - ad.nl

mrklm schreef:

Op zich niet, maar ik zou het wel aanraden. Als je de achtergrond niet kent van de personage zal volgens mij de verhaallijn minder interessant zijn...

Groover1986 schreef:

Volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen Het "kartel" heeft delen van de Mexicaanse justitie voor haar werken. Dus ze waren wel degelijk van de Mexicaanse justitie.