Penoza: The Final Chapter (2019)

Alternatieve titels: Penoza de Film | Penoza

Nederland / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Monic Hendrickx, Raymond Thiry en Hajo Bruins

De Zwarte Weduwe is niet dood… Drugskoningin Carmen van Walraven zit ondergedoken in Canada en leidt daar een anoniem leven. Ze houdt zich overal buiten, totdat er op een avond een collega lastiggevallen wordt en Carmen niet anders kan dan haar te hulp schieten. Uit zelfverdediging vermoordt ze de dader, wordt opgepakt en uitgeleverd aan Nederland. Terwijl haar kinderen in shock zijn dat hun moeder nog leeft, zijn er ook wat mensen die nog een rekening met Carmen hebben openstaan. Iedereen wordt weer meegesleurd in een emotionele rollercoaster waarbij de problemen zich in rap tempo opstapelen. Carmen zal nu definitief moeten afrekenen met haar verleden om haar familie te redden.

avatar van mrklm
Toegegeven, ik heb geen minuut van de serie gezien. Maar dat is niet nodig om een abominabel scenario te herkennen dat afwisselend onbedoeld hilarisch en tenenkrommend melodramatisch is. De proloog zet de toon: de vrouw van een Mexicaanse kartelleider wacht tot de doodskist in de hal van hun villa staat om zich vervolgens, in het bijzijn van haar twee jonge dochters, een kogel door de kop te jagen. Vervolgens zien we dat Carmen [Monic Hendrickx] in Canada is beland en daar een anoniem leven leidt als serveerster in een wegrestaurant. Na de eerste van veel vergezochte, vaak belachelijke wendingen. wordt Carmen gedeporteerd naar Nederland om terecht te staan voor misdaden waarvoor, zo geeft de detective die haar schijnbaar al jaren op de hielen zit, ze geen direct bewijs hebben. Hopen op een bekentenis dus, maar er zijn buitenlandse criminelen die daar een stokje voor willen steken.

Mij bekroop al snel het gevoel dat ik naar een Nederlandse tegenhanger van The Naked Gun zat te kijken, want het idiote script wordt volstrekt serieus gespeeld door de behoorlijk doorgewinterde cast. Probeer je lachen maar eens in te houden wanneer Carmens advocaat een video toont die niemand anders mag zien, vooral de politie niet. Wellicht is de gevangenis niet de meest handige plaats om die boodschap over te brengen, toch? Maar het absolute hoogtepunt komt in de finale wanneer Aad Peeters een cameo maakt als Bulletje, was het haast onmogelijk om mijn lachen nog langer in te houden. Toch bleek ik over voldoende doorzettingsvermogen te beschikken om de 3 (!) zwakke eindes te 'mogen' aanschouwen. Ik mag hopen dat de serie aanzienlijk betere scenaristen had, anders is het zeer treurig gesteld met het Nederlandse TV-publiek. Een serieuze kandidaat voor slechtste film van het jaar.

avatar van de grunt
mrklm schreef:
Een serieuze kandidaat voor slechtste film van het jaar.

avatar van Graaf Machine
Mwoah...

Een melodramatisch misdaaddrama, veel te lang uitgerekt en veel te weinig spanning. Vreemde acties en familie Flodder 2.0 in de hoofdrol. Regelmatig onbedoeld komisch.
Heb de serie niet gezien, dit nodigt daar ook niet toe uit.

Dat kereltje dat verliefd was op Carmen, en door die stier gedood werd, dat was toch te slecht voor woorden. Wat een stompzinnige toevoeging was dat zeg.

Deze film doet ongelofelijk veel afbreuk aan de kwaliteit van de serie. Wat een draak van een film zeg, een potsierlijke vertoning!

avatar van ankiepankie1
Groover1986 schreef:

Mensen zijn dit gewoon niet gewend van een Nederlandse productie. Het is gewoon een Nederlandse productie in de sferen van een Narcos of Casa de papel. Daar gebeuren ook dingen die zwaar over de top zijn. Dan kan je iedere actie film wel onrealistisch noemen.

Oeps, het is nogal een belediging van Narcos om die serie te vergelijken met deze vreselijke prutsfilm. Penoza is gewoon een ronduit slechte film, met zwakke dialogen en een veel te fantasierijk script. Nederlandse films blinken inderdaad al niet uit in genialiteit, maar deze spant toch wel de kroon. Wat een misbaksel van een film en wat een afknapper na een goede serie.

avatar van Redlop
De makers van Penoza hebben waarschijnlijk in de Libelle een oproep aan de lezeressen gedaan om mee te denken met het script. Daarom heet een agent hier smeris en praat Monic Hendrickx soms met iets wat lijkt op een Amsterdams accent, maar soms ook niet.
De meeting in het Olympisch stadion, de inbraak in de gevangenis en de rol van Peter Blok vormen enkele pareltjes van deze onbedoeld hilarische film. De enscenering ziet er wel puik uit.

avatar van Earth
Vermakelijke film die niet echt geloofwaardig is. Voor een avondje uit prima.

avatar van mixmaster
In de bios gekeken en vond hem best goed.
Een mooi slot van alles, de serie moet je wel gezien hebben vind ik.

Monic Hendrickx speelt weer goed haar rol als Carmen van Walraven, een prima actrice !

avatar van Lakte
Zeer enthousiast de laatste tijd over wat nieuwe Nederlandse genre films, eindelijk een goede films inplaats van die romantische komedie’s met veel actie erin wat best wel bijzonder is voor Nederlandse films, het lijkt wel eventjes weer een nieuwe golf.

Vond Baantjer het Begin en Bumperkleef erg goed! Bijzondere Nederlandse films maar deze steeg er bij mij toch wel het meeste boven uit ook mede doordat ik de serie gezien had en die erg goed vond!

Het begin was wel weer even inkomen maar hoe verder de film gaat hoe meer tempo er in de film komt. Af en toe hebben ze het wel eens over dingen uit de serie en dat denk je hoe zat dat ook alweer? Maar gelukkig laten ze dan even kleine flashbacks zien woordaar je denk oohja zo was dat.

Op de 2e helft moest ik af en toe wel lachen, de eerste helft is vrij rustig en ineens komt er een lading actie aan zo ineens uit het niets wat ergens best wel komisch over komt, hou daar wel van zo onverwachts.

Het is af en toe ook erg onrealistisch maar dat hoort wel bij een film vind ik en al helemaal bij een Nederlandse film ?. De film oogt niet goedkoop en heeft volgens mij wel aardig wat gekost en is erg op de Amerikaanse markt gericht.

Vind het een hele mooie afsluiter van de serie dat Carmen nu dood is. Anders was het wel heel erg onrealistisch geweest als ze nog zou leven en er nog een deel 2 zou komen. Vond het wel jammer dat Fiep overleden is! De scene in het stadion vond ik ook erg leuk met de introductie van Luther in de film. Wel wat onrealistisch dat de kinderen die vervolgd werden voor het vrijlaten van hun moeder.

Er is wel een dingetje wat niet klopt met de serie, alles klopt en loopt mooi over behalve Dien, de vriendin van Carmen, in de serie is zij vermoord maar ze zit wel in de film, beetje apart.

Omdat ik zo enthousiast was 4*

avatar van BlueJudaskiss
Lakte schreef:

Taxi 2 (2000) - Frankrijk
Aliens vs. Avatars (2011) - Amerika
Das Deutsche Kettensägen Massaker (1990) - Duitsland
Suor Omicidi (1979) - Italië

Ja, gebrek aan realisme is écht typisch Nederlands.

Ik vind het ergens jammer dat ze een verhaallijn als deze voor een filmscript gebruiken. Het scenario leent zich in principe uitstekend voor een nieuw televisieseizoen. Het was bijvoorbeeld een prima vervolg geweest op het vierde deel van Penoza. Doordat deze nu noodgedwongen wordt uitgezonden in enkel twee uurtjes, voelt de film een beetje geforceerd en afgeraffeld. Zonde als je het mij vraagt, de verhaallijn op zich vind ik bij uitstek beter dan dat van de laatste reeks.

Het laatste deel van de film dat zich afspeelt in Mexico had wat mij betreft volledig geschrapt mogen worden. Het is nogal onrealistisch en vergezocht, met het hele stierencircus als uitschieter. De rest van de film is ouderwets Penoza!

avatar van pierre18
Ben echt van mening dat dit een ijzersterke film is die uitstekend voortborduurt op de serie. Links en rechts af en toe bijna over de top maar nog net niet te ver en daarom best wel goed te pruimen. De film wordt ook gedragen door het ijzersterke spel van een ieder. Gewoon een klasse beter acteren dan menig buitenlandse film en dat mag ook wel eens gezegd worden met een topper als Sigrid ten Napel. Onbegrijpelijk dat zij niet veel vaker in een hoofdrol te zien is, volgens mij kan ze elk soort rol aan. Ben ook van mening dat je de serie goed moet kennen anders ontgaat je de impact van bepaalde scènes je volledig, scènes die daardoor juist zo sterk zijn.

Nu ter voorbereiding weer helemaal begonnen met de series.
Nu aangekomen bij serie 3.
Ijzersterk.
Hoop echt dat de film net zo goed is als de serie.

Gister deze film in de bioscoop bezocht. Inderdaad niet de aller beste Nederlandse film ooit maar hij kijkt prima weg en is vermakenlijk.

WLWolfs schreef:

Na alle series van Penoza gevolgd te hebben ging ik er in de bioscoop eens extra goed voor zitten. Alle registers open en ik wilde mij volledig onderdompelen in de poldermafia.
Wát een teleurstelling. Duidelijk een film die mogelijk ook hoopt dat hij wordt opgepikt door de internationale fimscene want er zitten een hoop ongeloofwaardige scenes in die mogelijk wel door het buitenland worden gepruimd. Volledig 'over the top".
Eerder een lachfilm dan een thriller. Zonde van mijn geld.
Ben benieuwd of we Carmen na het dramatische einde toch weer ergens terugzien. Na deze film is namelijk alles mogelijk.

Goed nieuws.
Er komt een spin-off met Luther in de hoofdrol.
Te gek om dat te horen.

Deze gister als laatste van 3 films in de bioscoop gezien en wat een toffe film. Ik denk dat je er zeker baat bij hebt als je de serie ook gezien hebt omdat dan veel dingen op zijn plaats vallen. Eigenlijk is deze film overbodig want ze hadden het ook bij de serie kunnen laten maar het was toch wel weer fijn om dat sfeertje te proeven. Het begin was wat stroef maar toen Carmen weer in Nederland was werd je erin gezogen. Toen hij afgelopen was, ben ik nog even blijven zitten om te beseffen dat Penoza nu echt voorbij is.

Ik ga ook zeker de spin-off volgen. Voor mij een hele dikke voldoende en een waardige afsluiter.

Verhuiskaartje schreef:

Eigenlijk is deze film overbodig want ze hadden het ook bij de serie kunnen laten maar...

..het script is overgelaten aan Wim T. Schippers, zo lijkt, maar helaas blijkt dat niet zo te zijn.

Het is meer een film van criminelen onder elkaar dus je krijgt geen band met een bepaalde figuur ook de kinderen van Carmen komen er mee weg , nee ik hoefde geen traan weg te pinken.Eerlijk gezegd vind ik het
een verheerlijking van de misdaad .

avatar van wimaroca
mrklm schreef:

Als je de serie niet gevolgd heb ,vind ik het vrij logisch dat je er niets aan vind.

Maar wie gaat er in godsnaam naar een film kijken ,in de bios, waar al jaren lang een serie van is,en die dan niet gezien heeft.

je bent ,denk ik, fan van de serie of je vind er niets aan..geen tussenweg

avatar van mrklm

Op 3 december heb ik hier gevraagd of het nodig was om de serie gezien te hebben. Het antwoord was 'nee', daarom ben ik 'm toch gaan kijken.

mrklm schreef:

Bovendien beloofden de makers (in onderstaande link) dat je de film ook kunt kijken als je de serie niet gezien hebt.

klik

avatar van RebbelDebbel
Goede film. Hier en daar idd rafeltjes. Maar ik was al groot fan van de serie, dan kijk je toch anders denk ik

bombario
Als je een verhaal rond de poppetjes moet verzinnen krijg je dit. Overigens nog heel knap van de scenarist om van alle stukjes een soort van coherente puzzel te maken. Maar het past allemaal net niet en het maakt de film tamelijk ongeloofwaardig. Van de serie heb ik enorm genoten en als afsluiter is deze film wel te pruimen. Maar ook niet meer dan dat.

Gister in de bios gezien. Film is echt een schande voor de serie. Skip de film en kijk de eerste 3 seizoenen vd serie en stop daarna

avatar van Ralf81
Serie inderdaad vele malen beter. Misschien was een vierde seizoen een betere keuze geweest dan deze film die bol staat van ongeloofwaardigheid.

avatar van DreamTech
Mensen vragen of het nodig is om de serie te hebben gezien ik vind persoonlijk van wel want dan weet je van de hoed en de rand en de personen in de film en heb je denk ik toch je vraag tekens bij sommige dingen voor de rest prima film voor NL begrippen !!