Marionette (2020)

Nederland / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Elbert van Strien
met Thekla Reuten, Peter Mullan en Emun Elliott

Marianne, een kinderpsychiater, verliest op tragische wijze haar man. Ze besluit vervolgens naar Schotland te verhuizen om daar een nieuw leven te beginnen. Een van haar nieuwe patiënten, de tienjarige Manny, heeft een ongewone waan: hij beweert dat alles wat hij bedenkt echt gebeurt en dat hij de controle heeft over Mariannes toekomst.

• Vanaf 1 oktober in de bioscoop

avatar van Lakte
Heel erg benieuwd naar! Elbert van Strien zijn korte Nederlandse film met hetzelfde verhaal was erg goed! Erg benieuwd naar deze internationale remake!

Vanaf 21 mei 2020 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

kappeuter schreef:
Vanaf 21 mei 2020 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Zeer opmerkelijk; de bioscooprelease van deze internationale (co-)productie van een Nederlandse regisseur is komen te vervallen...

Kan me niet voorstellen dat ie hier helemaal niet gaat draaien. Producent heeft volgens mij zelfs een verplichting om de film in Nederlandse bioscopen uit te brengen omdat er filmfonds geld in zit. Maar correct me if I'm wrong.

Oh ja. Misschien dat 'ie van distributeur gewisseld is.
We houden het in de gaten...

avatar van joeychim_
De film is van distributeur gewisseld. Vanaf 1 oktober 2020 in de bioscoop (In the Air)

avatar van knaai
Op 29/9 al in vele Pathé zalen in het hele land te zien ivm filmfestival

Alle clichés worden weer eens uit de kast gehaald voor een film die al 20 keer eerder gemaakt is.
Domme, voorspelbare film.

avatar van Mads Smikkelsen
Momenteel ook in Filmhuis Alkmaar, onder het mom v NFF

avatar van AniSter
Een mysterie van begin tot einde, goed gespeeld door Thekla. Een complex verhaal dat me met een redelijk vreemd 'niet-af' gevoel liet zitten. Beetje Shyamalan-achtig. Bleef wel boeiend.

De regisseur/scenarist heeft het zich erg moeilijk gemaakt om zo vrijblijvend mogelijk te blijven. Buitelt over zichzelf heen en zit zo vol abrupte kunstgrepen (laat staan geforceerde soundtrack) om de eindjes aan elkaar vast te knopen, of eigenlijk juist zo extreem los mogelijk te houden, dat je met enkel een onbetekend blad achterblijft waarop staat "je bent net naar een film geweest". Te gewild pretentieus om bevredigend te zijn.

avatar van knaai
Mooi gelaagde film met verassende plotwendingen.
De film kent een redelijk traag tempo, maar dit stoort verder niet. Set- en sounddesign, locaties en soundtrack zijn top. Acteurs idem dito. Regisseur heeft 27 jaar lopen broeden hoe hij zijn eindexamenfilm op de filmacademie kon uitbouwen. Snap niet echt waar de bovenstaande kritiek over vermeende onsamenhangendheid of clichés vandaan komt. Laat je er niet van weerhouden de film te zien; Prima Nederlandse/Schotse productie.

avatar van Graaf Machine
Mooie sfeervolle film. Gaat wel wat te lang door, en wordt te uitleggerig. Van mij had het beeld op zwart mogen blijven na het doodschieten van dat joch in die verlaten fabriek. En dan de aftiteling.

Graaf Machine schreef:
Precies. Was voldoende geweest. Maar het moest en zou raadselachtiger met twist op twist op ontknoping op ontknoping... Tja. Scoringsdrang?

avatar van Graaf Machine
Overigens: voor de vertoning was er een kort interview (op film) met de regisseur, Elbert van Strien. Die had het nog over iets met een anagram en één van de vrouwelijk namen of zoiets. Iemand die dit ook heeft gezien een idee wat hij daar mee bedoelde?

"haar naam" (van Marianne Winter, neem ik aan) zou een anagram zijn... En dan wrs iets zeggen over de film, vermoed ik. Ik heb er verder niet op gepuzzeld.

Not bad.

Waar het een beetje op neerkomt is...

Ouders van jochie overlijden en hij begint dus eigenlijk dat andere universum te creëren in zijn hoofd. Want wat dat jochie deed door de hele film kan natuurlijk nooit. Met het ongeluk van zijn vader en daarna zijn moeder stond hij machteloos, maar in zijn kop was hij God die als hij iets tekende het ook echt gebeurde. Dus op die manier verwerkte hij al het verdriet? Door andere mensen ongelukken te laten krijgen, in zijn kop?

avatar van Wickerman
Leuke thriller die soms best wel verrast. Thekla speelde goed. De tweede ontknoping had voor mij achterwege mogen blijven. Film laten eindigen in de kelder als ze voor de tweede keer in Schotland komt en de keus krijgt de tekeningen wel of niet in te zien.

avatar van Walter S.
knaai schreef:
Mooi gelaagde film met verassende plotwendingen.

Precies, prima film, zeker in deze schrale film maanden. De traagheid vond ik trouwens best meevallen.

Behalve dat ik deze film (tevens Thekla Reuten) niet geweldig vond, is ondertussen m'n 18jarige kat thuis overleden... Ik was er dus liever niet heengegaan...Nare nasmaak en bijkomende herinnering dus.

avatar van Actarus
Wie dol is op mysterie, zeker kijken! Zeer clever filmpje....meer kan en mag ik er niet over zeggen. 4*

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is best aardig maar gaat helaas net iets te ver met de plottwists. De uitwerking is soms wat traag, maar vervelen doet de film niet. Het begin is het sterkst. Het laatste deel is wat overbodig en komt niet goed uit de verf. Er is voldoende spanning en de sfeer en settings zijn prima. Het acteerwerk is redelijk. Reuten zet een degelijke rol neer. 3.0

avatar van knusse stoel
Actarus schreef:

Hetzelfde idee, was idd een mooie film!

avatar van mcdaktari
Het verhaal klinkt mij best wel aardig. En als ik die hoge waarderingen zie, word ik helemaal benieuwd.

Nare koude ongename film die je met een rot gevoel achter laat. Het acteren was goed maar de film vond ik niet ,en wat een eng naar kind om de kriebels van te krijgen.

Geen hoogvlieger in het mystery genre. Opzichtig word hier toegewerkt naar een verrassende finale en hoewel de plotwending aan het slot op zich wel nog wel origineel is(maar toch ook wel eens eerder gedaan) komt het alles bij elkaar wat gekunsteld en ongeloofwaardig over. Jammer voor Thekla die technisch gezien best goed speelt, maar haar rol van een behoorlijk labiele en snel hysterisch wordende psychiater, gaat je als kijker snel tegenstaan omdat het lompe script haar geen ruimte voor enige nuancering geeft. Geld ook voor het personage Manny, een erg onsympathiek en ondoorgrondelijk joch, waardoor je geen behoefte voelt om ook maar met iemand in deze film enige feeling te krijgen. De enige bekende naam uit de cast naast Reuten, de veelzijdige Peter Mullan, heeft helaas maar een bijrolletje van niets. Tweederangs, naargeestige thriller die in betere tijden waarschijnlijk geen bioscoop release had gekregen.

avatar van Left4Dead
Aardig werkje, geen topper maar trok mijn aandacht redelijk. Vooral na de wending, daar begon het beste stuk wat mij betreft. Het had sterker gekund, net als coumi boven mij al schreef vond ik dat de psychiater veel te snel hysterisch werd. Gelukkig herpakte het verhaal zich.

3**, aardig.